Het grote Yamaha Diversion topic deel 22

Ik had hiervoor ook Dunlops op mijn diva liggen. Ik heb er ook nooit veel vertrouwen in gehad. Nadat ze versleten waren zijn er Metzelers op gegaan. Durf de motor nu veel platter te leggen in een bocht zonder het gevoel te krijgen dat het glijdt. Voor mij nooit meer Dunlops.
 
Heeft er iemand onlangs nog stalen remleidingen voor een 600 besteld en weet hij/zij nog welke lengtes (2 stuks voor, 1 stuks achter?).
 
Damnit. Hartslag 200. Gisteravond onderweg naar huis vanuit Duitsland, in de regen, stoplicht springt op oranje. Ga ik stoppen, ga ik doorrijden... Ik besloot te stoppen. Had beter kunnen door rijden, want de voorband vloog meteen weg, en zo heel hard remde ik niet eens. Resultaat: schuiver met 100 km/u, mazzel gehad. Zelf nergens tegenaan gekomen, kevlar heeft het goed gehouden. Brommer schoof ik denk nog wel 150 meter verder compleet het kruispunt over de andere rijstrook op, gelukkig niks geraakt.

Verzwikte enkel ofzo, loop nog een beetje mank, verder vooral een deuk in m'n zelfvertrouwen 😬

Bekijk bijlage 1540991

Rit naar huis was nog lastig met afgebroken voetsteun, maargoed, je moet toch wat.... Schade valt mee. Koffers zaten erop, schuiver is vooral opgevangen door de voorwielbout (de kop is er praktisch af 😂) en de linker koffer, die heeft nu een enorme schaafplek. Scheelt dat alles toch al niet nieuw meer was.

Nieuwe voetsteun en kuipruit besteld. Oh, en die gare dunlop voorband gaat eraf. De diversion had er dunlops op zitten toen ik 'm kocht, de achterband had ik al vervangen door een bridgestone bt45 (die ik werkelijk overal op zet), maar aan de voorkant zat die dunlop nog. Zat nog voldoende profiel op, dus ik dacht "dat doe ik wel als ie op is". Ben al eens eerder onderuit gegaan met dit ding in de regen, toen gelukkig op een rotonde met 20 km/u en geen letsel of schade. Maar die twee banden werken niet samen. Had 'm gewoon meteen moeten wisselen 😑

Naja, shit happens. Geen ernstig letsel, geen schade aan derden en de brommer is er ook redelijk goed vanaf gekomen. Wel een naar einde aan je weekend zo 🙈

FF serieus, het lijkt mij toch dat je te hard remde...of is je band keihard? Je voorwiel blokkeert niet zo maar met 1 schijf. Ik heb nog veel 2e hands delen liggen heb je nog wat nodig?
 
FF serieus, het lijkt mij toch dat je te hard remde...of is je band keihard? Je voorwiel blokkeert niet zo maar met 1 schijf. Ik heb nog veel 2e hands delen liggen heb je nog wat nodig?

Nouja, blijkbaar remde ik te hard, anders was ik niet onderuit gegaan. Maar ik heb wel veel harder dan dit geremd, in meer regen, met dezelfde motor, dus wat er precies gebeurde snap ik nog steeds niet. Hij blokkeerde gewoon bijna direct.

Aan de andere kant weet ik niet hoe oud die voorband is, ik kan de code niet vinden. Ik zie geen scheurtjes maar ik vertrouw 'm gewoon niet meer. Nu helemaal niet meer :P

En misschien lag er wel iets op de weg, dat sluit ik ook niet uit...

Onderdelen ben ik inmiddels voorzien, heb een nieuwe ruit en voetsteun inmiddels binnen, moet alleen nog monteren :)
 
Heeft ie uberhaupt al gelopen? Krijg de indruk van niet maar ik kan het niet uit je bericht opmaken :P

Haal de sproeiers er eens uit en kijk of die wel vrij zijn - als de vlotterbakjes wel gevuld zijn maar er geen brandstof in de cilinders terecht komt dan zou ik daar gaan zoeken.

Bougies zouden nat moeten worden als er brandstof in gaat, en je zou het na een tijdje ook wel moeten ruiken.

Bougies vonken, maar hoe sterk is de vonk? Is het een mooie lange blauwe vonk of een moeizaam geel vonkje? Kan zijn dat ie niet genoeg spanning heeft om onder compressie te vonken.

Ik heb de carburateur nog een keer uit elkaar gehaald en alles goed doorgeblazen met een compressor. Toen alles weer gemonteerd de vlotterbakjes even de tijd gegeven om te vullen. De accu met de druppellader volgeladen. En na 5 seconde starten kwam hij weer tot leven. Dus waarschijnlijk is tijdens het schoonmaken toch de carburateur ergens vervuilt geraakt.
 
Ik wil binnenkort mijn kleppen gaan stellen, is voor de eerste keer dat ik dat met shims moet doen.
Is het raadzaam om het speciale Yamaha tooltje te kopen (YM-04125) of kan het met wat gepiel ook met schroevendraaier/magneet?
 
Ik doe het met een tie-wrap. Tie-wrap dubbel vouwen en dan in een bochtje wurmen, zodat ie een soort haak vorm heeft. Met de sleutel de as draaien totdat de nok de klep open duwt, via het bougiegat naar binnen met je tie-wrap en hem ergens boven de klep er tussen wurmen op gevoel. Krukas weer terug draaien, nok draait weg, klep blijft omlaag zitten, shim eruit pielen met een schroevendraaiertje en een punttangetje of een magneet oid.

Klinkt heel ingewikkeld, maar het valt reuze mee. Je hoeft uiteraard alleen maar de shims eruit te halen die out of spec zijn.

Pro tip: maak even een papiertje met een tabelletje van alle acht kleppen en noteer welke speling die heeft en welke shim er in zit - dat scheelt je de volgende keer veel werk ;)

 
En laat ons de tabel even zien aub. Ben namelijk erg benieuwd .

Dat stelt niet zo veel voor. Hier die van mij van afgelopen winter. Cilinder 1 t/m 4, elke cilinder heeft een inlaat en een uitlaat (exhaust) klep. Eerst van alle kleppen de speling opschrijven (in dit geval: de dikste voeler die er tussen past). Dan opschrijven welke shim er nu in zit (eruit halen en aflezen, of opmeten, is helaas de enige methode).
IMG_20200103_222250.jpg


Inlaat speling moet 0.11-0.15 mm zijn. Dus een 0.10 voelermaat moet (goed) passen, een 0.15 niet. Uitlaat is 0.21-0.25, dus een 0.20 moet passen, een 0.25 niet. Als 0.5 past en 0.10 niet tussen de nokkenas en de shim van een inlaat klep dan moet er dus een 0.05mm dunnere shim in. Voorbeeld: de inlaat van cilinder 4 zat bij mij een 285 (2.85mm) shim in, en daar heb ik een 280 in gestopt, dus nu past de 0.10 voeler wel (en de 0.15 niet).

Na het vervangen van shims nogmaals opschrijven welke shims er nu in zitten, en dat ergens op slaan zodat je die info over twee jaar nog hebt, dan hoef je de volgende keer ze er niet eerst uit te halen en kun je meteen, als je de klepspeling weet, de juiste shim kopen :)

Als je een motor met meer kleppen hebt is het principe overigens precies hetzelfde, alleen dan heb je per kant dus 2 (of soms zelfs 3) kleppen: meer werk 😅
 
Hallo toppers.
Is er iemand in de omgeving van Beverwijk met kennis van de xj900 div?
bj.2002
Iemand die eens wil luisteren naar het blok en die passend advies wil geven?
Ik vind hem erg rauw klinken en heb de nokkenas kettingspanner al eens gedemonteerd een schoongemaakt.
Ik ben een beetje bezorgd dat ik hem stuk rijd.
48B2BFAE-771B-4B61-BA0B-7365C3AB9F1E.jpeg
 
Hallo toppers.
Is er iemand in de omgeving van Beverwijk met kennis van de xj900 div?
bj.2002
Iemand die eens wil luisteren naar het blok en die passend advies wil geven?
Ik vind hem erg rauw klinken en heb de nokkenas kettingspanner al eens gedemonteerd een schoongemaakt.
Ik ben een beetje bezorgd dat ik hem stuk rijd.Bekijk bijlage 1543142
Mss dat je langs Bolski of AFS kan rijden. Zij zitten ook veel op het forum
 
Ik heb een knipperlichtprobleem, mijn rechterzijde doet helemaal niets meer.
Tot nu toe kon ik het oplossen door een contactspray achter het knopje/schuifje te spuiten, dus ik dacht dat het in de unit zou zitten.
Ik heb de unit losgehaald en alles schoongemaakt en opgeschuurd, ingespoten met siliconespray maar helaas, nog steeds niets.
Iemand een idee?
 
Ik heb een knipperlichtprobleem, mijn rechterzijde doet helemaal niets meer.
Tot nu toe kon ik het oplossen door een contactspray achter het knopje/schuifje te spuiten, dus ik dacht dat het in de unit zou zitten.
Ik heb de unit losgehaald en alles schoongemaakt en opgeschuurd, ingespoten met siliconespray maar helaas, nog steeds niets.
Iemand een idee?

Zowel voor EN achter aan de rechterkant?
 
Zou dan toch de schakelaar nog een keer nader inspecteren - bekijk vooral de contactjes van de schakelaar aan de binnenkant, deze willen wel eens corroderen. Zeker omdat je aan geeft dat het probleem in het verleden kwam en ging met contactspray.

Als daar het probleem echt niet zit dan de kabel doormeten. Wel eerst een nieuwe multimeter kopen dan, die is essentieel bij elektrische problemen.
 
Weet je zeker dat er geen twee lampjes tegelijk stuk kunnen zijn? Ik geef toe, de kans is niet zo groot, maar het is toch het eerste wat ik even zou bekijken.

Drie, want die op de cockpit doet het ook niet.

Bij gebruik van de alarmlicht schakelaar doet ook maar één kant het. En dat is een andere schakelaar... Dus ook de schakelaar is niet waarschijnlijk.
Ik zou als eerste de relais even lostrekken en contacten inspecteren. Tikt het relais wel als je naar rechts knippert? (Denk het haast wel want de alarmlichten knipperen, wel aan één kant.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan