Het grote Yamaha Diversion topic deel 22

Zo ff andere dempers erop...



107898944_907527843075958_4276165219360603124_o.jpg
107898944_907527843075958_4276165219360603124_o.jpg
107900511_907527846409291_131812976834671373_o.jpg
 
Iemand nog een topkofferrek voor een xj900s diversion liggen? Liefste zoiets, voor givi monokey.
1595488424373.png
 
Dag mensen,

Ik was actief op dit forum in de jaren 2004-2006 en reed toen een diversion 600. Die heb ik verkocht toen ik uit nederland wegging. Nu ben ik weer wat vaker in de zomer terug in NL en aan het kijken naar een divi 900 en een aantal andere fietsen. Ik heb een divi900 gevonden met lage km ongeveer 35K van 1997. Ziet er goed uit maar de collectors zijn verroest lijkt het, de inlaatrubbers zijn gebarsten en er zit olie rommel onder het blok aan de linkerkant wat lijkt op een olie lek van elders. Ik vond namelijk een druppel olie die hing aan het laagste punt van de linkerkant van het blok. Motor draaide als een zonnetje verder en de dempers waren schoon.

Dit lijken me allemaal dingen die niet direct een probleem gaan zijn maar wel op termijn kosten met zich meebrengen. Enig idee hierover?
Groet,
Fritz
 
Dag mensen,

Ik was actief op dit forum in de jaren 2004-2006 en reed toen een diversion 600. Die heb ik verkocht toen ik uit nederland wegging. Nu ben ik weer wat vaker in de zomer terug in NL en aan het kijken naar een divi 900 en een aantal andere fietsen. Ik heb een divi900 gevonden met lage km ongeveer 35K van 1997. Ziet er goed uit maar de collectors zijn verroest lijkt het, de inlaatrubbers zijn gebarsten en er zit olie rommel onder het blok aan de linkerkant wat lijkt op een olie lek van elders. Ik vond namelijk een druppel olie die hing aan het laagste punt van de linkerkant van het blok. Motor draaide als een zonnetje verder en de dempers waren schoon.

Dit lijken me allemaal dingen die niet direct een probleem gaan zijn maar wel op termijn kosten met zich meebrengen. Enig idee hierover?
Groet,
Fritz

Hoi Fritz,

De Diversion is een overwoestbare motor als die goed is onderhouden. De collectors zijn te vervangen voor een rvs systeem van delkevic. Wel is 35k redelijk aan de vroege kant dat de collector eraan gaat. Veel korte stukjes of in de pekel rijden zijn dan waarschijnlijk de oorzaak. De inlaatrubbers zitten vast aan een inlaatspruitstuk en zijn 93 euro per stuk(dus 4x). Mijne zien er ook een klein beetje gescheurd uit aan de buitenkant maar trekken nog geen valse lucht. Als de motor verder goed draait trekken ze waarschijnlijk geen valse lucht. Dit resulteert in slecht stationair.

Een olielek is eigenlijk alleen te achterhalen door alles schoon te maken met een ontvetter en te gaan rijden en gelijk kijken voor lekkages.
 
Hoi Fritz,

De Diversion is een overwoestbare motor als die goed is onderhouden. De collectors zijn te vervangen voor een rvs systeem van delkevic. Wel is 35k redelijk aan de vroege kant dat de collector eraan gaat. Veel korte stukjes of in de pekel rijden zijn dan waarschijnlijk de oorzaak. De inlaatrubbers zitten vast aan een inlaatspruitstuk en zijn 93 euro per stuk(dus 4x). Mijne zien er ook een klein beetje gescheurd uit aan de buitenkant maar trekken nog geen valse lucht. Als de motor verder goed draait trekken ze waarschijnlijk geen valse lucht. Dit resulteert in slecht stationair.

Een olielek is eigenlijk alleen te achterhalen door alles schoon te maken met een ontvetter en te gaan rijden en gelijk kijken voor lekkages.

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Ik was wat verbaasd over de olie lekkage. Een hele druppel na een kort stukje <10min rijden is toch apart. Mijn oude divi 600 blok uit 92 had nooit iets van olie zweterij met 75k op de klok.

Lijkt mij dat er nog wel een aantal honderden euros ingestoken moeten worden op de korte termijn. Ik kan zelf veel doen maar de huidige prijs is er niet echt naar om dat direct te doen.
 
Hoi Fritz,

De Diversion is een overwoestbare motor als die goed is onderhouden. De collectors zijn te vervangen voor een rvs systeem van delkevic. Wel is 35k redelijk aan de vroege kant dat de collector eraan gaat. Veel korte stukjes of in de pekel rijden zijn dan waarschijnlijk de oorzaak. De inlaatrubbers zitten vast aan een inlaatspruitstuk en zijn 93 euro per stuk(dus 4x). Mijne zien er ook een klein beetje gescheurd uit aan de buitenkant maar trekken nog geen valse lucht. Als de motor verder goed draait trekken ze waarschijnlijk geen valse lucht. Dit resulteert in slecht stationair.

Een olielek is eigenlijk alleen te achterhalen door alles schoon te maken met een ontvetter en te gaan rijden en gelijk kijken voor lekkages.
Dit is levensgevaarlijk :+
 
Weet iemand of een ruitje van een 900 past op een 600 van 1994?

Zo niet, heeft iemand hier nog een verhoogde ruit die weg mag voor de 600?
 
Hoi Fritz,

De Diversion is een overwoestbare motor als die goed is onderhouden. De collectors zijn te vervangen voor een rvs systeem van delkevic. Wel is 35k redelijk aan de vroege kant dat de collector eraan gaat. Veel korte stukjes of in de pekel rijden zijn dan waarschijnlijk de oorzaak. De inlaatrubbers zitten vast aan een inlaatspruitstuk en zijn 93 euro per stuk(dus 4x). Mijne zien er ook een klein beetje gescheurd uit aan de buitenkant maar trekken nog geen valse lucht. Als de motor verder goed draait trekken ze waarschijnlijk geen valse lucht. Dit resulteert in slecht stationair.

Een olielek is eigenlijk alleen te achterhalen door alles schoon te maken met een ontvetter en te gaan rijden en gelijk kijken voor lekkages.

Dit dus, maar de inlaatrubbers zijn er goedkoper US $7.32 45% OFF|Carburateurs Interface Pad Intake Pipe Adapter Spruitstuk Carb set voor Yamaha XJ 600 S Diversion 1993 2001 XJ600N 1994 2003|carburateur| - AliExpress zijn voor een 600 zie ik, maar voor een 900 hoeft het niet veel duurder te zijn.

Olielekkage goed naar kijken, hoeft niet erg te zijn, mss bij het oliefilter? Mijn voetpakking zweet al jaren.... is wel een 600 maar met 92k erop.
 
Dit dus, maar de inlaatrubbers zijn er goedkoper US $7.32 45% OFF|Carburateurs Interface Pad Intake Pipe Adapter Spruitstuk Carb set voor Yamaha XJ 600 S Diversion 1993 2001 XJ600N 1994 2003|carburateur| - AliExpress zijn voor een 600 zie ik, maar voor een 900 hoeft het niet veel duurder te zijn.

Olielekkage goed naar kijken, hoeft niet erg te zijn, mss bij het oliefilter? Mijn voetpakking zweet al jaren.... is wel een 600 maar met 92k erop.

de 900 heeft inlaatspruitstukken met daar aan vast gegalvaniseerde rubbers. Zijn niet los te krijgen en zover ik weet heeft alleen de dealer of cmsnl.com ze nog.

 
de 900 heeft inlaatspruitstukken met daar aan vast gegalvaniseerde rubbers. Zijn niet los te krijgen en zover ik weet heeft alleen de dealer of cmsnl.com ze nog.


Apart, anders eens op 2e hands websites kijken of Marktrplaats... maar je bent echt niet helemaal lekker als je €93/stuk er voor gaat betalen.
 
Apart, anders eens op 2e hands websites kijken of Marktrplaats... maar je bent echt niet helemaal lekker als je €93/stuk er voor gaat betalen.

Ik ben al even aan het zoeken geweest maar ik kan nergens alleen de rubbers krijgen. Dat lijkt alleen voor de 600 te zijn. Ik kan me iets herinneren van lang geleden dat er iets mee was.
 
Ik had mijn blok op marktplaats staan, wilde niemand hebben, maar hoeveel vragen ik niet naar de inlaatrubbers heb gehad...
 
Dag mensen,

Ik was actief op dit forum in de jaren 2004-2006 en reed toen een diversion 600. Die heb ik verkocht toen ik uit nederland wegging. Nu ben ik weer wat vaker in de zomer terug in NL en aan het kijken naar een divi 900 en een aantal andere fietsen. Ik heb een divi900 gevonden met lage km ongeveer 35K van 1997. Ziet er goed uit maar de collectors zijn verroest lijkt het, de inlaatrubbers zijn gebarsten en er zit olie rommel onder het blok aan de linkerkant wat lijkt op een olie lek van elders. Ik vond namelijk een druppel olie die hing aan het laagste punt van de linkerkant van het blok. Motor draaide als een zonnetje verder en de dempers waren schoon.

Dit lijken me allemaal dingen die niet direct een probleem gaan zijn maar wel op termijn kosten met zich meebrengen. Enig idee hierover?
Groet,
Fritz

Bij mij waren de inlaatrubbers al jaren gescheurd, maar hij trok geen valse lucht, dus als je dat even checkt en het is goed, dan kan het prima nog jaren mee gaan zo.
Collector is een dingetje, is standaard nou eenmaal geen rvs dus dat roest. Kmstand zegt niks, als het nog steeds de originele is dan vind ik 23 jaar geen slechte score.
Olielekkage kan in theorie overal vandaan komen, aansluiting van de oliekoeler gecheckt? Kan goed zijn dat daar vandaan komt, loopt vanzelf een keer naar beneden
 
Apart, anders eens op 2e hands websites kijken of Marktrplaats... maar je bent echt niet helemaal lekker als je €93/stuk er voor gaat betalen.
Dat kun je vinden, maar als er geen alternatieven verkrijgbaar zijn is er soms weinig keuze.
Ik had bij mijn 900 ze ingewikkeld met zelf-vulcaniserende tape en dat werkte prima. Maar als het rubber deel los gaat laten van het metalen deel houdt het gewoon op ben ik bang. Geen idee of er een lijm/kist is die EN hittebestendig genoeg is EN rubber/metaal aan elkaar kan hechten EN bestand is tegen de trillingen/belasting van carburateurs die er aan "hangen"
 
Bij mij waren de inlaatrubbers al jaren gescheurd, maar hij trok geen valse lucht, dus als je dat even checkt en het is goed, dan kan het prima nog jaren mee gaan zo.
Collector is een dingetje, is standaard nou eenmaal geen rvs dus dat roest. Kmstand zegt niks, als het nog steeds de originele is dan vind ik 23 jaar geen slechte score.
Olielekkage kan in theorie overal vandaan komen, aansluiting van de oliekoeler gecheckt? Kan goed zijn dat daar vandaan komt, loopt vanzelf een keer naar beneden

Ok dat is goed te weten mbt de rubbers. Hij loopt nu goed dus ik neem aan dat ie wel zal blijven lopen voor nu. Olie lekkage lijkt zich echt te concentreren rond de linker onder zijde, tja blijft raden. Ik zal eens met de verkoper overleggen.
 
Ok dat is goed te weten mbt de rubbers. Hij loopt nu goed dus ik neem aan dat ie wel zal blijven lopen voor nu. Olie lekkage lijkt zich echt te concentreren rond de linker onder zijde, tja blijft raden. Ik zal eens met de verkoper overleggen.

Ik heb nog rubbers zitten op mijn sloopdiversion. Geen idee in welke staat. Als je ze nodig hebt pm me effe.

Een olielek komt meestal uit de olieleidingen die naar de olie koeler gaan. Gezien de locatie hebben die het meestal zwaar te verduren.
 
Dat kun je vinden, maar als er geen alternatieven verkrijgbaar zijn is er soms weinig keuze.
Ik had bij mijn 900 ze ingewikkeld met zelf-vulcaniserende tape en dat werkte prima. Maar als het rubber deel los gaat laten van het metalen deel houdt het gewoon op ben ik bang. Geen idee of er een lijm/kist is die EN hittebestendig genoeg is EN rubber/metaal aan elkaar kan hechten EN bestand is tegen de trillingen/belasting van carburateurs die er aan "hangen"

Er zijn genoeg 2 componenten lijmen te vinden en idd vulkaniserende tape is er ook nog. Ik kwam ze trouwens nog tegen op internet ca €100,- voor een set.
 
Ik heb nog rubbers zitten op mijn sloopdiversion. Geen idee in welke staat. Als je ze nodig hebt pm me effe.

Een olielek komt meestal uit de olieleidingen die naar de olie koeler gaan. Gezien de locatie hebben die het meestal zwaar te verduren.

Dank! Ik heb net besloten de fiets te kopen dus ik ga er mee aan de slag en zal zeker van me laten horen tzt.
 
Bedankt iedereen voor de reacties. Ik heb besloten de divi900 te kopen en laat gauw wel even een plaatje zien.
 
Sinds kort in het bezit van een 2002 XJ900 div.
Heerlijke motor zeg. ik kom van een TDM850 af en dat was ook een super fiets maar een 2 pitter was toch niet mijn ding. Opgegroeid en vastgeroest wbt een 4 in lijn. Nou wil ik graag weten of het normaal is dat dit blokje wat rauw mag klinken of dat mijn ketting spanner aan het eind van zijn latijn is?
Tevens een hoge kuipruit er af getrokken en er een standaard op gezet. Die hoge bulderde aan mijn kop zeg!
Nog geen ritje achter de nieuwe kuipruit gemaakt dus ik weet nog niet of het scheelt.
Grtz Willem
 
Terug
Bovenaan Onderaan