Het grote Yamaha Diversion topic deel 21

Status
Niet open voor verdere reacties.
Anders gaat je tank roesten ja. Maar gelukkig stook ik er 2 volle tanken per week doorheen, krijgt geen kans om te roesten.
 
Gelukkig hebben we nu nieuwe motor-forum. Hopelijk lukt het nu wel foto's te plaatsen.
Ik heb hier eerder gepost dat mijn vriendin haar XJ600 last heeft van olielekkage. Deze is spontaan ontstaan. Ik ververs elke winter de olie en om de 2 jaar het filter. Er zit nu 10W40 in.

Het komt uit de kant waar de vuldop zit.
Bekijk media item 1327141Bekijk media item 1327142En dan specifiek zie je hier, op dat nokje druppen hangen. Hij drupt ook behoorlijk.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het eruit gutst maar het is drup drup drup als die warm is. Als die is afgekoeld is de lekkage niet meer aanwezig (zoals op de fotos te zien is). Je ziet op bovenstaande foto's ook nog waar die naar beneden loopt. Hij komt dan tegen de pakking/carterdeksel aan en daar vandaan loopt het naar voren. Eerst dacht ik ook dat de lekkage daar zat maar dat is niet zo.

Iemand enig idee waar het aan kan liggen? Zit aan die kant een pakking die eenvoudig vervangen kan worden?
Het lijkt onder het deksel vandaan te komen. Er zit daar een bout die er naar boven in zit en daar zie je vaak de nattigheid.
 
Ik zou inderdaad de olie aftappen en dan dat deksel eraf halen om die pakking te kunnen beoordelen, mogelijk zit daar een scheurtje in oid.
 
Owja, zat bij de verkeerde schema's te kijken. Nog een adres voor goede en goedkope pakking? Bij de dealer zijn die vaak niet te betalen.
 
Hoe warm moet het zijn voordat jullie bij een "koude start" het gebruik van de choke onnodig achten? Of is het bij de Diversion meer een gevalletje van "pas gebruiken wanneer het aardig koud is"?
 
Ik start bijna altijd met choke, en zet hem vrijwel direct op half choke. En zodra ik weg rij zet ik hem tijdens het rijden gelijk dicht. Tot nog toe nooit stilgevallen op de dijk 400meter verderop :) maar het kan nog komen :p
 
Ik start bijna altijd met choke, en zet hem vrijwel direct op half choke. En zodra ik weg rij zet ik hem tijdens het rijden gelijk dicht. Tot nog toe nooit stilgevallen op de dijk 400meter verderop :) maar het kan nog komen :p
Duidelijk. De vorige eigenaar leek te suggereren de choke slechts in de winter te gebruiken. Gezien mijn minimale ervaring op alleen lesmotoren vind ik het vooralsnog lastig in te schatten wanneer "hoeveel choke" nodig is! In ieder geval bedankt voor de reactie.
 
Ik gebruik de choke vrijwel nooit. Tot nu toe alleen bij vorst. Kan ook wel te maken hebben met de afstelling, mijn motor draait bijna 1500 rpm stationair. Als ik de choke gebruik bijna op 3000 rpm.
 
Ik gebruik de choke vrijwel nooit. Tot nu toe alleen bij vorst. Kan ook wel te maken hebben met de afstelling, mijn motor draait bijna 1500 rpm stationair. Als ik de choke gebruik bijna op 3000 rpm.
Dat lijkt me wel veel, maar misschien voor sommige typen fabrieksvoorschrift? Stationair is bij mij 1000 rpm
 
Ik gebruik de choke vrijwel nooit. Tot nu toe alleen bij vorst. Kan ook wel te maken hebben met de afstelling, mijn motor draait bijna 1500 rpm stationair. Als ik de choke gebruik bijna op 3000 rpm.
Zou ik de stationair toch eens terug stellen naar 1000 a 1100 rpm zoals het hoort ;)
 
Wel mooi om ervaringen en tips van anderen te kunnen lezen hier!

Heeft iemand toevallig een digitale gebruikershandleiding voor een 1996 Diversion 900 die ik mag ontvangen?
 
Zou ik de stationair toch eens terug stellen naar 1000 a 1100 rpm zoals het hoort ;)

Mijn 900 draait ook 1400rpm als-ie warm is. Als ik hem warm lager afstel heeft-ie koud (met choke) meer moeite om enigsinds netjes stationair te lopen. Ik zou graag de carbs er eens af halen en deze ultrasoon laten reinigen, maar ik ken niemand met een ultrasoon bad dat groot genoeg is voor een motor carburateur, helaas. Om ze nou op te sturen en weet ik hoe lang kwijt te zijn, zie ik ook niet zo zitten. Wellicht laat ik dat over aan een volgende eigenaar, ik moet nog 's proefrijden om te bekijken of het ook echt is wat ik zoek maar mijn oog is gevallen op de Fazer 600 :) Toen mijn Diversion kapot was heb ik af en toe op een SV en een CBR gereden, dan merk je wel dat een fiets die minder weegt toch weer meer rijplezier brengt.

Hoe dan ook gaat mijn Diversion (als hij weggaat) niet weg voor het nieuwe jaar, en niet voordat ik eerst nog wat optische dingetjes heb aangepakt. Al sluit ik ook nog helemaal niet uit dat ik er gewoon een Fazer naast zet en de Diversion ook blijft.
 
Mijn 900 draait ook 1400rpm als-ie warm is. Als ik hem warm lager afstel heeft-ie koud (met choke) meer moeite om enigsinds netjes stationair te lopen. Ik zou graag de carbs er eens af halen en deze ultrasoon laten reinigen, maar ik ken niemand met een ultrasoon bad dat groot genoeg is voor een motor carburateur, helaas. Om ze nou op te sturen en weet ik hoe lang kwijt te zijn, zie ik ook niet zo zitten. Wellicht laat ik dat over aan een volgende eigenaar, ik moet nog 's proefrijden om te bekijken of het ook echt is wat ik zoek maar mijn oog is gevallen op de Fazer 600 :) Toen mijn Diversion kapot was heb ik af en toe op een SV en een CBR gereden, dan merk je wel dat een fiets die minder weegt toch weer meer rijplezier brengt.

Hoe dan ook gaat mijn Diversion (als hij weggaat) niet weg voor het nieuwe jaar, en niet voordat ik eerst nog wat optische dingetjes heb aangepakt. Al sluit ik ook nog helemaal niet uit dat ik er gewoon een Fazer naast zet en de Diversion ook blijft.

Is aan de hoge kant je moet stationair ook afstellen als het blok warm is, het klopt dat hij koud minder loopt.
 
Is aan de hoge kant je moet stationair ook afstellen als het blok warm is, het klopt dat hij koud minder loopt.

Dat het aan de hoge kant is klopt, dat weet ik. Als ik hem echter warm afstel op ~1000-1100rpm dan blijft-ie koud niet stationair lopen. Of 3.000rpm met de choke vol open, of ik moet 'm handmatig op toeren houden. Dan heb ik liever dat-ie stationair iets hoger loopt en koud ook nog rijdbaar is ;)
 
Dat het aan de hoge kant is klopt, dat weet ik. Als ik hem echter warm afstel op ~1000-1100rpm dan blijft-ie koud niet stationair lopen. Of 3.000rpm met de choke vol open, of ik moet 'm handmatig op toeren houden. Dan heb ik liever dat-ie stationair iets hoger loopt en koud ook nog rijdbaar is ;)
:?:? Als je hem netjes op 1100 rpm afsteld en je start hem met een klein beetje choke gaat dat prima. Choke kan dan al na een paar honderd meter uit gezet worden. Is een stuk beter voor je motor. :Y Maar goed, jou keus
 
Ik gebruik de choke als ie niet meer start, maar rijd daarna direct weg. Sinds mijn benzinepomp vervangen is (voor de tweede keer), loopt mijne 1500+ stationair warm. Is dat terugstellen erg makkelijk, of toch ff langs de dokter?
 
Ik gebruik de choke als ie niet meer start, maar rijd daarna direct weg. Sinds mijn benzinepomp vervangen is (voor de tweede keer), loopt mijne 1500+ stationair warm. Is dat terugstellen erg makkelijk, of toch ff langs de dokter?
Ja, dat is heel makkelijk. Achter op je carbs zit een (grote) ronde stelschroef voor je stationair afstelling. Daarmee stel je hem dus netjes op 1100 rpm af.
Kind kan de was doen ;)

xj600-carbs.JPG
 
:?:? Als je hem netjes op 1100 rpm afsteld en je start hem met een klein beetje choke gaat dat prima. Choke kan dan al na een paar honderd meter uit gezet worden. Is een stuk beter voor je motor. :Y Maar goed, jou keus

Ik heb liever een motor die koud ook stationair blijft lopen, als ik hem nu warm op 1100rpm zet loopt-ie koud alleen met de choke er vol op en draait dan 3000rpm, da's voor een koude motor nou niet bepaald gezond. Ben zelf jaren monteur geweest ;)

Dat 1400rpm bij warme motor stationair niet ideaal is klopt helemaal, daarom geef ik ook al aan dat ik liefst de carburateurs eens een ultrasoon bad zou willen laten geven, dan een kleine revisie van de carbs en dan alles opnieuw synchroniseren. Na 23 jaar en 119.000Km zal dat zeker geen kwaad kunnen. Ik ken echter niemand die een ultrasoon reiniger heeft waar een motorcarburateur in kan.
 
Ik heb liever een motor die koud ook stationair blijft lopen, als ik hem nu warm op 1100rpm zet loopt-ie koud alleen met de choke er vol op en draait dan 3000rpm, da's voor een koude motor nou niet bepaald gezond. Ben zelf jaren monteur geweest ;)

Dat 1400rpm bij warme motor stationair niet ideaal is klopt helemaal, daarom geef ik ook al aan dat ik liefst de carburateurs eens een ultrasoon bad zou willen laten geven, dan een kleine revisie van de carbs en dan alles opnieuw synchroniseren. Na 23 jaar en 119.000Km zal dat zeker geen kwaad kunnen. Ik ken echter niemand die een ultrasoon reiniger heeft waar een motorcarburateur in kan.
Daar moeten er toch wel verscheidene van zijn, want er is op MF nu en dan een post over carbs reinigen met zo'n apparaat. Een zoekopdracht op Google met zoektermen "carburateur ultrasoon reinigen" levert ongeveer 29700 treffers op.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan