Het grote Yamaha Diversion topic deel 21

Status
Niet open voor verdere reacties.
Allen, ik heb een tijdje niet gereageerd maar ik ben er nog:). Ik heb laatst mijn carbs gesynced (xj 900S 4KM) en een revisie uitgevoerd. Ik heb sync uitgevoerd met Carbtune en alle carbs staan nu gelijk. Ik heb geklooid met de pilot screw en stationair toerental afstelling. Ik heb de pilot screw van 3e cilinder vernaggeld, want die zit muurvast. Ik heb denk ik geluk, want hij loopt niet slecht. Ik heb de resterende 3 pilot screws twee slagen uitgedraaid, en warm loopt ie heel mooi. Ik heb alleen maar een zeer korte gashendelrotatie nodig en dan gaat de motor er al vandoor. Ik heb de gaskabel niet losgehad. Choke kabel zit goed en werkt naar behoren. Wat kan dit betekenen? Als ik het gas dicht draai, blijft ook lang in zijn toeren hangen. In zijn vrij gas geven gaat fel en mooi geleidelijk over zijn hele gebied. Rara....

Tweede vraag: heeft er iemand mooie uitlaatbochtjes te koop voor deze prachtige JX900S uit 1995?
 
Ik rijd ook rustig 50 in 6 met mijn 600, maar dan moet je inderdaad niet teveel gas willen geven. Mijne is best heel soepel bij elk toerental, maar vanaf 5/6000 toeren komt er echt leven in. Als in: Dan moet ik best een vrije weg hebben, anders rijden andere weggebruikers in de weg qua acceleratie. De rotondes pak ik meestal in de 3, net als de meeste bochten. Minder fel remmen op de motor en ze gaat er weer gecontroleerd vandoor als ik de rotonde verlaat, of halverwege de bocht gas geef.

Gemiddeld verbruik hier 1:22 in de winter en 1:23 in de zomer na de laatste onderhoudsbeurten. Tegen het einde van de winter gaan de remmen vaak wat aanlopen en is het verbruik dus nog iets hoger, in het voorjaar laat ik die schoonmaken/reviseren net wat nodig is, en zakt het verbruik weer naar 1:22 ipv 1:20/20,5. Toch zo'n 10% verschil.
 
Ik heb geklooid met de pilot screw en stationair toerental afstelling. Ik heb de pilot screw van 3e cilinder vernaggeld, want die zit muurvast. Ik heb denk ik geluk, want hij loopt niet slecht. Ik heb de resterende 3 pilot screws twee slagen uitgedraaid, en warm loopt ie heel mooi.

Als ik het gas dicht draai, blijft ook lang in zijn toeren hangen. In zijn vrij gas geven gaat fel en mooi geleidelijk over zijn hele gebied. Rara....

Valse lucht misschien?

Nee, dat is geen valse lucht. Dat is echt de afstelling van de pilot screws.
Ik heb dat ook gehad met mijn XJ750, doffe ellende om te rijden met een motor waarbij je toeren niet of heel traag terug vallen.

Ik had gelukkig opgeschreven hoe de pilot screws stonden voor ik ermee begon te kloten. Ik heb ze weer terug gezet naar de stand waar ze in stonden voor ik ermee begon en toen liep de XJ weer als een zonnetje.
Dat waren echt zeer afwijkende standen dan de voorgeschreven 2 of 2 1/4 slagen uit zoals het wellicht in het WPH staat beschreven. Maar ja, een 32 jaar oude motor heeft toch "last" van wat vervuiling en dergelijke en daardoor kan de afstelling van die pilotschroeven eigenlijk nooit meer volgens het WPH afgesteld worden.
Dat kan alleen als ALLES echt super zuiver gemaakt is door de carburateurs helemaal uit elkaar te halen en te laten reinigen. En dan nog is het de vraag of het volgens het WPH kan.

Ik hoop voor je dat je nog weet wat de afstelling (aantal slagen) van de pilotschroeven was voor je er aan bent gaan draaien. Stel ze dan daarop terug.
 
Nee, dat is geen valse lucht. Dat is echt de afstelling van de pilot screws.
Ik heb dat ook gehad met mijn XJ750, doffe ellende om te rijden met een motor waarbij je toeren niet of heel traag terug vallen.

Ik had gelukkig opgeschreven hoe de pilot screws stonden voor ik ermee begon te kloten. Ik heb ze weer terug gezet naar de stand waar ze in stonden voor ik ermee begon en toen liep de XJ weer als een zonnetje.
Dat waren echt zeer afwijkende standen dan de voorgeschreven 2 of 2 1/4 slagen uit zoals het wellicht in het WPH staat beschreven. Maar ja, een 32 jaar oude motor heeft toch "last" van wat vervuiling en dergelijke en daardoor kan de afstelling van die pilotschroeven eigenlijk nooit meer volgens het WPH afgesteld worden.
Dat kan alleen als ALLES echt super zuiver gemaakt is door de carburateurs helemaal uit elkaar te halen en te laten reinigen. En dan nog is het de vraag of het volgens het WPH kan.

Ik hoop voor je dat je nog weet wat de afstelling (aantal slagen) van de pilotschroeven was voor je er aan bent gaan draaien. Stel ze dan daarop terug.

Die afwijkende standen van de screws onderling herken ik ook, bij het afstellen van mijn carbs met de Colortune heb ik ook verschillende slagen per schroef om een gelijke kleur te krijgen.
 
Vraagje waar denken jullie dat het lekt...aftapplug is bij de vorige wissel niet los geweest...is een dop waarbij je een slang erin draait en zo gecontroleerd olie af kan tappen.
 

Bijlagen

  • IMG_20180926_162528974.jpg
    IMG_20180926_162528974.jpg
    973,3 KB · Weergaven: 27
  • IMG_20180926_162536363.jpg
    IMG_20180926_162536363.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 24
  • IMG_20180926_162543216.jpg
    IMG_20180926_162543216.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 24
Vraagje waar denken jullie dat het lekt...aftapplug is bij de vorige wissel niet los geweest...is een dop waarbij je een slang erin draait en zo gecontroleerd olie af kan tappen.

Ik zou zeggen langs de bouten van je carter (?) En anders de pakking van je oliefilter. Ben bepaald geen monteur, maar dat is mijn ervaring met 20+ jaar ervaring met verkloten van motorblokken, danwel monteurs van vrachtwagens die dat doen. Algemene regels met pakkingen zeggen dat je ze niet te strak aan mag draaien, wellicht toch gebeurd? Heb je de pakking ingesmeerd met olie bij monteren en daarna afgeveegd?

Zoals gezegd geen expertise, maar basics die ik gehoord heb her en der.
 
Ik zou zeggen langs de bouten van je carter (?) En anders de pakking van je oliefilter. Ben bepaald geen monteur, maar dat is mijn ervaring met 20+ jaar ervaring met verkloten van motorblokken, danwel monteurs van vrachtwagens die dat doen. Algemene regels met pakkingen zeggen dat je ze niet te strak aan mag draaien, wellicht toch gebeurd? Heb je de pakking ingesmeerd met olie bij monteren en daarna afgeveegd?

Zoals gezegd geen expertise, maar basics die ik gehoord heb her en der.
Oliefilter uitgesloten, de ring waar het filter op zit is zo goed als droog, ik denk toch het ringetje van vulplug, ga maar eens beginnen met olie aftappen en 2 alu/koperringen er tussen te doen.
 
Is een druppellader ook handig voor rijders die de motor hooguit een paar dagen per keer niet gebruiken?

Het heeft alleen zin als je dagen achtereen niet voldoende km's maakt om de accu genoeg bij te laden. Des te kouder het is des te korter kan de stilstand periode zijn. Dus heel koud buiten en een weekje niet rijden is mijn richtlijn. Maar dat komt nauwelijks voor!
 
Heeft er iemand ervaring met het vervangen van het contactslot? Ik moet steeds meer wiebelen met die sleutel en heb weinig zin in een gebroken sleutel, iemand enig idee?

Edit: ik kom met een snelle zoek op Google deze tegen:
Contactslot voor Yamaha XJ 600 S Diversion [RJ014] (1998-2003)

Misschien iemand ervaring mee?

Ik had hetzelfde, kijk even met een zaklamp ik miste 1 van de 2 boutjes waardoor mijn hele slot los zat, maar het kan ook gewoon in het slot zitten.
 
Ik had hetzelfde, kijk even met een zaklamp ik miste 1 van de 2 boutjes waardoor mijn hele slot los zat, maar het kan ook gewoon in het slot zitten.
Binnen kort even kijken, het zou mooi zijn als dat het is. Dan hoef ik maar één sleutel mee te nemen voor alle 3 de sloten.

Ook wel benieuwd of een imitatie slot van 98 past op die van 96. Anders word het weer wat verzinnen.
 
Binnen kort even kijken, het zou mooi zijn als dat het is. Dan hoef ik maar één sleutel mee te nemen voor alle 3 de sloten.

Ook wel benieuwd of een imitatie slot van 98 past op die van 96. Anders word het weer wat verzinnen.

Heb nog wel een slotensetje liggen die je mag overnemen. Bij interesse stuur effe PB
 
Vraagje, wellicht een rare, maar nemen jullie schadeformulieren mee op de motor? En zo ja, waar laten jullie die dan?
 
Vraagje, wellicht een rare, maar nemen jullie schadeformulieren mee op de motor? En zo ja, waar laten jullie die dan?
Heb er eentje in de rugtas zitten die ik bijna altijd meeneem. Aan een schadeformulier kun je je geen buil vallen ;)

Het schijnt (bij sommige verzekeraars?) ook met een app te kunnen maar zo bij de tijd ben ik nog niet :$
 
Ik doe het liever zo dan, papier heeft geen internet nodig :)

Je kunt met de schadeformulierapp ook via wifi mailen als je zo'n zuinigerd bent om in geval van schade geen €0,50 uit te willen geven om je schadeformulier te mailen.
 
Je kunt met de schadeformulierapp ook via wifi mailen als je zo'n zuinigerd bent om in geval van schade geen €0,50 uit te willen geven om je schadeformulier te mailen.
Mwah die 50 cent zit ik niet zo mee, wellicht dat ik toch naar die app ga kijken, anders moet ik ook weer een pen meenemen :+
 
Deze morgen in mijn melkherberg... Deze ochtend kwam de post, uit Hong Kong. Vroeger dan verwacht, altijd leuk. Ben huiverig ze te installeren, waarschijnlijk vanavond of morgen. Ben benieuwd!
20181004_115426_HDR.jpg
 
Mooi setje, zonder zo'n grote regelknop op je stuur. Ziet er netjes uit. Ben benieuwd naar de werking er van.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan