Het grote Yamaha Diversion topic deel 22

Vorige week het druklager vervangen van mijn XJ600S uit '98. Helaas maar 3 dagen van kunnen genieten voor deze het weer begaf. Vandaag weer de restanten van het lager uit het blok gevist. Ik heb alles in de juiste volgorde gemonteerd, op het juiste moment aangedraaid en nieuwe olie erin gedaan. Wat heb ik verkeerd gedaan? Heb ik iets verkeerd gedaan, ligt het aan het schakelen of heb ik gewoon pech en een maandagmorgen-lager gehad?

Alle adviezen zijn welkom (behalve naar de dealer brengen, die vraagt meer dan de motor waard is...)


Ik denk dat je bij het plaatsen van de koppelings deksel mss niet goed hebt opgelet.

Of je hebt ring verkeerd geplaatst, ik heb een handboek daarin staat het verkeerd.

PS Ik heb nog lagers liggen.
 

Bijlagen

  • yamaha-xj600s-1994-4br6-europe-244br-300e1-clutch_big3IMG01002993_9896.gif
    yamaha-xj600s-1994-4br6-europe-244br-300e1-clutch_big3IMG01002993_9896.gif
    86,4 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Even tussendoor, lege accu vandaag, hoor het relais van mn handvatverwarming niet meer klikken, dus hoop dat dat het is. Laad spanning gemeten, 13,8volt bij 2200rpm, dus die is goed :)
 
Hallo , mijn buurman heeft een Div 600 , en nu mag t ding een beurtje hebben ,zijn er nog specifieke dingen waar we op moeten letten ?
T ding heeft net 20K er op staan ,kleppen zijn pas gesteld, ,bvd voor t advies grt Jan
 
iemand ervaring met het vervangen van de o-ring achter het oliefilter-adapter?
Ding zit muurvast en twijfel of hij rechts of linkse draad heeft....

2lv1iyg.jpg
 
Hahaha toevallig vorige maand gedaan!

Is normaal draad, want anders zou je hem in theorie losdraaien als je je oliefilter vast zou draaien.

Better save then sorry ;-)
Thnx

Maar hoe vast zat ie bij jouw?
Met dop erop en verlengen met 50cm steigerpijp niet los te krijgen

zie trouwens dat ie met 50newton vast moet, maar lijkt véél vaster te zitten (na 25jr waarschijnlijk)
 
Laatst bewerkt:
Better save then sorry ;-)
Thnx

Maar hoe vast zat ie bij jouw?
Met dop erop en verlengen met 50cm steigerpijp niet los te krijgen

zie trouwens dat ie met 50newton vast moet, maar lijkt véél vaster te zitten (na 25jr waarschijnlijk)

Tja bij mij had ie een klein tikje nodig, ik had hem los gekregen met zo'n ijzer met een dop erop.
 
Waarschijnlijk bij het plaatsen van een nieuw oliefilter, de rubberen ring niet gesmeerd met wat olie. Dan gaan ze loeivast zitten. En bij het vastzetten van een oliefilter geldt, vast is vast.
 
Nadat ik weer een aantal keren op een lichtere motor (gewicht..) gereden heb, begon ik steeds meer te twijfelen aan de Div. Op afstanden vind ik hem nogsteeds ideaal, maar die rijdt ik niet zo vaak meer. Ik zit dus al een tijdje te twijfelen, maar ik wil toch weer een iets sportievere motor.

De Diversion mag dus evt. naar een nieuwe eigenaar. Hij komt uit 1995, heeft 120.000km in totaal gereden, hij staat op Michelin Pilot Road 4 banden (voorband 2 jaar en ~10.000km oud, achterband 1 jaar en 5.000km) en hij is technisch in goede staat, remblokken zijn nieuw en vorig jaar de remolie vervangen, motorolie + filter vervangen. Er zitten Delkevic uitlaten op, netjes incl. DB-killers. Optisch heeft-ie na 24 jaar en die kilometers natuurlijk wel een plekje hier en daar, en rondom de tellers is een kapje gescheurd. Incl. topkoffer.

Iemand een idee wat een reële prijs zou zijn voor deze Diversion 900? Het zou uiteraard een ruwe gok zijn, maar dan heb ik wellicht een beter beeld :)
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk bij het plaatsen van een nieuw oliefilter, de rubberen ring niet gesmeerd met wat olie. Dan gaan ze loeivast zitten. En bij het vastzetten van een oliefilter geldt, vast is vast.


Hé mm het gaat niet om het filter maar om de bout/ring er achter, daar zit ook een rubberen ring achter een die was bij mij aan het lekken...

Alles goed verder? Ga je ook de tocht doen van Facebook?
 
Net eventjes iets harder door een S-bocht, ik voelde heel de motor "zwabberen" alsof hij niet vast aan de grond zat. Zitten zo goed als nieuwe banden onder, heb alleen wel mijn achterveerspanning op 1 staan, heeft dit er iets mee te maken? Welke veerspanningsstand gebruiken jullie?

Edit: Diversion 600 uit '96
 
Net eventjes iets harder door een S-bocht, ik voelde heel de motor "zwabberen" alsof hij niet vast aan de grond zat. Zitten zo goed als nieuwe banden onder, heb alleen wel mijn achterveerspanning op 1 staan, heeft dit er iets mee te maken? Welke veerspanningsstand gebruiken jullie?

Edit: Diversion 600 uit '96

Herkenbaar heb ik ook een keer gemerkt, een snelle s vanaf een benzinepomp, snel links en rechts en het leek alsof de motor los kwam. Schrok me de tyfus, die het nu rustiger, ik heb sinds die tijd wel andere voorveren en de achterveer is naar 5 gegaan. Inmiddels zit er een Koni onder, maar ik ga nooit meer zo wild en bocht in.
 
Heb inmiddels mn achterveer naar 4 opgeschroefd, merk toch wel dat hij beter rijd, behalve op drempeltjes. Ik dacht trouwens dat je de vering afstelde op je gewicht, klopt dit? Rijstijl zal er misschien ook te maken mee hebben. Heb al progressieve vering in de vorkpoten zitten.
 
Heb mijne al vrij snel op maximaal gezet en ben maar 75-80kg. Ik vond het een ideale verbetering, al merkte ik in een fly-over (A50-A73 richting Nijmegen bijvoorbeeld) bij 110-120 dat hij ook begon te zwabberen. Misschien door mijn topkoffer, maar mijn huidige V-Strom doet dat niet nadat ik bij HKS in Tiel de vering goed heb laten zetten.
 
Beste Diversion rijders:

Naar volle tevredenheid heb ik een aantal jaren op een 4km 900 div. rondgereden.

Ik heb inmiddels een BMW. Ook fijn.

Nu heb Ik nog een origineel scherm en een bagagerekje voor het 4km model liggen.

Kan ik hier iemand voor een klein prijsje daar blij mee maken?

P.M. me dan maar even.

Veel fijne kilometers dit seizoen.
 
Ik hoop dat iemand hier kan helpen met een probleem met mijn Diversion (xj900s) uit 2003.

Met enige regelmaat wil ze niet starten. Sleutel in het contact en alles gaat aan. Startknop indrukken en de startmotor draait keurig rond maar de motor slaat niet aan. Inmiddels vastgesteld dat de bougies niet vonken op dat moment. Opvallend is dat ongeveer elke 10 a 20 seconden de toerenteller van 0 naar 9000 gaat en weer terug. Iemand soortgelijke problemen gehad?

Zoals gezegd is het dus niet altijd. Er zijn ook genoeg keren dat het een kwestie is van sleutel omdraaien en de motor draait. Starten doe ik eigenlijk altijd op dezelfde manier. Dat is als de motor nog op de standaard staat en in neutraal. Standaard in of in versnelling met koppeling in starten maakt geen verschil. Sleutel in en uit het contact halen lijkt soms te helpen maar dat zou ook toeval kunnen zijn.

Het lijkt er sterk op dat iets "blokkeert" waardoor de bougies niet vonken.
 
Dat af en toe wijzen naar een bepaald toerental is een foutcode melding, kijk daar eens naar in het wphb. Heb er ook eentje gezien die gaf aan dat de brandstofpomp niet aangesloten stond, en dat was ook zo.
 
Ja 9000rpm betekent "ontstekingscircuit". Dat klopt inderdaad want de bougies vonken niet.
Nu nog de oorzaak zien te achterhalen

Edit: overigens tijdens het rijden nul problemen en ook stationair geen probleem. Het is puur alleen tijdens starten. Wellicht een relais in het startcircuit welke moeilijk doet??
 
Laatst bewerkt:
Ja 9000rpm betekent "ontstekingscircuit". Dat klopt inderdaad want de bougies vonken niet.
Nu nog de oorzaak zien te achterhalen

Edit: overigens tijdens het rijden nul problemen en ook stationair geen probleem. Het is puur alleen tijdens starten. Wellicht een relais in het startcircuit welke moeilijk doet??

Startrelais???
 
Terug
Bovenaan Onderaan