Het grote Yamaha Diversion topic deel 18

Status
Niet open voor verdere reacties.
Leute! Als ik met mijn div600 rij voel ik de voorkant ritmisch hobbelen. Dit gaat naar mijn idee gepaard met de draaisnelheid van het voorwiel. Ik heb het idee dat er een kleine hoogteslag in de velg zit, de band niet helemaal goed zit of het balanceerlood niet klopt. Maar kan het op het oog niet echt zien. Hoe kan ik de genoemde oorzaken controleren? En mocht het in de velg zitten, heeft iemand nog een voorvelg model dubbele schijf liggen :P ?
 
Leute! Als ik met mijn div600 rij voel ik de voorkant ritmisch hobbelen. Dit gaat naar mijn idee gepaard met de draaisnelheid van het voorwiel. Ik heb het idee dat er een kleine hoogteslag in de velg zit, de band niet helemaal goed zit of het balanceerlood niet klopt. Maar kan het op het oog niet echt zien. Hoe kan ik de genoemde oorzaken controleren? En mocht het in de velg zitten, heeft iemand nog een voorvelg model dubbele schijf liggen :P ?

Er komt echt niet zo maar een slag in de velg. Die kans is klein. Maar je moet dat ook kunnen zien als je je voorwiel rond laat gaan. De band, lagers of de remschijven zijn waarschijnlijker. Het balansloodje kan je bijna niet merken, hooguit op hoge snelheden.
 
Of je velg moet een giga optater gehad hebben.
Veel waarschijnlijker is de remschijven, ooit vergeten een remslot (op de schijf) vergeten te verwijderen? Kan ook een oorzaak zijn.
Band misschien gecupt, wiellagers versleten, en een voorvork met een gebroken veer, en waar niet genoeg vork olie in zit kan ook voor problemen zorgen.
 
Laatst bewerkt:
Weer terug uit Schotland! En dan hier die hitte, te warm om de 900 te starten! En nee ik heb geen problemen met de 900! Starten en lopen.
 
Of je velg moet een giga optater gehad hebben.
Veel waarschijnlijker is de remschijven, ooit vergeten een remslot (op de schijf) vergeten te verwijderen? Kan ook een oorzaak zijn.
Band misschien gecupt, wiellagers versleten, en een voorvork met een gebroken veer, en waar niet genoeg vork olie in zit kan ook voor problemen zorgen.

Sowieso wil ik binnenkort de stopkapjes en misschien keerringen vervangen. Misschien is het daarna wel over. Maar heb toch het gevoel dat het in het wiel/schijven zit, omdat de whobble exact synchroom loopt met de wielomwentelingen.

Er komt echt niet zo maar een slag in de velg. Die kans is klein. Maar je moet dat ook kunnen zien als je je voorwiel rond laat gaan. De band, lagers of de remschijven zijn waarschijnlijker. Het balansloodje kan je bijna niet merken, hooguit op hoge snelheden.

Slag in de velg leek me ook al onwaarschijnlijk, maar kon niet zo snel vinden waar het anders aan kon liggen, morgen maar eens goed kijken of er ergens speling in de lagers zit en/of de schijven nog mooi recht zijn.

Beide bedankt voor de tips iig! :Y
 
Die van mij is binnen de perken, mss dat je de van mij over wilt nemen dan koop ik een hardere.

Heb getwijfeld om d'r een auto claxon in te zetten, maar twijfel nog |(

Richard, zou je eens een geluid fragmentje kunnen plaatsen van je huidige, ben wel benieuwd hoeveel deze produceert.
Trouwens, past deze op de huidige montage plaats?
 
Spectaculair hé?
Waar heb je allemaal gereden?
Super! We hadden een meditatie week in Port Appin, iets boven Oban. Dus daar in de buurt veel gereden en op Lismore, bovendien daar de lokale whisky, 22 jaar oud en de laatste fles, gescoord. Was weer veel te kort dus waarschijnlijk volgend jaar maar eens twee weken gaan. Is zeker voor herhaling vatbaar, vooral de weg van Glasgow naar Oban is spectaculair.
 
Super! We hadden een meditatie week in Port Appin, iets boven Oban. Dus daar in de buurt veel gereden en op Lismore, bovendien daar de lokale whisky, 22 jaar oud en de laatste fles, gescoord. Was weer veel te kort dus waarschijnlijk volgend jaar maar eens twee weken gaan. Is zeker voor herhaling vatbaar, vooral de weg van Glasgow naar Oban is spectaculair.


Dan rij je door het national park. Een stukje hoger bij Glen Coe is het ook geweldig. Je voelt je echt heel klein tussen die bergen. Maar sowieso is het in bijna heel de High Lands prima rijden.
 
Dan rij je door het national park. Een stukje hoger bij Glen Coe is het ook geweldig. Je voelt je echt heel klein tussen die bergen. Maar sowieso is het in bijna heel de High Lands prima rijden.
Klopt! We hebben enorm veel tijd genomen om alles goed te zien en niet er zomaar voorbij te knallen! Door het park zijn we niet harder dan 80 gereden terwijl 100 (60 mls/hr) toegestaan is. Daarnaast zoveel mogelijk binnendoor gereden,magnifieke uitzichten en heerlijke pubs.
 
Heb getwijfeld om d'r een auto claxon in te zetten, maar twijfel nog |(

Richard, zou je eens een geluid fragmentje kunnen plaatsen van je huidige, ben wel benieuwd hoeveel deze produceert.
Trouwens, past deze op de huidige montage plaats?


Ja en Ja.

Heb je whatssapp? Nummer graag via pb...
 
Laatst bewerkt:
Aangezien hier ook heel wat mensen een fjr 1300 hebben kan ik het hier ook wel vragen. Waar.moet je op letten als je een fjr koopt.met 160k op de klok?
 
Aangezien hier ook heel wat mensen een fjr 1300 hebben kan ik het hier ook wel vragen. Waar.moet je op letten als je een fjr koopt.met 160k op de klok?
Onderhoud, onderhoud en onderhoud. De FJR staat als zeer betrouwbaar te boek. Maar na zowel km is onderhoud alleen wat telt. En de prijs, met zoveel km mag dat niet veel zijn.
Er zijn wel algemene aandachtspunten, die kan je ook op het FJR forum vinden, maar bij dit soort km standen is dat niet echt meer van toepassing.
 
Oke de prijs is 2250 euro voor 1 uit 2001. Maar het is niet zo datbijvoorbeeld het blok uitelkaar moet of de cardan gereviceerd moet worden
 
Ik had namelijk ook gelezen dat die dingen zonder problemen 200k lopen. Hij is niet voor mij maar voor mijn zwager die een 6k in het jaar rijdt. En.de.motor is niet voor meeer dan 4 jaar want dan wil.hij weer wat anders. De vraag is dus meer dat hij er nog 20k mee.kan rijden zonder peoblwmen.(kan je natuurlijk niet met zekerheid zeggen)
 
Ja kan een hele goede kopen, ik ken er ook van over de 200 kkm en die doen het ook nog prima. Maar alles valt en staat met onderhoud en daar is vanaf afstand niets over te zeggen. Aan de andere kant... 2250 vraagprijs, beetje afdingen en je kan de gok wel nemen (maar ik kan niet in iemand anders z'n portemonnee kijken).

Maar...
- 160k, heeft hij die beurt al gehad of niet (40k beurten zijn duur en belangrijk bij de FJR).
- Met zo'n stand kan je ook een keer nieuwe balhooofdlagers nodig hebben, lagers zijn niet duur... montage wel (als je het niet zelf kan).
- Set nieuwe banden doet ook 330 euro.
- TPS sensor is een zwak punt bij de FJR's uit die tijd... reparatie kost meerdere 100-den euro's

Zoals je ziet... je kan er weinig van zeggen.
 
Nieuwe spanningsregelaar is binnen
Meteen getest

oude regelaar;
contact aan 13,1V
stationair 13,1
3000 rpm 17,6

nieuwe
contact aan 14.03
stationair 14,3
3000 rpm 14.07

Da's beter niet?
Nieuwe lamp erin en gaan!

Dank aan Mr.R!!!!

Caspar
 
Goed, nieuw probleempje.
De ketting kan niet goed gespannen worden omdat ie op een plek is uitgerekt of in ieder geval de schakels niet soepel draaien. Het achtertandwiel licht de ketting als het ware op alsof er 1 of 2 schakels zijn uitgerekt. Het zorgt voor een slaand geluid bij neutraal gas of afremmen. Eerst ketting schoonmaken en hopen dat het verholpen is.
De garage zegt dat het waarschijnlijk een onevenredig versleten voortandwiel is die de onregelmatigheid veroorzaakt.
Ik kan weer vooruit, 200 euri voor een tandwiel/kettingset.
 
Goed, nieuw probleempje.
De ketting kan niet goed gespannen worden omdat ie op een plek is uitgerekt of in ieder geval de schakels niet soepel draaien. Het achtertandwiel licht de ketting als het ware op alsof er 1 of 2 schakels zijn uitgerekt. Het zorgt voor een slaand geluid bij neutraal gas of afremmen. Eerst ketting schoonmaken en hopen dat het verholpen is.
De garage zegt dat het waarschijnlijk een onevenredig versleten voortandwiel is die de onregelmatigheid veroorzaakt.
Ik kan weer vooruit, 200 euri voor een tandwiel/kettingset.

Staat je ketting-tandwielen wel in een (rechte) lijn?
 
Weer terug uit Schotland! En dan hier die hitte, te warm om de 900 te starten! En nee ik heb geen problemen met de 900! Starten en lopen.

Hij heeft zijn beklag bij mij gedaan, :] stond te smelten onder de zwarte afdekhoes.
En de baas was op vakantie, zonder tuf. |(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan