Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 10

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mattijs,
Dank je voor de info. Ik ben zelf een beetje aan het nadenken over de bagage. Ik wil bijzonder graag de aluminium koffers, maar wil nog liever lekker op pad (kan het geld maar een keer uitgeven ;( ). Zal dus met tassen worden. Aangezien ik de Suup van het midden naar achter iets aangepast heb, ben ik nog aan het experimenteren. Bij mij gaat de gehele kampeeruitrusting mee, benzinebrander, pannetjes tot aan een inklapbare BBQ toe. Ik hou van primitief, maar je moet jezelf wel verwennen!
 
Je carnet voor Zwitserland komt er nog bij. En nog evt. tolweg in Frankrijk (probeer ik tot Nancy waarschijnlijk te vermijden
In Zwitserland is alleen een carnet nodig voor de snelweg.. en daar hoef je echt geen gebruik van te maken.. er lopen genoeg goede doorgaande wegen langs de snelwegen

En in heel Frankrijk to voorbij Nancy / Vogezen hoef je de snelweg ook niet op..
 
Zoooo dat is nog es vissen Raymond, achterremklauw kan ik wel heeeel erg goed gebruiken. :}
Dat is net degene waar ik naar zocht.
Mijne zijn de glijpennen uitgeboord en zitten er moerbouten in.
tzt wil ik er een stalen remleidingen op gaan zetten en wissel ik de klauwen.

Ik blieft ook wel pizza`s :9~ , kookgerei neem ik nooit mee.
 
In Zwitserland is alleen een carnet nodig voor de snelweg.. en daar hoef je echt geen gebruik van te maken.. er lopen genoeg goede doorgaande wegen langs de snelwegen

En in heel Frankrijk to voorbij Nancy / Vogezen hoef je de snelweg ook niet op..
Ik weet niet of de gezamenlijke ritten bij de meeting over de snelweg gaan.
 
Mannen,
Ik ga woensdag bij Heavy Duties een valbeugel bestellen. De adventure, maar dan aangepast (gaas aan de zijkanten, langere steunpunten bij de framebuizen en de voorste buis hoger en uitgebouwd als koplampbeschermer). Nu zijn de valbeugels niet duur, maar verzenden is 30€. Misschien willen meer mensen een valbeugel, middenbok of kofferset kopen. Dan plaats ik een grotere bestelling en besparen we op verzendkosten. Laat het me weten.

Wim, zou wel een goeie grap zijn om bij Nancy met 20 motoren wild te kamperen _O- _O- .

Zag overigens dat een fluorescerend hesje in Zwitserland, Frankrijk en Italië niet verplicht is. In Frankrijk wel een alcoholtester.

Inderdaad.. O-) ff een plekkie zoeken v.d. weg af voor 20 tentjes... haha
Tip voor de alcholtester: de Action
Daar zijn ze iets van €2,- p/st... Bij mijn weten moet je er in Frankrijk 2 bij je hebben.
 
In Zwitserland is alleen een carnet nodig voor de snelweg.. en daar hoef je echt geen gebruik van te maken.. er lopen genoeg goede doorgaande wegen langs de snelwegen

En in heel Frankrijk to voorbij Nancy / Vogezen hoef je de snelweg ook niet op..

Toch is het lekker om af en toe even een stukje snelweg te pakken om op te kunnen schieten. Het zou maar zo kunnen dat we er anders 3 dagen over doen i.p.v. 2
 
@ Raymond, toevallig nog een koplampunit welke heel is? Mijne is het glas van gebarsten. H4 of duplo fitting?
Toevallig zo'n rekje voor voor de koplamp?
 
Sarvin, de waterdichte tassen van Ortlieb ziin wel fijn, soms een beetje onhandig, maar wel lekker offroad, en alles blijft lekker droog, kosten 150 eurie nieuw, en je kan ze aan bijna elke motor hangen, misschien een goed compromis voor je?
 
Ik heb ook zo'n klein ortlieb tasje voor m'n 660. Heel fijn en zit goed stevig vast!
Hij zit op m'n reserve brandstoftank en heeft ruimte voor voldoende gereedschap en een flesje water + mueslireep.
IMG_0947_zps2d4e6c45.jpg
 
Laatst bewerkt:
Iggy en Nomiis,
Dank voor het meedenken. Bagage komt uiteindelijk wel goed. Wordt waarschijnlijk een grote rol achterop (lekker goedkoop). Niet ideaal voor offroad, maar zelf verken ik toch eerst liever vanuit een camping de omgeving. En er zijn verschillende bergkammen (bv Assietta), die offroad makkelijk met bagage te bedwingen zijn voor het wild kamperen. En na zoveel jaren zonder vakantie ben ik als een kind zo blij om daar weer te mogen rijden (al moet ik met een aanhanger naar boven :) ).

Grootste euvel op dit moment is dat ik afgelopen weekend iets in mijn rug heb laten knappen (klonk en voelde zo) bij het optillen van de motor. Toen voelde ik niet veel pijn, maar het wordt met de dag erger |( . En ik heb nog wel wat werk aan de motor, voordat ik überhaupt met bagage aan de slag kan.
 
Koffers zijn inderdaad mooi (en handig) maar je word er zo ontiegelijk breed van, en stuk is stuk...
Op een mooie smalle brommer als een XTZ660 of een F800GS zou ik wel koffers willen, op de S10 is het gewoon niet ideaal.
Zelf kampeer ik altijd met een bagagerol en eventueel tent (afhankelijk van hoeveel bagage ik mijn reisgenootjes aan kan smeren, over het algemeen ben ik de zak :) ) en een tanktas. Vooral die laatste is echt super handig. Dat gecombineerd met een waterzak aan de zijkant van de tank (waarvan de drinktuit met een magneetje aan het stuur zit) maakt e.e.a vrij comfortabel.
Zaak met roltassen is wel om het gewicht zo ver mogelijk naar voren te plaatsen, waardoor je enigszins opgesloten zit. Zelf vind ik dat overigens niet vervelend :)
Als tanktas heb ik de Tuareg van Hein Gericke, niet zo duur en past perfect (mooi veel vakjes, regenhoes, degelijk materiaal)...
DSC_1195.JPG
 
Drafter,
Ziet er stoer uit zo. Tanktas heb ik zelf gelukkig al. Vind ik offroad ook prettiger dan een rugzak. Tanktas die ik heb heeft ook nog zijtassen, heb ik echter nog nooit gepast/mee gereden. Tent wil ik naast de motor (links achter bij het zadel) opbinden en dan nog een 90l waterdichte roltas achterop en dan moet het wel goed komen. Wil binnenkort eens proefrijden met bagage, maar zoals reeds beschreven, werkt de rug fff niet mee.
 
Spijtig te horen van je rug Sarvin, klinkt niet fijn zeg, wel weer snel opknappen hoor!
Oh en ik bedoelde de Ortlieb zijtassen...in combinatie met de rolzak zijn ze handig.
Ben er alleen wel achter gekomen dat een lichte kleur ipv zwart makkleijker is ivb met zoeken naar spullen in bv een rugzak of roltas
 
Ja, zo'n rol is inderdaad makkelijk. Heb er een tent, slaapzak en luchtbed inzitten.
Maar zon dikke tanktas vind ik minder prettiog. Dit is zo'n goedkope rol van POLO van FLM ofzo. MEGA groot ;)

IMG_40591.jpg
 
Heb net de Nomad Rider Venture Bag besteld. Dat is zo'n u-vormige tas over het zadel, bedoeld voor off-road enzo. Ben benieuwd.......

l_venture1.jpg
 
De aldi heeft binnenkort van die roltassen voor weinig:
full

:W

Ik heb ook ooit eens eerder zulke tassen gehad, 1 grote en 2 kleintjes voor aan de zijkant langs de tank. Nadeel is wel dat de inhoud erg onoverzichtelijk is. Vooral bij de grotere kan dat erg vervelend zijn.
Ander nadeel is de geur die er zo lekker in blijft hangen, _O-
maarja met een prijs van nog geen tientje, tja...
 
Laatst bewerkt:
ik leg 2 roltassen, niet al te groot, achter elkaar. Zo wordt het niet te hoog. Met je lange zadel plus achterbakkie heb je ruimte zat voor 2 tassen. Evt een tanktas erbij (ik heb een magnetische, echt rete-handig!!) en een rugzakje en kind kan de was doen. Verder ben ik bergsport en fietsen gewend, dus ik pak zeer minimaal. Tentje onder 2 kilo, matje + slaapzak samen idem. Afijn, ieder zn ding natuurlijk. Overigens, als ik heel eerlijk ben; tegenwoordig zet ik 2 motoren op een aanhanger en mik onbeperkt bagage achterin een grote auto................ (sorry ;) )

"De aldi heeft binnenkort van die roltassen voor weinig:
http://www.aldi.nl/aldi_w...of_zak_48_5_556_5841.html"
Kun je je geen buil aan vallen lijkt me. Plastic lassen en plakken kunnen ze in CHina echt wel en voor Ortlieb betaal je echt de f*in hoofdprijs.
 
Laatst bewerkt:
Iggy,
Ik begreep wel dat je de zijtassen bedoelde. Ik ben ervan overtuigd, dat dit voor velen een goed alternatief voor dure koffers is. Maar om voor een beter (maar niet goed) alternatief van €150 te gaan, terwijl een 90l. roltas €13 + €6 voor verzenden bij Polo kost, kan ik mij helaas niet veroorloven. Vertoef liever een paar dagen langer in de bergen :Y . Later dit jaar ga ik toch voor alu. koffers. Ben inmiddels in een gemoedstoestand (leeftijd?), dat comfort boven sportiviteit gaat.
Overigens ook een goede tip over de kleur tas mbt vinden van spullen.

Nomiis,
Is wel een mooi gezicht hoor: een goed bepakte Suup. Ik zit zelf te denken aan 90l. Volgens mij is jouw tas 74l. Ik zit dan net weer wat relaxter met bagage. Ik kan wat betreft kleding minimaal reizen, maar neem wel (althans opslagruimte voor) koffie, suiker, poedermelk en pasta/rijst mee. Vraag me af of 74l. voldoende is.

Dré en Mattijs,
Zijn mooie aanbiedingen bij Aldi. Vind de tassen bij elkaar een mooie aanbieding, maar ga toch voor één grotere tas.

Alfred,
Dat is nog eens een mooie tas. Vind hem voor mijn diensten net wat te klein. Zoals ik ooit al eens schreef, neig ik meer naar Ray Mears t.o.v. Bear Grylls. Alu koffers bieden mij teveel om een duur alternatief te kiezen.
 
Laatst bewerkt:
De aldi heeft binnenkort van die roltassen voor weinig:
http://www.aldi.nl/aldi_waterdichte_tas_rugzak_of_zak_48_5_556_5841.html
:W

Ik heb ook ooit eens eerder zulke tassen gehad, 1 grote en 2 kleintjes voor aan de zijkant langs de tank. Nadeel is wel dat de inhoud erg onoverzichtelijk is. Vooral bij de grotere kan dat erg vervelend zijn.
Ander nadeel is de geur die er zo lekker in blijft hangen, _O-
maarja met een prijs van nog geen tientje, tja...

Bedankt voor de tip (Mattijs ook)
Ik heb er één nu. :)
 
Allen,
Leuk om zo'n actief forum te zien! Lees het altijd met veel plezier!

Na het schoonmaken en voorzien van zwitserssetje + olie vervangen, filers vervenagen, van het weekend weer flink bezig geweest met de motor:
- nieuwe ketting+ tandwielen
- nieuwe remschijf achter+ remblokjes+ klauw goed gereinigd
- remvloeistoffen ververst
- carburateurs gesynchroniseerd + afgesteld

Rijdt nu erg lekker moet ik zeggen, alleen houd soms een beetje in rond de 3.000 toeren, staat hij misschien te arm afgesteld?

Wil de motor nu verder verfraaiien (zal binnekort eens een foto plaatsen). Weet iemand waar een koplampbeschermer (rooster) besteld kan worden? Kedo niet en Pharaobike heeft ze alleen voor de AT. Weet er wel eentje via Ebay, maar zit geen bevestigingsmateriaal bij. Hoe zit dit trouwens bevestigd? Hoor het graag.
Groeten Ronald
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan