---- Het grote XT/XTZ/TT/TTR topic nr 8 ----

Status
Niet open voor verdere reacties.
Aloa heren,

Even voorstellen.

Mike gattas 27 jaar en woonachtig in houten. Sinds gisteren in het bezit van een tenere uit '92. Gekocht bij Arjan brouwer.

Meteen maar een vraagje. Iemand een tip om aan een (werkplaats)handboek te komen?

Groeten,

Mike
Staat nog op de site. Ziet er super netjes uit! Gefeliciteerd, mooi ding :Y
 
Heren,

Ik heb wel eerder met vaste boutjes te maken gehad..
Maar dat een "idioot" deze maakt met kruiskopjes..
ongelooflijk..

griptang heeft geen zin, laat staan een waterpomptang........
slagschroevendraaier ook niet, want het zit zo muurvast(gelijmt) dat tot de laatste gang je de grootste moeite hebt om de boutjes los te krijgen.
En blijkkbaar is het metaal ook zo zacht (pisbakkenstaal), dat de eerste klap met een S-schroevendr. of het carterdeksel in tweeen ligt, of de boutjes kapot zijn..

en, voor de goede orde..
het zijn dus NIET de (imbus) boutjes waar het carter deksel mee vast zit, MAAR de stator en the ontstekingspoel aan de binnenzijde van het deksel (in rijrichting gezien links)

ik zie alleen de mogelijkheid in de kopjes boren tot 5 mm en dan tappen.
wat een gezeik, als er nu standaard torx of imbus in zat was er nooit iets aan de hand gehad..

wie heeft er nog eventuele andere suggesties..>?

alles is welkom..

nog steeds:
...........................................................help..............................................................
odie66.gif
(odie)

Misschien met een hele grote kruiskopschroevendraaier waar je een steeksleutel op kan zetten.
Of toch misschien een slagschroevendraaiert en iets minder hard meppen.


Waarom wil je die delen eigenlijk poedercoaten?
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding] (odie)

Misschien met een hele grote kruiskopschroevendraaier waar je een steeksleutel op kan zetten.
Of toch misschien een slagschroevendraaiert en iets minder hard meppen.


Waarom wil je die delen eigenlijk poedercoaten?


grotere kruiskop gedaan, werkt ook niet..

poedercoaten.. omdat het dan wat netter uitziet..


foto's probeer ik later vandaag te posten...
 
Net even mijn zuiger opgemeten en er zit overal meer dan rond 0.1mm verschil tussen zuiger en cylinder... volgens yamaha tijd voor een nieuwe dus. ik vroeg me wel af hoe het kan dat mijn tenere met 50000 op de teller nu al aan de tweede overmaat toe is (de zuiger nu zit op 95.5). bovendien ziet de cylinderwand er nog piekfijn uit en vertoont de zuiger ook niet echt kuren. kortom, veel werk aan deze fiets... :(

full

full
 
Als er iemand nog een XT500 rijwiel gedeelte met kenteken heeft/weet,
houd ik me aanbevolen. Blok heb ik dus niet nodig.
 
Als er iemand nog een XT500 rijwiel gedeelte met kenteken heeft/weet,
houd ik me aanbevolen. Blok heb ik dus niet nodig.

Als er iemand nog een blok heeft/weet houd ik me aanbevolen. :+
Zonder gekheid, ik houd misschien een frame rijwielgedeelte over, op termijn. Hoeveel haast heb je?

Ik weet ook nog een verzinkt frame ergens. hoe compleet moet je het het hebben? pm maar ff.
 
Laatst bewerkt:
schroefuithaal setje kopen. werkt super. je boort er een gat in, draait dat ding er dan in (linksom) en tada hij's der uit :)
Of die linksdraaiende tap breekt ook af en dan ben je verder van huis. -O-

Misschien kan je er een gleuf in dremelen?
En dan toch heel voorzichtig een slagschroevendraaier :X


Kom je trouwens niet met koelproblemen te zitten als je er zo`n dikke peodercoat tegenaan gooit?
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat ik er stapsgewijs in ga boren..

eerst 2 mm, 4mm en dan 5.2 en dan tappen...

want dremelen, heetstoken etc.. zie ik niet zitten..
zoals ik aangaf.. pisbakkenstaal, het is erg koolstof arm, flexibel dus en kans op breken etc is dan niet onwaarschijnlijk..

en aangezien het "er gewoon uitdraaien" normaal ook niet lukt, lijkt het me ook erg (en bijna) onmogelijk om met zo'n uitdraaiset te klooien.. :N

en de motor heeft een olie koeler, dus qua "isolatie" (te heet worden door poedercoat) lijkt me erg onwaarschijnlijk..
 
ik denk dat ik er stapsgewijs in ga boren..

eerst 2 mm, 4mm en dan 5.2 en dan tappen...

want dremelen, heetstoken etc.. zie ik niet zitten..
zoals ik aangaf.. pisbakkenstaal, het is erg koolstof arm, flexibel dus en kans op breken etc is dan niet onwaarschijnlijk..

en aangezien het "er gewoon uitdraaien" normaal ook niet lukt, lijkt het me ook erg (en bijna) onmogelijk om met zo'n uitdraaiset te klooien.. :N

en de motor heeft een olie koeler, dus qua "isolatie" (te heet worden door poedercoat) lijkt me erg onwaarschijnlijk..

vandaag soortgelijk probleem gehad met boutje waar de hele kop af was. gaatje in geboord en een platkop schroevendraaien in geslagen die net wat breder was dan het gaatje...

maar met de kop erop kun je nog wel een griptang gebruiken als je genoeg ruimte hebt, werkt altijd
 
ik denk dat ik er stapsgewijs in ga boren..

eerst 2 mm, 4mm en dan 5.2 en dan tappen...

want dremelen, heetstoken etc.. zie ik niet zitten..
zoals ik aangaf.. pisbakkenstaal, het is erg koolstof arm, flexibel dus en kans op breken etc is dan niet onwaarschijnlijk..

en aangezien het "er gewoon uitdraaien" normaal ook niet lukt, lijkt het me ook erg (en bijna) onmogelijk om met zo'n uitdraaiset te klooien.. :N

en de motor heeft een olie koeler, dus qua "isolatie" (te heet worden door poedercoat) lijkt me erg onwaarschijnlijk..


als je het zo gaat doen dan zeker weten dat je recht boort, iets scheef en je boor wil het aluminium in. en ik neem aan dat er m6 inzit? dan is het 5mm boren.
heetstoken doe je met een kleine brander, en dan alleen het aluminium en niet de bout. als de kop eraf is zal ook de kracht van de bout afzijn waardoor het makkelijker los zou moeten gaan. op het uitstekende stuk wat je overhoudt een tang zetten/moertje op lassen lijkt mij eerst de dingen om te proberen(en een klap met de hamer erop), boren kan altijd nog.
 
vandaag soortgelijk probleem gehad met boutje waar de hele kop af was. gaatje in geboord en een platkop schroevendraaien in geslagen die net wat breder was dan het gaatje...

maar met de kop erop kun je nog wel een griptang gebruiken als je genoeg ruimte hebt, werkt altijd


Been there, tried that,

zonder succes, het is moeilijk uit te leggen hoe verschrikkelijk zwaar het gaat om überhaubt die boutjes één slag rond te krijgen..

laat staan ze eruit te krijgen...
deze zijn (lijkt me/ denk ik) vast gelijmd met één of ander soort cement.

en, omdat die kopjes rond zijn, heeft een griptang erg weinig grip...


dus..

:(
 
Net even mijn zuiger opgemeten en er zit overal meer dan rond 0.1mm verschil tussen zuiger en cylinder... volgens yamaha tijd voor een nieuwe dus. ik vroeg me wel af hoe het kan dat mijn tenere met 50000 op de teller nu al aan de tweede overmaat toe is (de zuiger nu zit op 95.5). bovendien ziet de cylinderwand er nog piekfijn uit en vertoont de zuiger ook niet echt kuren. kortom, veel werk aan deze fiets... :(

[afbeelding]
[afbeelding]


is misschien de cilinder op een verkeerde maat opgeboord? en die 2de overmaat vind ik ook wel apart, is de volledige onderhoudshistorie bekend? misschien heeft de vorige eigenaar niet op zn oliepeil gelet en is ie zo een keer vastgelopen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan