Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Vanmiddag een boodschappen ritje ingeblikt
Stop achteraan de rij voor verkeerslicht, dame achter mij deed dat dus niet:(
Optisch geen schade, maar kofferbak gaat zwaar open en moeilijker dicht
Aangegeven dat ik er even over denk (ken haar, vaste Cassiere bij onze vaste groenteboer)
Ff kijken of ik wat kan vinden, bumper steunen wat krom is niet zo’n punt, als toch de achterzijde onderhuids is ingedrukt,
Dan is hij wellicht tl, en ben ik niet blij, dus ff overdenken
Lijkt toch ontzet!
In dat geval sowieso in garage-bedrijf laten beoordelen en bevestigen op papier.
Handig voor de schadeclaim.

Is een oudje omdat je spreekt over TL?
Da's dan mooi. TL laten verklaren en gewoon door blijven rijden.
Als er verder optisch niets aan mankeert, dan achterklep een beetje wrikken ect totdat ie weer (redeljk) loopt.
Dat achterklep dan in de toekomst net niet 100% meer is, daar kan je mss mee leven als schadebedrag op jouw rekening staat.
Schades als deze, daar wil ik er wel 5 van iedere maand.

In mijn vorige auto ook een deuk.
Bij de super kom ik terug bij auto. Mensen spreken mij aan dat een oude man tegen mijn auto was gereden.
Man helemaal van slag, ect. Eigenlijk deukje van nix. Mag het ook zonder verzekering als ik €500 geef?
Eeeeeh, ja is prima. Pin-automaat was naast de super. Gelijk afgehandeld.
Thuis met een beetje Commandant ergste weggepoetst. Ja deukje zag je, maar je moest goed kijken.
Dit soort deuken wil ik er wel 10 van!
Paar maanden later had ik grote deuk omdat iemand mij geen voorrang gaf. Toen wel echt total Loss.
 
Schade van laatst aan de bumper moet gerepareerd van de verzekering, dus geen cash
Boel gezeik en te is terugkopen voor bedrag van hoogste bieder
Ook gezeik
Betreft een starlet van 27 jaar
 
Toch begrijp ik het niet.

Iemand heeft jou schade toegebracht.
Om weer terug te brengen in staat van vóór ongeval kost X bedrag.
Maw jij hebt een schadepost/ waardevermindering van X Euries. Dan moet dat bedrag gewoon worden uitgekeerd.
Of je dan werkelijk laat repareren bij erkend bedrijf met vakmanschap of dat je de zaak zelf met plakband weer aan elkaar maakt, is daarna toch vooral jouw eigen probleem?

2 jaar geleden reed iemand mij met FZ van de weg. Gelukkig met getuigen. Schadebedrag was bijna €1000.
Ik heb voor ca €300 spullen besteld en ik had zelf nog eea voor vervanging liggen.
Mijn topkuip en binnenkuip-plaatje hebben nu nog steeds barsten. Jammer, maar daar kan ik best mee leven.
Lijkt me vooral een probleem waar ik zelf mee moet dealen. Dat is toch geen probleem van de verzekeraar?
Taxatie verzekering moet bij een dealer. Daarvoor heb ik nog 1 uur werkplaats betaald ivm verleende hulp.
Dit betekent niet dat ik ca €500 heb 'verdiend'. Ik blijf nu wel zitten met een stuk rest-schade. Oke, daar kies ik zelf voor!
 
Er werd kennelijk nogal veel misbruik gemaakt van het wel of niet laten repareren. Daarom kan een verzekering ervoor kiezen dat je het moet laten repareren.
Het is niet overal hetzelfde trouwens. Ik had schade aan de auto door een ander veroorzaakt, die schade is getaxeerd en aan mij uitgekeerd. Ik heb alleen het uiteindelijk voor de helft laten doen omdat ik niet alles persé in nieuwstaat hoefde te hebben. Niemand heeft het gecontroleerd verder.
Enige voorwaarde was dat ik hem bij een bij de verzekeraar aangesloten schadeherstelbedrijf moest brengen waar de taxatie werd uitgevoerd. Wel door een derde partij.

Het is wel krom dat iedereen weer zijn eigen regeltjes lijkt te hebben. Wellicht dat iemand uit de verzekeringsbranche hier nog wat zinnigs over kan zeggen.
 
Er werd kennelijk nogal veel misbruik gemaakt van het wel of niet laten repareren. Daarom kan een verzekering ervoor kiezen dat je het moet laten repareren.
Het is niet overal hetzelfde trouwens. Ik had schade aan de auto door een ander veroorzaakt, die schade is getaxeerd en aan mij uitgekeerd. Ik heb alleen het uiteindelijk voor de helft laten doen omdat ik niet alles persé in nieuwstaat hoefde te hebben. Niemand heeft het gecontroleerd verder.
Enige voorwaarde was dat ik hem bij een bij de verzekeraar aangesloten schadeherstelbedrijf moest brengen waar de taxatie werd uitgevoerd. Wel door een derde partij.

Het is wel krom dat iedereen weer zijn eigen regeltjes lijkt te hebben. Wellicht dat iemand uit de verzekeringsbranche hier nog wat zinnigs over kan zeggen.
Ik zou wel graag willen lezen waar dat staat dat je verplicht je auto moet laten repareren. Als dat namelijk zo is ga ik schade aan mijn auto zo min mogelijk via de verzekering laten lopen.

Dat je handig genoeg bent om alles zelf te repareren moet toch geen straf zijn?
 
Er werd kennelijk nogal veel misbruik gemaakt van het wel of niet laten repareren. Daarom kan een verzekering ervoor kiezen dat je het moet laten repareren.
Het is niet overal hetzelfde trouwens. Ik had schade aan de auto door een ander veroorzaakt, die schade is getaxeerd en aan mij uitgekeerd. Ik heb alleen het uiteindelijk voor de helft laten doen omdat ik niet alles persé in nieuwstaat hoefde te hebben. Niemand heeft het gecontroleerd verder.
Enige voorwaarde was dat ik hem bij een bij de verzekeraar aangesloten schadeherstelbedrijf moest brengen waar de taxatie werd uitgevoerd. Wel door een derde partij.

Het is wel krom dat iedereen weer zijn eigen regeltjes lijkt te hebben. Wellicht dat iemand uit de verzekeringsbranche hier nog wat zinnigs over kan zeggen.

Je moet volgens mij zelf weten of je een auto repareert.
Het bedrag wat je krijgt is het bedrag wat nodig is om de auto weer goed te maken.
Repareer je hem niet dan is het precies dat bedrag wat de auto minder waard is bij verkoop. (Dit is natuurlijk theoretisch)
Het is dus geen fraude in mijn ogen.
Ik weet alleen niet wat er gebeurd als je auto meerdere keren achter elkaar totall loss wordt verklaard.
De eerste keer krijg je de waarde uitgekeerd, minus de waarde van het wrak. Maar de 2e keer lijkt mij dat niet logisch. Dan zou je de waarde van het wrak dan alsnog krijgen, maar daar kun je niet mee door blijven gaan lijkt mij.
 
Ik weet alleen niet wat er gebeurd als je auto meerdere keren achter elkaar totall loss wordt verklaard.
Staat dat uberhaupt wel geregistreerd?

En in principe kan het. Ook een economisch total loss voertuig kun je weer repareren. En dan weer total loss rijden.
 
Je moet volgens mij zelf weten of je een auto repareert.
Het bedrag wat je krijgt is het bedrag wat nodig is om de auto weer goed te maken.
Repareer je hem niet dan is het precies dat bedrag wat de auto minder waard is bij verkoop. (Dit is natuurlijk theoretisch)
Het is dus geen fraude in mijn ogen.
Ik weet alleen niet wat er gebeurd als je auto meerdere keren achter elkaar totall loss wordt verklaard.
Voor zover ik weet kan dat niet, want bij schadeuitkering bij total loss wordt de verzekering eigenaar van het wrak.
 
Voor zover ik weet kan dat niet, want bij schadeuitkering bij total loss wordt de verzekering eigenaar van het wrak. Total loss betekent totaal verlies. Je krijgt dus een schadebedrag dat ervan uitgaat dat je de auto totaal kwijt bent. Dan kun je niet ook het wrak willen houden, want als je dat dan voor onderdelen verkoopt heb je in zoverre weer geen schade geleden. Dan moet de verzekeraar gaan onderzoeken wat de marktwaarde van de losse onderdelen is. Daar beginnen ze niet aan. Ze vergoeden jou het verlies van de auto en worden in ruil daarvoor eigenaar van het wrak.
 
Zodra je voertuig total loss word verklaard krijg je gewoon een bedrag en de kans om je voertuig te behouden. Wat ook niet meer dan logisch is want het voertuig is en blijft van mij.

Was in mijn geval zo dat bij oudere voertuigen bij elk krasje direct TL word verklaard want dagwaarde is 0. Ik kreeg een bedrag en kreeg de keuze om mn voertuig te houden of door de garage te laten kopen voor een bepaald bedrag extra.

Verzekering kijkt helemaal niet wat een voertuig waard is en wat de restwaarde is na een ongeval. Daar hebben ze experts (vaak in combinatie met een garage) voor die gewoon een schatting maken.

Het kan zijn dat het in der loop der jaren is aangepast. Mijn ongeval was 8 jaar geleden.
 
Ik zou wel graag willen lezen waar dat staat dat je verplicht je auto moet laten repareren. Als dat namelijk zo is ga ik schade aan mijn auto zo min mogelijk via de verzekering laten lopen.

Dat je handig genoeg bent om alles zelf te repareren moet toch geen straf zijn?

Dat hoeft ook niet. Bij ons was het zo dat je dan een andere taxateur in moest schakelen, dat kostte mijzelf dan in eerste aanleg iets van €80,- ofzo. Als die ander aansprakelijk was dan kreeg ik dat bedrag gewoon terug. Op basis van die eigen betaalde taxatie hebben wij het schadebedrag uitgekeerd gekregen. Daar hoefden we dan verder niets voor aan te tonen verder. Uiteindelijk is dit door een beun gemaakt en hebben we er inderdaad nog iets aan overgehouden.
 
Voor zover ik weet kan dat niet, want bij schadeuitkering bij total loss wordt de verzekering eigenaar van het wrak. Total loss betekent totaal verlies. Je krijgt dus een schadebedrag dat ervan uitgaat dat je de auto totaal kwijt bent. Dan kun je niet ook het wrak willen houden, want als je dat dan voor onderdelen verkoopt heb je in zoverre weer geen schade geleden. Dan moet de verzekeraar gaan onderzoeken wat de marktwaarde van de losse onderdelen is. Daar beginnen ze niet aan. Ze vergoeden jou het verlies van de auto en worden in ruil daarvoor eigenaar van het wrak.

Dat kan zeker wel. Ik heb het zelf 2x gedaan en met beide voertuigen ben ik weer gaan rijden.
De taxateur bepaald de waarde van het wrak, en dat js dan ook meteen de marktwaarde van de losse onderdelen.
Als jij jouw voertuig wil houden krijg je de waarde daarvan voor het ongeluk minus de waarde van het wrak.
Als jij dat wrak daarna verkoopt voor meer dan jij ervoor betaald hebt dan heb je dus winst.
Een opkoper/ handelaar/ sloop leeft daar zelfs van.
 
Voor zover ik weet kan dat niet, want bij schadeuitkering bij total loss wordt de verzekering eigenaar van het wrak.
Nee hoor, je kan er voor kiezen om wrak zelf te behouden.
Je kan er daarna, na reparatie, gewoon zelf weer mee gaan rijden, of je brengt 'm alsnog naar de sloop. Dat laatste is bij mij zo gegaan.

Ik blijf erbij dat een ander jou voor een zeker bedrag aan schade heeft toegebracht en of ie dat nu zelf aan jou betaalt, of dat ie dat laat lopen via een verzekeraar is niet relevant. De auto van mij die total-loss was in post #32027 hebben we ook bekeken of het total-loss-wrak nog interessant was om alsnog te repareren. Maar dat is een keus van mijn garage-bedrijf en vooral mijzelf. De verzekeraar stond daar helemaal buiten.

Ik kreeg van de verzekeraar een bedrag op mijn rekening min de waarde van het wrak. Want die hield ik (toen nog) zelf.
Na bekijken met garagebedrijf voor mogelijkheden tot reparatie was de conclusie dat het niet meer interessant was.
Deze auto-dealer had nog een autootje staan waar ik mee verder zou kunnen. (ook geen zin in een speurtocht naar een andere)
Op de nota van de garage stond bedrag occasion min sloopwaarde wrak. Die hebben zij (laten) afgevoerd.
Van uitgekeerd bedrag verzekering + waarde wrak + bijbetalen had ik een andere auto.
 
(gemonteerd onder zowel mijn CBR 1000 F als ook m'n ST 1100);
Los van dat lekkage verhaal, hoe presteert de Roadsmart IV onder de Pan in het huidige weer?

Degene die ik in de lente heb gekocht staat nu op Bridgestone T31, bij droog weer niets op aan te merken, erg wendbaar, maar zodra het wegdek nat is (en we zitten nu toch in e periode dat het vaker dan niet zal gebeuren voelt het alsof die erg weinig nodig heeft om het op een glippertje te zetten...

Onder mijn GSXf heb ik Michelin Pilot Road 4, en daar ben ik erg blij mee, maar ik heb gehoord dat die het dan niet zo goed doen onder een zwaardere ST1100...
 
Los van dat lekkage verhaal, hoe presteert de Roadsmart IV onder de Pan in het huidige weer?

Degene die ik in de lente heb gekocht staat nu op Bridgestone T31, bij droog weer niets op aan te merken, erg wendbaar, maar zodra het wegdek nat is (en we zitten nu toch in e periode dat het vaker dan niet zal gebeuren voelt het alsof die erg weinig nodig heeft om het op een glippertje te zetten...

Onder mijn GSXf heb ik Michelin Pilot Road 4, en daar ben ik erg blij mee, maar ik heb gehoord dat die het dan niet zo goed doen onder een zwaardere ST1100...
Die michelins zijn prima ook bij nat weer,ook bij een zwaardere machine in mijn geval een superduke 1290
 
In de test sport-toerbanden van Motoplus 2022-08 was de Roadsmart 4 GT beoordeling (op BMW R)zowel droog als nat uitstekend.
Zelf ben ik er met droog weer op de Blackbird erg tevreden mee.
Nat weer kan ik niet zeggen, want ik rijd niet /weinig met slecht weer. Het moet voor mij wel leuk blijven!

Bij banden-pneus-online kan je aan de ster de beoordelingen zien.
Alleen sneeuw is minder aangegeven. Maar is dat omdat velen niet met sneeuw rijden?
Ik rijd zelf al bijna nooit met regen, laat staan met sneeuw.

Paar jaar terug zou ik de motor naar de winterstalling brengen. Moet bij mij vóór 1 dec ivm MRB.
Precies die avond sneeuwde het. Ik vond 't maar helemaal nix. Op 'eieren' de motor weggebracht.
 
Los van dat lekkage verhaal, hoe presteert de Roadsmart IV onder de Pan in het huidige weer?
..
Op de Energica (zwaar 285 kg) doet de GT versie het uitstekend met dit weer.
Helaas al flink regen gehad en aardige kou. (4-5 graden)
Rij altijd "hoog vermogen" (toch 230 nm) en ook op koud / nat wegdek gewoon sportief weg.
(Wel tractie controle aan)
De band heeft nog geen kick gegeven, terwijl de Diablo die ik hiervoor had regelmatig opzij stapte en de rode leds van de Tractie control deed oplichten.
Kortom tot nu toe zeer goed in de kou, nog niet genoeg km's gereden om te kijken hoe hij het doet op wat minder profiel enz.

Ik begreep van Frank wel dat bij echt warm weer het het wat minder doet tov de Diablo, maar nog geen ervaring mee.
 
Zijn er best veel van hoor!... Wat is je punt?
Ik vermoed de verwijzing naar het CBR waar ze je rbw uitgeven.
Ik heb ook een aantal CBR's gereden en inderdaad is het een motor waar je niet veel moeite hoeft te doen om in contact te komen met het CBR :$ (de BlackBird is nog steeds gewoon echt snel, zeker gezien de leeftijd :} )

Maar ok dit is een vermoeden, humor is niet voor iedereen gelijk ;)
 
Los van dat lekkage verhaal, hoe presteert de Roadsmart IV onder de Pan in het huidige weer?
Ik rijd niet al te veel met de huidige kou, afgelopen dinsdag was een moetje... Ook ben ik absoluut geen fan van regen, maar ze voldoen goed tot nu toe.
Set is er nieuw opgekomen voor m'n trip door de Pyreneeën in 09/2022, en onder warme omstandigheden was het een topband.. Remschijven van de Pan die vóór donkerblauw kleurden van de mishandeling in de bergen, maar de banden gaven geen krimp.
Kom van de T31 af, maar met krap 8K (voor) en 10K (achter) vond ik dat voor een toerband toch lichtelijk weinig kilometrage.. Met ca. 6K vanaf montage Dunlops tot nu kan ik zeggen dat het profiel er nog goed uitziet, al komt enige verkanting momenteel wel opzetten.

Michelins komen niet 'im frage', heeft hier (D) te maken met de zgn. Reifenfreigabe die michelin er niet voor heeft. Zonder vrijgave banden monteren geeft problemen bij keuring van de motorfiets en bij ongevallen...
 
Er werd kennelijk nogal veel misbruik gemaakt van het wel of niet laten repareren. Daarom kan een verzekering ervoor kiezen dat je het moet laten repareren.

Dat kan alleen jouw eigen verzekeraar eisen, in het geval van een allrisk verzekering. Ook als de schade wordt veroorzaakt door een ander schiet jouw verzekeraar terwijl de claim nog loopt bij de verzekeraar van de tegenpartij. Dat jij de schade verplicht moet laten repareren bij een schadeherstelbedrijf is dan onderdeel van het contract tussen jullie beiden.

Maar als je zelf rechtstreeks claimt bij de verzekeraar van de tegenpartij, dan heb jij daarmee geen contract. Die verzekeraar moet jou dus het gewoon het schadebedrag uitkeren, zonder extra voorwaarden.
 
Die michelins zijn prima ook bij nat weer,ook bij een zwaardere machine in mijn geval een superduke 1290
Misschien was het dan dat die niet leverbaar waren is de juiste afmetingen, of specifiek de GT versie...
Ik heriner me alléén dat ik een half jaar geleden tot mijn grote spijt tot de conclusie kwam dat ik de PR4 niet onder mijn zou kunnen zetten...

Wel eens het opnieuw onderzoeken waard!
In de test sport-toerbanden van Motoplus 2022-08 was de Roadsmart 4 GT beoordeling (op BMW R)zowel droog als nat uitstekend.
Zelf ben ik er met droog weer op de Blackbird erg tevreden mee.
Nat weer kan ik niet zeggen, want ik rijd niet /weinig met slecht weer. Het moet voor mij wel leuk blijven!

Bij banden-pneus-online kan je aan de ster de beoordelingen zien.
Alleen sneeuw is minder aangegeven. Maar is dat omdat velen niet met sneeuw rijden?
Ik rijd zelf al bijna nooit met regen, laat staan met sneeuw.
De afgelopen 4 weken mocht ik een auto van de zaak lenen voor woon-werk, vandaag de laatste dag van dat privilege, vanaf volgende week ben ik week afhankelijk van mijn motoren om op mijn werk te komen. Dus door kou en regen zal ik wel moeten, ook al vind ik het minder leuk. Daarom hecht ik ook waarde aan banden die met nat wegdek goed presteren.

Bij sneeuw zal mijn werkgever ermee moeten leven dat ik dan thuiswerk. Maar hoe vaak is dat nou?
Op de Energica (zwaar 285 kg) doet de GT versie het uitstekend met dit weer.
Helaas al flink regen gehad en aardige kou. (4-5 graden)
Rij altijd "hoog vermogen" (toch 230 nm) en ook op koud / nat wegdek gewoon sportief weg.
(Wel tractie controle aan)
De band heeft nog geen kick gegeven, terwijl de Diablo die ik hiervoor had regelmatig opzij stapte en de rode leds van de Tractie control deed oplichten.
Kortom tot nu toe zeer goed in de kou, nog niet genoeg km's gereden om te kijken hoe hij het doet op wat minder profiel enz.
Dat lees ik graag!
Ik begreep van Frank wel dat bij echt warm weer het het wat minder doet tov de Diablo, maar nog geen ervaring mee.
Bij echt warm weer rijd ik toch liever de Suzuki, want veel minder kuipwerk, dus betere ventilatie.

Hoe dan ook, bedankt vooe de input, ook @Oooosterling, ook al had ik niets zinnigs direct op je bericht te reageren.
 
Ik rijd niet al te veel met de huidige kou, afgelopen dinsdag was een moetje... Ook ben ik absoluut geen fan van regen, maar ze voldoen goed tot nu toe.
Set is er nieuw opgekomen voor m'n trip door de Pyreneeën in 09/2022, en onder warme omstandigheden was het een topband.. Remschijven van de Pan die vóór donkerblauw kleurden van de mishandeling in de bergen, maar de banden gaven geen krimp.
Kom van de T31 af, maar met krap 8K (voor) en 10K (achter) vond ik dat voor een toerband toch lichtelijk weinig kilometrage.. Met ca. 6K vanaf montage Dunlops tot nu kan ik zeggen dat het profiel er nog goed uitziet, al komt enige verkanting momenteel wel opzetten.

Michelins komen niet 'im frage', heeft hier (D) te maken met de zgn. Reifenfreigabe die michelin er niet voor heeft. Zonder vrijgave banden monteren geeft problemen bij keuring van de motorfiets en bij ongevallen...
Heel bijzonder mijn motor komt met tuv uit duitsland met michelin
 
Heb in Fr. met de hoge temps maar ook met veel regen en veel teerreparaties aldaar op de D-wegen, geen enkele uitstappert gehad.
En dat was toch echt wel een openbaring.. een prettige zelfs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan