Het grote Yamaha Diversion topic deel 21

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo divrijders,
In de winter rijd ik een diversion 600 uit 1992, ik heb hierop na een tijdje last van mn rug, tussen mn schouderbladen ahw. Ik ben ong 1.90mtr, maar denk dat het door de draaiing of breedte/diepte van het stuur komt.

Heeft iemand soortgelijke 'problemen' gehad?

En kan een ander (breder stuur) erop zonder problemen met de remmerij enzo?
 
Laatst bewerkt:
Hallo divrijders,
In de winter rijd ik een diversion 600 uit 1992, ik heb hierop na een tijdje last van mn rug, tussen mn schouderbladen ahw. Ik ben ong 1.90mtr, maar denk dat het door de draaiing of breedte/diepte van het stuur komt.

Heeft iemand soortgelijke 'problemen' gehad?

En kan een ander (breder stuur) erop zonder problemen met de remmerij enzo?

Je kan er inderdaad een ander stuur opzetten, wel moeten de kabels en slangen lang genoeg zijn.

Ik dacht dat het stuur 22mm is, daar moet je rekening mee houden.
 
Beterschap Motormuisie met het herstel!

Ik lees na een afwezig te zijn geweest ook weer mee in dit nieuwe topic. Mijn motor staat inmiddels bij de garage voor onderhoud, toch wel wat gebreken ontdekt van de vorige eigenaar waar ik mijzelf niet aan ga wagen ;)
 
Zo, kom ook weer eens voorbij rijden hier. En ja, dat houdt meestal in dat ik weer eens een uitdaging heb :X

Heb er dit keer 2 zelfs, en voordat ik weer kan rijden misschien nog wel meer.

2 jaar geleden had ik een lekkende carb, waardoor 1 cillinder vol stond met Benzine.
Dat is dus nu weer het geval -O-
Ik herkende het al tijdens het rijden, en zei al tegen mijn vrouw "Morgenochtend start hij niet, let maar op" en zo geschiedde.

Plan van aanpak leek redelijk simpel, carbs eraf, schoonmaken en weer terugmonteren.

Echter ik loop al heel snel vast. De bout van de tank aan de stuurkolom zijde is compleet dol. Hij draait vrij los, maar krijg hem er met geen mogelijkheid uit. Heb geprobeerd hem er al trekkende uit te draaien, maar ook dat lukt niet. Vanwege het feit dat de carbs lekken en heel het blok onder de benzine zat (bougies eruit + draaien achterwiel = fontein) durfde ik niet te slijpen (kom er ook niet bij trouwens) of te boren.

Heb geprobeerd vanaf de onderzijde druk omhoog te geven tegen de bout, en dan te draaien, maar ook dat werkt niet. Je kan er ook bijna niet bij.

Iemand hier nog tips of een ingeving om die bout eruit te kunnen krijgen?

Ter aanvulling, het is niet dat de kop afgerond is ofzo, maar de onderliggende draad is dus grotendeels weg


Mocht er trouwens iemand nog een setje carbs hebben liggen voor de 900, dan ben ik wellicht geïnteresseerd.

~[edit]

Auw Motormuissie!, succes met je herstel!
 
Laatst bewerkt:
full

Stelt inderdaad niet veel voor nee.
Dan toch maar eens een beitel aan gaan schaffen :X
Dit is een kleine, je hebt ook hydraulische voor grote moeren (vonkvrij werken dus)
Heb veel op raffinaderijen gewerkt (stops) kwam regelmatig voor dat bouten en moeren onwrikbaar vast zaten. En dat waren geen kleine boutjes.
Meeste kon je met een moerensplitter verwijderen. Maar tot half duims (± m12) hakte we gewoon de kop eraf als de safetyinspector pleite was.
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]Dit is een kleine, je hebt ook hydraulische voor grote moeren (vonkvrij werken dus)
Heb veel op raffinaderijen gewerkt (stops) kwam regelmatig voor dat bouten en moeren onwrikbaar vast zaten. En dat waren geen kleine boutjes.
Meeste kon je met een moerensplitter verwijderen. Maar tot half duims (± m12) hakte we gewoon de kop eraf als de safetyinspector pleite was.

Deze kwam ik ook al tegen ja. Test wel eerst de beitel methode. Al moet ik die wel eerst even gaan halen :o

Laat zaterdag wel even weten of het gelukt is
 
Echter ik loop al heel snel vast. De bout van de tank aan de stuurkolom zijde is compleet dol. Hij draait vrij los, maar krijg hem er met geen mogelijkheid uit. Heb geprobeerd hem er al trekkende uit te draaien, maar ook dat lukt niet. Vanwege het feit dat de carbs lekken en heel het blok onder de benzine zat (bougies eruit + draaien achterwiel = fontein) durfde ik niet te slijpen (kom er ook niet bij trouwens) of te boren.

Heb geprobeerd vanaf de onderzijde druk omhoog te geven tegen de bout, en dan te draaien, maar ook dat werkt niet. Je kan er ook bijna niet bij.

Iemand hier nog tips of een ingeving om die bout eruit te kunnen krijgen?

Ter aanvulling, het is niet dat de kop afgerond is ofzo, maar de onderliggende draad is dus grotendeels weg


Mocht er trouwens iemand nog een setje carbs hebben liggen voor de 900, dan ben ik wellicht geïnteresseerd.

De bout die je bedoeld zit waarschijnlijk gewoon vast met een moer aan de andere kant, die moer is op het frame gelast. Zoals het klinkt is de moer los, dan kan je draaien en trekken aan de bout wat je wilt, maar los komt die niet. Kan je er aan de onderkant bijkomen? Zo ja, dan kan je proberen die moer met iets tegen te houden (schroevendraaier, tangetje) om zo de bout eruit te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon met een scherpe beitel de kop eraf slaan. Is maar een dun boutje.

Breekbeitel gekocht, de kleinste, paar tikken en hij was eraf!

vastzetten doe ik met een stuk draadeind denk ik.

Morgen maar met de carbs aan de gang
 
Zo, gistermiddag de carbs eraf gehaald. Mijn god wat zijn die weer smerig.

Ik zit er aan te denken ze deze keer weg te brengen en te laten reinigen/reviseren voor zover nodig.
Iemand hier daar ervaring mee? Kostentechnisch zeg maar?
Wat me opviel is dat er aardig wat roet bij de gaskleppen zit.

Nog een ander dingetje, om de benzine uit de cillinder te krijgen heb ik alle bougies eruit gehaald. De motor in zijn 2 gezet, en flink aan het achterwiel gedraaid. Op zich kwam er zat uit, maar nadat er niets meer uitkwam vond ik het nog steeds flink zwaar om het achterwiel rond te krijgen.

Hoe makkelijk/moeilijk zou dit moeten gaan? Moest hem nu echt eerste 2 keer tegen de weerstand aanbeuken en dan bij de derde duw kon ik het wiel een stukje doordraaien. Is dat normaal?
 
Zo, gistermiddag de carbs eraf gehaald. Mijn god wat zijn die weer smerig.

Ik zit er aan te denken ze deze keer weg te brengen en te laten reinigen/reviseren voor zover nodig.
Iemand hier daar ervaring mee? Kostentechnisch zeg maar?
Wat me opviel is dat er aardig wat roet bij de gaskleppen zit.

Nog een ander dingetje, om de benzine uit de cillinder te krijgen heb ik alle bougies eruit gehaald. De motor in zijn 2 gezet, en flink aan het achterwiel gedraaid. Op zich kwam er zat uit, maar nadat er niets meer uitkwam vond ik het nog steeds flink zwaar om het achterwiel rond te krijgen.

Hoe makkelijk/moeilijk zou dit moeten gaan? Moest hem nu echt eerste 2 keer tegen de weerstand aanbeuken en dan bij de derde duw kon ik het wiel een stukje doordraaien. Is dat normaal?


Hier hetzelfde, zit er aan te denken om ze zelf schoon te maken, maar ben er een beetje huiverig voor, wel een mooie Howto gevonden;
How to: Clean & Overhaul Seca II Carburetors (BDS26 carbs) - XJRider.com



Maar ik denk dat ik het wel ga doen zelf.
 
Deze week weer een revisie ondergaan, maandag j.l. mijn rechteroog voorzien van een nieuwe lens, in Duitsland. Dit i.v.m. staar, er gaat een compleet nieuwe wereld voor me open. Januari volgt mijn linkeroog.
Met mijn schouder-arm gaat het nog niet voorspoedig, (vandaag 7 weken) foto's en scan geven aan dat er heel weinig botaanmaak is. Dus de tufjes blijven voorlopig lang op stal staan, echt !@#$. Vrijdag weer foto's, hopelijk is er dan iets meer botaanmaak.
 
Deze week weer een revisie ondergaan, maandag j.l. mijn rechteroog voorzien van een nieuwe lens, in Duitsland. Dit i.v.m. staar, er gaat een compleet nieuwe wereld voor me open. Januari volgt mijn linkeroog.
Met mijn schouder-arm gaat het nog niet voorspoedig, (vandaag 7 weken) foto's en scan geven aan dat er heel weinig botaanmaak is. Dus de tufjes blijven voorlopig lang op stal staan, echt !@#$. Vrijdag weer foto's, hopelijk is er dan iets meer botaanmaak.
Och @motormuisie, wat heb ik met je te doen ... '( Komt het weer goed? Nog veel pijn?
 
Deze week weer een revisie ondergaan, maandag j.l. mijn rechteroog voorzien van een nieuwe lens, in Duitsland. Dit i.v.m. staar, er gaat een compleet nieuwe wereld voor me open. Januari volgt mijn linkeroog.
Met mijn schouder-arm gaat het nog niet voorspoedig, (vandaag 7 weken) foto's en scan geven aan dat er heel weinig botaanmaak is. Dus de tufjes blijven voorlopig lang op stal staan, echt !@#$. Vrijdag weer foto's, hopelijk is er dan iets meer botaanmaak.

Pfffff......dat zit allemaal mooi tegen, gelukkig is het "winter" en hopelijk kan je volgend jaar (klinkt verder dan het is) weer rijden als het beter weer is.
 
Motormuisie wat een ellende voor je dat gedoe met je schouder.
Gelukkig gaat je zicht er wel enorm op vooruit.

Sterkte en beterschap en doe vooral voorzichtig met je schouder/arm, kan heel lang duren!
 
Sterkte en beterschap motormuisie :)

Hier staan 'de tufjes' ook binnen. De 600 staat in een warme garagebox te wachten op mooier weer, de 900 staat thuis in de schuur (motor werkplaats min of meer :P) op de heftafel te wachten tot ik tijd heb om eraan te beginnen :)
 
Ook vanuit het Oosten, hele fijne kerstdagen en een goed uiteinde gewenst.
Voor 2017 wens ik jullie véél gezondheid, geluk en een supergoed :] motorjaar :] 2017 toe. :)
 
*O* Nogmaals bedankt voor alle beterschapswensen :}
Gisteren bij de arts geweest, zit gelukkig wat meer (botaanmaak)vooruitgang in, arm mag af en toe een kwartier uit de sling. In januari heel voorzichtig met lichte therapie beginnen, op basis van de pijn.
Pff, hoelang nog, itte wil :] rijden. :+
 
En ook vanuit de Achterhoek, heel fijne kerstdagen, een goede jaarwisseling en en fantastisch maar vooral gezond 2017.

@MM: fijn dat er iets vooruitgang is, ik wens je veel beterschap en voorspoed in het nieuwe jaar. 👍
 
En vanuit Nijmegen alle goeds gewenst voor de kerstdagen en de jaarwisseling! *O*

Vooral @motormuisie. Hoop dat 2017 een beter jaar wordt voor je en dat je weer zult kunnen opstappen. Dat horen we dan wel van je hè?
 
Laatst bewerkt:
Voor iedereen fijne kerst dagen en vooral een geweldig 2017 met veel rij plezier!

Vanuit Ede :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan