Het grote Yamaha XT660Z Ténéré topic deel 5

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Tenere-ers,

Weet iemand iets over het verlagen van een tenere uit 2008?
Is dit mogelijk en is het een ingrijpende verandering?

groetjes Annemie
 
Hoi Tenere-ers,

Weet iemand iets over het verlagen van een tenere uit 2008?
Is dit mogelijk en is het een ingrijpende verandering?

groetjes Annemie
Verlagen? Diepe zucht '( Maar vooruit.

Ja, iemand weet er wel wat van.
Ja, het is mogelijk.
De verandering is technisch niet ingrijpend, wel wat montagewerk.

Stap 1: koop een verlagingsset, vreemd genoeg juist langere "dogbones": link naar off-the-road.de
Stap 2: monteer de dogbones (of laat dat doen). De achterkant is nu lager.
Stap 3: verlaag de voorkant door de vorkpoten boven de kroonplaten uit te laten steken. De motor staat nu weer horizontaal.

Als je handig bent is het best goed zelf te doen, voor je dealer is een uur werk dus dat valt ook nog wel mee. En als je de oude dogbones bewaart kan je altijd weer terug naar de originele hoogte.

Alternatief 1: koop een gloednieuwe Tenere, die is al lager dan het 2008-model en heeft ABS.

Alternatief 2: verlaag je zadel.

Opmerking: er zijn mensen met een negatief oordeel over verlagen van een Tenere: MF-link.
;)
 
Laatst bewerkt:
.
jack rustig jonguh :X

deze dame is naar hier doorverwezen omdat de expertise hier te vinden is :Y

rene
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jack,

Bedankt voor je uitleg.

Ik begrijp dat het niet de bedoeling is een tenere te verlagen maar je moet beseffens dat er net door de hoogte van de motor een beperkt publiek in aanmerking komt om ermee te "kunnen" rijden en dat is jammer!!!

ik ga het nog eens bekijken maar je moet je zéker voelen op een motor, dat is het belangrijkste !!

groetjes en nogmaals bedankt...
 
ff wat anders :+

tel je als ex- tenere -er niet meer mee hier :?
niemand wenst mij een fijne m1k :P
geen reacties op een nieuwe meeting ;(


hmmm O-)

rene
 
Laatst bewerkt:
Sorry Rene...

... maak je geen zorgen, je staat hier nog altijd hoog aangeschreven.

Vwb de XTdrZ meeting: 2 september is nog een eindje weg en ik kan nu nog niet zeggen of ik er weer bij ben, maar je initiatief wordt zeker gewaardeerd!

Vwb de MS1000... ik had er niet aan gedacht dat jij ook van de partij was. Let een beetje op Johan wil je ;) Met zo'n drz'tje is het natuurlijk een makkie :]

HJ
 
Hoi Jack,

Bedankt voor je uitleg.

Ik begrijp dat het niet de bedoeling is een tenere te verlagen maar je moet beseffens dat er net door de hoogte van de motor een beperkt publiek in aanmerking komt om ermee te "kunnen" rijden en dat is jammer!!!

ik ga het nog eens bekijken maar je moet je zéker voelen op een motor, dat is het belangrijkste !!

groetjes en nogmaals bedankt...

Ik kan me best voorstellen dat je graag met beide voeten a.d. grond wil komen voor dat stukje zekerheid tussen de oren. Toch moet je daar in de praktijk niet zo zwaar aan tillen: wanneer de motor meer dan 10graden uit het lood staat houd je er echt niet zo veel meer aan of je nou wel of niet met de voeten a.d. grond komt. Ik heb een hoger zadel (vanwege meer controle bij onverhard rijden) en dat brengt de zithoogte op 920mm oid en kan alleen met 1 teen a.d. grond komen... tenzij ik een bil uit het zadel laat glijden. Je leert er wel mee omgaan: opstappen doe ik alsof ik een paard bestijg: eerst in de stijgbeugel/voetsteun en dan het been er over gooien.

Ben je toch niet van plan om onverhard te gaan rijden dan is, zoals uitgelegd, verlagen vrij eenvoudig te doen, en zal de verminderde bodemvrijheid je niet in de weg zitten.

Hier trouwens een praktijk ervaring van een vrouw met hetzelfde 'probleem':
http://www.luiemotorfiets.nl/motoren/tenere/

HJ
 
Laatst bewerkt:
.
jack rustig jonguh :X

deze dame is naar hier doorverwezen omdat de expertise hier te vinden is :Y

rene
Nou ik heb toch netjes antwoord gegeven? Ik ben het er inderdaad helemaal niet mee eens met dat verlagen, maar ik heb dan ook makkelijk praten, dat weet ik ook wel.
En je moet mijn commentaren natuurlijk niet te serieus nemen. Technische info is wel altijd naar eer en geweten.

Natuurlijk wens ik je een heel leuke MS1K toe en JohanV natuurlijk ook (wel weer serieus).
Op 3 september kan ik helaas niet mee. Ik pak de scheidsrechtersfluit weer op en dan is de eerste competitieronde (het gaat om voetbal trouwens). En ronde 2 heb ik al afgezegd wegens het DTA-treffen.
 
hey Jack nogmaals heel erg bedant voor je uitleg en link...

en je hebt ergens ook wel een punt met die 10° maar als je ff je evenwicht verliest, dan is ie weg hé... dat zou zonde zijn maar daarom wil ik ook een occasie.

je moet dingen "durven" en "uitproberen" en dan gebeurt er zoiezo al wel eens iets.

maar ik ben geen evaren rijdster offroad dus dat zal zachtjes aan zijn in het begin... :]

zaterdag ga ik me nog eens op de motor plaatsen en kijken of het me zou lukken om de hoogte te bewaren... *D

vele groetjes Jack :W
 
@ marco:
full

full


heb de RAM mount bevestigd met een stuk rubber rond het originele bevestigingssysteem, deze was net iets te smal om het vast te maken, maar met dat stukje rubber komt het net goed. blijft stevig zitten, zo ver nog geen problemen mee gehad.

@ johan:
machientje doet wel wat ie moet doen, maar ben er zelf iets te weinig mee bezig om je nuttige info te bezorgen. :P
heb er al een stukje roadbook mee gereden, gebruikt als gps en proberen een trackje op te nemen/maken, maar dat lukte me niet zo goed. daar heb ik me dus nog niet echt in verdiept... :$
tot zover bevalt ie me wel.

@ andere johan(DR):
ben één en al oor!
:]



*O* VEEL PLEZIER RENE & JOHAN! *O*
 
Hoi Jack,

Bedankt voor je uitleg.

Ik begrijp dat het niet de bedoeling is een tenere te verlagen maar je moet beseffens dat er net door de hoogte van de motor een beperkt publiek in aanmerking komt om ermee te "kunnen" rijden en dat is jammer!!!

ik ga het nog eens bekijken maar je moet je zéker voelen op een motor, dat is het belangrijkste !!

groetjes en nogmaals bedankt...

Als je graag een Tenere wilt, moet je ´m gewoon laten verlagen als je dat nodig vindt. Zoals gezegd zijn er verschillende mogelijkheden, maar als ik je een tip mag geven, neem eens kontakt op met Hyperpro. Zij hebben ook verlagingssets, maar kunnen ook gelijk je vering aanpassen, een echte aanrader. Ze hebben diverse centra waar je op afspraak terecht kan(www.hyperpro.com, kijk onder servicecentres). Succes en veel plezier met je Tenere!
Greetz, Hans.
 
Laatst bewerkt:
Hoe simpel kan het zijn om het stotteren bij constant gas vanaf 4000 toeren op te lossen. Eerst onder garantie de zogenaamde trottle position sensor vervangen (kost €225,-). Probleem was er nog steeds. Vandaag Piet van Termaat op laten rijden. Hij heeft eerst de motor aan zo’n uitleeskast gehangen, maar geen foutmeldingen. Uiteindelijk bougie vervangen. Dat was het dus. Daar had ik er zelf ook nog wel één van liggen (het was één van de weinige reserve-onderdelen die ik mee had naar Marokko in 2009)!
Ook ketting en tandwielen waren na 15.000 km en toch wel zwaar en intensief off road rijden aan vervanging toe. Voor de tweede keer al de rubbers in het achterwiellager vervangen. Ja, dan moet je toch wel €320,- afrekenen.

Maar hij loopt nu weer helemaal tiptop volgens Piet. Moet het zelf nog gaan uitproberen.
Groet,
Wijnand
 
hey Jack nogmaals heel erg bedant voor je uitleg en link...

en je hebt ergens ook wel een punt met die 10° maar als je ff je evenwicht verliest, dan is ie weg hé... dat zou zonde zijn maar daarom wil ik ook een occasie.

ook daar hoef je je bij deze motor weinig zorgen over te maken: die kun je gewoon neer leggen zonder dat er schade ontstaat (hooguit een krasje op zo'n grijs paneel... maar daar zijn ze dan ook voor bedoeld)... en ik kan het weten O-)

je moet dingen "durven" en "uitproberen" en dan gebeurt er zoiezo al wel eens iets.

da's de juiste instelling! Als je accepteert dat je er mee om gaat kieperen, kun je je beter zorgen gaan maken over hoe je weer overeind gaat komen ;)

maar ik ben geen evaren rijdster offroad dus dat zal zachtjes aan zijn in het begin... :]

zaterdag ga ik me nog eens op de motor plaatsen en kijken of het me zou lukken om de hoogte te bewaren... *D

vele groetjes Jack :W

hoelang ben je dan? Ik ben zelf ook niet erg groot: 1m76 en zoals gezegd kom nauwelijks met m'n voeten a.d. grond.

HJ
 
@ Kemizz... bangelijk mooie foto !!!

dewelke ? maar euh toch bedankt

@ rene ik weet zelf ook nog niet of ik dan kan maar laat het zeker op tijd weten , good luck op de ms1000!

@ johan hetzelde !

@ iedereen, die route die komt er en van zodra ik men gps heb kan ik ze ook effectief maken ...

met kina stukken gereden , route zit in mijn kop maar door tijdgebrek stukken moeten skippen en dan ging het al wat moeilijker in dat kopke van mij

@ kina mss moet jij maar zelf effe iedereen vertellen of er al dan niet leuke stukken bijzaten
naar uw mening

maar dacht wel dat het ok zat ...


nextup , veer terug vanonder de tenere , sachs er terug onder, veer naar dealer , veer terug naar huis, opnieuw de boel uit mekaar en dan hopelijk geen lakbreuk meer op die peperdure rommel

voorvorkveren nog steeds in backorder

dna stage 3 komt morgen toe normaal en daar ben ik echt benieuwd naar

dag dag !
 
Hoi Tenere-ers,

Weet iemand iets over het verlagen van een tenere uit 2008?
Is dit mogelijk en is het een ingrijpende verandering?

groetjes Annemie
mijn vriendin (Sabsie) heeft een witte uit 2008 en daarvan hebben we het zadel laten verlagen door Hawk GT (van dit forum: hawk gt) voor een paar tientjes (je kan hem een prive-bericht sturen via zijn profiel).

Sabsie is daar heel tevreden over en kan met haar 1.70 nu goed met beide voeten op de grond komen :Y

ik zou niet gaan klooien met het echt verlagen van de vering en de geometrie van de motor :N daarmee ga je je allerlei beperkingen opleggen zoals een verlaagde bodemspeling...
 
een veer als die nieuw is gaat die na een tijdje anders veren ? ik bedoel moet die ingereden worden , mijn ohlins , die binnekort er weer af moet , veert heel wat zachter nu over de kortje bultjes na de offroad rit van dit weekend.

niet in een slechte zin , want het voelt goed , maar vond het raar ...


oh en voor diegene die hun motor eens proper willen hebben

had bij OTR verkeerd product gekocht, k&n filter cleaner ipv een complete kit met olie en cleaner, dus nu zit ik met een grote bus cleaner, maar jongens jongens , wat een goedje, had het effe op mijn velgen , spaken en onderkant skidplate gespoten,
spaken glimmen plots terug (op de roest na) maar al het zwarte vuile kwam er gewoon af met een waterstraal

stevig spul !
 
@ Leipo : Héél erg bedankt voor de nuttige info !! *D
Ik ben ook 1m70 groot en heb ook een tenere van 2008 op het oog. Die zadlverlaging klinkt idd best interessant. zéker als je vrouw er heel tevreden mee is. Ik ga direct eens navragen wat me dat zal kosten... ben benieuwd...

@ Henk Jan : Thanks voor je reactie. zoals hierboven vermeld ben ik 1m70 en dus té klein om veilig met de tenere te kunnen stoppen en manouvreren... jammer, mar het is nu eenmaal zo...

@ Hans : Héél erg bedankt voor je bemoedigende reactie en link. Fijn te lezn dat er oplossingn bestan!!

groetjes Annemie :]
 
@nnemie: je moet natuurlijk ook rekening houden met de lengte van de benen, mss heb je kortere benen en een langer lijf als Sabsie...
en een +1 voor Hyperpro ;)

@ Kemizz en de rest: was een héél leuke route (zoals johan het al zei: check die spleetogen onder die crossbril), maar moet zeggen dat ik ni 100% overtuigd ben van legaliteit van sommige stukken in het traject. mss nog es dubbelchecken ofzo?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan