Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Dat boekje heb ik reeds gelezen en daar was mijn antwoord op gebaseerd.
Dat jij vindt dat jij je strikt aan regeltjes moet houden en niemand een beetje ruimte gunt...dat zegt genoeg.

Volgens mij gunt hij wel ruimte, maar gaat het om het punt: mag je er als verkeersdeelnemer (in dit geval de vrachtwagenchauf.) altijd maar van uitgaan dat jou die ruimte ook daadwerkelijk wordt gegund? Volgens mij is 'nemen' in het verkeer nog steeds niet de bedoeling, hooguit 'krijgen'.
 
Je begrijpt het nog steeds niet. Je kunt zien dat ik ruimte geef.
Het punt is dat geven niet betekend dat de ander een recht heeft tot krijgen. Dat moet gegund worden en niet afgedwongen of geëist.
Of jij niet.

Laat die beste man die bocht zo nemen als hij dat wilt. Je komt er geen minuut later door aan. Haal je schouders op en ga door. Maar je wilt perse je punt maken en er wat van vinden. Laat gaan man. Wat coulance en begrip hebben voor elkaar en niet direct overal maar moeilijk over doen.
 
Ik eigenlijk meerdere per dag.


Het gaat erom dat a. het daar niet nodig is b. meneer de chauffeur het als zijn recht ziet en de andere moeten wijken.
Niet om het feit dat hij meer ruimte nodig heeft.

Nogmaals je mist het punt. Er zijn gewoon heel simpel spelregels hoe dit werkt en kennelijk heeft deze man daar schijt aan.

Het is daar een zeer ruime bocht met ruim voorbij de bocht pas de oversteekplaats.
Het voordeel als je de locatie kent. :Y

Dat ik dit al gezien had voor dat hij weg reed bij het stoplicht maakt dat niet minder.
Dat is ook precies wat er gebeurde, het gaat om het punt dat deze man kennelijk denkt dat het zijn voorrecht is en niet iets wat een ander hem moet gunnen. Ik gunde hem de ruimt. Ik liet alleen zien dat hij deze ongevraagd heeft genomen.

Ik bracht hem niet in de problemen. Ik laat zien wat hij deed terwijl daar spelregels voor zijn.
Dus als hij bewust een ander in de problemen brengt dan is hij het verkeerssukkeltje volgens jouw definitie.

Je maakt met je houding duidelijk dat je vind dat het niet houden aan regels de norm zou moeten zijn en dat laat zien dat je het echt niet begrijpt.

Ach, ook deze ochtend weer bijna één in mijn vlak van de auto.
Ik reed op de linker baan op de midden baan een vrachtwagen die daar al niet mocht rijden, maar wie is daar nog over verbaast, en deze wil naar de rechter baan. Waarschijnlijk zo afgeleid door het naar rechts kijken dat hij zo de linkerbaan in komt.
Dit is een dagelijks fenomeen ik maak mij daar niet zo druk om want het gebeurd dagelijks en gaat al meer dan 35 jaar goed.
Alleen het gebrek aan zelfreflectie dat hij het probleem is, is waar het om gaat.

Dat is dan kennelijk een goede reden om je als beroepschauffeur hersenloos en met lak aan de regels te gaan gedragen.
Ik snap het nu helemaal.

Daarom laat ik ook deze hier zien.
Als deze man zou communiceren dan heb je daar begrip voor nu uit het niets denkt hij, ik heb schijt aan iedereen ik ga waar ik wil en als het klapt ik ben toch harder en de baas betaald de schade.

Deze dacht duidelijk jij moet mij ruimte geven want als je het niet doet heb jij een hoop ellende.
Dat was duidelijk de insteek van zijn actie.

Ja, verkeer is geven en nemen en daarbij krijg je respect als respect geeft.
Deze was duidelijk gefrustreerd en dacht dat hij alleen op de wereld was.
motorzeerob,

ik ken je niet maar ik zie nu al een paar punten waarop mijn buurman van zal zeggen dat het een reactie is van een verkeerssukkeltje die meent zijn recht te moeten halen en verwacht dat iedereen aan zijn regels en wil houdt

mijn buurman rijdt veel en vaak in de grote steden en neem maar van hem aan, daar HEB je de RUIMTE gewoon NIET om met een grote vrachtwagen de bocht te nemen
puur omdat de wegennet van een grote stad daar niet op berekend is om een 40-tonner de ruimte te geven wat vie nodig heeft
krappe straten, krappe bochten, smallere straten, indeling van een straat die de nodige gevaar oplevert voor oa fietsers en/of voetgangers, noem maar op.
en dan de drukte in een stad, om goed te kunnen opletten en goed uitte kijken naar naar het overige verkeer had mijn buurman zelfs met ogen in zijn kontgat geboren moeten worden!
in de grote stad worden veel fietspaden met niks meer dan een witte onderbroken of niet-onderbroken streep gescheiden van de rijweg.
als mijn buurman daar de bocht neemt zoals jij dat wilt, netjes aan de rijbaan houden en netjes aan de regels houden dan staat ie haast elke dag wel voor de rechter om te verklaren waarom ie al die fietsers heeft geschept. Of hij rijdt het straatmeubilair aan gort (weet je wel hoeveel stoplichten in een grote stad haast bijna op de rijweg staan?)

op de grote (snel)wegen is er meer dan voldoende ruimte voor een vrachtwagen om bochten normaal te nemen

de keren dat ik met hem mee ben geweest heeft mijn ogen geopend!
men geeft al vrij snel de vrachtwagen chauffeurs de schuld voor alles, maar juist is het het tegenovergestelde!
een vrachtwagen chauffeur let juist vele malen beter op puur omdat ie met zo'n grote bakbeest rondrijdt!
maar toch is ie altijd fout ongeacht wat ie doet en hoe die doet en rijdt

geef zo'n vrachtwagen gewoon de ruimte, hij gaat een bocht echt niet express ruimer nemen om jou te pesten of jouw dag te verzieken
hij doet het om overzicht te verkrijgen, door een bocht wat ruimer te nemen ziet ie sneller wat er allemaal in zijn dode hoek zit en voorkomt ie daarmee dat ie onbedoeld mensen schept of het straatmeubilair de grond uit ramt

dat er in grote steden regelmatig fietsers worden aangereden is de chauffeur echt niet altijd aan te rekenen als ie een bocht moet nemen.
heb je wel enig idee hoeveel fietsers doelbewust bijna met de schouder tegen een vrachtwagen aan gaan staan voor een stoplicht en daarmee compleet in de dode hoek van de spiegel(s) verdwijnen?
ondanks dat er stickers op de zijkant geplakt zitten ter waarschuwing voor die dode hoek?
de chauffeur kijkt goed in zijn spiegels, ziet niemand en meent dat de weg vrij is en gaat de bocht om.... 3x raden wat er met zo'n fietser gebeurd

ik heb mijn rijstijl aangepast als ik naast een vrachtwagen zit of erachter rijdt
puur omdat ik vaak met de buurman meeging
echt een eye-opener geweest!

kan ik oprecht iedereen ten zeerste aanraden
ga es ee dagje mee met een beroepschauffeur
dan zie je en ervaar je zelf wat voor ellende hij meemaakt op de weg en in steden
je gaat je kapot schamen voor de mede-weggebruikers

en ja motorzeerob, jouw relaas is leuk, maar voor mij is het niks meer dan jouw eigen rijgedrag goedpraten en de schuld naar de beroepschauffeurs afschuiven
nogmaals ik ken je niet en je zal het met de beste bedoeningen geplaatst hebben
 
De andere kant is natuurlijk ook dat als de vrachtwagenchauffeur soms niet brutaal is en zijn ruimte even opeist, hij wel erg lang kan blijven staan wachten. Het verkeer dat achter hem staat, zal dan ook langer moeten wachten. Nu kan er nog meer verkeer door groen, terwijl anders alleen de vrachtwagen had gekund.

Even een voorbeeldje van een andere situatie: Midden in Leeuwarden was men bezig met werkzaamheden en binnen deze werkzaamheden viel ook een rotonde. Vanwege de werkzaamheden kon de vrachtwagenchauffeur de bocht niet maken zonder gebruik te maken van de andere weghelft. Helaas voor hem was het midden in de spit en geen van de automobilisten van de tegengestelde richting (waar ik dus ook vandaan kwam) wilde stoppen. En het gaat niet om 3 of 4 auto's maar zo'n 20 automobilisten. Ik ben wel gestopt, heb even geseind met de lichten dat hij kon oprijden. Ik kreeg een duimpje van de chauffeur en kon weer aansluiten achter de automobilist die daarvoor ook al voor mij reed. En als bonus kon de andere kant ook weer doorrijden, want daar had zich inmiddels ook al een behoorlijke file gevormd.
 
verkeerssukkeltje die meent zijn recht te moeten halen en verwacht dat iedereen aan zijn regels en wil houdt
het zijn niet zijn regels maar de regels
puur omdat de wegennet van een grote stad daar niet op berekend is om een 40-tonner de ruimte te geven wat vie nodig heeft
krappe straten, krappe bochten,
maar als je het filmpje wat beter bekijkt dan is er geen rede om aan te nemen dat de vrachtwagen hier meer ruimte nodig heeft. De gehele verkeerssituatie lijkt op een ruime bocht. De vrachtwagen chauffeur had dat, en dat zijn wagen het uitzicht op de bocht blokkeert, moeten beseffen.
Hij had ook nog even zijn knipperlicht naar links kunnen aanzetten om aan te geven dat hij zijn rijbaan ging verlaten.
Nu ramt ie er gewoon zijn voertuig erin omdat hij de sterkste is en er op hoopt dat het niet een net beginnende bestuurder is die door zijn weggedrag compleet verrast wordt.
 
Blijft zo mooi dat MZR gewoon ruimte geeft maar enkel aankaart dat vrachtwagenchauffeur gewoon een lul is door ruimte op te eisen ipv vragen en dat MZR nu een lul is omdat hij die ruimte geeft maar het niet netjes vind?

Echt, sommige van jullie praten alles maar goed. Ook de "professionele" chauffeur heeft zich gewoon aan de regels te houden en mag alleen VRAGEN om medewerking niet EISEN.
 
Laatst bewerkt:
Blijft zo mooi dat MZR gewoon ruimte geeft maar enkel aankaart dat vrachtwagenchauffeur gewoon een lul is door ruimte op te eisen ipv vragen en dat MZR nu een lul is omdat hij die ruimte geeft maar het niet netjes vind?

Echt, sommige van jullie praten alles maar goed. Ook de "proffesionele" chauffeur heeft zich gewoon aan de regels te houden en mag alleen VRAGEN om medewerking niet EISEN.
Professionele.
 
Leven en laten leven... Chauffeurs dwingen wel eens af, maar krijgen ook vaak genoeg geen cm ruimte. Misschien had hij/zij het rijbewijs nog maar kort en nog niet helemaal zeker van zijn zaak, of reed met een andere combi dan normaal waardoor hij iets meer ruimte pakte. Lekker belangrijk, geven en nemen, en door.
 
Vanochtend ingeblikt richting werk door hoogland heen.
Uit een van de parkeerplaatsjes bij een snackbar, rijd een rood autotje achteruit, zo tussen mij en mn voorganger de weg op.
(Terwijl je dan toch voorang moet verlenen?)
Ik en de auto achter me in de ankers (tegemoet komende blikker ook) en vervolgens geeft de bijrijder een "dankjewel" groet en vervolgens rijden ze doodleuk weg ....
Ze rijden zonder opletten t verkeer in en dankzij mij en de anderen geen blikschade o.i.d. en vervolgens doen ze net alsof ik ze vrijwillig voorang heb verleend??? :?
 
Vanochtend ingeblikt richting werk door hoogland heen.
Uit een van de parkeerplaatsjes bij een snackbar, rijd een rood autotje achteruit, zo tussen mij en mn voorganger de weg op.
(Terwijl je dan toch voorang moet verlenen?)
Ik en de auto achter me in de ankers (tegemoet komende blikker ook) en vervolgens geeft de bijrijder een "dankjewel" groet en vervolgens rijden ze doodleuk weg ....
Ze rijden zonder opletten t verkeer in en dankzij mij en de anderen geen blikschade o.i.d. en vervolgens doen ze net alsof ik ze vrijwillig voorang heb verleend??? :?

't Was niet een verontschuldigend handje :?
 
Vanochtend ingeblikt richting werk door hoogland heen.
Uit een van de parkeerplaatsjes bij een snackbar, rijd een rood autotje achteruit, zo tussen mij en mn voorganger de weg op.
(Terwijl je dan toch voorang moet verlenen?)
Ik en de auto achter me in de ankers (tegemoet komende blikker ook) en vervolgens geeft de bijrijder een "dankjewel" groet en vervolgens rijden ze doodleuk weg ....
Ze rijden zonder opletten t verkeer in en dankzij mij en de anderen geen blikschade o.i.d. en vervolgens doen ze net alsof ik ze vrijwillig voorang heb verleend??? :?
Ook meegemaakt, auto rijdt achteruit een parkeervak uit en ik toeter.
Bestuurder steekt zijn middelvinger op. Ik stop en stap uit en vraag : "Wat is dat met dat middelvingertje?"
Hij zegt; "Je kan toch even wachten ?"
Ik wachten, waarom ? Hij zegt: "Je ziet toch dat ik achteruit rij ?"
"Hoor je nu wat je zelf zegt, ik moet wachten omdat jij achteruit een parkeervak uit komt ?
Ohja, sorry.
 
Terug
Bovenaan Onderaan