Het grote Yamaha XT660Z Ténéré topic deel 5

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jack66

MF veteraan
Donateur
9 nov 2008
2.456
572
Alkmaar
Welkom bij het Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic deel 5.

Dit is de motor waar het hier over gaat:

full


Interessante links

MF: Ténéré deel 1
MF: Ténéré deel 2
MF: Ténéré deel 3
MF: Ténéré deel 4

MF: XT in al zijn 1-cilinder-varianten topic deel 8 (onze broertjes en zusjes zeg maar)
Het Grote XT 550 topic
MF: 750 Super Tenere (deel 6) grote broer oude generatie
MF: XT1200Z Super Ténéré topic nog grotere broer van onze generatie
MF: Allroad topic (niet type gebonden) deel 1 & 2

We hebben een stevige Belgische (Vlaamse) inbreng, niet zo gek want deel 1 werd gestart door een Belg. Behalve dit topic vullen met allerlei zinnige en onzinnige zaken rijden we ook nog wel eens. 1 of 2 keer per jaar ontstaat min of meer spontaan een gezamenlijke rit. In 2011 staat in ieder geval de Sint-Juttemis toer op het programma, zie de kalender hieronder.

Kalender:
  • 13 februari 2011 DTA Hillback (Utrechtse Heuvelrug) wegrit voor leden en niet-leden van de Dutch Ténéré Association, zie link
  • 12 maart 2011 MF Ténéré Sint-Juttemis / XTZ meets DRZ toer. Tot 10.00 verzamelen bij de MacDonald's in Best (bij Eindhoven). Djustmie werkt nog hard aan de verschillende routes (keuze uit offroad, allroad, road).
  • 20 maart 2011 MF Allroad toer (Doorn). Dit is een rit van het MF Allroad-topic, zie link

Technische tips
  1. Stekker spanningsregelaar en foutcodes: link
  2. Kentekenplaat: meerdere mensen hebben hun kentekenplaat al verloren. De plaat trilt uit de plastic houder. Zet hem vast met een bout + moer tegen het trillen en het verliezen.
  3. Breather: de breather van de 2008-modellen werkt niet goed. Het slangetje onderaan het blok loopt dan vol en vervuilt uiteindelijk het luchtfilter. Vanaf 2009 is dit opgelost met een andere breather, bij 2008-modellen is dit een aanpassing onder garantie.
  4. Balhoofdslager: Yamaha is erg zuinig met vet bij het balhoofdslager.
  5. Achterbrug: ook hier is Yamaha erg zuinig met vet in de lagers. Als je toch bezig bent met het vervangen van de ketting zou je het linksysteem eens goed kunnen controleren.
  6. Rubberen transmissiedempers in achterwiel krijgen door slijtage te veel speling, oplossing met stukjes binnenband: link
  7. Banden: deel 2 start met een heel mooi bandenoverzicht link
  8. Tegen turbulentie: de WindKam: http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/12795796#12795796
 
Laatst bewerkt:
yay, thanks jack! *O*

van een superduke naar een ténéré!? gaat wel een serieuze drop zijn qua vermogen voor je, hoop voor je dat het je niet gaat tegenvallen. in ieder geval: welgekomen en veel plezier met je al goed ge-optioneerde XT! ;)

(wat kunnen wij hard lullen zeg, deel5, we zijn precies een bende viswijven, om het op zijn belgisch te zeggen =)
 
weer een tenere rijder erbij, join the club
ben van plan deze zijkappen te monteren.
iemand enig idee waar deze van zijn ?
full

volgende editie van Motor magazine een allroad vergelijkingstest(xtz, transalp, versys, v strom)
 
Laatst bewerkt:
full


ik had ze er destijds ff opgezet om een indruk te krijgen hoe het irl
zou zijn maar vond het niks

full


leuk detail
rechts onder op de foto zie je nog net het achterlicht vd xr
minder leuk
beide motoren niet meer in bezit

rene
 
Laatst bewerkt:
Miljaar! Wat gaat het vooruit hier! :}
En wat was het deze week terug fijn, om met de tweewieler te gaan werken! :]
O ja, de verlenging van het voorspatbord: ik ben alvast tevreden! :Y
 
Ach wat is teruggang....

ik heb destijds mijn 1150 GS ingeruild voor de Superduke, en dat is een echt feestbeest. Ellende is dat je er niet rustig mee kan rijden. De Duke dwingt je om overal te planken en te schrapen. In Nederland wordt dat steeds lastiger met alle verkeersheuvels, rotondes etc. en niet te vergeten de controles op de binnenwegen. Was het gewoon zat.

Ik rij met een groepje mannen die wel trouw zijn gebleven aan een allroad (GS, Super Enduro etc) en nu kunnen we weer lekker allroad gaan doen. Blijft toch de grootste kick. Destijds Hechlingen gedaan en geleerd wat je met de zware allroads kan doen, was ook niet misselijk.

Ik heb ook proefgereden op de Tenere voor de aanschaf en was toch onder de indruk van de soepelheid, veringcomfort en stuurgemak. De motor is inderaad niet overpowered maar met straks ander uitlaatje en Stage 2 inlaat, loopt en klinkt hij super.

Rijplezier is waar het om gaat. En dat kan met de Tenere toch niet fout. Zodra het zout weg is (en de vorst) gaan we rijden.

Wheelie
 
Ik weet het, maar ik ben als xt 660z-rijder geen actief deelnemer aan dit forum . Volg het wel. En heb met veel plezier ruim een jaar geleden meegedaan aan een rit in Salland. Ik zie nu dat er een rit gepland is op 12 maart a.s.. Is er nog plek om mee te rijden? En wat moet ik daarvoor doen? Groet Wijnand.
 
Plek genoeg volgens mij, Wijnand; hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Volgens mij verzamelen we om ongeveer 10.00uur in Best (Brabant) en daarna gaan we gewoon lekker rijden en lol beleven. Waar we precies verzamelen weet ik ook nog niet. Ik geloof dat HJ daar wat meer over weet.

Gr, Ruud
 
Ach wat is teruggang....

ik heb destijds mijn 1150 GS ingeruild voor de Superduke, en dat is een echt feestbeest. Ellende is dat je er niet rustig mee kan rijden. De Duke dwingt je om overal te planken en te schrapen. In Nederland wordt dat steeds lastiger met alle verkeersheuvels, rotondes etc. en niet te vergeten de controles op de binnenwegen. Was het gewoon zat.

Ik rij met een groepje mannen die wel trouw zijn gebleven aan een allroad (GS, Super Enduro etc) en nu kunnen we weer lekker allroad gaan doen. Blijft toch de grootste kick. Destijds Hechlingen gedaan en geleerd wat je met de zware allroads kan doen, was ook niet misselijk.

Ik heb ook proefgereden op de Tenere voor de aanschaf en was toch onder de indruk van de soepelheid, veringcomfort en stuurgemak. De motor is inderaad niet overpowered maar met straks ander uitlaatje en Stage 2 inlaat, loopt en klinkt hij super.

Rijplezier is waar het om gaat. En dat kan met de Tenere toch niet fout. Zodra het zout weg is (en de vorst) gaan we rijden.

Wheelie
Marco, welkom, met de Tenere ga je zeker veel rijplezier beleven! Het is gewoon een heerlijk motortje :]

Gr, Ruud
 
Morgen gaat de accu er weer in en zaterdag wordt de Tenere weer uitgelaten!! Yahoo!! Even genieten van de winterdip......voor je het weet ligt er weer een pak sneeuw(liever niet natuurlijk, maar ja).
 
sint juttemis tour

aka

xtz meets drz


ff een update

ik heb de allroad tour helemaal af :P
lengte = honderd twee en zestig km
verhouding verhard onverhard is ongeveer gelijk
met dit weer is de uitdaging toch pittig genoeg :+
er zijn een paar waypoints
start , finish, leuk eethuisje halverwege de route
tracks alleen te verkrijgen voor garmin apperaten

nu de offroad tour nog....

beide ritten beginnen iig bij de mac-d in best
en zijn/worden gecontroleerd op legaliteit.
omdat gemeentes vd ene op de andere dag echter bordjes kunnen plaatsen of een apv van kracht kan worden is deelnemen op eigen verantwoording.
dwz mocht er toch een minder legaal stukje in geslopen zijn is dit
ter eigen beoordeling of je de track volgt of niet.

wat wel grappig is dat er hier gezegd wordt dat er niet gewacht word op de drz-tjes
en dat die op hun beurt weer zeggen dat ze de yammies alleen bij de start zullen zien :P

d[rz]justmie
 
dus verzamelen rond de klok van tienen bij de mac in best
adres Eindhovense weg Zuid 5

mijn tip
als je nog wilt bijkletsen met forumleden kom dan wat eerder
zodat je toch op tijd kunt vertrekken, deze rit kan meer tijd
vergen als gelijke km over ´normale´wegen

spasticus, nog nagedacht over mijn voorstel

rene
 
Laatst bewerkt:
dus verzamelen rond de klok van tienen bij de mac in best
adres Eindhovense weg Zuid 5

mijn tip
als je nog wilt bijkletsen met forumleden kom dan wat eerder
zodat je toch op tijd kunt vertrekken, deze rit kan meer tijd
vergen als gelijke km over ´normale´wegen

spasticus, nog nagedacht over mijn voorstel

rene
ok, helder en leuk. Ik zal er zijn. En ga voor het off road-traject. gr. wijnand
 
Is er een groep voor de allroad rit ? want ik lees toch dat veel de offroad route gaan rijden .
En is er in de omgeving een mogelijkheid om de motor af te spuiten na de rit , want om 2 uur terug te rijden met een bagger motor :P .

Groeten DPD
 
allroad zal het voor mij ook worden
eerst maar eens een fatsoenlijke blubbercursus volgen

2 rene geef even de link van het dr-forum dan kunnen wij ook meelezen wat ze over oon schrijven
 
daar was ik ook helemaal niet bang voor hoor
het is zoals je zelf als aangeef wederzijds prikken
blijft trouwens een klein wereldje ik zie overal dezelfde mensen voorbij komen
tcn arm enz enz hahahahah
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan