Het grote Yamaha Diversion topic deel 21

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb liever een motor die koud ook stationair blijft lopen, als ik hem nu warm op 1100rpm zet loopt-ie koud alleen met de choke er vol op en draait dan 3000rpm, da's voor een koude motor nou niet bepaald gezond. Ben zelf jaren monteur geweest ;)

Dat 1400rpm bij warme motor stationair niet ideaal is klopt helemaal, daarom geef ik ook al aan dat ik liefst de carburateurs eens een ultrasoon bad zou willen laten geven, dan een kleine revisie van de carbs en dan alles opnieuw synchroniseren. Na 23 jaar en 119.000Km zal dat zeker geen kwaad kunnen. Ik ken echter niemand die een ultrasoon reiniger heeft waar een motorcarburateur in kan.
Zoals ik al eerder zei, het is jou keus. 🤐
 
Daar moeten er toch wel verscheidene van zijn, want er is op MF nu en dan een post over carbs reinigen met zo'n apparaat. Een zoekopdracht op Google met zoektermen "carburateur ultrasoon reinigen" levert ongeveer 29700 treffers op.

Klopt, maar de meesten geven dan aan dat je de carburateurs maar even moet opsturen. Dat zie ik dus niet zo zitten. Ik heb dat ooit eens met een tank gedaan die ontroest en geperareerd zou worden, ik kreeg die tank pas na een jaar(!) terug.... Ain't going to happen.

Zoals ik al eerder zei, het is jou keus. 🤐

Hieruit proef ik dat ik in jouw ogen moedwillig mijn motor aan het slopen ben, dat is écht onzin.

Ik geef aan wat mijn reden is om dit (voor nu) zo te doen, tot ik iemand hier in de buurt (Zwolle) gevonden heb die de carburateurs ultrasoon kan reinigen, iemand waar ik gewoon met de carburateurs naartoe kan gaan. Als dat allemaal bij elkaar komt, natuurlijk ga ik er dan voor zorgen dat het probleem opgelost wordt. De spullen om de carburateurs vervolgens weer te synchroniseren heb ik zelf en dit kan ik ook zelf, heb de afstelling ook gecontroleerd, deze laat geen afwijkingen zien die zoiets verklaren, de motor loopt verder ook gewoon goed. Tot zover is onmiddellijk ingrijpen niet nodig, en voor ik met hooguit 6.000Km per jaar schade zou kunnen hebben veroorzaakt, zoals jij beweert... Ik zie het niet gebeuren.

Als ik de motor dagelijks nodig zou hebben voor 30.000Km of meer, had ik dit ongetwijfeld al geregeld. Maar dan had ik zeer waarschijnlijk geen 23 jaar oude Div900 met 119.000Km op de klok :P

Maar nogmaals, ik weiger me hier neer te laten zetten als iemand die zijn motor aftrapt, want dat is absoluut niet het geval. Ik heb deze Diversion juist gered van de sloop. Zonder mij zou deze motor allang niet meer op de wegen rond rijden. Omdat ik er geld en veel tijd in gestoken heb verkeert de motor nu juist weer in een goede staat. Als jij wil zeggen dat ik de motor dan maar koud 3.000rpm moet geven, zou ik je aanraden om eens een boekje autotechniek te kopen ;) Ik wil echter mijn cilinderwanden heel houden. De situatie zoals die nu is is zeker niet ideaal, maar wel het minst kwade van de 2 keuzes die er tot nu toe lijken te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Op verschillende gebruikershandleidingen zie ik vaak een reeks staan in de vorm van "4XX-XXXXX-XX"; is dit een reeks die we ergens op de motor ook kunnen treffen?
 
Laatst bewerkt:
Hieruit proef ik dat ik in jouw ogen moedwillig mijn motor aan het slopen ben, dat is écht onzin.

Maar nogmaals, ik weiger me hier neer te laten zetten als iemand die zijn motor aftrapt, want dat is absoluut niet het geval.

Ik bedoelde helemaal niet dat jij je motor aan het slopen bent, laat staan moedwillig.
Met mijn opmerking "het is jou keus" wilde ik alleen aangeven dat je zelf moet weten wat jij met je motor doet. Ik zou andere keuzes maken in dit geval maar dat is alleen mijn mening. Ik probeer hier tips te geven en niemand naar beneden te halen. Ik vind je reactie dan ook niet erg gepast op dit, overwegend zeer vriendelijke en hulpvaardige topic.

Zo, en nu weer
ontopic.jpg
 
Ja, dat is heel makkelijk. Achter op je carbs zit een (grote) ronde stelschroef voor je stationair afstelling. Daarmee stel je hem dus netjes op 1100 rpm af.
Kind kan de was doen ;)

Bekijk bijlage 1329559

Ok, daarvoor hoeft er niets losgehaald te worden toch? Ik ga eens kijken als het licht is of ik dat aandurf. Bedankt.
 
Ik vond m zomaar ineens vanmorgen toen ik op het werk kwam en heel voorzichtig iets gedraaid en nu loopt ie zo'n 1100 toeren. Bedankt mannen! De sticker/lolly mogen jullie houden, maar ik ben trots dat ik daadwerkelijk iets heb afgesteld aan haar zonder het te slopen.
 
Ik vond m zomaar ineens vanmorgen toen ik op het werk kwam en heel voorzichtig iets gedraaid en nu loopt ie zo'n 1100 toeren. Bedankt mannen! De sticker/lolly mogen jullie houden, maar ik ben trots dat ik daadwerkelijk iets heb afgesteld aan haar zonder het te slopen.
👍👍
 
Ik heb liever een motor die koud ook stationair blijft lopen, als ik hem nu warm op 1100rpm zet loopt-ie koud alleen met de choke er vol op en draait dan 3000rpm, da's voor een koude motor nou niet bepaald gezond. Ben zelf jaren monteur geweest ;)

Dat 1400rpm bij warme motor stationair niet ideaal is klopt helemaal, daarom geef ik ook al aan dat ik liefst de carburateurs eens een ultrasoon bad zou willen laten geven, dan een kleine revisie van de carbs en dan alles opnieuw synchroniseren. Na 23 jaar en 119.000Km zal dat zeker geen kwaad kunnen. Ik ken echter niemand die een ultrasoon reiniger heeft waar een motorcarburateur in kan.

Dat is al vreemd....
 
Klopt, maar de meesten geven dan aan dat je de carburateurs maar even moet opsturen. Dat zie ik dus niet zo zitten. Ik heb dat ooit eens met een tank gedaan die ontroest en geperareerd zou worden, ik kreeg die tank pas na een jaar(!) terug.... Ain't going to happen.



Hieruit proef ik dat ik in jouw ogen moedwillig mijn motor aan het slopen ben, dat is écht onzin.

Ik geef aan wat mijn reden is om dit (voor nu) zo te doen, tot ik iemand hier in de buurt (Zwolle) gevonden heb die de carburateurs ultrasoon kan reinigen, iemand waar ik gewoon met de carburateurs naartoe kan gaan. Als dat allemaal bij elkaar komt, natuurlijk ga ik er dan voor zorgen dat het probleem opgelost wordt. De spullen om de carburateurs vervolgens weer te synchroniseren heb ik zelf en dit kan ik ook zelf, heb de afstelling ook gecontroleerd, deze laat geen afwijkingen zien die zoiets verklaren, de motor loopt verder ook gewoon goed. Tot zover is onmiddellijk ingrijpen niet nodig, en voor ik met hooguit 6.000Km per jaar schade zou kunnen hebben veroorzaakt, zoals jij beweert... Ik zie het niet gebeuren.

Als ik de motor dagelijks nodig zou hebben voor 30.000Km of meer, had ik dit ongetwijfeld al geregeld. Maar dan had ik zeer waarschijnlijk geen 23 jaar oude Div900 met 119.000Km op de klok :P

Maar nogmaals, ik weiger me hier neer te laten zetten als iemand die zijn motor aftrapt, want dat is absoluut niet het geval. Ik heb deze Diversion juist gered van de sloop. Zonder mij zou deze motor allang niet meer op de wegen rond rijden. Omdat ik er geld en veel tijd in gestoken heb verkeert de motor nu juist weer in een goede staat. Als jij wil zeggen dat ik de motor dan maar koud 3.000rpm moet geven, zou ik je aanraden om eens een boekje autotechniek te kopen ;) Ik wil echter mijn cilinderwanden heel houden. De situatie zoals die nu is is zeker niet ideaal, maar wel het minst kwade van de 2 keuzes die er tot nu toe lijken te zijn.


Maar waarom choke vol uit? Je kan hem toch ook een klein beetje uitrekken?
 
En zo hoort het...
Dat is al vreemd....

Welk punt wil je precies maken?

Maar waarom choke vol uit? Je kan hem toch ook een klein beetje uitrekken?

Ik moet de choke volledig uittrekken voordat de Diversion start, bij mijn vorige Diversion 600 was dit ook zo. Hij loopt met de huidige afstelling dan heel even ~900rpm om vervolgens snel omhoog te schieten naar 3-4.000rpm. Ik weet niet hoe zuinig jullie zijn op je motorblok, maar ik wil dat dus niet hebben ;) As ik de choke maar een beetje uittrek start de motor gewoonweg niet.

We hebben het hier dus over de koude start, niet over een start later op de dag als de motor al wat kilometers heeft gereden.
 
Hoi Destruction, ik heb je een pb gestuurd voor je carbs, maar buiten dat de choke een beetje alles of niks is, mijn startgedrag verbeterde enorm toen de inlaatrubbers vervangen werden omdat die valse lucht trokken wegens gaatjes als gevolg van uitdroging.
 
Welk punt wil je precies maken?



Ik moet de choke volledig uittrekken voordat de Diversion start, bij mijn vorige Diversion 600 was dit ook zo. Hij loopt met de huidige afstelling dan heel even ~900rpm om vervolgens snel omhoog te schieten naar 3-4.000rpm. Ik weet niet hoe zuinig jullie zijn op je motorblok, maar ik wil dat dus niet hebben ;) As ik de choke maar een beetje uittrek start de motor gewoonweg niet.

We hebben het hier dus over de koude start, niet over een start later op de dag als de motor al wat kilometers heeft gereden.

Maar je hoeft de choke niet helemaal uit te trekken, als hij bij mij naar de 4k schiet duw ik hem iets terug totdat ik rond de 1100tpm zit en onder het rijden na een paar 100 meter gaat hij helemaal uit.
 
Maar je hoeft de choke niet helemaal uit te trekken, als hij bij mij naar de 4k schiet duw ik hem iets terug totdat ik rond de 1100tpm zit en onder het rijden na een paar 100 meter gaat hij helemaal uit.

Dat doe ik uiteraard ook, maar koud loopt-ie dan gewoon niet goed. Met een iets verhoogd toerental wel, dan maar zo. We krijgen nog een winter, dan kan ik o.a dit nog doen :) Kans dat-ie na de winter in de verkoop komt is groot.
 
Nu is mijn kennis van technische zaken vrij beperkt, maar ik heb het vermoeden dat er iets niet klopt. Iemand die mij even kan helpen?

Het begon met het horen van een schrapend geluid toen ik de motor uit de tuin wilde duwen. Puur op gehoor zou ik zeggen dat het van de remschijven voor komt. De motor stond een paar dagen stil op de zijstand. Bij laatste controle zag ik nog een 'luchtbel' boven in het reservoir remvloeistof. Nu nergens te bekennen.

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Bij deze een paar foto's die wellicht een hoop informatie verschaffen:
 

Bijlagen

  • 20180924_173430.jpg
    20180924_173430.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 14
  • 20180924_173442.jpg
    20180924_173442.jpg
    780,6 KB · Weergaven: 13
  • 20180924_173451.jpg
    20180924_173451.jpg
    754,4 KB · Weergaven: 16
  • 20180924_174301.jpg
    20180924_174301.jpg
    698,3 KB · Weergaven: 18
  • 20180924_173731.jpg
    20180924_173731.jpg
    739,6 KB · Weergaven: 17
  • 20180924_173752.jpg
    20180924_173752.jpg
    765,8 KB · Weergaven: 14
Nu is mijn kennis van technische zaken vrij beperkt, maar ik heb het vermoeden dat er iets niet klopt. Iemand die mij even kan helpen?

Het begon met het horen van een schrapend geluid toen ik de motor uit de tuin wilde duwen. Puur op gehoor zou ik zeggen dat het van de remschijven voor komt. De motor stond een paar dagen stil op de zijstand. Bij laatste controle zag ik nog een 'luchtbel' boven in het reservoir remvloeistof. Nu nergens te bekennen.

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Bij deze een paar foto's die wellicht een hoop informatie verschaffen:

Dat geluid is idd normaal vooral nu het zo vochtig is, soms heb ik na het weekend als ik niet gereden heb dat de schijf goed bruin is, maar aan het einde van de straat zie je er niks meer van, dan is alle roest er weer af. Licht schrapend geluid kan ook komen dat de blokken licht tegen de schijf aanlopen.

Je remvloeistof zou je al een keer kunnen vervangen, is al een klein beetje verkleurd. Wat betreft het rempotje, deze kan je licht opschuren en dan goed afdekken met een krant en dan even zwart spuiten ziet er gelijk een stuk beter uit, want zo te zien is er al genoeg remvloeistof naast gegaan.
 
Dat geluid is idd normaal vooral nu het zo vochtig is, soms heb ik na het weekend als ik niet gereden heb dat de schijf goed bruin is, maar aan het einde van de straat zie je er niks meer van, dan is alle roest er weer af. Licht schrapend geluid kan ook komen dat de blokken licht tegen de schijf aanlopen.

Je remvloeistof zou je al een keer kunnen vervangen, is al een klein beetje verkleurd. Wat betreft het rempotje, deze kan je licht opschuren en dan goed afdekken met een krant en dan even zwart spuiten ziet er gelijk een stuk beter uit, want zo te zien is er al genoeg remvloeistof naast gegaan.
Duidelijk. Bedankt voor de informatie en suggesties! Het potje valt naast de kleur van de inhoud inderdaad op esthetisch vlak ietwat negatief op, mag zeker wel wat aan gedaan worden! :Y

Vanochtend mocht ik als nieuwe eigenaar ondervinden hoe de Diversion bij koud weer zou starten; met een beetje choke - de handleidingen raden weliswaar gelijk full choke starten aan - ging 't niet verkeerd, had ik het idee. Ik heb ook het idee dat de choke redelijk snel weer uitgeschakeld kan worden, geen idee of het nodig is om er meer dan een minuut of twee gebruik van te maken. Zal vast wel afhangen van de (weers)omstandigheden. Fingerspitzengefühl? Ik moet er wellicht bij vermelden dat ik na het starten direct wegrijd.

Wat verstaan jullie overigens onder de motor opwarmen? Loopt 'ie bij jullie toch wel een paar minuten te draaien voordat jullie 'm in de eerste versnelling zetten en wegrijden? Sinds het behalen van mijn (auto)rijbewijs niet zo heel lang geleden heb ik enkel regelmatig in dieselauto's gereden; wat dat betreft voelen hoge toerentallen voor mij een beetje vreemd aan. Wat is bij zo een motor nou een "motorblokvriendelijk" toerental om op te schakelen? Rond de drie- vierduizend? Hoe snel je accelereert naar dat toerental zal ook wel zo z'n effecten hebben vermoed ik. Ik heb geen idee of er (in ieder geval bij dit model) zoiets is als een te laag toerental (ongezond voor de motor). Overdrijf ik een beetje met 60 in z'n vijfde versnelling?

Is overigens het voor een seconde of twee het ingedrukt moeten houden van de startknop alvorens de motor start een slecht teken? Bij een gezonde motor is een tikje genoeg?

Bedankt voor jullie tijd.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook het idee dat de choke redelijk snel weer uitgeschakeld kan worden, geen idee of het nodig is om er meer dan een minuut of twee gebruik van te maken.

- Ik start hem met volle choke en druk hem deels in totdat hij ongeveer 1200 toeren loopt. Zodra ik rij duw ik hem na een paar honderd meter weer in, choke volledig "uit" dus.

Wat verstaan jullie overigens onder de motor opwarmen?

- Na het starten doe ik de poort open, helm op handschoenen aan, al met al 30 seconden waarschijnlijk. Krijg ook boze gezichten van gezinsleden als ik hem te lang laat lopen, stinkt zeggen ze :p.

Wat is bij zo een motor nou een "motorblokvriendelijk" toerental om op te schakelen? Rond de drie- vierduizend? Hoe snel je accelereert naar dat toerental zal ook wel zo z'n effecten hebben vermoed ik. Ik heb geen idee of er (in ieder geval bij dit model) zoiets is als een te laag toerental (ongezond voor de motor). Overdrijf ik een beetje met 60 in z'n vijfde versnelling?

- Ik schakel meestal al bij 3000 toeren maar rij wel vol gas. Het idee erachter is dat vol gas en vroeg schakelen zuiniger zou zijn. Laatste tankbeurt was 1 op 22. Ik rij 60 in z'n 6, ongeveer 2800 toeren uit mijn hoofd, kan ook 3000 zijn. Echt te laag in toeren, dus wanneer hij moeite heeft en gaat schokken is niet best, ik rij meestal rond de 2000 toeren minimaal.

Is overigens het voor een seconde of twee het ingedrukt moeten houden van de startknop alvorens de motor start een slecht teken? Bij een gezonde motor is een tikje genoeg?

- Dat kan geen kwaad, oliepeil lampje moet wel branden bij het starten volgens het boekje. 2 seconden is prima volgens mij.

Overigens rij ik een Diversion 600 uit 1996. Ik zou zeggen leer de motor wat kennen dan komen de antwoorden vanzelf.
 
Ik heb ook het idee dat de choke redelijk snel weer uitgeschakeld kan worden, geen idee of het nodig is om er meer dan een minuut of twee gebruik van te maken.

- Ik start hem met volle choke en druk hem deels in totdat hij ongeveer 1200 toeren loopt. Zodra ik rij duw ik hem na een paar honderd meter weer in, choke volledig "uit" dus.

Wat verstaan jullie overigens onder de motor opwarmen?

- Na het starten doe ik de poort open, helm op handschoenen aan, al met al 30 seconden waarschijnlijk. Krijg ook boze gezichten van gezinsleden als ik hem te lang laat lopen, stinkt zeggen ze :p.

Wat is bij zo een motor nou een "motorblokvriendelijk" toerental om op te schakelen? Rond de drie- vierduizend? Hoe snel je accelereert naar dat toerental zal ook wel zo z'n effecten hebben vermoed ik. Ik heb geen idee of er (in ieder geval bij dit model) zoiets is als een te laag toerental (ongezond voor de motor). Overdrijf ik een beetje met 60 in z'n vijfde versnelling?

- Ik schakel meestal al bij 3000 toeren maar rij wel vol gas. Het idee erachter is dat vol gas en vroeg schakelen zuiniger zou zijn. Laatste tankbeurt was 1 op 22. Ik rij 60 in z'n 6, ongeveer 2800 toeren uit mijn hoofd, kan ook 3000 zijn. Echt te laag in toeren, dus wanneer hij moeite heeft en gaat schokken is niet best, ik rij meestal rond de 2000 toeren minimaal.

Is overigens het voor een seconde of twee het ingedrukt moeten houden van de startknop alvorens de motor start een slecht teken? Bij een gezonde motor is een tikje genoeg?

- Dat kan geen kwaad, oliepeil lampje moet wel branden bij het starten volgens het boekje. 2 seconden is prima volgens mij.

Overigens rij ik een Diversion 600 uit 1996. Ik zou zeggen leer de motor wat kennen dan komen de antwoorden vanzelf.
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik denk dat het belangrijkste uit je bericht inderdaad de motor, een Diversion 900 uit 1996, simpelweg stap voor stap te leren kennen is. Desniettemin is de rest van je bericht voor mij ook zeker waardevolle informatie!:t
 
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik denk dat het belangrijkste uit je bericht inderdaad de motor, een Diversion 900 uit 1996, simpelweg stap voor stap te leren kennen is. Desniettemin is de rest van je bericht voor mij ook zeker waardevolle informatie!:t
Graag gedaan, dat je er veel plezier van mag hebben!
 
starten en wegrijden is het beste....soms kan je voor het wegrijden nog even een dot gas geven dan kan je gelijk de choke goed indrukken op idd rond de 1200 tpm en kan een paar honderd meter verder helemaal in, doe ik tenminste, de motor pakt dan iets beter op.

Bij de 600 rond de 3.000 tpm is niet fijn als je ineens gas wilt geven heeft hij geen zin, moet je eerst terug schakelen zit meestal rond de 4.000 tpm rijd wel 70-80 in zijn 6 provinciaal, en 50 in zijn 3 in bbk.
 
Bij de 600 rond de 3.000 tpm is niet fijn als je ineens gas wilt geven heeft hij geen zin, moet je eerst terug schakelen zit meestal rond de 4.000 tpm rijd wel 70-80 in zijn 6 provinciaal, en 50 in zijn 3 in bbk.

Als ik 80 km/h (of er net iets onder) rij in de 6de versnelling klinkt ie alsof ik een versnelling te laag zit. Er komt dan een tokkelend geluid uit de motor. Pas boven de 3500 rpm (90km/h of meer) is het weg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan