Het grote Yamaha Diversion topic deel 22

Heey lieve MF'ers
Ik ben al een tijdje aan het nadenken over het aan vervangen van mijn oude versleten motortassen die ik bij de aankoop van mijn motor gekregen heb van de vorige eigenaar. Ik zit echter enorm te dubben tussen het nemen van een nieuwe tassen set of de overstap te maken naar koffers. Dus ik ben benieuwd naar wat jullie ervaringen zijn en wat jullie voorkeur heeft.

Voor zover ik begrijp zijn tassen ten opzichte van koffers
flexibeler (tassen passen zich beter naar de vorm van de dingen die je wilt vervoeren en zijn vaak vergrootbaar)
goedkoper
minder stevig (ze bewegen meer mee in de wind)
lastiger om even eraf te halen (koffers klik je vast tassen moet je vastbinden)
lastiger om af te sluiten voor "nieuwsgierige" mensen

Goede bronnen om me in te kunnen lezen worden ook gewardeerd.
Cheers

Heb zowel tassen als koffers op mijn Div gehad en waar je bij tassen nog wel het laatste tasje ergens bij kunt drukken terwijl je de rits sluit, is een koffer uiteindelijk gewoon vol. Nadeel van tassen is dan weer dat ze als ze vol zitten door gaan hangen en bijvoorbeeld op je uitlaat terecht komen (hoe weet ik dat?) Dus voor allebei is iets te zeggen, maar ik vind een topkoffer eigenlijk het fijnst. Heb een 30l en een 48/50l en zeker de 48/50l gaat heul veul in en je hebt het op pakhoogte ipv een kofferdeksel dat opzij gaat en laag hangt.
 
Koffers zijn veel duurder. Maar daar geef ik als dagelijkse motorrijder absoluut de voorkeur aan. Door de vorm heb je wel eens een probleem, maar kleding prop je overal wel effe tussen. En tassen blijven meestal niet waterdicht. Ook kan je de motor met een gerust hart ergens achterlaten. Het zijn uiteraard geen kluizen, maar de inhoud ligt niet zo voor het oprapen.

Bovendien beschermen je koffers de motor mocht je 'em onverhoopt een keer op de zijkant laten vallen.
 
Koffers zijn veel duurder. Maar daar geef ik als dagelijkse motorrijder absoluut de voorkeur aan. Door de vorm heb je wel eens een probleem, maar kleding prop je overal wel effe tussen. En tassen blijven meestal niet waterdicht. Ook kan je de motor met een gerust hart ergens achterlaten. Het zijn uiteraard geen kluizen, maar de inhoud ligt niet zo voor het oprapen.

Bovendien beschermen je koffers de motor mocht je 'em onverhoopt een keer op de zijkant laten vallen.

Ja, koffers moet je zo viavia aankomen, anders is het al snel duurder dan je div. Ik heb trouwens wel een paar keer met de koffer aan de grond gezeten op een rotonde, daar moet je wel even aan denken. Oh, en je motor verbruikt een stuk meer met koffers. Mijn div ging van 1:21-22 naar 1:16
 
Ja, koffers moet je zo viavia aankomen, anders is het al snel duurder dan je div. Ik heb trouwens wel een paar keer met de koffer aan de grond gezeten op een rotonde, daar moet je wel even aan denken. Oh, en je motor verbruikt een stuk meer met koffers. Mijn div ging van 1:21-22 naar 1:16
Maar daar staat weer tegenover dat je met koffers flink ruimte hebt om wat extra flessen benzine mee te nemen :+
 
Heey MM

Hoe is de vervanging van je keerringen en ketting gegaan.
Wil daar zelf ook de komende week aan beginnen en was benieuwd of je nog tips en adviezen hebt overgehouden aan je avontuur waar ik dankbaar gebruik van kan maken O-)
Hoi Karzos,
Ik moet bekennen dat ik er nog aan moet beginnen. De tuin ging onverwachts snel op de schop, dus gingen daar de vrije uurtjes in... hoop er binnenkort tijd voor te hebben 😬
 
Hoooi!

Sinds vorige week in het bezit van een xj6f uit 2010, 32.900km. Vandaag nieuw pak gekocht en morgen dan maar eens de eerste echt km's pakken!

IMG-20200523-WA0000.jpg
 
Gefeliciteerd! Mooie fiets, ga je vast veel plezier aan beleven. Veel veilige en vrolijke kms gewenst! :t

Thanks man!

Wie van jullie heeft dezelfde fiets en wil met mij wat tips delen betreft deze fiets? Ik weet bijvoorbeeld dat je bij een mt07 beter direct een hyperpro of hk kit mag bestellen ivm stuitergedrag. Hoe is dit bij een xj6f?
 
Heey MM

Hoe is de vervanging van je keerringen en ketting gegaan.
Wil daar zelf ook de komende week aan beginnen en was benieuwd of je nog tips en adviezen hebt overgehouden aan je avontuur waar ik dankbaar gebruik van kan maken O-)
Als je kijkt in de op dan zie je een duidelijke handleiding met foto's, hier moet het zeker mee lukken.
 
Heb XJ600 1994 omgebouwd naar scrambler en voorzien van openluchtfilters.
Nu wil ik de hoofdsproeiers vervangen door grotere maar weet niet zo goed welke stap ik moet maken, iemand suggesties?
Of weet iemand hoe ik dit kan berekenen?

Er zitten nu sproeiers 102,5 en 105 in, de volgende maten zijn beschikbaar;
- 105
- 107,5
- 110
- 112,5
- 115
- 120
en nog groter...

carb specs.jpg
sproeier 01.jpg
carbs.jpg
 
Hey allemaal,

Ik ben me momenteel aan het oriënteren op een nieuwe motor. Rijd nu al jaren een VX800, maar wil van het 2 cilinder V blok af en een 4 in lijn gaan rijden.
Tevens vind ik de Diversion een mooie fiets. Heb nog getwijfeld tussen een 600 en een 900, maar ik denk dat die eerste voldoende is voor mij.

Ga morgenochtend kijken bij een XJ600S, ben benieuwd hoe dat een beetje rijdt. Kan wel aardig beoordelen of de slijtage onderdelen aan vervanging toe zijn, maar zijn er nog zaken die specifiek voor dit model (uit 1999) enige aandacht verdienen? Ik zag iets staan in de OP over trillingen in het stuur?

Ik houd jullie op de hoogte!
 
Hey allemaal,

Ik ben me momenteel aan het oriënteren op een nieuwe motor. Rijd nu al jaren een VX800, maar wil van het 2 cilinder V blok af en een 4 in lijn gaan rijden.
Tevens vind ik de Diversion een mooie fiets. Heb nog getwijfeld tussen een 600 en een 900, maar ik denk dat die eerste voldoende is voor mij.

Ga morgenochtend kijken bij een XJ600S, ben benieuwd hoe dat een beetje rijdt. Kan wel aardig beoordelen of de slijtage onderdelen aan vervanging toe zijn, maar zijn er nog zaken die specifiek voor dit model (uit 1999) enige aandacht verdienen? Ik zag iets staan in de OP over trillingen in het stuur?

Ik houd jullie op de hoogte!
Kijk goed naar de uitlaten, dempers, ketting en roest onderaan de tank.

Als je de keuze hebt, kijk dan ook naar de 900. Voor als je langere tochten wilt maken een betere keuze, oa cardan en meer koppel.
 
Nu breng je me dan toch aan het twijfelen :) ben wel van plan om er eens wat flink mee te touren, ook naar het buitenland.
De VX heeft ook cardan en vooral dat onderhoudsvrije ervan is toch wel erg fijn.

Ik ga maar eens op beide types rijden...
 
Ik heb ook nog wel een nette XJ600 voor je in de aanbieding.
Nieuwe kettingset heb ik liggen die er alleen nog op moet :)
Heerlijke fiets, makkelijk in onderhoud
Mag weg voor rond de €950
 
Ik heb ook nog wel een nette XJ600 voor je in de aanbieding.
Nieuwe kettingset heb ik liggen die er alleen nog op moet :)
Heerlijke fiets, makkelijk in onderhoud
Mag weg voor rond de €950

Heb je daar een advertentie van? Of is dat die ombouw fiets ;)
 
Heb je daar een advertentie van? Of is dat die ombouw fiets ;)
staat nog niet online omdat kettingset er nog op moet...
Is niet die ombouwfiets :)
topkoffer zit er overigens niet meer op, zit op fiets van mijn maatje (ook een div)

Wilde hem online zetten, maar bedacht me eerst set te vervangen:
  • motor is netjes onderhouden, In mei 2018 grote beurt gehad, kleppen gesteld, olie ververst, filters vervangen en carbs gesynchroniseerd. In mei 2019 wederom filters, oliepomp en olie vervangen.
  • nieuwe banden (Bridgestone BT45, nog geen 2000km oud)
  • uitlaatspruitstuk, uitlaatcollectors en dempers netjes en niet verrot (zoals meestal)
  • motor heeft NIET de beruchte XJ600 rattel/tik in het blok, loopt mooi stil (filmpje beschikbaar)
  • lichte gebruikssporen, en lichte schaafschade op kuip (zie laatste twee fotos)
  • kortom een zeer leuke fiets voor nog veel jaar plezier
IMG_0222.JPG
 
staat nog niet online omdat kettingset er nog op moet...
Is niet die ombouwfiets :)
topkoffer zit er overigens niet meer op, zit op fiets van mijn maatje (ook een div)

Wilde hem online zetten, maar bedacht me eerst set te vervangen:
  • motor is netjes onderhouden, In mei 2018 grote beurt gehad, kleppen gesteld, olie ververst, filters vervangen en carbs gesynchroniseerd. In mei 2019 wederom filters, oliepomp en olie vervangen.
  • nieuwe banden (Bridgestone BT45, nog geen 2000km oud)
  • uitlaatspruitstuk, uitlaatcollectors en dempers netjes en niet verrot (zoals meestal)
  • motor heeft NIET de beruchte XJ600 rattel/tik in het blok, loopt mooi stil (filmpje beschikbaar)
  • lichte gebruikssporen, en lichte schaafschade op kuip (zie laatste twee fotos)
  • kortom een zeer leuke fiets voor nog veel jaar plezier
Bekijk bijlage 1504550
Staat maar 1 foto in de post ;)

Hoeveel km's heeft ie gelopen?
 
Heb XJ600 1994 omgebouwd naar scrambler en voorzien van openluchtfilters.
Nu wil ik de hoofdsproeiers vervangen door grotere maar weet niet zo goed welke stap ik moet maken, iemand suggesties?
Of weet iemand hoe ik dit kan berekenen?

Er zitten nu sproeiers 102,5 en 105 in, de volgende maten zijn beschikbaar;
- 105
- 107,5
- 110
- 112,5
- 115
- 120
en nog groter...

Bekijk bijlage 1504485Bekijk bijlage 1504486Bekijk bijlage 1504487
eerst foto's van de motor, dan antwoord :+
 
Heeft iemand hier de Yamaha Shim Tool toevallig liggen?
Heb vanavond de kleppen gecheckt en kom op de volgende metingen;

Twijfel of ik de twee uitlaatshims moet vervangen, gezien de zeer minimale afwijking en het vele werk (zonder bezit van tool).
Heb ooit de shims van een andere Div vervangen met de tiewrap methode, maar wat een gekloot was dat.....

kleppenmeting.jpg
s-l1600.jpg
 
Ga morgenochtend kijken bij een XJ600S, ben benieuwd hoe dat een beetje rijdt. Kan wel aardig beoordelen of de slijtage onderdelen aan vervanging toe zijn, maar zijn er nog zaken die specifiek voor dit model (uit 1999) enige aandacht verdienen? Ik zag iets staan in de OP over trillingen in het stuur?

Zo, net weer terug. Nou wat een mooie fiets, ging erg lekker. Had last van het bekende "shimmy". Onderkant zag er goed uit. Achterrem deed niet zo heel veel, maar die trekken we wel eens uit elkaar en dan moet dat ook weer beter worden.
Eens even over na gaan denken :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan