Het grote Yamaha Diversion topic deel 22

Die had ik inderdaad al gevonden net als MLM , laatste heb ik hem dinsdag binnen.
Als niemand wat heeft tegen morgenavond dan bestel ik inderdaad nieuw.
Maar wellicht is er iemand die ene heeft liggen voor een zacht prijsje.
Zag wel dat het een issue is dus moet echt een hele nette zijn anders bestel ik liever nieuw want vond het maar lastig uitbouwen ( lag ook deels aan het materiaal hoor )
 
oliekoeler.jpg


Vind het wel altijd apart , altijd als ik wat weg breng naar een garage komt het kapot terug .
Zal vast toeval zijn maar leuk is het niet
 
Olieleidingen vervangen

1.

Mijn olieleiding was al een tijdje aan het lekken. Maar toen het wat erger begon te worden was het tijd om het op te lossen. Duidelijk te zien is dat roest en tijd zijn tol geëist hebben.

olie-leiding-01.jpg


2.

De toe- en afvoerleiding van de olie loopt van oliepomp (waar het oliefilter op is geschroefd) naar de oliekoeler. Er tussen zit een flexibele staalomvlochte slang. Om de trillingen van het motorblok niet over te brengen naar de oliekoeler.

De buitendiameter van de stalen leiding is 10mm. Behoorlijk dik materiaal. De aansluitingen naar de flexibele slang zijn het probleem. Die roesten door.
olie-leiding-02.jpg


3.

De gemakkelijkste oplossing was dan ook een nieuwe slang, en bijbehorende koppelingen.
olie-leiding-03.jpg


4.

Het ziet er dan zo uit. Uiteraard de leidingen even ontroest en voorzien van een nieuw verfje.
olie-leiding-04.jpg


5.

Vervolgende de boel weer gemonteerd.
olie-leiding-05.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oliekoeler

Na een tijdje was er echter weer een olielekje. Dit keer bij de linker banjo bout op de oliekoeler. De koperen ringetjes vervangen hielp helaas niet. Toen heb ik een andere oliekoeler, die ik nog had liggen, gebruikt. Ook daar het zelfde euvel.

olie-koeler-00.jpg


1.

Benodigdheden:

  • 2m rood kopere buis van 10mm (buiten) diameter
  • PVC buis 80mm
  • Plastic bak
  • Staafje. (Ik heb een draadeind gebruikt maar iets anders zal ook werken.)
  • Twee rubber o-ringetjes. (nodig voor bevestiging.
De buis is betrekkelijk eenvoudig om de PVC buis te drukken. Cm voor cm. En het koper handwarm te maken maakt het gemakkelijker. Hele kleine stukjes per keer om knikken te voorkomen. En de ruimte russen de windingen zijn ook prima bij te buigen.
olie-koeler-01.jpg


2.

Verzamel de volgende ingrediënten:
  • Suiker
  • Schoonmaakazijn (bouwmarkt/supermarkt) 4 of 5l.
  • Magnesiumsulfaat (epsom salt/bitter zout bij de drogist)
  • Zoutzuur (Hornbach, gamma heeft het niet…)
  • Gedestilleerd water
  • Zink plaat. (Wordt gebruik voor afvoeren van daken. Heb ik even naar moeten zoeken)
olie-koeler-02.jpg


3.

Zet twee zinkplaten in de bak. Verbind een (rood)kabeltje aan het zink. Dat gaat het gemakkelijkste door een strookje in te knippen en daar de koperkabel om heen te wikkelen. Dan blijft het goed zitten.
olie-koeler-03.jpg


4.

Vul de bak met azijn. (Dat stinkt, dus lekker buiten)

Het epsom salt zorgt voor de geleiding van de stroom. Flink wat oplossen in het azijn. Met de zinkplaten kan je het gemakkelijk laten oplossen. Het toevoegen van wat suiker schijnt te bevorderen dat het laagje zink wat fijner aangebracht worden. Geen flauw idee of dat echt zo is…)
olie-koeler-04.jpg


5.

De koperen spiraal heb ik afgespoten met zoutzuur om heel goed te ontvetten. (Een lege glasex fles gebruikt en daarna weggegooit) Zoutzuur is GEVAARLIJK. Dus goed uitkijken. Het vreet alle verontreiniging weg, maar ook je handen!! Neem dus maatregelen.

Daarna glimt het koper als een malle. Goed afspuiten met gedestilleerd water zodat het zoutzuur echt weg is. Daarna direct in het bad.
olie-koeler-05.jpg


6.

Daarna kan de boel onder spanning gezet worden. Geen 220V. Da’s niet handig.

Ik heb een computervoeding gebruikt (Die hebben zowel 5V als 12V, en kunnen flink wat vermogen leveren) Een adapter kan ook, maar die kunnen meestal niet zo veel stroom leveren. Da’s niet erg, maar dan duurt het proces wat langer.) Geen accu gebruiken!! Die kunnen enorm veel stroom leveren en dat zal niet goed zijn. Een druppellader kan ook niet.

De + gaat op de beide zink platen, en de - gaat op de koperen spiraal. Gewoon aan de binnenkant van de buis het koperen draadje proppen.
olie-koeler-06.jpg
 
7.

Ik heb het aangesloten op 12V. Op de 5V aansluiting zal het werken, maar wat langer duren. De spanning zakt wat in tot 11,28V, maar dat is geen ramp.

Vrijwel direct zie je dat er belletjes vormen op het koper. Ik heb het af en toe wat heen en weer bewogen. Dat zorgt er voor dat de vloeistof wat beweging krijgt.
olie-koeler-07.jpg


8.

Al vrij snel kan je zien dat zich een laagje zink gaat vormen op het koper
olie-koeler-08.jpg


9.

Na wat langer (een minuut of 5 denk ik) is te zien dat er een goed dekkende laag ontstaat aan de buitenkant van de spiraal. De laag is echter veel dunner aan de binnenkant van de spiraal.

Direct uit het bad is het zink erg donker van kleur.
olie-koeler-09.jpg


10.

Om ook de binnenkant van de spiraal goed dekkend te krijgen heb ik een strookje zink geknipt wat in de spiraal past. De + draad hier op aangesloten. Nu zal er zich wat meer zink gaan afzetten aan de binnenkant.
olie-koeler-10.jpg


11.

Naar verloop van tijd zit er een prima beschermlaagje op.
olie-koeler-12.jpg


12.

Even goed afspuiten met gedestilleerd water. Daarna zal je zien dat het zink verkleurd en lichter van kleur wordt.

Door met een doek, al dan niet met chrome poets of iets dergelijks kan je het zelfs laten glimmen. Het laagje is dun en zacht. Dus niet met schuursponsjes of iets dergelijks. Met een doek kom je een heel eind.
olie-koeler-14.jpg


13.

Ook de poten van de spiraal even een laagje geven uiteraard. (Of gewoon een diepere bak nemen. Maar dan is er uiteraard meer azijn nodig. Maar dat zijn de kosten niet. Ik heb de buis even afgedicht met een stukje rubber zodat er niks aan de binnenkant van de buis komt.

olie-koeler-15.jpg


olie-koeler-16.jpg


14.

Het is een beetje gedoe om de spiraal op de juiste plek te krijgen. Maar met draaien, buigen, wringen, lukt het wel. De spiraal bevestigd met een koperdraadje aan het ophangpunt van de oliekoeler.
olie-koeler-17.jpg


18.

Dan zit íe prima in de wind.
olie-koeler-18.jpg


Ik rij er inmiddels al een half jaartje mee rond. Naar volle tevredenheid.
 
Najah ik ga dan gewoon voor een nieuwe oliekoeler , heb het ding om meter te maken en niet om langdurig aan de sleutelen.
1 leiding twijfel ik ook aan eigenlijk.
Wat voor een leiding heb je ervoor gebruikt want dan ga ik die ook voor de zekerheid vervangen
 
Het langdurig sleutelen viel wel mee. In één zaterdag middag gedaan. Het zal niet veel extra tijd kosten dan een reguliere oliekoeler te vervangen. Maar met het verzamelen van alle spullen ben ik wel effe bezig geweest. Een flink oliespoor door half Den Haag....

De leidingen heb ik hier gehaald. Goodridge Benelux.
 
thx , morgen komt de oliekoeler binnen als het goed is dus die leidingen ga ik andere keer vervangen maar wel bestellen straks.
Ben niet zo van de mcgyver oplossingen en moet gewoon zijn zoals het was.
Nieuwe oliekoeler dus erin morgen en gas op de lollie
 
Tsja alleen heb nu een auto die buiten staat en een motor waar ik niks mee kan.
Dus ding moet gewoon in elkaar ;)
En zal echt niet zo gevoelig zijn dat als je na een maand de olieleiding eraf haalt dat het ding lekt.
Als het wel gebeurd dan is er nog zoiets als garantie.

Helaas heeft postNL vertraging dus ze komen pas morgen :(
 
Tsja alleen heb nu een auto die buiten staat en een motor waar ik niks mee kan.
Dus ding moet gewoon in elkaar ;)
En zal echt niet zo gevoelig zijn dat als je na een maand de olieleiding eraf haalt dat het ding lekt.
Als het wel gebeurd dan is er nog zoiets als garantie.

Helaas heeft postNL vertraging dus ze komen pas morgen :(
Probleem bij deze koelers is dat je ze bij (de) monteren vrij gemakkelijk kapot draait, zeker als je geen momentsleutel gebruikte en denkt "ff iets strakker aantrekken, dan zit het zeker goed dicht" bij de banjobout. De zeskanten bovenop de koeler zij hierbij het zwakke punt. aan de ene kant, als je ze niet goed tegenhoud met een steeksleutel scheuren ze los en aan de andere kant, als je ze wel goed tegenhoudt, maar de banjo te strak aandraait scheuren ze open. Dat zie je meestal niet meteen, het is maar een haarscheurtje, maar je merkt het wel na een stuk rijden aan de geur en vette zooi op de motor. :( been there, done that.
 
7.

Ik heb het aangesloten op 12V. Op de 5V aansluiting zal het werken, maar wat langer duren. De spanning zakt wat in tot 11,28V, maar dat is geen ramp.

Vrijwel direct zie je dat er belletjes vormen op het koper. Ik heb het af en toe wat heen en weer bewogen. Dat zorgt er voor dat de vloeistof wat beweging krijgt.
olie-koeler-07.jpg


8.

Al vrij snel kan je zien dat zich een laagje zink gaat vormen op het koper
olie-koeler-08.jpg


9.

Na wat langer (een minuut of 5 denk ik) is te zien dat er een goed dekkende laag ontstaat aan de buitenkant van de spiraal. De laag is echter veel dunner aan de binnenkant van de spiraal.

Direct uit het bad is het zink erg donker van kleur.
olie-koeler-09.jpg


10.

Om ook de binnenkant van de spiraal goed dekkend te krijgen heb ik een strookje zink geknipt wat in de spiraal past. De + draad hier op aangesloten. Nu zal er zich wat meer zink gaan afzetten aan de binnenkant.
olie-koeler-10.jpg


11.

Naar verloop van tijd zit er een prima beschermlaagje op.
olie-koeler-12.jpg


12.

Even goed afspuiten met gedestilleerd water. Daarna zal je zien dat het zink verkleurd en lichter van kleur wordt.

Door met een doek, al dan niet met chrome poets of iets dergelijks kan je het zelfs laten glimmen. Het laagje is dun en zacht. Dus niet met schuursponsjes of iets dergelijks. Met een doek kom je een heel eind.
olie-koeler-14.jpg


13.

Ook de poten van de spiraal even een laagje geven uiteraard. (Of gewoon een diepere bak nemen. Maar dan is er uiteraard meer azijn nodig. Maar dat zijn de kosten niet. Ik heb de buis even afgedicht met een stukje rubber zodat er niks aan de binnenkant van de buis komt.

olie-koeler-15.jpg


olie-koeler-16.jpg


14.

Het is een beetje gedoe om de spiraal op de juiste plek te krijgen. Maar met draaien, buigen, wringen, lukt het wel. De spiraal bevestigd met een koperdraadje aan het ophangpunt van de oliekoeler.
olie-koeler-17.jpg


18.

Dan zit íe prima in de wind.
olie-koeler-18.jpg


Ik rij er inmiddels al een half jaartje mee rond. Naar volle tevredenheid.

:t :t Weer een mooi stukje huisvlijt van Kees. Mooie oplossing zo, en waarschijnlijk een stuk minder kwetsbaar.
 
Ik heb een tijdje last gehad van een steeds slechter startende motor. Dat begon met eens in de 2 weken niet meer starten door een lege (nieuwe) accu en eindigde met een lege accu na een ritje van 20 min. Na het vervangen van de spanningsregelaar kan ik weer elke dag met het knopje starten.
Kan een spanningsregelaar langzaamaan steeds slechter werken tot het moment waarop echt kapot is (dan zou het probleem verholpen zijn) of werkt zo'n ding altijd goed totdat ie kapot gaat (dan is er nog iets anders aan de hand en moet ik verder zoeken)?
 
Ik heb een tijdje last gehad van een steeds slechter startende motor. Dat begon met eens in de 2 weken niet meer starten door een lege (nieuwe) accu en eindigde met een lege accu na een ritje van 20 min. Na het vervangen van de spanningsregelaar kan ik weer elke dag met het knopje starten.
Kan een spanningsregelaar langzaamaan steeds slechter werken tot het moment waarop echt kapot is (dan zou het probleem verholpen zijn) of werkt zo'n ding altijd goed totdat ie kapot gaat (dan is er nog iets anders aan de hand en moet ik verder zoeken)?

Het langzaam stuk gaan kan zeker wel. Maar meestal is de connector het probleem. Corrosie op de stukken die verbinding moeten maken.
 
Ik heb een tijdje last gehad van een steeds slechter startende motor. Dat begon met eens in de 2 weken niet meer starten door een lege (nieuwe) accu en eindigde met een lege accu na een ritje van 20 min. Na het vervangen van de spanningsregelaar kan ik weer elke dag met het knopje starten.
Kan een spanningsregelaar langzaamaan steeds slechter werken tot het moment waarop echt kapot is (dan zou het probleem verholpen zijn) of werkt zo'n ding altijd goed totdat ie kapot gaat (dan is er nog iets anders aan de hand en moet ik verder zoeken)?
Ik had hetzelfde probleem, maar wat is het voltage bij draaiende motor?
 
Mijn accu loopt vlug leeg de laatste tijd, laadspanning is 13,8v bij ik meen 2500rpm. Ik vermoed eigenlijk dat de stukjes die ik rijd te kort zijn, want na laatst 45min op de snelweg gereden te hebben had ik dagen later nog een halfvolle accu, waar ie anders helemaal leeg zou zijn. Afgelopen vrijdag de accu even volledig opgeladen, maar kan het zijn dat hij op korte afstanden, dus 12km tussen het opnieuw starten, leeg raakt?
 
Mijn accu loopt vlug leeg de laatste tijd, laadspanning is 13,8v bij ik meen 2500rpm. Ik vermoed eigenlijk dat de stukjes die ik rijd te kort zijn, want na laatst 45min op de snelweg gereden te hebben had ik dagen later nog een halfvolle accu, waar ie anders helemaal leeg zou zijn. Afgelopen vrijdag de accu even volledig opgeladen, maar kan het zijn dat hij op korte afstanden, dus 12km tussen het opnieuw starten, leeg raakt?

Nee eigenlijk niet....ik had hetzelfde probleem, 3 dingen of je dynamo, je sr of net als bij mij je bekabeling.

Ik had op lagere toeren meer volt dan op toeren op 4-5k had ik 12,4 volt, dan is het niet zo gek dat het niet oplaadt.
 
Nee eigenlijk niet....ik had hetzelfde probleem, 3 dingen of je dynamo, je sr of net als bij mij je bekabeling.

Ik had op lagere toeren meer volt dan op toeren op 4-5k had ik 12,4 volt, dan is het niet zo gek dat het niet oplaadt.

Op hogere toeren is de laadspanning lager. Je rijdt ten slotte langer op hogere toeren dan op lagere toeren.
Starten met de bekabeling nalopen en de connectoren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan