Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Uit mijn hoofd heb je x tijd om alsnog te melden
Maar, het wordt geregeld, heb het druk genoeg, dus geen zin/tijd in nog meer gedoe
Bovendien hebben ze mijn adres (schade formulier) en lijken het mij geen frisse lui, geen zin in meer shit
Heb ook niet gemeld dat ik dagelijks in t dorp ben, maakt alleen makkelijker voor hun om “ te vergelden”
Laat maar, als schade wordt gemaakt of uitgekeerd, mij prima
 
Vluchtmisdrijf na aanrijding.
Die term bestaat niet in het Nederlands strafrecht. Wel artikel 7 van de Wegenverkeerswet, het verlaten van de plaats van een ongeval. Maar inmiddels is de dader in contact gekomen met @martin117 en is er geen sprake meer van een strafbaar feit. De bestuurder en/of houder van de auto kan wel via civielrecht worden aangesproken maar niet meer via strafrecht. Daarom neemt de politie ook geen aangifte op.

Daar ben ik het overigens niet mee eens, wat mij betreft zou het wel strafbaar moeten zijn. Waarschijnlijk zo ingeregeld om de politie werk te besparen.
 
Vanmiddag reed me een motorrijder voorbij; oude Varadero, zuurstokroze helm, tennisracket in de rugtas, wapperende handdoek achterop gebonden.

Hij was me net voorbij en zwalkte meteen naar rechts, vlak voor mijn koplampen. Daarop liet ie het tempo zakken tot 10 km onder wat ik aanvankelijk reed, zwalkte nog wat van rechts naar links en terug waarop ik hem meteen maar inhaalde. Zo’n dweil wil ik niet voor me.

Bij de stoplichten kwam ie me weer voorbij, ging op de witte streep staan pal naast de auto voor me, en kon vervolgens totaal niet wegkomen. Weer zwalkte die van streep naar streep, hij had de hele rijstrook nodig. Het waait iets maar kom op, als je nu al zo zwalkt dan mankeert er iets aan de motor of aan de rijder.
Weer liet ie het tempo ernstig zakken; tja, waarom ga je voorbij als je vervolgens de zaak ophoudt?

Dus weer haalde ik hem in.
In mijn spiegel kon ik zien hoe hij bleef zwalken, van rechterstreep naar middenstreep, ook in de luwte van de geluidswal tot ie een afslag nam.
 
Vanmiddag reed me een motorrijder voorbij; oude Varadero, zuurstokroze helm, tennisracket in de rugtas, wapperende handdoek achterop gebonden.

Hij was me net voorbij en zwalkte meteen naar rechts, vlak voor mijn koplampen. Daarop liet ie het tempo zakken tot 10 km onder wat ik aanvankelijk reed, zwalkte nog wat van rechts naar links en terug waarop ik hem meteen maar inhaalde. Zo’n dweil wil ik niet voor me.

Bij de stoplichten kwam ie me weer voorbij, ging op de witte streep staan pal naast de auto voor me, en kon vervolgens totaal niet wegkomen. Weer zwalkte die van streep naar streep, hij had de hele rijstrook nodig. Het waait iets maar kom op, als je nu al zo zwalkt dan mankeert er iets aan de motor of aan de rijder...
Weer liet ie het tempo ernstig zakken; tja, waarom ga je voorbij als je vervolgens de zaak ophoudt?

Dus weer haalde ik hem in.
In mijn spiegel kon ik zien hoe hij bleef zwalken, van rechterstreep naar middenstreep, ook in de luwte van de geluidswal tot ie een afslag nam.
Balhoofdlagers versleten.
 
Vanmiddag reed me een motorrijder voorbij; oude Varadero, zuurstokroze helm, tennisracket in de rugtas, wapperende handdoek achterop gebonden.

Hij was me net voorbij en zwalkte meteen naar rechts, vlak voor mijn koplampen. Daarop liet ie het tempo zakken tot 10 km onder wat ik aanvankelijk reed, zwalkte nog wat van rechts naar links en terug waarop ik hem meteen maar inhaalde. Zo’n dweil wil ik niet voor me.

Bij de stoplichten kwam ie me weer voorbij, ging op de witte streep staan pal naast de auto voor me, en kon vervolgens totaal niet wegkomen. Weer zwalkte die van streep naar streep, hij had de hele rijstrook nodig. Het waait iets maar kom op, als je nu al zo zwalkt dan mankeert er iets aan de motor of aan de rijder.
Weer liet ie het tempo ernstig zakken; tja, waarom ga je voorbij als je vervolgens de zaak ophoudt?

Dus weer haalde ik hem in.
In mijn spiegel kon ik zien hoe hij bleef zwalken, van rechterstreep naar middenstreep, ook in de luwte van de geluidswal tot ie een afslag nam.
Stevig geborreld op de tennisclub.
 
Uit mijn hoofd heb je x tijd om alsnog te melden
Maar, het wordt geregeld, heb het druk genoeg, dus geen zin/tijd in nog meer gedoe
Bovendien hebben ze mijn adres (schade formulier) en lijken het mij geen frisse lui, geen zin in meer shit
Heb ook niet gemeld dat ik dagelijks in t dorp ben, maakt alleen makkelijker voor hun om “ te vergelden”
Laat maar, als schade wordt gemaakt of uitgekeerd, mij prima

Jouw hoofd heeft deels gelijk ;) : dit moet dan binnen 12 uur en is geregeld in Artikel 184 Wegenverkeerswet 1994. Maar dat is alleen van toepassing indien de verdachte zich vrijwillig en uit eigen beweging meldt. Indien de politie dus als eerste contact opneemt met de verdachte kan deze zich dus niet meer op art. 184 beroepen (daar is ook uitgebreide jurisprudentie over). In casu niet van toepassing maar voor de volledigheid: het achterlaten in hulpeloze toestand is altijd strafbaar.

Natuurlijk begrijp ik jouw overwegingen, je hebt het al druk genoeg met een eigen zaak en verder ook geen zin in gedoe. Helder! Ik bedoel het dan ook vooral niet op de persoon. Mijn punt geldt in zijn algemeenheid: omdat voor heel veel mensen er, terecht, reden zijn om het daarbij te laten komt de doorrijder er gewoon mee weg. Ik begrijp oprecht dat die slachtoffers daarvoor kiezen, maar juist daarom vind ik dat de politie daarin niet op deze wijze moet bemiddelen. Er komen jaarlijks zo’n 40.000 verlaten plaats ongeval voor. Dit hufterige gedrag moet aangepakt worden en dat kan alleen als slachtoffers ook doorpakken. Als iemand aangifte moet doen om de schade vergoed te krijgen zal die aangiftebereidheid significant stijgen. Dat is een maatschappelijk belang.
 
Die term bestaat niet in het Nederlands strafrecht. Wel artikel 7 van de Wegenverkeerswet, het verlaten van de plaats van een ongeval. Maar inmiddels is de dader in contact gekomen met @martin117 en is er geen sprake meer van een strafbaar feit. De bestuurder en/of houder van de auto kan wel via civielrecht worden aangesproken maar niet meer via strafrecht. Daarom neemt de politie ook geen aangifte op.

Daar ben ik het overigens niet mee eens, wat mij betreft zou het wel strafbaar moeten zijn. Waarschijnlijk zo ingeregeld om de politie werk te besparen.

Volgens mij noemen ze het in Belgie zo.

Zie mijn reactie op @martin117. Het strafrecht blijft dus gewoon van toepassing, geheel conform jouw morele kompas. :)

Dat de politie bemiddeld vanuit capaciteitsoogpunt heb je dan wel weer helemaal goed! Intern wordt daar de term “platlullen” ook wel voor gebruikt. Proberen om mensen te bewegen geen aangifte te doen van “kleine” strafbare feiten of zaken waarvan op voorhand al duidelijk is dat ze nooit rond komen (te bewijzen zijn). Het op andere wijze “oplossen” van zaken maakt daar deel van uit.
 
Volgens mij noemen ze het in Belgie zo.

Zie mijn reactie op @martin117. Het strafrecht blijft dus gewoon van toepassing, geheel conform jouw morele kompas. :)

Ja en nee. Inmiddels wordt er niet vervolgd als iemand zichzelf bij de politie meldt, ook als dat dagen later is. En dat vind ik vooral kwalijk omdat iemand dan eerst thuis zijn roes kan uitslapen.
 
Die term bestaat niet in het Nederlands strafrecht. Wel artikel 7 van de Wegenverkeerswet, het verlaten van de plaats van een ongeval. Maar inmiddels is de dader in contact gekomen met @martin117 en is er geen sprake meer van een strafbaar feit. De bestuurder en/of houder van de auto kan wel via civielrecht worden aangesproken maar niet meer via strafrecht. Daarom neemt de politie ook geen aangifte op.

Daar ben ik het overigens niet mee eens, wat mij betreft zou het wel strafbaar moeten zijn. Waarschijnlijk zo ingeregeld om de politie werk te besparen.

De politie heeft in dit geval de dader gevonden, toch niet andersom?
Dus de dader heeft de plaats van het ongeval wel degelijk verlaten. Dat kan hij niet ongedaan maken lijkt mij.
Hij is te laat om zichzelf aan te geven/ te melden
 
Afgelopen 2 dagen 360km woonwerk verkeer per dag gedaan. Ongeveer alleen debiele gedragingen wel gezien. Morgen nog zo'n dag. De woensdag is gelukkig meestal wat rustiger.
Donderdag ook nog 250km aan het einde van de dag en dan weekend.
 
Maar we hebben tegenwoordig autos die praktisch zelfrijdend zijn, je maakt mij niet wijs dat als we een oplossing zouden willen, we dat niet kunnen maken.
Die rijden ook voornamelijk in het 'altijd' warme en droge California.
Mist en sneeuw kunnen ze nog niet echt.
 
Maandag & Dinsdag richting Amsterdam voor werk, vandaag vrije dag dus thuis, morgen en vrijdag weer die kant op...

Wat mij opvalt is dat ondanks dat ik het verkeer in Amsterdam echt &^%$$@ vind (vooral fietsers en voetgangers die gewoon willekeurig oversteken en automobilisten die bij mij achterop willen of zo....)
er daar wel meer rekening gehouden word met motorrijders/scooters in "de file", zowel in de stad als op de snelweg.

De meesten staan netjes "aan dezelfde kant" en/of er word ruimte gemaakt zodat je er langzaam voorbij kan tuffen....

Zodra ik ongeveer bij Zaltbommel was was dat over... zo'n beetje iedereen stond bijna om en om, zodat je er niet via dezelfde rijbaan langzaam langs kon. Plaats maken? eerder dicht gooien....
 
Heb ik vaak op de Voorstraat in Utrecht, je kan net zo lang je knipperlicht naar links of recht uithebben, als je niet je plek beschermt kom je nooit tussen de fietsers.
Vandaag ook weer, oo het moment dat ik net wilt insturen probeert zo'n knakker er nog snel links voorbij te schieten
 
Maandag & Dinsdag richting Amsterdam voor werk, vandaag vrije dag dus thuis, morgen en vrijdag weer die kant op...

Wat mij opvalt is dat ondanks dat ik het verkeer in Amsterdam echt &^%$$@ vind (vooral fietsers en voetgangers die gewoon willekeurig oversteken en automobilisten die bij mij achterop willen of zo....)
er daar wel meer rekening gehouden word met motorrijders/scooters in "de file", zowel in de stad als op de snelweg.

De meesten staan netjes "aan dezelfde kant" en/of er word ruimte gemaakt zodat je er langzaam voorbij kan tuffen....

Zodra ik ongeveer bij Zaltbommel was was dat over... zo'n beetje iedereen stond bijna om en om, zodat je er niet via dezelfde rijbaan langzaam langs kon. Plaats maken? eerder dicht gooien....

Maandag & Dinsdag richting Amsterdam voor werk, vandaag vrije dag dus thuis, morgen en vrijdag weer die kant op...

Wat mij opvalt is dat ondanks dat ik het verkeer in Amsterdam echt &^%$$@ vind (vooral fietsers en voetgangers die gewoon willekeurig oversteken en automobilisten die bij mij achterop willen of zo....)
er daar wel meer rekening gehouden word met motorrijders/scooters in "de file", zowel in de stad als op de snelweg.

De meesten staan netjes "aan dezelfde kant" en/of er word ruimte gemaakt zodat je er langzaam voorbij kan tuffen....

Zodra ik ongeveer bij Zaltbommel was was dat over... zo'n beetje iedereen stond bijna om en om, zodat je er niet via dezelfde rijbaan langzaam langs kon. Plaats maken? eerder dicht gooien....
Ik rijd 4 á 5 keer per week A9-A10 v.v, en inderdaad er wordt steeds vaker ruimte gemaakt. Zeker als je, zoals ik 😇, rustig en niet opdringerig tussen de rijtjes door gaat. Zelfs door de bestelbusjes.
 
Uit mijn hoofd heb je x tijd om alsnog te melden
Maar, het wordt geregeld, heb het druk genoeg, dus geen zin/tijd in nog meer gedoe
Bovendien hebben ze mijn adres (schade formulier) en lijken het mij geen frisse lui, geen zin in meer shit
Heb ook niet gemeld dat ik dagelijks in t dorp ben, maakt alleen makkelijker voor hun om “ te vergelden”
Laat maar, als schade wordt gemaakt of uitgekeerd, mij prima
Klopt, je hebt na een ongeval 48 uur om je te melden.
 
er daar wel meer rekening gehouden word met motorrijders/scooters in "de file", zowel in de stad als op de snelweg.

De meesten staan netjes "aan dezelfde kant" en/of er word ruimte gemaakt zodat je er langzaam voorbij kan tuffen....

Dit klinkt meer alsof ze in Amsterdam huiverig zijn dat er anders opeens een opgefokte scooter-/motorrijder naast ze staat met een kort lontje :+


1667467681038.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan