Het grote Yamaha Diversion topic deel 22

1609672750397.png

Een omweg voor echte motoren :P
 
Verder zou vader graag iets meer rechtop zitten en hij wilde hiervoor stuurverhogers gaan gebruiken. Weet iemand hoe ver (mm) je kunt gaan zonder kabels/leidingen te hoeven aan te passen?

Wellicht voor iemand anders in de toekomst nog zinvol: 50mm lijkt hier het maximale te zijn. (D.w.z.: bij vaders fiets zit er 50mm tussen.)
 
Heeft iemand een elektrisch schema van een 900s ?
Kan er wel 1 van de 600 vinden....maar heb de 900 nodig.
Alvast bedankt.
 
Ik heb sinds mei mijn Diversion 900 '96, maar heb momenteel twee probleempjes die ik graag zou willen oplossen, maar jullie hulp/advies bij nodig heb!

Ten eerste, heeft ze wat problemen wanneer het koud is. Starten gaat gewoon prima, maar tijdens het rijden als de motor warm is, houdt ze af en toe in als ik gas geef. Ze verliest gewoon vermogen, zo lijkt het. Het gekke is, is dat het niet altijd gebeurd, maar zo nu en dan. Bijv. als ik 100 rijd, iemand wil inhalen en gas opendraai, houdt ze gigantisch in (voorkant zakt ook helemaal in, net als dat je gas los laat). Maar het gebeurt ook bij het stoplicht en wil optrekken, dat ik amper weg kom en eerst flink gas moet geven en met slippende koppeling weg moet rijden. Ik heb inmiddels de bougies vervangen, gecheckt of er misschien water in de tank zit, Forte I+II aan de benzine toegevoegd, maar dat heeft het probleem allemaal niet verholpen. Het gebeurt ook echt alleen als het goed koud is (<3 graden), en ook alleen als ze echt warm is (na 15-20 minuten rijden). Heeft iemand een idee wat ik nog meer kan uitsluiten?

Een ander probleem is dat ik wat roestpitjes heb op mijn voorvorken. Ik heb hier al verschillende dingen over gelezen, maar wat raden jullie aan? Zie foto.
 

Bijlagen

  • unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    139,9 KB · Weergaven: 13
Ik heb sinds mei mijn Diversion 900 '96, maar heb momenteel twee probleempjes die ik graag zou willen oplossen, maar jullie hulp/advies bij nodig heb!

Ten eerste, heeft ze wat problemen wanneer het koud is. Starten gaat gewoon prima, maar tijdens het rijden als de motor warm is, houdt ze af en toe in als ik gas geef. Ze verliest gewoon vermogen, zo lijkt het. Het gekke is, is dat het niet altijd gebeurd, maar zo nu en dan. Bijv. als ik 100 rijd, iemand wil inhalen en gas opendraai, houdt ze gigantisch in (voorkant zakt ook helemaal in, net als dat je gas los laat). Maar het gebeurt ook bij het stoplicht en wil optrekken, dat ik amper weg kom en eerst flink gas moet geven en met slippende koppeling weg moet rijden. Ik heb inmiddels de bougies vervangen, gecheckt of er misschien water in de tank zit, Forte I+II aan de benzine toegevoegd, maar dat heeft het probleem allemaal niet verholpen. Het gebeurt ook echt alleen als het goed koud is (<3 graden), en ook alleen als ze echt warm is (na 15-20 minuten rijden). Heeft iemand een idee wat ik nog meer kan uitsluiten?

Een ander probleem is dat ik wat roestpitjes heb op mijn voorvorken. Ik heb hier al verschillende dingen over gelezen, maar wat raden jullie aan? Zie foto.

Wat betreft het inhouden, ik heb dit ook weleens ervaren en zou carb-icing kunnen zijn, wat ook kan is dat hij te arm of te rijk staat of je zou de carbs een keer moeten laten ultrasoon reinigen. Ik gok eigenlijk het 1 of het laatste....


Wat betreft die pitjes, je moet ze sowieso weghalen / schuren ik zoui heel fijn schuurpapier pakken en een licht schuurmiddel ik gebruik uit mijn hoofd korrel 1.500 / 2.000 watervast hiervoor en e.e.a. schuurmiddel ooit eens gekocht speciaal hiervoor, weet het merk en type niet op dit moment.

Als laatste zou je ervoor kunnen kiezen om de poten te vervangen of opnieuw te laten verchromen. Er was ooit iemand Weerts uit Zwolle en die draaide de poten af en hardverchroomde het opnieuw en de kosten waren rond de €150,-, jaren later informeerde ik en hij deed het niet meer en een ander familielid wel maar die vroeg er veel mee voor....ik ben toen zelf aan de slag gegaan met dat schuurmiddel en schuurpapier.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft het inhouden, ik heb dit ook weleens ervaren en zou carb-icing kunnen zijn, wat ook kan is dat hij te arm of te rijk staat of je zou de carbs een keer moeten laten ultrasoon reinigen. Ik gok eigenlijk het 1 of het laatste....


Wat betreft die pitjes, je moet ze sowieso weghalen / schuren ik zoui heel fijn schuurpapier pakken en een licht schuurmiddel ik gebruik uit mijn hoofd korrel 1.500 / 2.000 watervast hiervoor en e.e.a. schuurmiddel ooit eens gekocht speciaal hiervoor, weet het merk en type niet op dit moment.

Als laatste zou je ervoor kunnen kiezen om de poten te vervangen of opnieuw te laten verchromen. Er was ooit iemand Weerts uit Zwolle en die draaide de poten af en hardverchroomde het opnieuw en de kosten waren rond de €150,-, jaren later informeerde ik en hij deed het niet meer en een ander familielid wel maar die vroeg er veel mee voor....ik ben toen zelf aan de slag gegaan met dat schuurmiddel en schuurpapier.

Thanks voor je reactie! Wat doe je tegen carb-icing? Ultrasoon reinigen had ik ook aan gedacht, maar hoopte eerst nog wat dingen te kunnen gaan testen voor ik dat wilde doen. Aan de andere kant is het een paar weken echt koud, rest van het jaar geen last van, dus hoe druk zou ik me er dan over moeten maken :)

Goede tips voor het schuren/opnieuw laten verchromen. Een garage hier in de buurt vroeg tegen de 300 euro voor complete onderhoudsbeurt (schoonmaken, nieuwe olie en keerringen, etc) voor de vorken incl het draaien (dus het verwijderen van de pitjes), vond dat wel veel geld. Schuren weet ik niet of ik dat zomaar aandurf, zonder dat ik het straks erger maak, haha. Heeft iemand wel de naam van schuurmiddel wat je hiervoor kunt gebruiken? Kan ik het altijd nog overwegen.
 
Oei.. vanmiddag een schroef uit mijn band gepulkt. Hij wiebelde erg dus leek niet diep te zitten. Gelukkig was dat ook zo en lijkt de band verder redelijk in orde...
 

Bijlagen

  • IMG_20210113_152518.jpg
    IMG_20210113_152518.jpg
    181,8 KB · Weergaven: 7
  • IMG_20210113_151932.jpg
    IMG_20210113_151932.jpg
    130 KB · Weergaven: 7
  • IMG_20210113_152509.jpg
    IMG_20210113_152509.jpg
    127,8 KB · Weergaven: 7
Ik heb sinds mei mijn Diversion 900 '96, maar heb momenteel twee probleempjes die ik graag zou willen oplossen, maar jullie hulp/advies bij nodig heb!

Ten eerste, heeft ze wat problemen wanneer het koud is. Starten gaat gewoon prima, maar tijdens het rijden als de motor warm is, houdt ze af en toe in als ik gas geef. Ze verliest gewoon vermogen, zo lijkt het. Het gekke is, is dat het niet altijd gebeurd, maar zo nu en dan. Bijv. als ik 100 rijd, iemand wil inhalen en gas opendraai, houdt ze gigantisch in (voorkant zakt ook helemaal in, net als dat je gas los laat). Maar het gebeurt ook bij het stoplicht en wil optrekken, dat ik amper weg kom en eerst flink gas moet geven en met slippende koppeling weg moet rijden. Ik heb inmiddels de bougies vervangen, gecheckt of er misschien water in de tank zit, Forte I+II aan de benzine toegevoegd, maar dat heeft het probleem allemaal niet verholpen. Het gebeurt ook echt alleen als het goed koud is (<3 graden), en ook alleen als ze echt warm is (na 15-20 minuten rijden). Heeft iemand een idee wat ik nog meer kan uitsluiten?

Een ander probleem is dat ik wat roestpitjes heb op mijn voorvorken. Ik heb hier al verschillende dingen over gelezen, maar wat raden jullie aan? Zie foto.
Volgens mij heeft de 900 carberateurverwarming toch?
 
of er hangt een draadje los waardoor de verwarming niet lekker werkt. Wellicht dat effe nakijken?
De 600 heeft ook carburateur verwarming meen ik zit rechts op het blok een slang waar dacht ik de warme olie door gaat, maar ik heb er ook weleens last van gehad, volgens mij heb ik toen iets vervangen....

 
Ik heb nog een ruim 40 liter Givi koffer met onderplaat (incl bouten), zonder armen, die ik wil verkopen. Komt van de Diversion '600. Iemand interesse?
 
Klopt de 600 heeft dit ook maar pas vanaf een bepaald bouwjaar, de eerste jaren niet.
Heb hier het officiële werkplaatshandboek van Yamaha, neem aan dat Yamaha toch zelf wel de juiste gegevens verstrekt.
Let op dit is zoals ik geschreven heb, een werkplaatsboek voor een 1992er Diversion XJ 600(S).
De latere bouwjaren olie gekoeld waren, bleek dat er een heleboel Divjes in warmere landen rondreden en niet genoeg gekoeld werden door alléén luchtkoeling, vandaar de overstap naar oliekoeling.
De latere Divjes géén carburateur verwarming hadden en uitgerust waren met een ander type Mikuni carburateurs.
Verder heeft deze nog de gewone vacuümpomp benzinepomp, alhoewel er ooit een modificatie geweest is dat men deze toentertijd gratis, kon laten vervangen voor een elektrische benzinepomp, veel bezitters hebben daar géén gehoor aan gegevens, vandaar dat er nog een heleboel oude Divjes rondrijden met een vacuümbenzinepomp.
Ook zijn de eerste Divjes uitgevoerd met dunnere vorkpoten en uitgerust met een enkele remklauw-remschijf voor.
Tevens een andere type tweedelige kuip met (ronde ruit onderzijde) , en een glad standaard zadel.
De oudere types hebben ook géén bevestigingsnokjes (voor bevestiging oliekoeler) aan het frame zitten om een nieuwer type motorblok te plaatsen.
Nieuwer motorblok plaatsen moet mijn inziens mogelijk zijn door de olietoevoerkoeling af te doppen.

Motormuisie.
 
Heb hier het officiële werkplaatshandboek van Yamaha, neem aan dat Yamaha toch zelf wel de juiste gegevens verstrekt.
Let op dit is zoals ik geschreven heb, een werkplaatsboek voor een 1992er Diversion XJ 600(S).
De latere bouwjaren olie gekoeld waren, bleek dat er een heleboel Divjes in warmere landen rondreden en niet genoeg gekoeld werden door alléén luchtkoeling, vandaar de overstap naar oliekoeling.
De latere Divjes géén carburateur verwarming hadden en uitgerust waren met een ander type Mikuni carburateurs.
Verder heeft deze nog de gewone vacuümpomp benzinepomp, alhoewel er ooit een modificatie geweest is dat men deze toentertijd gratis, kon laten vervangen voor een elektrische benzinepomp, veel bezitters hebben daar géén gehoor aan gegevens, vandaar dat er nog een heleboel oude Divjes rondrijden met een vacuümbenzinepomp.
Ook zijn de eerste Divjes uitgevoerd met dunnere vorkpoten en uitgerust met een enkele remklauw-remschijf voor.
Tevens een andere type tweedelige kuip met (ronde ruit onderzijde) , en een glad standaard zadel.
De oudere types hebben ook géén bevestigingsnokjes (voor bevestiging oliekoeler) aan het frame zitten om een nieuwer type motorblok te plaatsen.
Nieuwer motorblok plaatsen moet mijn inziens mogelijk zijn door de olietoevoerkoeling af te doppen.

Motormuisie.
Mooie samenvatting.... Maar wat wil je ermee zeggen? Dat de eerdere modellen wel carbverwarming hebben en later niet meer?
 
Terug
Bovenaan Onderaan