Het grote XT/XTZ/TT/TTR topic nr 5 alweer

Wie mag/moet het volgende topic openen?

  • Nu eens een keer Enzo

    Stemmen: 4 50,0%
  • Liever iemand anders

    Stemmen: 4 50,0%

  • Totaal aantal stemmers
    8
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ook weer present :Y

DSC00435.jpg
 
Dat is dus wat ik wilde wetenj de cilinder is nog heel goed, er is zelfs geen stootrand voelbaar bovenin.
Of een cilinder nog goed is kun je niet voelen, dan moet je laten opmeten door iemand van een revisie bedrijf. We hebben het over afwijkingen van tienden van millimeters. Maar als het blok voordien niet veel olie verbruikte en geen blauwe rookpluimen uitsloeg dan zal het nog wel goed zijn. Het gerucht gaat dat eenpitters bij ongeveer 50-60.000 km moeten worden opgeboord naar de eerste overmaat vanwege ovaliteit van de cilinder.

Heb nog even wat bekeken en volgens mij zit er een lek op de rechter uitlaatklep, daar hoor ik het duidelijk sissen.
Is volgens mij een makkelijke controle voor, maar dan moet je wel de kop verwijderen. Draai deze vervolges om, gooi er een plens vloeistof in en kijk of er lekkage is langs de kleppen. Maar vloeistofdicht is nog niet hetzelde als gassdicht... Of inderdaad een druktest.
 
Ratman, de XTZ660-rijders zitten ook hier. Misschien een linkje naar de XT660Z en XTZ750 topics? Hebben we ineens wel een hele nette openingspost :)

Tis toch net een grote famillie....! ;)

tros_06.jpg



Gr. Johan.

Ps: leuk topic dit trouwens! Volg het een beetje op de achtergrond....die XT660Z gaat maar niet stuk......... :+ :+
 
Laatst bewerkt:
Nu weer effe wat techniek:

Zoals het nu is voel ik wel wat compressie als de zuiger naar boven gaat en wil ook ineens vanzelf verder als hij over het BDP is, alleen ik kan het vliegwiel gewoon met de hand draaien.

Ik vraag me af of het normaal is na het monteren van het blok of dat ik nader onderzoek moet instellen en wellicht kleppen en zittingen moet gaan slijpen . Ik kan me ook voorstellen dat de kleppen zich na een korte inrij periode gaan zetten en daardoor beter afsluiten.

Gooi eens wat olie op de zuiger en kijk dan of je wat meer compressie krijgt:
Nee , kleppen
Ja : veren
 
Dat is dus wat ik wilde wetenj de cilinder is nog heel goed, er is zelfs geen stootrand voelbaar bovenin. Heb nog even wat bekeken en volgens mij zit er een lek op de rechter uitlaatklep, daar hoor ik het duidelijk sissen.

Kleplichter kan het niet zijn want de deksel zit er nog niet op en dus ook geen tuimelaars, kleppen horen dus allemaal dicht te staan. Misschien toch beter om even met de deksel te testen zodat de kleppen open en dicht gaan, zit nu ook vacuum te trekken als de zuiger naar beneden gaat.

Het lijkt mij verstandiger om kop even weer te demonteren Ratman... Toch de klepjes even inslijpen en laten testen met een vacuumtester (hebben ze bij de meeste automaterialenzaken die revisiewerk doen) Zoals je reeds zei, staan de kleppen zonder gemonteerde nokkenas volledig dicht dus het monteren ervan heeft geen nut. Je zou ook nog even met een kunstof hamer op de klepstelen kunnen slaan om ze te laten schrikken en zetten.
 
Op de linker inlaatrubber van mijn xtz660 zit een tuutje met een slangetje er aan. bij mijn oude (die eigenlijk nieuwer is dan mijn nieuwe) loopt het slangetje ergens heen en vertakt zich naar een kleiner buisje en loopt nog verder door. Bij mijn nieuwe zit er een slangetje op dat is afgeknepen.

Nou vraag ik me af, omdat hij het niet doet, wat is de functie van die inlaat bij het inlaatspruitstuk is?
 
Het lijkt mij verstandiger om kop even weer te demonteren Ratman... Toch de klepjes even inslijpen en laten testen met een vacuumtester (hebben ze bij de meeste automaterialenzaken die revisiewerk doen) Zoals je reeds zei, staan de kleppen zonder gemonteerde nokkenas volledig dicht dus het monteren ervan heeft geen nut. Je zou ook nog even met een kunstof hamer op de klepstelen kunnen slaan om ze te laten schrikken en zetten.

Ja de kop gaat eraf, daar zit nog even wat werk aan denk ik.
 
@komkommer: vacuum voor brandstofpomp
Ja right, dat dacht ik al.

Hmmm, vorige eigenaar heeft nog de brandstofpomp vervangen omdat hij dacht dat 't daaraan lag..

Maar, in principe zou hij zonder brandstofpomp moeten kunnen werken toch? Alleen het laatste krijg je er dan waarschijnlijk niet uit.
 
Maar, in principe zou hij zonder brandstofpomp moeten kunnen werken toch? Alleen het laatste krijg je er dan waarschijnlijk niet uit.
ja.

bij de mijne was de brandstofpomp vervangen door een elektrische en kreeg de originele erbij, gelijk die elektrische ook weggehaald.
 
ja.

bij de mijne was de brandstofpomp vervangen door een elektrische en kreeg de originele erbij, gelijk die elektrische ook weggehaald.
Ik hoor alleen maar negatieve dingen over die brandstofpomp, ik twijfel nu toch wel of ik hem moet monteren of niet of een alternatieve oplossing.
 
Ik hoor alleen maar negatieve dingen over die brandstofpomp, ik twijfel nu toch wel of ik hem moet monteren of niet of een alternatieve oplossing.
Hmm, ik heb zelf nog geen problemen er mee ondervonden. Ik weet wel dat hij niet heel efficient is. Als je bijvoorbeeld zo'n byrd tank op een 660 zet, dan haalt hij de onderste liters er al niet eens meer uit. Maar, als je op een normale tank nog maar een litertje over hebt, dan helpt het wel om de doorstroming van de benzine wat te verbeteren, en daardoor wat makkelijker te starten.
 
Hoppakee. Nieuwe motor loopt al.

Serieus, carb hing er los bij. Goed schoongemaakt (zat ook geen veer @ vacuumcarb?). Chokeplunjer vrijgemaakt en er weer tussengehangen. Accu overgezet en na de eerste slag starten :o. Ding heeft maanden stilgestaan..
 
Hoppakee. Nieuwe motor loopt al.

Serieus, carb hing er los bij. Goed schoongemaakt (zat ook geen veer @ vacuumcarb?). Chokeplunjer vrijgemaakt en er weer tussengehangen. Accu overgezet en na de eerste slag starten :o. Ding heeft maanden stilgestaan..

Dat had die 600 van mij ook....zit nu eentje van een Harley in..
 
Hmm, ik heb zelf nog geen problemen er mee ondervonden. Ik weet wel dat hij niet heel efficient is. Als je bijvoorbeeld zo'n byrd tank op een 660 zet, dan haalt hij de onderste liters er al niet eens meer uit. Maar, als je op een normale tank nog maar een litertje over hebt, dan helpt het wel om de doorstroming van de benzine wat te verbeteren, en daardoor wat makkelijker te starten.

Ik zat me ook al af te vragen of het een idee is een klein beetje overdruk op de tank te zetten met een lucht compressor, 50mBar is volgens mij al voldoende om de laatste druppel uit de tank te persen.
 
Ik zat me ook al af te vragen of het een idee is een klein beetje overdruk op de tank te zetten met een lucht compressor, 50mBar is volgens mij al voldoende om de laatste druppel uit de tank te persen.

Bij een koude start zet ik de tank ook altijd ff op druk....starten ze beter.. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan