Mr. R.
MF veteraan
Zo ff andere dempers erop...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dag mensen,
Ik was actief op dit forum in de jaren 2004-2006 en reed toen een diversion 600. Die heb ik verkocht toen ik uit nederland wegging. Nu ben ik weer wat vaker in de zomer terug in NL en aan het kijken naar een divi 900 en een aantal andere fietsen. Ik heb een divi900 gevonden met lage km ongeveer 35K van 1997. Ziet er goed uit maar de collectors zijn verroest lijkt het, de inlaatrubbers zijn gebarsten en er zit olie rommel onder het blok aan de linkerkant wat lijkt op een olie lek van elders. Ik vond namelijk een druppel olie die hing aan het laagste punt van de linkerkant van het blok. Motor draaide als een zonnetje verder en de dempers waren schoon.
Dit lijken me allemaal dingen die niet direct een probleem gaan zijn maar wel op termijn kosten met zich meebrengen. Enig idee hierover?
Groet,
Fritz
Hoi Fritz,
De Diversion is een overwoestbare motor als die goed is onderhouden. De collectors zijn te vervangen voor een rvs systeem van delkevic. Wel is 35k redelijk aan de vroege kant dat de collector eraan gaat. Veel korte stukjes of in de pekel rijden zijn dan waarschijnlijk de oorzaak. De inlaatrubbers zitten vast aan een inlaatspruitstuk en zijn 93 euro per stuk(dus 4x). Mijne zien er ook een klein beetje gescheurd uit aan de buitenkant maar trekken nog geen valse lucht. Als de motor verder goed draait trekken ze waarschijnlijk geen valse lucht. Dit resulteert in slecht stationair.
Een olielek is eigenlijk alleen te achterhalen door alles schoon te maken met een ontvetter en te gaan rijden en gelijk kijken voor lekkages.
Dit is levensgevaarlijkHoi Fritz,
De Diversion is een overwoestbare motor als die goed is onderhouden. De collectors zijn te vervangen voor een rvs systeem van delkevic. Wel is 35k redelijk aan de vroege kant dat de collector eraan gaat. Veel korte stukjes of in de pekel rijden zijn dan waarschijnlijk de oorzaak. De inlaatrubbers zitten vast aan een inlaatspruitstuk en zijn 93 euro per stuk(dus 4x). Mijne zien er ook een klein beetje gescheurd uit aan de buitenkant maar trekken nog geen valse lucht. Als de motor verder goed draait trekken ze waarschijnlijk geen valse lucht. Dit resulteert in slecht stationair.
Een olielek is eigenlijk alleen te achterhalen door alles schoon te maken met een ontvetter en te gaan rijden en gelijk kijken voor lekkages.
Volgens @Kees Den Haag is niets uitwisselbaar tussen de 600 en de 900, behalve de ventieldopjesWeet iemand of een ruitje van een 900 past op een 600 van 1994?
Zo niet, heeft iemand hier nog een verhoogde ruit die weg mag voor de 600?
Hoi Fritz,
De Diversion is een overwoestbare motor als die goed is onderhouden. De collectors zijn te vervangen voor een rvs systeem van delkevic. Wel is 35k redelijk aan de vroege kant dat de collector eraan gaat. Veel korte stukjes of in de pekel rijden zijn dan waarschijnlijk de oorzaak. De inlaatrubbers zitten vast aan een inlaatspruitstuk en zijn 93 euro per stuk(dus 4x). Mijne zien er ook een klein beetje gescheurd uit aan de buitenkant maar trekken nog geen valse lucht. Als de motor verder goed draait trekken ze waarschijnlijk geen valse lucht. Dit resulteert in slecht stationair.
Een olielek is eigenlijk alleen te achterhalen door alles schoon te maken met een ontvetter en te gaan rijden en gelijk kijken voor lekkages.
Dit dus, maar de inlaatrubbers zijn er goedkoper US $7.32 45% OFF|Carburateurs Interface Pad Intake Pipe Adapter Spruitstuk Carb set voor Yamaha XJ 600 S Diversion 1993 2001 XJ600N 1994 2003|carburateur| - AliExpress zijn voor een 600 zie ik, maar voor een 900 hoeft het niet veel duurder te zijn.
Olielekkage goed naar kijken, hoeft niet erg te zijn, mss bij het oliefilter? Mijn voetpakking zweet al jaren.... is wel een 600 maar met 92k erop.
de 900 heeft inlaatspruitstukken met daar aan vast gegalvaniseerde rubbers. Zijn niet los te krijgen en zover ik weet heeft alleen de dealer of cmsnl.com ze nog.
JOINT, CARBURETOR 1 for XJ900S 1997 4KM5 ITALY 274KM-300E1 - order at CMSNL
✓Good to order: JOINT, CARBURETOR 1 ✓Manufacturercode: 4KM-13586-01-00 ✓OEM Yamaha partwww.cmsnl.com
Apart, anders eens op 2e hands websites kijken of Marktrplaats... maar je bent echt niet helemaal lekker als je €93/stuk er voor gaat betalen.
Dag mensen,
Ik was actief op dit forum in de jaren 2004-2006 en reed toen een diversion 600. Die heb ik verkocht toen ik uit nederland wegging. Nu ben ik weer wat vaker in de zomer terug in NL en aan het kijken naar een divi 900 en een aantal andere fietsen. Ik heb een divi900 gevonden met lage km ongeveer 35K van 1997. Ziet er goed uit maar de collectors zijn verroest lijkt het, de inlaatrubbers zijn gebarsten en er zit olie rommel onder het blok aan de linkerkant wat lijkt op een olie lek van elders. Ik vond namelijk een druppel olie die hing aan het laagste punt van de linkerkant van het blok. Motor draaide als een zonnetje verder en de dempers waren schoon.
Dit lijken me allemaal dingen die niet direct een probleem gaan zijn maar wel op termijn kosten met zich meebrengen. Enig idee hierover?
Groet,
Fritz
Dat kun je vinden, maar als er geen alternatieven verkrijgbaar zijn is er soms weinig keuze.Apart, anders eens op 2e hands websites kijken of Marktrplaats... maar je bent echt niet helemaal lekker als je €93/stuk er voor gaat betalen.
Bij mij waren de inlaatrubbers al jaren gescheurd, maar hij trok geen valse lucht, dus als je dat even checkt en het is goed, dan kan het prima nog jaren mee gaan zo.
Collector is een dingetje, is standaard nou eenmaal geen rvs dus dat roest. Kmstand zegt niks, als het nog steeds de originele is dan vind ik 23 jaar geen slechte score.
Olielekkage kan in theorie overal vandaan komen, aansluiting van de oliekoeler gecheckt? Kan goed zijn dat daar vandaan komt, loopt vanzelf een keer naar beneden
Ok dat is goed te weten mbt de rubbers. Hij loopt nu goed dus ik neem aan dat ie wel zal blijven lopen voor nu. Olie lekkage lijkt zich echt te concentreren rond de linker onder zijde, tja blijft raden. Ik zal eens met de verkoper overleggen.
Dat kun je vinden, maar als er geen alternatieven verkrijgbaar zijn is er soms weinig keuze.
Ik had bij mijn 900 ze ingewikkeld met zelf-vulcaniserende tape en dat werkte prima. Maar als het rubber deel los gaat laten van het metalen deel houdt het gewoon op ben ik bang. Geen idee of er een lijm/kist is die EN hittebestendig genoeg is EN rubber/metaal aan elkaar kan hechten EN bestand is tegen de trillingen/belasting van carburateurs die er aan "hangen"
Ik heb nog rubbers zitten op mijn sloopdiversion. Geen idee in welke staat. Als je ze nodig hebt pm me effe.
Een olielek komt meestal uit de olieleidingen die naar de olie koeler gaan. Gezien de locatie hebben die het meestal zwaar te verduren.