Het grote Yamaha Diversion topic deel 18

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jaap1976

Die hard MF'er
20 jan 2012
968
25
Dordrecht
Welkom in deel 18 van Het grote Yamaha Diversion topic.

8689954344_5622c4cbf2_b.jpg





In dit topic bespreken, berijden, onderhouden en repareren we twee typen Yamaha Diversion: De XJ600 S/N en XJ900 S/N. De S-versie heeft een (top)kuip, de N is "naked".
Hoewel de 600 en 900 veel gemeen hebben, is vrijwel geen enkel onderdeel uitwisselbaar.





Regenpak mee of word t zonder lekker touren?

image





De belangrijkste informatie uit de vorige topics is hier te vinden:
(klik op de tekst om de link te openen)


Motorolie.
Tips & trucs, onderhoud en onderdelen.
How-to verwijderen motorblok XJ600S
Online winkels & motorsloop.
Controle voor het rijden.
Onderhoudsschema.
Bougie-controle.
Lagernummers Achterbrug XJ900S

Veel voorkomende problemen (om op te letten bij aanschaf)

Diversion 600:
- Roestende uitlaten/collector.
- Achterrem gaat snel vastzitten.
- Achterschokbreker.
- Gevoelige oliesensor
- Trillingen rond de 3- 4000 toeren
- "Shimmy" is het "schudden" van het stuur bij bepaalde snelheden. Je merkt het eigenlijk pas als je het stuur even loslaat, wat best gevaarlijk kan zijn als je het niet verwacht.
Met Bridgestone BT45 voorband (en hoe meer cubbing hoe erger!), (zware) topkoffer en 60-70 km/h is dit op z'n ergst. Sinds ik een Michelin-bandje heb is het zo goed als verdwenen.


Diversion 900:
- Shimmy-uitleg






Gebruikshandleiding XJ600S

Werkplaatshandboek XJ600S

nog een Werkplaatshandboek XJ600S

Gebruikshandleiding XJ900S

Werkplaatshandboek XJ900S






Disclaimer: De Diversion is een hele geschikte motor om zelf te (leren) sleutelen. Hoewel we ons best doen om alle informatie hier zo compleet mogelijk te houden, kunnen er altijd fouten insluipen waardoor we de juistheid van de informatie niet kunnen garanderen. Vergeet niet dat wij "slechts" hobbyisten zijn. Denk altijd zelf na wat je doet, lees het WPHB (Werkplaatshandboek), vraag zo nodig hier in het topic om raad, en bij twijfel: vraag om raad bij een expert (lees: motordealer).


XJ600 S/N

Motorblok van de XJ 600 S/N:
5437dade3889eeca67f6fd1893d9c307

Een algemene indruk van de XJ 600 S: Jessica33 in "Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)"


XJ900 S/N

Motorblok van de XJ 900 S/N:
5fc918a3205e86b7c22676e1041375b0

Een algemene indruk van de XJ 900 S : BertV in "Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)"


Toevoegingen/Aanpassingen aan de OpeningsPost
Wil je ook (met foto) in de OP of heb je je motor verkocht en ben je voor een ander merk/type gegaan?
Heb je een HOWTO (al dan niet met foto's) van een reparatie gemaakt?
Of klopt er iets niet?
Stuur even een Privebericht of plaats het hier in het topic.


Opzet van dit topic
De opzet van het Diversion-topic danken we aan Speedy76 , van wie we helaas al lange tijd niets vernomen hebben. We hopen het beste, maar vrezen het ergste...


Wat ging hieraan vooraf?

het grote yamaha diversion topic(deel 1)
Het grote Yamaha diversion topic (deel 2)
Het grote Yamaha Diversion Topic (Deel 3)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 4)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 5)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 6)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 7)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 8)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 10)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 11)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 12)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 13)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 14)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 15)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 16)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 17)


Enkele Diversion's van de aanwezigen, al dan niet met piloot
(Updated:18-01-2014)



amfa
full


apie123
db5c270a1482c966be3d81e6ec38f3ae


Bart_75
full


Bensi
20130316_152723-1.jpg


denkel
img0456vh.jpg


DiversionDriver
full


Divv-jeff
8683431170_4c55524516_b.jpg


El_Fonzer (motor ligt uit elkaar)
8b4f0a1943c8e02355c289a0998b532f


Faithy
5bcf9135b5b4498c6eaa57c5ffbe8b4e


gasbaas
full


golend
664e19608fb91a82704a7b02766b32d6


Hans1958
a5f855f873570d4cf7b87f0a65a4887e


Hayfork
5233480adf453328bcbf4f65a661eac8


Jeltel
Volgens Jeltel de snelste.
3146bdefbd5472cb6b83371775833439


Just8KB8
Motor%20%2846%29.JPG


KarenO
full


kenny77
IMG_9626.jpg


legalstar
dsc0658s.jpg


motormuisie
Foto650-XBXPFJ88.jpg


Mr. R.
imag0458y.jpg


Nick Name (vrouwlief van)
full


Odie1959
full


Pervect
Diversion.JPG


PeterZaph
full


phm
full


pwrooij
full


Rainbow600
20131220_133511.jpg


RemcoNL
1449oix.jpg


RMB24
full


ronk
full


Sega578
4cb70672524786fbc4f59487ad3d2830.jpg


SillyWalks
div_pic.jpg


SockPants
hWSAiYe.jpg


Speedy76
full


spykes22
full


stefanrs2
19qbgw.jpg


Stefluij
full


TripleSteve
IMAG0446.jpg


tyketto
b5a3e914c0f52d9975dadf12613bc0b0


Wieker Oosie
2c3c7779ef69826c4f9f5b55516c9465


Wuppie
full
full
 
Laatst bewerkt:
quote:

Mr. R. schreef op 16 januari 2014 @ 11:42:[...]


Theoretisch wel, maar volgens mij in de praktijk niet....vraag het even aan Kees Den Haag, dit is zijn afdeling.

Deze is ook leuk; http://www.louis.de/_508f...=artnr&artnr=10032275


Ziet er aardig uit, maar werkt het in de praktijk naar genoegen? Je moet wel heel zorgvuldig worden in de bediening van de richtingaanwijzerknop:
"Wird ein Taster
-kurz angetippt: 3 Blinkzyklen
- etwa eine halbe Sekunde gedrückt: 8 Blinkzyklen
- ca. 1,5 Sekunden gedrückt: Blinkt, bis erneut gedrückt wird.
-länger als 2,5 Sekunden gedrückt: Blinkt solange, bis Taste losgelassen wird.
-dreimal hintereinander angetippt: Warnblinkanlage ein"
Hoe gaat dat met (winter)handschoenen? Volgens mij doe je het dan makkelijk fout, of valt dat mee?
 
Laatst bewerkt:
:W


Iemand hier ervaring met Motor Forte Flush?

Deze variant gaat door de olie, niet door de benzine. Je moet hem een uurtje stationair laten tuffen met dat spul erin, en dan olie aftappen en filter wisselen. Aangezien ik dat toch al van plan ben van het weekend. Eens kijken of ik dat gelijk kan combineren.

Is er voor de Div 900 nog onderscheid /merk in Bougies? Die wil ik ook gelijk vervangen.
En is de gigantische meerprijs bij irridium bougies het ook waard?

En olie wissel met filter, hoeveel liter was dat ook alweer?
 
Laatst bewerkt:
:W


Iemand hier ervaring met Motor Forte Flush?

Deze variant gaat door de olie, niet door de benzine. Je moet hem een uurtje stationair laten tuffen met dat spul erin, en dan olie aftappen en filter wisselen. Aangezien ik dat toch al van plan ben van het weekend. Eens kijken of ik dat gelijk kan combineren.

Is er voor de Div 900 nog onderscheid /merk in Bougies? Die wil ik ook gelijk vervangen.

En olie wissel met filter, hoeveel liter was dat ook alweer?

staat op je dopje/carter
 
Laatst bewerkt:
:W

Is er voor de Div 900 nog onderscheid /merk in Bougies? Die wil ik ook gelijk vervangen.
En is de gigantische meerprijs bij irridium bougies het ook waard?

En olie wissel met filter, hoeveel liter was dat ook alweer?
Ja, er is verschil. Ik heb nog vier bougies over van de 900... en die gebruik ik niet meer.
Filter heb ik misschien ook nog wel, moet ik even kijken ;)

In het carter gaat 3,2 liter en in het filter iets van 0,2, dus max 3,4 in totaal. Zelf haal ik gewoon 5 liter flessen en wat overblijft daar begin ik dan de volgende keer weer mee. Op die manier heb je uiteindelijk een keer een fles minder nodig.

Zal straks nog wel even kijken wat ik nog heb voor de 900, maar dat is nog wel eea.
Dat ga ik toch niet meer gebruiken omdat de 900 verkocht gaat worden...

Ik heb geen ervaring met Forte Motor Flush, nog nooit nodig gehad.

Edit:
Ik heb nog liggen (voor XJ900S):
- 4 iridium bougies
- Remblokken voor (2x2, 4 blokken totaal)
- Oliefilter
- 4L Castrol Grand Prix 10W40
- Nog een halve fles cardan olie (goed voor nog één keer vervangen)

Als je interesse hebt, geef dan maar even een PM, dan komen we er wel uit (hoef niet de hoofdprijs te hebben).
 
Laatst bewerkt:
:W


Iemand hier ervaring met Motor Forte Flush?

Deze variant gaat door de olie, niet door de benzine. Je moet hem een uurtje stationair laten tuffen met dat spul erin, en dan olie aftappen en filter wisselen. Aangezien ik dat toch al van plan ben van het weekend. Eens kijken of ik dat gelijk kan combineren.


Is er voor de Div 900 nog onderscheid /merk in Bougies? Die wil ik ook gelijk vervangen.
En is de gigantische meerprijs bij irridium bougies het ook waard?

En olie wissel met filter, hoeveel liter was dat ook alweer?

Ik heb het goedje ook weleens gebruikt reinigt olieruim, stond een artikel toen in de ProMotor over het verbruik van een ik dacht cbr, die ging in 1x minder olie gebruiken.

Iridium bougies heb ik ook, motor slaat eerder aan bij het starten t.o.v. gewone, prijsverschil viel mee in Engeland bestelt via www.Ebay.co.uk, waren goedkoper dan gewone in NL...
 
Kunnen we de OP aanpassen aan mensen van deze tijd, staan er een hoop bij die nooit meer gesignaleerd zijn.
Mwah.... Mij stoort het niet en er lezen meer mensen mee dan je denkt. Als mensen er echt niet meer in willen staan, dan kunnen ze per PM een bericht sturen, dan zal ik ze eruit verwijderen. Ik vind het trouwens ook leuk om te zien hoe de motoren van andere mensen eruit zien, dat zou voor een groot deel verloren gaan op deze manier.

En... de OP staat alleen op de eerste pagina en in dit post-tempo is dat zo voorbij _O-
 
Mwah.... Mij stoort het niet en er lezen meer mensen mee dan je denkt. Als mensen er echt niet meer in willen staan, dan kunnen ze per PM een bericht sturen, dan zal ik ze eruit verwijderen. Ik vind het trouwens ook leuk om te zien hoe de motoren van andere mensen eruit zien, dat zou voor een groot deel verloren gaan op deze manier.

En... de OP staat alleen op de eerste pagina en in dit post-tempo is dat zo voorbij _O-


Ok ik weet van Divv Jeff dat hij geen Diversion meer heeft en ook geen contact... :X
 
Ik doe ook weer mee. Hoewel m'n motor al schandalig lang stilstaat vanwege andere prioriteiten.
Langzaamaan krabbelt ons leven weer wat op, en kunnen we weer richting toekomst gaan kijken.
 
Ik doe ook weer mee. Hoewel m'n motor al schandalig lang stilstaat vanwege andere prioriteiten.
Langzaamaan krabbelt ons leven weer wat op, en kunnen we weer richting toekomst gaan kijken.
Hoi Remco, goed om weer wat van je te horen en vooral dat het weer wat beter gaat.
 
@Jaap, bedankt voor het openen van deeltje 18, ik laat mijn oude Div 600 mooi in de OP staan, vind het wel een mooie foto met die drie Yamaha's op een rijtje!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan