Het grote Yamaha Diversion topic deel 22

Bij de Xj600 is het allemaal zo goed afgesteld a fabriek dat er vrijwel geen PK tot geen meer uit zijn te halen ondanks performance materialen ( andere uitlaten/luchtfilters etc.), iets wat op zichzelf erg knap is natuurlijk.

Een xj6 kan je echter chiptunen en dergelijke.
Nou van dat chiptunen bij een XJ verwacht ik geen wonderen, een andere uitlaat en op de dyno scheelt al een hoop en af laten stellen!
 
Laatst bewerkt:
Chip tuning is ook het finetunen van het motormanagmentsysyeem ( met of buiten Dyno) reken maar dat je dat merkt, je zal niet ineens een race monster bezitten maar je merkt het zeker, daarnaast kan je het effect vergroten met van alles en nog wat, meesten beginnen met een uitlaatje en luchtfilter als basis, chiptunen etc komt hierna of tegelijkertijd maar ik vraag me serieus af..is dat het waard, heb je nu een racer of een serieus sterk blok ( als in ram em de touren in en het blijft zonder klagen heel) en ben je met regelmaat op een circuit te vinden dan is het het overwegen waard maar voor een reguliere motor welke je na de verbouwing tot bijvoorbeeld café racer nog met moeite kwijt zal kunnen...neh, tenzij het echt je project is en je daar juist je plezier uit haalt...evengoed zal dan het cosmetische veel meer voldoening geven in deze als motorische tuning welke een teleurstellend effect zal geven op dit type ( touren bereik om er maar 1 te noemen) en frankly niet echt de moeite want het went super snel en kost klauwen met geld, ook daarna want alles slijt sneller en vraagt meer onderhoud.
( een chip tuning niet perse pre kan juist een voordeel zijn daar de afstelling veel beter is in de meeste gevallen, een uitlaatje zal je ook niet snel merken maar verder...ik heb altijd zwaar getunde auto’s gehad in het verleden en laten tunen en het is een kostbare aangelegenheid welke een never ending story is....maar wel leuk)
 
Onze XJ6 Diversion (2011) staat te koop, maar we overwegen misschien om hem te houden, en er iets anders van te maken.

- Zijn hier mensen die een XJ6 hebben "omgebouwd" naar cafe racer?
- Heeft hier iemand ervaring met het opschroeven van het stock vermogen van 78 PK van deze motoren, bijvoorbeeld met een chiptuning of Powercomander achtig iets?

We denken gewoon even hardop, en zijn op zoek naar ervaringen, tips, do's en don't's....
Verwacht geen wonderen hiervan, de XJ600/6 is in z'n geheel getuned op soepelheid en duurzaamheid, dus ook bv boring/slagverhouding, nokkenassen, klepgrootte e.d.
Om echt winst te maken zul je DIEP in de buidel moeten tasten en dan nog is de vraag of de winst opweegt tegen de kosten. Als je bv met chiptuning topvermogen bijwint, zul je dat waarschijnlijk weer inleveren in het middengebied of soepelheid. Tja, net waar je wensen liggen. Ga iig NIET aan de gang met losse open luchtfiltertjes (ivm caferacer-look), dat levert zelden winst op.
 
Helaas heeft mijn buurvrouw mijn motor over het hoofd gezien met het achteruit rijden het parkeervak uit.Relatief kleine schade die we wel onderhands op kunnen lossen.

Heeft er iemand misschien nog een topkuipje van een XJ600s uit +/- 1999? Of weet iemand er een te liggen? En een knipperlicht?

Bekijk bijlage 1536402 Bekijk bijlage 1536403

Dat is vervelend, knipperlicht heb ik denk ik nog wel liggen.

Is het kuipframe niet verbogen? (Bij de 900 is dat snel het geval, van de 600 heb ik minder verstand)

Nou, paar maanden verder. Motorzaak deed een ruwe schatting van € 800. Toch de schadeformulieren ingevuld, tijdje niks gehoord, zelf achteraan gebeld. Uiteindelijk 2 weken geleden de motor bij de dealer gebracht, taxatie gemaakt, zelfde dag expert erbij, schade: zo'n € 1.350 euro.. gisteren een mail gehad met de vraag wat mijn rekeningnr is zodat ze het volledige bedrag kunnen gaan overmaken..

Dus nu de vraag wat ik ga doen. Kuip en kuipframe vervangen, of misschien alleen het kuipframe en kijken of het kuipje te herstellen is. Verder nog een knipperlicht voor, koppelinghandle, een jiffy en een knipperlicht van het GIVI Wingrack..
 
Nou, paar maanden verder. Motorzaak deed een ruwe schatting van € 800. Toch de schadeformulieren ingevuld, tijdje niks gehoord, zelf achteraan gebeld. Uiteindelijk 2 weken geleden de motor bij de dealer gebracht, taxatie gemaakt, zelfde dag expert erbij, schade: zo'n € 1.350 euro.. gisteren een mail gehad met de vraag wat mijn rekeningnr is zodat ze het volledige bedrag kunnen gaan overmaken..

Dus nu de vraag wat ik ga doen. Kuip en kuipframe vervangen, of misschien alleen het kuipframe en kijken of het kuipje te herstellen is. Verder nog een knipperlicht voor, koppelinghandle, een jiffy en een knipperlicht van het GIVI Wingrack..
Kuipframe heb ik nog en koplamp ook.
 
Ik ga mijn Diva op korte termijn te koop aanbieden maar dacht post eerst hier even en berichtje
Mocht iemand interesse hebben in een goede nette diva 900 van 1996 dan meld je maar even in pb of per postduif ofzo :)
 
Die heb ik niet zoveel en was meer een post van gewoon even zeggen want ja een Diversion is een diversion toch.
Is gewoon een net ding waar vorig jaar vanalles aan gedaan is , 2 nieuwe banden , nieuwe oliekoeler , nieuwe remvloeistof , achter rem reviseert , bougies , luchtfilter , cardan olie , motor olie plus filter.
Gewoon op punt gezet
Begin dit jaar wederom cardan olie en motor olie plus filter , dat zal 1000km geleden zijn want heb door het openen van een eigen bedrijf weinig kunnen rijden maar wil weer meer gaan dus ben opzoek naar een cb1000 of fjr
Km stand zal ik zo eens op de zaak nakijken maar zal rond de 80000 zijn
 

Bijlagen

  • diva.jpg
    diva.jpg
    95,8 KB · Weergaven: 12
  • divametkuip.jpg
    divametkuip.jpg
    335,5 KB · Weergaven: 12
Als er iemand nog een (recht) kuipframe heeft liggen voor een 600s uit 1999, hoor ik het graag!
 
Volgens mij gaat het lastig worden.. heb inmiddels de kuip en het kuipframe er af. Kuip is toch meer beschadigd dan ik dacht, zijn ook wat bevestigingspunten uitgebroken, wordt toch op zoek naar een andere denk ik. Alleen dat wordt nogal een zoektocht, volgens mij heb ik een Diversion 4BRF. En daar is bijna niets van te vinden.


DSC_4905.JPG
 
Volgens mij gaat het lastig worden.. heb inmiddels de kuip en het kuipframe er af. Kuip is toch meer beschadigd dan ik dacht, zijn ook wat bevestigingspunten uitgebroken, wordt toch op zoek naar een andere denk ik. Alleen dat wordt nogal een zoektocht, volgens mij heb ik een Diversion 4BRF. En daar is bijna niets van te vinden.


Bekijk bijlage 1571034
Geduld, op marktplaats van sloop divs te koop
 
Zo hier staat er inmiddels bijna 3500km meer op de Diva sinds aanschaf (7-10) haha!

Dagelijks nog woon- werk ermee, zolang er geen sneeuw/ ijzel ligt..

Wel paar dingetjes tot nu met de Diva (gehad)..

- Heel af en toe valt ze ineens uit ( tot nu toe 2x gehad, was beiden keren na 5 min rijden, verlichting blijft wel gewoon aan)
- Beetje mayo bij de olie ( lijkt nu met de kou/ vocht wel wat erger te zijn, oorzaak denk ik korte stukjes..)
- Linker carb lijkt heel licht benzine te druppelen ( alleen bij motor uit en op zijstandaard )

Verder nog steeds blij ermee en rijdt ze nog steeds lekker :-)

Zijn er meer mensen die nu nog gewoon lekker doorrijden? Nog tips om rekening mee houden met dit weertype?
 
Vorig jaar ook gewoon doorgereden en voornamelijk woon/werk.
Nu helaas niet meer mogelijk maar verder dan beetje opletten met vochtig wegdek of teveel pekel op de weg waardoor ik kon weg glijden deed ik niet.
Verder vooral regelmatig schoonmaken
 
Clymer WPH voor de Yamaha XJ600 Diversion 1992-1998

 
Ai... Accu overleden denk ik. De eerste keer op de Div naar werk voor mij. Hele dag buiten gestaan en de accu heeft er geen zin meer in. Niet meer gestart gekregen helaas. Mensen tips voor een goede nieuwe accu voor xj900s?
 
De techniek van loodaccu's is zo onderhand wel uitontwikkeld. Het merk maakt niet zo heel veel uit.
Wellicht een druppellader aanschaffen? Als de temperatuur daalt gaat de slijtage harder, zeker als je niet dagelijks rijdt. Dat is vaak van grotere invloed dan het merk.
 
Ik heb een acculader. Een Yamaha C-tec yec 8 (Acculader Luxe Yamaha CTEK YEC-8 - Ves-Parts.com). Ik geloof een gewone lader die overschakelt naar druppelstand.

Maar probleem is helaas dat ik mijn motor niet zomaar aan de lader kan zetten op werk en thuis. Thuis staat de motor gelukkig wel in een overdekte relatief warme grote garage (van appartementencomplex), maar daar is geen mogelijkheid tot stroom.

Op werk zou ik evt iets kunnen fiksen met een aardige haspel.

Zou het met deze temperaturen beter zijn de motor buiten altijd de hele dag aan druppellader te gooien dan?

Bedankt in ieder geval!
 
Ik heb een acculader. Een Yamaha C-tec yec 8 (Acculader Luxe Yamaha CTEK YEC-8 - Ves-Parts.com). Ik geloof een gewone lader die overschakelt naar druppelstand.

Maar probleem is helaas dat ik mijn motor niet zomaar aan de lader kan zetten op werk en thuis. Thuis staat de motor gelukkig wel in een overdekte relatief warme grote garage (van appartementencomplex), maar daar is geen mogelijkheid tot stroom.

Op werk zou ik evt iets kunnen fiksen met een aardige haspel.

Zou het met deze temperaturen beter zijn de motor buiten altijd de hele dag aan druppellader te gooien dan?

Bedankt in ieder geval!
Nee joh,

Als jij er iedere dag me naar je werk rijdt, en 's nachts in een overdekte, en relatief warme ruimte staat, dan zou ik me geen zorgen maken. Dan zal de accu best lang mee gaan. Suc6!
 
Een knappe accu kan ook met dit weer makkelijk een paar dagen tot weken zonder lader staan, dus zeker als je hem vrijwel dagelijks gebruikt moet dat geen enkel punt zijn.

Waarschijnlijk was de accu gewoon niet best meer, en dit soort temperaturen zijn dan net de nekslag. Kan gebeuren.
 
Een knappe accu kan ook met dit weer makkelijk een paar dagen tot weken zonder lader staan, dus zeker als je hem vrijwel dagelijks gebruikt moet dat geen enkel punt zijn.

Waarschijnlijk was de accu gewoon niet best meer, en dit soort temperaturen zijn dan net de nekslag. Kan gebeuren.
Dit dus...een accu heeft geen onbeperkt leven.
 
Hier staat de Diva eigenlijk altijd buiten ( thuis onder hoes, op de zaak buiten) In het voorjaar maar even een overkapping maken ;-)

Merk wel met de kou dat ze iets langer nodig heeft om wakker te worden, of soms 1e keer starten afslaat.

Het af en toe uitvallen heb ik volgens mij gevonden/ opgelost; de choke iets langer erop laten staan.. Warm is het ook nog nooit gebeurd.
 
Hier staat de Diva eigenlijk altijd buiten ( thuis onder hoes, op de zaak buiten) In het voorjaar maar even een overkapping maken ;-)

Merk wel met de kou dat ze iets langer nodig heeft om wakker te worden, of soms 1e keer starten afslaat.

Het af en toe uitvallen heb ik volgens mij gevonden/ opgelost; de choke iets langer erop laten staan.. Warm is het ook nog nooit gebeurd.
Klopt, mijn R staat in een onverwarmd houten schuurtje. Startmotor gaat 's morgens met deze temperaturen wat langzamer rond.
 
Mijn motor staat ook onder zeil op straat. Geen problemen mee ondervonden. Merk nu wel wanneer ik wil starten in de koude dat de choque dan precies wat extra(erg weinig) gas nodig heeft de eerste 5 seconden. Kan dit kwaad?
 
Mijn motor staat ook onder zeil op straat. Geen problemen mee ondervonden. Merk nu wel wanneer ik wil starten in de koude dat de choque dan precies wat extra(erg weinig) gas nodig heeft de eerste 5 seconden. Kan dit kwaad?
Dit heb ik soms ook, dan lijkt het net of ze wil afslaan. Als ik dan een tikje gas geef, dan blijft ze wel lopen. Dit was/is vooral na de koude vochtige nachten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan