Het grote XS1100 Topic

Omdat hij electrisch moeite heeft rond te komen. En altijd goed om n backup te hebben.
Dat zou ik dan eens nakijken, die van mij start nog met een bijna lege accu...
- massa aansluitingen (bedrading algemeen)
- koolborstels
- accu kwaliteit...

Ik hoor mensen wel eens zeggen dat een XS makkelijker start op de kicker dan elektrisch maar ik vind het een beetje onzin; dan is hij elektisch kennelijk niet in orde, anders doet ie het prima! (of de benzinetoevoer is niet oke en na lang stilstand krijgt ie niet meteen benzine.. dan start je hem leeg...)
 
Dat zou ik dan eens nakijken, die van mij start nog met een bijna lege accu...
- massa aansluitingen (bedrading algemeen)
- koolborstels
- accu kwaliteit...

Ik hoor mensen wel eens zeggen dat een XS makkelijker start op de kicker dan elektrisch maar ik vind het een beetje onzin; dan is hij elektisch kennelijk niet in orde, anders doet ie het prima! (of de benzinetoevoer is niet oke en na lang stilstand krijgt ie niet meteen benzine.. dan start je hem leeg...)
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Electrisch was echt n puinhoop toen ik hem kreeg. Vond het al n wonder dat hij zo goed liep met alles aan elkaar geknoopt en 100 connectorjes ertussen. Maar dat is bijna opgelost. Massa is nu ook nieuw en dan ben ik benieuwd. Ik ben maar n hobby monteur zonder opleiding. Als hij de weg op kan wil ik hem sowieso NSS ff laten checken wat er dan nog aan mankeerd.
 
Maar toch start hij echt makkelijk met de kickstarter. Meestal in 1 keer ook al heeft ie n half jaar stop gestaan.
 
Maar toch start hij echt makkelijk met de kickstarter. Meestal in 1 keer ook al heeft ie n half jaar stop gestaan.
Da's wel bijzonder/bijzonder fijn haha!
ik had ooit een XS750 die startte na 3 dagen al niet meer, zonder hem op PRI te zetten alvorens te starten.
 
Ik heb weer wat progressie gemaakt vandaag. De electra is klaar. Nu wordt het tijd om hem te laten lopen en afbouwen. Wordt vervolgd .....
D8AAC347-A852-44F4-BC2B-B5576440A484.jpeg
EAA6B48E-D1AE-4506-8810-717BBA095F09.jpeg
 
Diegene wat die motor ooit veranderd heeft wilde alles minimalistisch. Ik heb het daar met Matth over gehad en hij adviseerde mij om er geen op te zetten anders werd de olie niet warm genoeg mits ik niet het circuit op ga en dat laatste ligt niet in mijn planning 😂
 
Ik wil niet tegenspreken, maar de XS-familie staat nou niet bekend om z'n koele loop.
De driepitter werd eerst al gemodificeerd met een grotere oliepan, de 850 kreeg af-fabriek al een koeler.
Voor de 750 was een aftermarket koelertje te krijgen.
De 4-pitter is feitelijk een 850-triple met een extra pot; veel motoronderdelen zijn uitwisselbaar.
Verwijderen van de oliekoeler KAN vervelende gevolgen hebben, ik zou gekozen hebben voor een afdekkapje.
 
Ik heb hem er los bij gekregen als het nodig is gaat hij gewoon erop. Hij ligt hoog en droog (zolder). Samen met nog n paar onderdelen
 
Volgens mij heb ik ergens nog een koeler en tussenschijf van een 4-pitter liggen.
Persoonlijk ben ik ern voorstander van een oliekoeler monteren en proefondervindelijk uitzoeken hoeveel hij eventueel afgeplakt kan worden.
Ik kan me niet voorstellen dat een XS-4 veel koeler loopt dan een XS-3...
 
Vandaag weer met de 850 onderweg.

En ja, ze worden echt warm !

Ben daarom blij dat ook mijn XS750 ondertussen is voorzien van een oliekoeler.
 
Heren. Dan lijkt het mij verstandig om ook n oliekoeler te monteren. Hij is opgeboord naar +/- 1250 cc.
Dan ga ik er vanuit dat ie toch net ff warmer wordt.
 
Ik reed vroeger op mijn 1100 met een olietemperatuurmeter in de rondte. Bij normaal rijden rond de 20 graden buiten zat de bloktemp rond de 65 graden, bij langzaam toeren met weinig koeling ging het richting 80 graden. Sneller doorrijden resulteerde in rond de 100 graden. Pas bij stug aan het gas hangen ging de olie richting 120 graden en hoger.. De effectieve operating temperature van olie in een blok ligt rond de 100 graden, dan begint ie op zijn best te smeren. Zelfs met mijn turbo zat ik regelmatig onder de 100 graden. Ondertussen zijn de beschikbare oliesoorten tig keer beter dan vroeger.
Daarnaast rijdt de halve wereld (Usa, Canada, Azie) de standaard XS zonder oliekoeler, alleen de europese uitvoering had die en ik heb nog nooit een memo van Yamaha gezien dat de olie te warm zou worden in die landen. Dus roepen dat je blok warm wordt wil niet zeggen dat je aan die 100 graden operating temperature zit.
Als je met je klassieker en/of caferacer ombouw nu en dan een blokje om gaat heb je echt geen oliekoeler nodig. En als je dan toch perse een oliekoeler wilt monteren gebruik dan ook een thermostaat in de leidingen want origineel heeft de XS die niet. Want olie die nog niet zijn bedrijfstemperatuur heeft is net zo slecht voor het blok als te hete olie
 
Laatst bewerkt:
Zoiets vertelde jij mij toen ook. Dus de ideale temperatuur is rond de 100 graden. Wat mag hij maximaal hebben. Dan is n temperatuurmeter wel n goede optie.
 
Let wel op dat een olietemperatuurmeter in de vuldop opening vaak erg onnauwkeurig is...
 
Daar ben ik mij van bewust. Ik ben aan het denken om waar normaal de aansluiting zit van de oliekoeler om daar n sensor of metertje te zetten. Maar dat moet ik nog ns bekijken of dat kan en of dat handig is.
 
Racimex had vroeger T-adaptertjes die bovenop het blok geschroefd werden op de plek voor de oliedruksensor, VDO had adapters voor links op het.blok achter de cylinder.
 
Wie zegt dat de ideale temperatuur van olie 100 graden is?
Waar haal je die onzin vandaan?
Olie is een multigrade tegenwoordig; dun bij lage en dikker bij hogere temperaturen.
Olie in mijn AWO en HD's worden niet veel warmer dan 65-80 graden, en die lopen na 60 jaar nog prima..
Olie smeert altijd, ook bij lage temperaturen...anders zou je blok kapot lopen in de opwarmfase.
Dat je een koud blok niet teveel moet belasten heeft met thermische pieken te maken; pas als slles nagenoeg dezelfde trmperatuur heeft en spelingen minimaal zijn werkt een machine het best.
 
Terug
Bovenaan Onderaan