Het grote Yamaha Diversion topic deel 22

Sinds afgelopen week ben ik trotse eigenaar geworden van een XJ600s uit 2000, tevens mijn eerste motor! Nou maakt het windschermpje tril geluiden rond de 4000 toeren. Ik heb tussen een paar kiertjes al een rubbertje tussen gezet maar dit verhelpt het probleem niet. Zijn er tips wat ik het best kan doen?
Ik heb een div uit '98 en ook die trilt bij 4000 rpm. Welnuts vervangen helpt maar tijdelijk, extra rubbers helpt ook niet. Mijn advies... Blijf onder de 3500 of ga snel boven de 4000 rpm rijden
 
Hallo, ik heb onlangs voor een mooi prijsje een xj600s uit 1991 aangeschaft. Achterband vervangen, gratis geregeld. Een metzeler lasertec 120/90 (hoort eigenlijk 110/90 op) uit 2012. Mochten ze niet meer verkopen. De motor is voor mijn vader, hij vind de iets bredere achterband wel mooi staan en zou ook zoiets op het voorwiel willen (voorband is ook aan vervanging toe). Nou heb ik niet het gevoel dat het verschil tussen 110/90 en 120/90 erg zichtbaar is, maarja hij wil een dikkere voorband. Weet iemand hoe groot je kan gaan voordat het niet meer past?
 
Ik weet niet of je nu heel blij moet zijn met een 7 jaar oude band, nieuw of niet... Het is niet voor niets dat ze hem niet meer mogen verkopen. Komt de rij-eigenschappen niet echt ten goede. En dat kleine stukje rubber bepaalt of je net wel of net niet op tijd stil staat. Zou er toch wat geld tegenaan gooien en een echt nieuwe band erop (laten) leggen. De enige die hier blij van wordt is de verkoper, want die hoeft nu de afvalkosten van de band niet te betalen.
 
Ik weet niet of je nu heel blij moet zijn met een 7 jaar oude band, nieuw of niet... Het is niet voor niets dat ze hem niet meer mogen verkopen. Komt de rij-eigenschappen niet echt ten goede. En dat kleine stukje rubber bepaalt of je net wel of net niet op tijd stil staat. Zou er toch wat geld tegenaan gooien en een echt nieuwe band erop (laten) leggen. De enige die hier blij van wordt is de verkoper, want die hoeft nu de afvalkosten van de band niet te betalen.
Een 5 jaar oude band die in slechte omstandigheden heeft gelegen die 5 jaar, 2 of 3 jaar gebruiken lijkt me een minder strak plan dan een 7 jaar oude band die in een goed milieu heeft gestaan op je motor te zetten. Is niks mis met de band. Heb zelf een band van 2006, geen droogtescheurtjes, rijdt geweldig. Ik rijd graag sportief en dat gaat geweldig. Waarom zou een 7 jaar oude band dan niet kunnen?
Na die 5 jaar is de band niet ineens slecht geworden tenzij je hem er dan de laatste dag nog op zet.
 
Mijn huidige banden op de diva zijn van 2005 geloof ik maar in nat weer vind ik ze maar niks
Kan ook gewoon een het merk/typ liggen maar ik ga ze of eraf gooien of een andere motor kopen.
Maar aan de verdediging te zien wil je vast horen dat het geen kwaad kan en moet je doen wat je zelf goed vind.
Ik zou dat niet willen onder een 2 wieler het is het enige contact met de weg en als je weg glijd doet dat pijn.
Auto vind ik dan weer wat anders.
Maar allemaal mijn eigen mening natuurlijk.
 
Mijn huidige banden op de diva zijn van 2005 geloof ik maar in nat weer vind ik ze maar niks
Kan ook gewoon een het merk/typ liggen maar ik ga ze of eraf gooien of een andere motor kopen.
Maar aan de verdediging te zien wil je vast horen dat het geen kwaad kan en moet je doen wat je zelf goed vind.
Ik zou dat niet willen onder een 2 wieler het is het enige contact met de weg en als je weg glijd doet dat pijn.
Auto vind ik dan weer wat anders.
Maar allemaal mijn eigen mening natuurlijk.
Mijn band van 2006 vind ik wel wat aan de oude kant maar toen ik die kreeg had ik echt geen cent over want ik had net mijn rijbewijs gehaald, maar ik was positief verrast door de band. Daarom denk ik dat een band van 2012 echt geen kwaad kan. Maar de vraag was hoe breed de voorband kan zijn op een xj tot het niet meer past, origineel is het 90/90
 
Weet niet hoe breed de velg zelf is maar 2cm breder zou prima moeten kunnen.
Moet wel in verhouding blijven staan met de achterkant natuurlijk en band moet niet te bol worden.
Heb trouwens ook met mijn banden geen problemen hoor alleen met nat weer heb ik wel het idee dat die behoorlijk na laat maar kan ook een gevoel zijn aangezien ik nog niet zo lang motor rij.
 
Laatst bewerkt:
Een 5 jaar oude band die in slechte omstandigheden heeft gelegen die 5 jaar, 2 of 3 jaar gebruiken lijkt me een minder strak plan dan een 7 jaar oude band die in een goed milieu heeft gestaan op je motor te zetten. Is niks mis met de band. Heb zelf een band van 2006, geen droogtescheurtjes, rijdt geweldig. Ik rijd graag sportief en dat gaat geweldig. Waarom zou een 7 jaar oude band dan niet kunnen?
Na die 5 jaar is de band niet ineens slecht geworden tenzij je hem er dan de laatste dag nog op zet.

Lekker doorrijden....band is 13 jaar oud!!! Denk je niet dat die iets harder geworden is in die jaren?
 
Lekker doorrijden....band is 13 jaar oud!!! Denk je niet dat die iets harder geworden is in die jaren?
Ja, natuurlijk is die iets harder geworden. Had toen geen geld ivm net behalen van motorrijbewijs, zou nu ook geen band van 2006 kopen, maar ben positief verrast. Tot nu toe heeft ie het goed gedaan dus zou niet weten waarom die dat in de toekomst niet meer zou doen tenzij hij versleten is.
 
Ja, natuurlijk is die iets harder geworden. Had toen geen geld ivm net behalen van motorrijbewijs, zou nu ook geen band van 2006 kopen, maar ben positief verrast. Tot nu toe heeft ie het goed gedaan dus zou niet weten waarom die dat in de toekomst niet meer zou doen tenzij hij versleten is.

Wacht maar tot je er een nieuwe op laat leggen.
 
Al tijdje op het forum aan het meelezen maar nu ik officieel lid ben van de XJ familie mijn eerste berichtje.
Gister 1 opgehaald, 1992, 59000 km, vorig jaar grote beurt incl. nieuwe bandjes voor zacht prijsje.

Het zal mijn ( en vriendinlief) eerste motor zijn als we , hopelijk, over 2 a 3 weken slagen. Vermoedelijk wat funritjes en wellicht woon-werk verkeer.

Met mijn beperkte kennis vandaag even alles langsgelopen en schoonmaakbeurt gegeven.
Gegarandeerd dat ik hier keer vragen ga stellen mocht ik er niet uitkomen.
Eerst 2 punten;
- Handvat verwarming weer aan de praat krijgen
- Achterrem loopt vast waardoor lopen/parkeren met de motor erg zwaar is. Wiel draait bijna niet als ik er aan draai als die op de bok staat.
Ik vermoed dat het de rem is waar dit als opmerking stond op de factuur van de grote beurt vorig jaar. ( loopt vast / raw gefatsoeneerd)
Mocht ik hier zelf niet uitkomen, tips waar ik de fiets kan wegbrengen in Eindhoven? Onderhoud is vorig jaar in Schijndel door Huybers gedaan, toch net niet geheel om de hoek.
 

Bijlagen

  • 6eaf661b-9748-47e1-82d7-d758404d74a8.jpg
    6eaf661b-9748-47e1-82d7-d758404d74a8.jpg
    201,5 KB · Weergaven: 9
Mooie motor.
Zo was de mijne ook...ooit.
6D8F29ED-B553-4E3E-9568-E1D54D67CB81.jpeg


Nu nog even slagen en je kunt/jullie kunnen genieten van die fijne Diversion.
 
Achterrem loopt vast waardoor lopen/parkeren met de motor erg zwaar is. Wiel draait bijna niet als ik er aan draai als die op de bok staat.

Dat moet je wel fixen voordat je er mee gaat rijden. Anders zal de boel oververhitten en beschadigen.
Gewoon zelf doen. Je kan er nu toch nog niet mee rijden en het weer is nog goed. Bovendien kunnen we je er hier best mee helpen door adviezen te geven. Het is ook niet heel erg ingewikkeld.
 
Al tijdje op het forum aan het meelezen maar nu ik officieel lid ben van de XJ familie mijn eerste berichtje.
Gister 1 opgehaald, 1992, 59000 km, vorig jaar grote beurt incl. nieuwe bandjes voor zacht prijsje.

Het zal mijn ( en vriendinlief) eerste motor zijn als we , hopelijk, over 2 a 3 weken slagen. Vermoedelijk wat funritjes en wellicht woon-werk verkeer.

Met mijn beperkte kennis vandaag even alles langsgelopen en schoonmaakbeurt gegeven.
Gegarandeerd dat ik hier keer vragen ga stellen mocht ik er niet uitkomen.
Eerst 2 punten;
- Handvat verwarming weer aan de praat krijgen
- Achterrem loopt vast waardoor lopen/parkeren met de motor erg zwaar is. Wiel draait bijna niet als ik er aan draai als die op de bok staat.
Ik vermoed dat het de rem is waar dit als opmerking stond op de factuur van de grote beurt vorig jaar. ( loopt vast / raw gefatsoeneerd)
Mocht ik hier zelf niet uitkomen, tips waar ik de fiets kan wegbrengen in Eindhoven? Onderhoud is vorig jaar in Schijndel door Huybers gedaan, toch net niet geheel om de hoek.
Remklauw reviseren! Zijn genoeg handige how to's over te vinden. Kost een paar tientjes en een paar uur werk, maar dan loopt de boel niet meer aan.
 
Bovendien kunnen we je er hier best mee helpen door adviezen te geven. Het is ook niet heel erg ingewikkeld.

Ben inmiddels aan het inlezen en denk dat mij dit wel moet lukken. Kleine status update / advies gevraagd;
Heb het idee dat de ketting ook wat strak staat en aan het controle streepjes te zien staan ze niet helemaal gelijk. Heb deze beetje aangepast, toen zat er al meer beweging in het wiel. Toen heb ik zachtjes met hamer tegen de klauw getikt en toen liep die vrij soepel.
Echter als ik paar keer de rem heb gebruikt draait die weer bijna niet.
Teken van revisie? Tip waar ik revisieset kan kopen? Heb op internet nog niet voor mijn type kunnen vinden helaas ( 1992 div. S)
Of toch meer op de kettingspanning en uitlijnen focussen?

Verder nog 1 tip gevraagd;
De motorolie filter los krijgen, zit niet veel bewegingsruimte, hoort dit vast te zitten want ik krijg er weinig beweging in helaas.
 
Ben inmiddels aan het inlezen en denk dat mij dit wel moet lukken. Kleine status update / advies gevraagd;
Heb het idee dat de ketting ook wat strak staat en aan het controle streepjes te zien staan ze niet helemaal gelijk. Heb deze beetje aangepast, toen zat er al meer beweging in het wiel. Toen heb ik zachtjes met hamer tegen de klauw getikt en toen liep die vrij soepel.
Echter als ik paar keer de rem heb gebruikt draait die weer bijna niet.
Teken van revisie? Tip waar ik revisieset kan kopen? Heb op internet nog niet voor mijn type kunnen vinden helaas ( 1992 div. S)
Of toch meer op de kettingspanning en uitlijnen focussen?

Verder nog 1 tip gevraagd;
De motorolie filter los krijgen, zit niet veel bewegingsruimte, hoort dit vast te zitten want ik krijg er weinig beweging in helaas.


Ik bestel ze op eBay.co.uk let wel goed op dat extra randje.

Oliefilter klopt kan behoorlijk vast zitten, schroevendraaier doorheen of zo'n filterdeksel dop gebruiken.
 
Hallo allemaal,

het contactslot van de Diversion 600 (bj 2003) van mijn vrouw was kapot gegaan. Eruit gehaald zoals in dit topic eerder was beschreven, wat overigens nogal een karweitje was met uitboren etc. Nu een nieuwe besteld bij MLM-parts. (voor model 2003) Het bestelde slot heeft echter 4 draden/aansluitingen en de mijne heeft 6 draden eraan zitten. Zoals ik nu snel in het schema kijk lijken de extra draden te zijn voor dashboardverlichting. De vraag is of ik die twee draden gewoon onaangesloten kan laten of dat ik toch echt een slot met 6 aansluitingen moet zoeken of dat ik nog een andere oplossing moet zoeken. Een slot met zes draden en 1 stekker heb ik overigens niet nieuw kunnen vinden op internet. Ik probeer het nog niet allemaal, want dan moet ik die stekkers uit elkaar gaan halen. Iemand een idee? Alvast bedankt.

Groeten,

Leon
 
Zo net terug van motoport en afspraak gemaakt voor de diva.
2 nieuwe Bridgestone T30 bandjes en nieuwe remolie.
Misschien ook nog even kleppen laten stellen maar laat de monteur eerst even luisteren.
Vind het blok zelf wat luidruchtig maar kan ook zijn doordat ik gewoon een hele nieuwe motor gewend ben.
Wou eerst voor een FJR gaan maar blijf dus voorlopig toch nog maar even op de diva rijden.
 
Kan iemand mij vertellen waar dit klepje voor dient?

CCAB6160-A658-4C21-AECF-FEB2E7D4FD16.jpeg



Hier zit bij mij een haarscheurtje in en lekt olie..
 
Terug
Bovenaan Onderaan