Het grote Yamaha Diversion topic deel 22

k0en

MF veteraan
Donateur
18 jan 2004
3.204
3.478
Utrecht
Welkom in deel 22 van Het grote Yamaha Diversion topic.

8689954344_5622c4cbf2_b.jpg





In dit topic bespreken, berijden, onderhouden en repareren we twee typen Yamaha Diversion: De XJ600 S/N en XJ900 S/N. De S-versie heeft een (top)kuip, de N is "naked".
Hoewel de 600 en 900 veel gemeen hebben, is vrijwel geen enkel onderdeel uitwisselbaar.





De belangrijkste informatie uit de vorige topics is hier te vinden:
(klik op de tekst om de link te openen)

De belangrijkste informatie uit de vorige topics is hier te vinden:
OP1: Deze post
OP2: Tips & trucs, onderhoud en onderdelen
OP3: Handleidingen
OP4: Online winkels & motorsloop
OP5: Controle voor het rijden
OP6: Onderhoudsschema en banden
OP7: Bougie-controle
OP8: Veel voorkomende problemen
OP9: Enkele Diversion's van de aanwezigen, al dan niet met piloot

Disclaimer: De Diversion is een hele geschikte motor om zelf te (leren) sleutelen. Hoewel we ons best doen om alle informatie hier zo compleet mogelijk te houden, kunnen er altijd fouten insluipen waardoor we de juistheid van de informatie niet kunnen garanderen. Vergeet niet dat wij "slechts" hobbyisten zijn. Denk altijd zelf na wat je doet, lees het WPHB (Werkplaatshandboek), vraag zo nodig hier in het topic om raad, en bij twijfel: vraag om raad bij een expert (lees: motordealer).

XJ600 S/N

Motorblok van de XJ 600 S/N:
5437dade3889eeca67f6fd1893d9c307

Een algemene indruk van de XJ 600 S: Jessica33 in "Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)"

XJ900 S/N

Motorblok van de XJ 900 S/N:
5fc918a3205e86b7c22676e1041375b0

Een algemene indruk van de XJ 900 S : BertV in "Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)"

Diversion in reclame:
Youtube

Toevoegingen/Aanpassingen aan de OpeningsPost
Wil je ook (met foto) in de OP of heb je je motor verkocht en ben je voor een ander merk/type gegaan?
Heb je een HOWTO (al dan niet met foto's) van een reparatie gemaakt?
Of klopt er iets niet? Stuur even een privébericht of plaats het hier in het topic.

Opzet van dit topic
De opzet van het Diversion-topic danken we aan Speedy76 , van wie we helaas al lange tijd niets vernomen hebben. We hopen het beste, maar vrezen het ergste...

Wat ging hieraan vooraf?
het grote yamaha diversion topic(deel 1)
Het grote Yamaha diversion topic (deel 2)
Het grote Yamaha Diversion Topic (Deel 3)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 4)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 5)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 6)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 7)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 8)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 10)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 11)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 12)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 13)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 14)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 15)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 16)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 17)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 18)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 19)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 20)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 21)
 
Laatst bewerkt:
OP2: Tips & trucs, onderhoud en onderdelen:

12V aansluiting bij het stuur: aan een frame-buis (Bensi) of gewoon een gat in de kuip boren (Lady_Di)

How-to: ABS Kuipreparatie door @Kees Den Haag

Accu-problemen c.q. -controle door @mpostma
How-to: accu en laadsysteem controleren van @Zot

Algemene sleutelwerkzaamheden op Louis.de, maar ook de How-To's van MF zijn handig.

Balhoofdlager vervangen XJ600S (howto) door RemcoNL en als aanvulling de werkwijze van Bensi.

Banden & minimale profieldiepte: Voor de motor 1 mm en voor de auto 1,6 mm.

Benzinecapaciteit Diversion 600: 17 liter waarvan 3,5 liter reserve.
Benzinecapaciteit Diversion 900: 24 liter volgens fabrieksopgave 22 liter in de praktijk waarbij het reserve-lampje na 18 liter gaat branden (discussie o.a. vanaf hier).

Bougies:
De XJ600S/N heeft 4 bougies nodig, bijvoorbeeld de NGK CR8E.
De XJ900S heeft ook 4 bougies nodig, bijvoorbeeld de NGK DPR8EA-9

Morgan Carbtune (nodig om carburateurs te synchroniseren)

How-to: Carburateurs synchroniseren door @RemcoNL
How-to Carburateurs synchroniseren door @Bensi (een aanvulling op de how-to van Remco, foto's helaas vergaan)

Cardan lekkage? Geen paniek! Waarschijnlijk is er niets aan de hand. Zie hier

Forté Moto Power voor het reinigen en beschermen van het brandstof systeem

Handkappen voor de 900. Deze zijn voor een TDM850, maar passen ook op de XJ900s (met dank aan @Kees Den Haag)

How-to: Handvatverwarming Yamaha Diversion 600 door @Kees Den Haag

How-to: Ketting en tandwielen vervangen, eindeloze ketting door @Bensi (foto's helaas vergaan)

How-to: Kleppen stellen door @RemcoNL Let op: Houdt de maten aan van je eigen WPH
Want ik denk niet dat dit voor de 600 en de 900 hetzelfde is en door de jaren heen hetzelfde is gebleven.

Kleurcodes. Omdat er regelmatig een ongelukje links en rechts is moet er weleens wat gerepareerd worden. Een overzicht van de kleurcodes voor de XJ600S vind je hier, van de XJ900S ben ik nog op zoek.

How- to Koplamp vervangen (Div600) zonder de kuip te verwijderen door @RemcoNL

Koppeling - uit elkaar halen en reinigen. door @Bensi

Koppelingskabel Div600. Let op: lees ook Bensi in "Het grote Yamaha Diversion topic deel 13"

Lagers door Kees Den Haag en mochten meer mensen een of meer lagers vervangen, geef dan even het opschrift van het lager door, want deze standaard lagers zijn online (bijv. Koyo - lagers voor veeleisende toepassingen - Neita Techniek) of bij een lagerboer goedkoper te krijgen dan bij Yamaha.
Nog 2 voorbeelden van d.d. 17-12-2010: http://stores.ebay.co.uk/BEARING-PIT-STOP/_i.html?_nkw=xj+600&_sid=840442428 (Een) + twee.
Lagernummers Achterbrug XJ900S wederom met dank aan Kees DenHaag.


Lagers voor de xj600s (1994) van Mr. R.:
Hierbij de nummers;
Achterkant 2x 6203 RS2 en 1x6303 RS
Voorkant 2x 6203 RS2
Tandwiellager achter 1x 63/22-2RS

Reparatie Middenbok. Een bekend probleem is het doorrotten van de middenbok, door @Jaap1976

How-to: Motorblok XJ600S verwijderen door legalstar (zonder foto's)

How-to: NokkenAsKettingspanner demonteren / schoonmaken / monteren door @Bensi (zonder foto's)

How-to Oliekoeler (Div900) afplakken voor een warmere motor bij vrieskou door Kees Den Haag.

http://www.japparts.nl/index.php?main_page=advanced_search_result&keyword=pakking+AND+papier&search_in_description=1&categories_id=&inc_subcat=1&manufacturers_id=&pfrom=&pto=&dfrom=&dto=&x=0&y=0 (Pakking papier) te koop

Remleidingen (staalomvlochten) door @Mr. R.

How-to: Remschijf achter + remblokjes vervangen (XJ900 S Diversion), door @Kees Den Haag

Howto: Nieuwe remschijven, remleidingen en remblokjes (XJ900s Diversion) door @Kees Den Haag

Roest of beginnende roest :? Kijk eens bij rustbuster.nl, ook voor tankrevisie en nog veel meer.

Schroefjes of moeilijk los te krijgen bouten.

Splitpennen (o.a. voor na het spannen van de ketting voor de Div600-rijders) zijn per 500 stuks (in diverse afmetingen) net onder de 10 euro te koop op eBay Engeland bij toolkat. Keyword: "cotter pin".

Stickers voor de Diversion zijn wellicht op Marktplaats te vinden, (15-7-'10) had deze verkoper ze. Of anders kan je het hier proberen.

Remklauw revisieset: 3JB-W0047-00 (Yamaha partnr)
Imitatie is voor ongeveer de helft van de prijs verkrijgbaar bij: Powerhouse Automotive . Ze verkopen beide, dus voor de 600 en 900. En dan krijg je er ook nog een ontluchtingsnippel en de kopere ringetjes bij. Zie hun eBay webshop (laatste knop in het menu links), mailen kan ook.

Tandwielen (Verhouding wijzigen :?) Bereken dat hier: Gearing Commander ⚙ en/of http://www.schmidt-sven.de/page/geardata.zip
Tandwielen met meer/minder tanden verkrijgbaar bij bijv. JT Sprockets – The World's Leading Sprocket of http://www.sprocketcenter.com/p/739927/rk-xso-series-chain-sprocket-kit---yamaha-xj600-seca-ii-92-01.html (sprocketcenter.com) of wemoto.com e.a.

Uitlaatbochten - Delkevic n.b. bevestigingsmiddelen van de bochten niet op deze site bestellen, slechte ervaringen(klik).
Maar stuur ze eerst een mailtje, want de voorraad is uitgeput (juli 2010) en er moet eerst besteld worden.
Uitlaatbochten (4-in-1) zijn ook op eBay UK te koop, o.a. bij http://stores.ebay.co.uk/sandybikespares?_trksid=p4340.l2563 (sandybikeparts). Jaap1976 rijdt hier mee rond op zijn Div900.

Uitlaat (-bochten) laten glimmen zie Bensi en/of RemcoNL, of de eenvoudige oplossing van MARCMOTAR (castocleen s van castolin (Je hoeft niet te schuren, opsmeren, 30 minuten wachten, afspoelen, opblinken en klaar!)).

Verwarmde kleding.

Voorremzuigers - diameter

Voorvork-keerringen vervangen bij de Div 600

Wellnuts M5 via Ebay (16-05-02010)

Werkplaatshandboeken downloadbaar (Div. 600 én 900) en de pre-Div's.

Winterstop? Denk dan aan de juiste condities (van Bensi).

Zadel zelf opnieuw bekleden door Kees Den Haag en voor leder of skai, bijvoorbeeld leerlooier.nl
+ nog wat informatie over http://www.bellingwoldemotorclub.nl/howtobekleden.htm (het bewerken/verwerken van skai.)
 
Laatst bewerkt:
OP4: Online winkels & motorsloop.

Om te beginnen 3 met tekeningen van ieder onderdeel, bestelnummers en prijzen:

Cmsnl XJ600 (Prijzen zijn zonder BTW en verzendkosten.)
Cmsnl XJ900 (Prijzen zijn zonder BTW en verzendkosten.)
mrcycles.com (US)
oemmotorparts (NL)

Andere online motor-winkels:
Gericke.de
Japarts.nl / twowheelparts.nl ook voor kleurcodes en verf/lak.
jossmit.nl
http://www.kommermotorparts.nl/winkel/enter.html (Kommer.nl)
Louis.de of in het Engels: Louis.eu.
mdi-online.nl
motoport.nl
motorbanden.eu (NL)
motorbazaar.nl
motorcorner.nl
motorgoedkoop.nl
motorkledingweb.nl
http://www.motoronderdelen.nl/default.asp (motoronderdelen.nl)
Motor Parts Hengelo
motorplaza.nl
mototravel.nl
http://www.motozoom.nl/ (Motozoom.nl)
Polo.de
robsacc.nl
wemoto.com (UK)

Ook 2dehands onderdelen:
http://www.fourdeel.nl/ (Fourdeel.nl)
http://www.mega-moto.nl/ (Mega-Moto.nl)
Motorparts-online.com (NL)
motorshopper.nl
Roukama Motorparts / Japparts.nl
Motorsloperij Meerlo

Motorsloop in NL & BE en meer (Lijst komt van internet en eerst even bellen voorkomt teleurstelling.)
En nog een lijst plus extra informatie: http://motordude.nl/motor links/Diverse bedrijven/sloperijen.htm#lim

Lijstje met motorsloperijen [ronk]:
http://www.motorsloopbg.be/
http://www.bolmanmotoren.nl/profiel_bolman.htm
Motorparts-online.com | Nieuwe en gebruikte onderdelen voor uw motor
Motorsloop.net
Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop
Motorsloperij, motoronderdelen, ghost rider dvds, ghost rider, ghostrider, gebruikte motoren
Home - Woesthoff, Used Parts & Motorcycles
http://www.boonstraparts.nl/ (Gebruikte, tweedehands motoronderdelen - Boonstra Parts)
Motorparts-online.com | Nieuwe en gebruikte onderdelen voor uw motor
En hier staan ze allemaal geordend.

En niet te vergeten motorshopper.nl , eBay, Marktplaats en ''Speurders.nl'' waar ook veel nieuwe en 2dehands onderdelen zijn te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
OP5 Controle voor het rijden:

b5b9507f14d1928da231da10b76b8fef


ec93039c75ef89941c26f350b32a4596


Geheugensteuntje: BRAVOK:
[*]Banden (profiel, beschadigingen, steentjes, druk, cupping, etc.)
[*]Remmen (remvloeistofniveau en -kleur, slijtage remblokken
[*]Aandrijving (kettingspanning (niet te strak, niet te los), voldoende vet/olie)
[*]Verlichting (alle lampen incl. knipperlichten/remlicht (hand- en voetrem) regelmatig controleren)
[*]Overig
[*]Olie (motor warm rechtop wegzetten, na een kwartier het peilglaasje controleren)
[*]Koelvloeistof (uiteraard niet nodig bij een luchtgekoeld motorblok)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
OP6 Onderhoudsschema en banden

full


Bovenstaande tabel is inmiddels wel wat verouderd. De termijnen die erin staan zijn wel heel erg behoudend. Yamaha heeft dit ook ingezien en bij de latere versies is de termijn 10.000 km of 1 jaar (ipv 6000 km en 6 maanden) en 20.000 km of 2 jaar (ipv 12.000 km of 12 maanden) geworden. Dit kan je prima aanhouden.

Oliefilter hoeft niet elke (olie)beurt vervangen te worden, dit kan je gerust om de 20.000 km doen. Naar huidig inzicht blijkt zelfs een oliefilter een betere werking te krijgen na een paar duizend kilometers. Oliefilters voor motoren zijn in principe hetzelfde als voor auto's en daar zitten ze tegenwoordig zomaar 30.000 km in. Bij de FJR schrijft Yamaha ook voor om niet elke keer het oliefilter te wisselen.

Banden
De Diversion werden oorspronkelijk geleverd op Bridgestone Exedra's en Michelins Macadams. Beide banden zijn niet meer nieuw te krijgen en eerlijk gezegd hoef je daar ook niet rouwig om te zijn. De banden hebben de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling meegemaakt en de Diversion rijdt zeer goed op moderne banden.

Het beste (maar dat is natuurlijk ook persoonlijk) kan je een moderne sport/tour band kiezen zoals:
- Bridgestone T30
- Dunlop RoadSmart I of II
- Michelin PR3 of PR4
- Pirelli Angel GT
Deze banden leveren naast goede grip een lange levensduur (alhoewel levensduur ook afhankelijk is van rijstijl).

Bandenspanning:
Moderne banden rijden het beste op de maximale spanning, het is eigenlijk niet meer nodig om de spanning te verhogen of te verlagen.
XJ600S Voor (type 110/80 17 57H) 2,5 bar en achter (type 130/70 18 63H) 2,8 bar
XJ900S: Voor (type 120/70 17 58V) 2,5 bar en achter (type 150/70 17 69V)2,9 bar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
OP7 Bougie-controle

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
OP8: Veel voorkomende problemen


XJ600 S/N

Shimmy is het "schudden" van het stuur bij bepaalde snelheden. Je merkt het eigenlijk pas als je het stuur even loslaat, wat best gevaarlijk kan zijn als je het niet verwacht.
Mijn ervaring: met Bridgestone BT45 voorband (en hoe meer cubbing hoe erger!), (zware) topkoffer en 60-70 km/h is dit op z'n ergst. Sinds ik een Michelin-bandje heb is het zo goed als verdwenen.


XJ900 S/N
http://www.xj900club.nl/techniek/shimmy/ (Shimmy-uitleg) specifiek voor de Div900.

Givi Monokey kofferrek blowup
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom een nieuw topic, da's met de huidige software toch niet meer nodig?
Dat dacht ik ook. Graag een toelichting!
Geen idee. Ik kom hier niet meer zo vaak, maar dacht uit service een nieuwe reeks te openen... bij deze dus!
Heb ik ook een keer gedaan en kreeg toen meteen een melding van een mod dat het niet meer hoefde. Weg was mijn nieuwe topic '(
 
Ik ben een poging aan het doen om m'n diversion 600 te wrappen met wrapfolie. Damn, dat valt tegen zeg hahaha!

Heb je andere stukken ook al geprobeerd te wrappen? Vind t wel interessant en hoor ook vaker dat het wat tegen kan vallen.
 
Bekijk bijlage 1364920
Ik ben een poging aan het doen om m'n diversion 600 te wrappen met wrapfolie. Damn, dat valt tegen zeg hahaha!
Heb je andere stukken ook al geprobeerd te wrappen? Vind t wel interessant en hoor ook vaker dat het wat tegen kan vallen.

Nou.... grappig dat je het zegt.... ik heb het er weer af getrokken :P

2 uur bezig geweest met het spatbord. Helft van het spatbord klaar. Eindelijk alle luchtbellen en vouwen eruit... zit ik er iets te dicht op met de fohn. Gat erin.

OK, ik heb 3 vierkante meter van het spul, maar op dit moment had ik al bijna een dag werk er in zitten en ik had hooguit anderhalf paneel bedekt. Toen heb ik besloten dat rood eigenlijk best een mooie kleur is, ook goed opvalt en heb ik het er weer af getrokken, whahaha :P

Fun fact: wrapfolie verwijderen is bijna net zo'n ***klus als het aanbrengen.
 
Fun fact: wrapfolie verwijderen is bijna net zo'n ***klus als het aanbrengen.
Dat wist ik niet! Haha. Wat voor wrap folie heb je gebruikt? Zit verschil in blijkbaar (zelf geen ervaring), heb ook gelezen en gehoord dat motieven zoals carbon fibre nog erger zijn om te doen. Ik denk er zelf ook wel eens aan maar niet voor de Div.
 
Er zitten wel wat slechte verf plekken op de kappen van mijn diversion, maar als ik dat toch nog ga fixen dan spuit ik hem wel over heb ik besloten

Is goed te doen vind ik, mits het onderdeel te stralen is :p, hou niet zo van schuren. Binnenkort wellicht rempotje opknappen, die ziet er beroerd uit bij mij.
 
Hoi Diversion bezitters,

ik heb nog 2 nieuwe Vicma spiegels liggen hier. Links en rechts, typenr EK230I en EY230D
Ooit besteld maar vrij snel daarna de motor ingeruild. Kan ik er hier iemand blij mee maken?
 
Vorige week het druklager vervangen van mijn XJ600S uit '98. Helaas maar 3 dagen van kunnen genieten voor deze het weer begaf. Vandaag weer de restanten van het lager uit het blok gevist. Ik heb alles in de juiste volgorde gemonteerd, op het juiste moment aangedraaid en nieuwe olie erin gedaan. Wat heb ik verkeerd gedaan? Heb ik iets verkeerd gedaan, ligt het aan het schakelen of heb ik gewoon pech en een maandagmorgen-lager gehad?

Alle adviezen zijn welkom (behalve naar de dealer brengen, die vraagt meer dan de motor waard is...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan