Het grote XT/XTZ/TT/TTR topic nr 5 alweer

Wie mag/moet het volgende topic openen?

  • Nu eens een keer Enzo

    Stemmen: 4 50,0%
  • Liever iemand anders

    Stemmen: 4 50,0%

  • Totaal aantal stemmers
    8
Status
Niet open voor verdere reacties.

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
2
IJmuiden
Het is alweer zover! in totaal al bijna 10000posts over deze Motoren voorbij gegaan en we gaan door!
De opvolger van:
Het fiertste Grote XT/TT/TTR topic

Het begin! de legendarische XT500
XT500_76-large%20PS%2001_tcm71-245710.jpg


De opvolger: XT550 in Tenere uitvoering
xt550_83.jpg


En
Yamaha%20XT600%2084.jpg


En de TT600 natuurlijk
Yamaha%20TT600%2083%20%202.jpg


XT350
2363984703_dd185dba6a.jpg


En nog een mooie TTR
20b61ab30d1d8148a73a6791031af43f


en laten de verwante topics niet vergeten:

Het Yamaha XT660Z Tenere topic Deel 2.

XT660X Topic - Part 5

XTZ 750 Super Ténéré - Deel 4



Voor de doehetzelver veel info over de 500, weliswaar de SR maar qua motorblok is alles t zelfde ( op ontsteking en dynamo na )

motorangs BUCHELI-Projekt

Heel veel over de 600 :}

www.xt600.de xt600 xt600e Tenere Ténéré - XT 600 von Yamaha

De pagina van MF er Baffo oa over de 350 en de 600

http://westerbaen.tweakdsl.nl

Nog een paar links voor onderdelen van de XT

KEDO - Performance Products
Hier zeer veel XT onderdelen verkrijgbaar, vooral voor de XT500!

http://www.dirxmotoren.nl/ (Dirx Motoren)
Deze heeft tweedehands nog wel wat XT spul
 
Laatst bewerkt:
Ratman, de XTZ660-rijders zitten ook hier. Misschien een linkje naar de XT660Z en XTZ750 topics? Hebben we ineens wel een hele nette openingspost :)
 
deze moet erop! dit is TTR600 werk!
Bleeeer.jpg

of meer anoniem. in de sneeuw. toen wassie net 1500km ingereden
TT_rijden_aan_de_Waal.jpg
 
Ratman, de XTZ660-rijders zitten ook hier. Misschien een linkje naar de XT660Z en XTZ750 topics? Hebben we ineens wel een hele nette openingspost :)

U vraagt wij draaien! staan erbij!

als je nog meer suggesties hebt voor links of info, lijkt me handig om in de OP allerlei nuttige dingen te verzamelen. Ik zal er in elk geval nog een paar handige links bijzetten komende tijd, zo'n OP moet je toch een beetje onderhouden denk ik.
 
U vraagt wij draaien! staan erbij!

als je nog meer suggesties hebt voor links of info, lijkt me handig om in de OP allerlei nuttige dingen te verzamelen. Ik zal er in elk geval nog een paar handige links bijzetten komende tijd, zo'n OP moet je toch een beetje onderhouden denk ik.

Kedo


De XT 600 ipv dat bouwdoos plaatje:

full





:Y
 
Laatst bewerkt:
Nu weer effe wat techniek:

ik heb net de cilinderkop gemonteerd van het 3AJ blok en nu valt er op dat er niet echt veel compressie in zit. ik kan vrij gemakkelijk aan het vliegwiel draaien en hoor een beetje gesis van lucht bij de uitlaatpoorten, nu is het blok uit elkaar geweest en zijn de zuigerveren vervangen dus ik kan me voorstellen dat het een en ander zich nog moet zetten. Ook draai ik vrij langzaam aan het vliegwiel dus dat geeft ook wat gelegenheid om wat lucht langs de kleppen te persen, de kleppendeksel zit er nog niet op dus de kleppen blijven nu dicht.

Zoals het nu is voel ik wel wat compressie als de zuiger naar boven gaat en wil ook ineens vanzelf verder als hij over het BDP is, alleen ik kan het vliegwiel gewoon met de hand draaien.

Ik vraag me af of het normaal is na het monteren van het blok of dat ik nader onderzoek moet instellen en wellicht kleppen en zittingen moet gaan slijpen . Ik kan me ook voorstellen dat de kleppen zich na een korte inrij periode gaan zetten en daardoor beter afsluiten.
 
Nu weer effe wat techniek:

Ik vraag me af of het normaal is na het monteren van het blok of dat ik nader onderzoek moet instellen en wellicht kleppen en zittingen moet gaan slijpen . Ik kan me ook voorstellen dat de kleppen zich na een korte inrij periode gaan zetten en daardoor beter afsluiten.

Je behoort je voet te breken op de compressie.... :Y
 
Ik vraag me af of het normaal is na het monteren van het blok of dat ik nader onderzoek moet instellen en wellicht kleppen en zittingen moet gaan slijpen . Ik kan me ook voorstellen dat de kleppen zich na een korte inrij periode gaan zetten en daardoor beter afsluiten.

Als je geen compressie hebt zal die ook niet starten :N

Geen decompressiekabel/ decompressiepalletjeding dat vast blijft zitten? (Weet ik ondertussen alles van :X )
Heb je opgemeten of de cilinder nog echt rond is? Als je in een ovale cilinder nieuwe zuigerveren plaatst heb je denk ik wel een kiertje, en ontsnapt de druk naar het carter.

Ik heb ook een blok (660) opnieuw in elkaar gezet en kon alleen het vliegwiel ronddraaien met een goed lange sleutel op de moer van het vliegwiel, en dan moest je hem ook nog echt door het bovenste dooie punt heendrukken
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een blok (660) opnieuw in elkaar gezet en kon alleen het vliegwiel ronddraaien met een goed lange sleutel op de moer van het vliegwiel, en dan moest je hem ook nog echt door het bovenste dooie punt heendrukken

Dat is dus wat ik wilde wetenj de cilinder is nog heel goed, er is zelfs geen stootrand voelbaar bovenin. Heb nog even wat bekeken en volgens mij zit er een lek op de rechter uitlaatklep, daar hoor ik het duidelijk sissen.

Kleplichter kan het niet zijn want de deksel zit er nog niet op en dus ook geen tuimelaars, kleppen horen dus allemaal dicht te staan. Misschien toch beter om even met de deksel te testen zodat de kleppen open en dicht gaan, zit nu ook vacuum te trekken als de zuiger naar beneden gaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan