Het Grote Yamaha R1 Topic - Deel 56: Laagvliegen

Ik heb een R6 uit 2007. Wil graag overstappen naar de R1, nu ik de R6 wel meer dan gewend ben. Ik hou van het ruwe geluid van de R1. Ook vindt ik de uitlaten onder de kont erg mooi, maar deze lopen maar tot een bepaald jaartal weet ik.

Welk jaartal raden jullie mij aan, of beter gezegd welke raden jullie af? Het liefst zoek ik een 'wat nieuwere dan mijn R6'. :)
 
Ik heb een R6 uit 2007. Wil graag overstappen naar de R1, nu ik de R6 wel meer dan gewend ben. Ik hou van het ruwe geluid van de R1. Ook vindt ik de uitlaten onder de kont erg mooi, maar deze lopen maar tot een bepaald jaartal weet ik.

Welk jaartal raden jullie mij aan, of beter gezegd welke raden jullie af? Het liefst zoek ik een 'wat nieuwere dan mijn R6'. :)
Tja wat vind je mooi... Ik zelf vind de 2009-2014 de lelijkste generatie en heb ook de seatpipefetisj. Dus ik shop van 2004-2008.

Qua techniek heeft yamaha voor de r1 vanaf 2009 de crossplane krukas uit het archief gehaald. Dat rijd dus wel anders ( zelf heb ik alleen ervaring met een halve cross plane op de TRX850, das een tweecilinder ook met verzette kruktappen)
 
Laatst bewerkt:
Tja wat vind je mooi... Ik zelf vind de 2009-2014 de lelijkste generatie en heb ook de seatpipefetisj. Dus ik shop van 2004-2008.

Qua techniek heeft yamaha voor de r1 vanaf 2009 de crossplane krukas uit het archief gehaald. Dat rijd dus wel anders ( zelf heb ik alleen ervaring met een halve cross plane)
En wat is het voordeel ten opzichte van half-crossplane en crossplane dan precies? Serieus heel erg benieuwd. Ik weet dat het qua geluid behoorlijk anders klinkt, maar daar houdt mijn geringe kennis toch wel behoorlijk op.. :)
 
Als je perse wat nieuwer wilt en hoge uitlaten kom je eigenlijk alleen bij de RN22 uit
Is geen must hoor, vindt de nieuwere met een lager model ook een mooi model. Maar ik ben vooral benieuwd wat de voor- en nadelen van crossplane en half-crossplane zijn. Bij wie beter dan bij ervaringsdeskundigen? :)
 
En wat is het voordeel ten opzichte van half-crossplane en crossplane dan precies? Serieus heel erg benieuwd. Ik weet dat het qua geluid behoorlijk anders klinkt, maar daar houdt mijn geringe kennis toch wel behoorlijk op.. :)

Dat halve crossplane moet je even vergeten, dat is hoe ik gekscherend ertegenaan kijk.

Tot en met 2008 heeft de R1 een normaal 4 cilinder blok (zoals elke andere japanse fabrikant)
De R1 heeft vanaf 2009 dus een crossplane krukas, dan zijn de kruktappen verzet met een onregelmatigerer verbrandingsinterval. Hierdoor simuleren ze de verbrandingsinterval van een V4 met een hoek van 90graden.

(en veel mensen denken dat het idee toen nieuw was, echter paste Yamaha in 1996 die techniek ook al toe op de TDM850/TRX850. die hadden een staande twin maar "liepen" dus als een V twin met 90 graden. Dat noem ik dus gekscherend een halve crossplane omdat het een twee cilinder is. Snappie? Dus voor het R1 verhaal heel snel vergeten!! En excuses voor de verwarring!)

En inderdaad zoals @Pilz als zegt. Seatpipes en moderner als je eigen R6 dan kom je uit in de RN22 (das dus van 2009 - 2014). Die heeft dus een crossplane blok
Zelf vind ik m niet zo mooi, maar anderen vinden m weer geweldig.


De series ervoor (met seatpipes) zijn en die hebben een "normaal"blok, dus een grote R6 ;-)
RN12: 2004-2006
RN19: 2007-2008




Snap je m nog ;-) ?
 
Dat halve crossplane moet je even vergeten, dat is hoe ik gekscherend ertegenaan kijk.

Tot en met 2008 heeft de R1 een normaal 4 cilinder blok (zoals elke andere japanse fabrikant)
De R1 heeft vanaf 2009 dus een crossplane krukas, dan zijn de kruktappen verzet met een onregelmatigerer verbrandingsinterval. Hierdoor simuleren ze de verbrandingsinterval van een V4 met een hoek van 90graden.

(en veel mensen denken dat het idee toen nieuw was, echter paste Yamaha in 1996 die techniek ook al toe op de TDM850/TRX850. die hadden een staande twin maar "liepen" dus als een V twin met 90 graden. Dat noem ik dus gekscherend een halve crossplane omdat het een twee cilinder is. Snappie? Dus voor het R1 verhaal heel snel vergeten!! En excuses voor de verwarring!)

En inderdaad zoals @Pilz als zegt. Seatpipes en moderner als je eigen R6 dan kom je uit in de RN22 (das dus van 2009 - 2014). Die heeft dus een crossplane blok
Zelf vind ik m niet zo mooi, maar anderen vinden m weer geweldig.


De series ervoor (met seatpipes) zijn en die hebben een "normaal"blok, dus een grote R6 ;-)
RN12: 2004-2006
RN19: 2007-2008




Snap je m nog ;-) ?
Ik snap 'm heel goed! Top, bedankt voor de verduidelijking! Dus hoe ik het begrijp is vanaf 2009 (RN22) het 'nieuwe blok' gebruikt? Dat is namelijk wel wat ik graag zou willen. Een R6 heb ik nu en hoe mooi ik dat gejank ook vind, het gebrul van de R1 begint steeds meer te kriebelen.

Eerstvolgende model met een lage uitlaat is dus van 2015 en nieuwer? Ruim boven mijn budget, dus zal inderdaad een RN22 worden. Ik vind dat model persoonlijk wel erg mooi, vooral de koplampen. :)

Thanks!
 
zelf heb ik de 2004 voor op straat en de 2008 voor het circuit, maar op het geluid na kan die 2009 modellen mij persoonlijk niet bekoren.
Gelukkig verschillen smaken 😃

En ik zou niet de 2009 halen, maar een jaar of 2 nieuwer vanwege recalls enz enz ( zegt weinig als die gewoon goed is ) maar dan weet je "zeker" dat je de kinderziektes eruit hebt.
 
Ik snap 'm heel goed! Top, bedankt voor de verduidelijking! Dus hoe ik het begrijp is vanaf 2009 (RN22) het 'nieuwe blok' gebruikt? Dat is namelijk wel wat ik graag zou willen. Een R6 heb ik nu en hoe mooi ik dat gejank ook vind, het gebrul van de R1 begint steeds meer te kriebelen.

Eerstvolgende model met een lage uitlaat is dus van 2015 en nieuwer? Ruim boven mijn budget, dus zal inderdaad een RN22 worden. Ik vind dat model persoonlijk wel erg mooi, vooral de koplampen. :)

Thanks!


Gelukkig kunnen smaken verschillen ;-) (anders reed iedereen op hetzelfde)

Ik vind de koplampen juist een soort scheelkijkers, en die grote driehoek als zijpaneel is alleen mooi als er een striping opzit (sommige plakken er een heel groot yamaha logo op).
 
zelf heb ik de 2004 voor op straat en de 2008 voor het circuit, maar op het geluid na kan die 2009 modellen mij persoonlijk niet bekoren.
Gelukkig verschillen smaken 😃

En ik zou niet de 2009 halen, maar een jaar of 2 nieuwer vanwege recalls enz enz ( zegt weinig als die gewoon goed is ) maar dan weet je "zeker" dat je de kinderziektes eruit hebt.

Jij hebt gewoon de twee mooiste modellen van de R1 staan!!

Nu nog het eerste model erbij, gewoon voor de heb, en dan ben jij helemaal compleet...:}_O-
 
Klopt het dat die kleur is verandert? Die nieuwe blauwe kleur lijkt wel donkerder als de oude? In het "nieuwe" blauw/met zwart vind m wel mooi..


En dan nog het laatste woord hierover (hoop ik) ....Blauw is een toestand, geen kleur :+O-)8)7
Ja lijkt er wel op, misschien komt het juist door het zwarte wat toegevoegd is.
 
p.s. haal ook ff die kentekenplaathouder eraf...... Je R1 knapt er gelijk van op......

Wat een chagrijnige vent is dat zeg.............bweh
Dat wou ik nog doen ja maar ik wil de plaat misschien boven de band aan de hugger monteren om zo de komt helemaal kaal te hebben...
 
1389513
 
Ik heb gewoon nog de oude sleutel.
Op het USA R1 forum staat dit.

Does it have the immobilizer antenna ring around the ignition? If it doesn't, it points towards it being american

Dus dan hebben we alleen de kleur nog niet. Misschien dat iemand m toen al had overgespoten(de rode delen dan)
 
Op het USA R1 forum staat dit.

Does it have the immobilizer antenna ring around the ignition? If it doesn't, it points towards it being american

Dus dan hebben we alleen de kleur nog niet. Misschien dat iemand m toen al had overgespoten(de rode delen dan)
Ik heb via Japparts een lakstift in de kleur lava red besteld omdat als ik dit op google indruk er veel Yamaha's voorbij komen die dezelfde kleur als die van mij lijken te hebben, gewoon proberen.
Wel mooi dat mijn R1 uitvoering niet veel voor komt !
1389517
 
Terug
Bovenaan Onderaan