Dag allemaal,
Na een aantal jaar geen motor meer te hebben gereden ben ik sinds begin dit jaar de enorm blije eigenaar van een rode XJ900 Diversion uit 2002. Prachtige motor, rijdt als een zonnetje. Destijds heb ik veel gehad aan de oude topics hier, nog bedankt daarvoor!
Om maar met de deur in huis te vallen, ik zit nog wel met een vraag en ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik ben zelf aardig lang en ik heb op de snelweg, als er wat meer wind staat, nog wel eens last van de wind. Momenteel heb ik er een ruit van 52cm op zitten, namelijk deze: https://www.mdi-online.nl/vervangingsruit-touring-flip-up-yamaha-xj900s-diversion.html.
Om wat meer uit de wind te kunnen zitten heb ik wat op internet gezocht. Ik zag dat er spoilers te krijgen zijn waarmee het scherm zo'n 10cm hoger kan maken en ik zag dat er een super flip-up van 62cm te verkrijgen is, namelijk deze: https://www.mdi-online.nl/vervangingsruit-super-flip-up-yamaha-xj900s-diversion.html
Gelukkig kan je bij die zaak een proefrit maken met beide opties, dit gaat gezien de afstand wel een dagtaak worden, maar dat neemt niet weg dat ik mij afvroeg of er iemand is die ervaring heeft met of het grote scherm of met een spoiler op een 52cm scherm? Scheelt het veel qua wind? En weet iemand toevallig of er een (merkbaar) verschil tussen een spoiler of een 'vast' scherm?
Bedankt alvast voor de moeite!
Ik ben 1,96 m. Had destijds op mijn Div900 de hoge ruit die Yamaha als accessoire levert, met daarbovenop dit MRA-ruitje (klik). Geen last (meer) van enige turbulentie. Aanbevolen dus!Dag allemaal,
Na een aantal jaar geen motor meer te hebben gereden ben ik sinds begin dit jaar de enorm blije eigenaar van een rode XJ900 Diversion uit 2002. Prachtige motor, rijdt als een zonnetje. Destijds heb ik veel gehad aan de oude topics hier, nog bedankt daarvoor!
Om maar met de deur in huis te vallen, ik zit nog wel met een vraag en ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik ben zelf aardig lang en ik heb op de snelweg, als er wat meer wind staat, nog wel eens last van de wind. Momenteel heb ik er een ruit van 52cm op zitten, namelijk deze: https://www.mdi-online.nl/vervangingsruit-touring-flip-up-yamaha-xj900s-diversion.html.
Om wat meer uit de wind te kunnen zitten heb ik wat op internet gezocht. Ik zag dat er spoilers te krijgen zijn waarmee het scherm zo'n 10cm hoger kan maken en ik zag dat er een super flip-up van 62cm te verkrijgen is, namelijk deze: https://www.mdi-online.nl/vervangingsruit-super-flip-up-yamaha-xj900s-diversion.html
Gelukkig kan je bij die zaak een proefrit maken met beide opties, dit gaat gezien de afstand wel een dagtaak worden, maar dat neemt niet weg dat ik mij afvroeg of er iemand is die ervaring heeft met of het grote scherm of met een spoiler op een 52cm scherm? Scheelt het veel qua wind? En weet iemand toevallig of er een (merkbaar) verschil tussen een spoiler of een 'vast' scherm?
Bedankt alvast voor de moeite!
Ik ben 1,96 m. Had destijds op mijn Div900 de hoge ruit die Yamaha als accessoire levert, met daarbovenop dit MRA-ruitje (klik). Geen last (meer) van enige turbulentie. Aanbevolen dus!
misschien een hele stomme vraag.
aangezien ik geen schuifmaat heb zou ik graag willen weten welke maat
draadeind er in de handvatten zit 6 of 8 mm.
alvast bedankt
gr peter
Is al opgelost. Bij de handguards die ik besteld heb zitten zowel 6 als 8mm bouten bij.
Weet iemand wat voor draad de spiegels hebben en kan ik ze zomaar vervangen? Mijn rechtse spiegel zakt naar beneden en ook al is de linkse wel koersvast, het rubber onderaan is kapot en de kunstof kap over het gewrichtje is ook gescheurd.
Haha! Het is inderdaad bere koud...
Ik rij al twee weken rond met sludge in de olie. Door het koude weer komt er vocht uit de lucht in de olie terecht, en omdat de olie niet heet genoeg wordt is het een grote witte schuimende opgeklopte massa. Niet goed voor de motor. :-)
Omdat mijn woon/werkverkeer slechts 20 minuten is wordt de olie niet warm genoeg om het vocht er uit te laten verdampen. Ik dacht dat een retourtje Den Haag - Schiphol (+/- 50km) wel voldoende zou zijn om het vocht te laten verdampen. Maar helaas....
Daarom heb ik nu maar de oliekoeler met een stuk karton afgedekt. En jawel, een rondje om Rotterdam was genoeg om de olie weer normaal te krijgen.
Dus iedereen die ook alleen maar wit schuim ziet in het oliepaal glaasje, effe een stukje karton voor de oliekoeler schuiven en de kans is groot dat je olie weer snel er normaal uit ziet.
Nu maar hopen dat het snel voorjaar wordt!
Linker spiegel heeft normale rechtse draad. Het rechter (originele) spiegel heeft linkse draad. Ik heb er andere spiegels opgezet omdat ik in de spiegels mijn eigen schouders zag i.p.v. de weg achter mij. Rechter bevestiging is los met rechtse draad te krijgen. Mijn 2 nieuwe spiegels hebben beide normale draad. De spiegels steken nu verder uit waardoor ik de weg weer kan zien.
Dat is dan dus niet bij elke Diversion zo, bij mijn Div900 zit er geen verschil in het draad.
Olie is hygroscopisch. d.w.z. dat olie vocht aantrekt.
Een motor die niet goed warm gedraaid wordt ( b.v. vaak korte stukjes rijden) krijgt last van condensvorming in het blok.
Warm - koud - warm - koud - enz.
Vocht en olie wordt Sludge. Dikke grijze drab.
Remvloeistof (olie) is daar nog gevoeliger voor dan motor olie.
Als je vaak lang remt ( b.v. berg afwaarts) worden de remblokjes heet dus de remklauwen met de remvloeistof erin ook. As dit te heet wordt kun je een soort gasbelletjes in de remvloeistof krijgen.
Als die afkoelen krijg je condens in die belletjes. Als dat vaak genoeg gebeurd gaat de kwaliteit van de remvloeistof sterk achteruit waardoor je een sponsachtige gevoel krijgt in je remhendel.
De remvloeistof verliest zijn heldere kleur. Wordt troebel/ grijzer.
Advies bij normaal gebruik (zonder ABS) elke 3 a 4 jaar vervangen.
ook als je niet rijd gaat de kwaliteit achteruit. Trekt vocht aan.
Met ABS elke 1 a 2 jaar vervangen. BMW's zijn daar HEEEEL gevoelig voor.
SLUDGE IN DE MOTOR.
Sludge in de motor olie is zeker niet goed voor de motor.
De oliekanalen die ervoor moeten zorgen dat alle draaiende delen in het blok gesmeerd worden, zijn vaak heel smal/dun.
Sludge is soms te dik om voldoende door die oliekanalen te komen.
Het kan zelfs verstoppingen veroorzaken.
Ik zou de olie zeker vervangen. Motor goed warm laten worden en dan aftappen.
Er zijn motor reinigingsproducten. ( motor flush )
Ik zou die niet gebruiken.
Die gooi je in de motor bij de olie en laat de motor dan een tijdje stationair draaien.
(GEEN GAS GEVEN!!!!!) stationair laten draaien.
Ikzelf gebruik het niet.
Maar bij extreem veel sludge of vervuilde motor (van binnen) werkt het wel beter.
Het kan schade aan het blok ver oorzaken!!!
Liever olie verversen en dan met de schone/nieuwe ( kwaliteit ) olie weer warm laten draaien en dan nogmaals vervangen. Maak eens wat langere ritten om het blok goed warm te draaien. Hierdoor kun je Sludge voorkomen. Goede kwaliteit olie kan ook helpen. Gebruik geen toevoegingen die ook op de markt zijn, om sludge ( zogenaamd) te voorkomen. Deze kunnen ervoor zorgen dat de koppeling gaat slippen. (xj heeft een natte koppeling).
Tip:
- Gebruik goede kwaliteit olie.
(Kwaliteit kenmerkt zich niet door het merk maar de opgegeven API die erop moet staan)
- Rij niet alleen korte stukjes.
- Ververs de olie regelmatig, OOK HET FILTER.
( ik doe dat 1 x per jaar. ik rij 9000 tot 11000 km p/j )
Bij extreem veel en vaak voorkomende sludge, kan bij een water gekoelde motor, ook een lekkage zijn. B.v. koppakking lek.
Ik heb met een passende PVC pijp het geheel goed er in getikt met een rubber hamer. alles totdat de groef voor de borgring vrij is. Dat moest met best wel wat geweld. maar gaat prima.