Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 10

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dank voor de tip van het koplamprooster Ronald, ik heb er daar ook 1 besteld, hij heeft er nog enkele liggen, voor 22,50 incl verzenden.
gr,leon

ok, mooi Leon!
Succes met het bevestigen. Wat je nodig hebt is een twee stukken metaal waar een boutje of schroefdraad aan zit, die je kunt klemmen tussen de koplampen. Daaraan draai je twee bouten door het rooster vast, zodat het rooster vastgeklemd zit (zie foto).
Had zelf wat oude klemmetjes van een bureaulamp liggen en die gebruikt, maar bij een doe het zelf zaak zullen ze heus wat hebben.

Gr,
Ronald
 
Laatst bewerkt:
Ik zit met een vraagje. Ik wil de voorspanning van mijn achterveer veranderen, alleen kom ik er met geen mogelijkheid met de sleutels die ik heb bij.
Is er een truucje of speciaal gereedschap voor, of moet ik echt de schokbreker loshalen?
 
Ik zit met een vraagje. Ik wil de voorspanning van mijn achterveer veranderen, alleen kom ik er met geen mogelijkheid met de sleutels die ik heb bij.
Is er een truucje of speciaal gereedschap voor, of moet ik echt de schokbreker loshalen?


Helaas dat laatste. Groot manko van deze fiets vind ik.
Ooit gooi ik er zo'n wilbers achterveer op met een hydraulische veervoorspanningsknop aan het frame. Kost zo'n beetje een halve suup, maar dan heb je ook wat ;).
 
Handig linkje, heb 'm opgeslagen. Maar het omzetten naar een bruikbaar bestand voor sygic lukt hier helaas ook niet mee.
Als je even 1 bestand wil mag je het wel mailen anders.
Of doe me in een PM de website en je mail, dan zal ik het even omzetten en mailen.
 
Hoi mannen, hier ik weer.
Kan het zijn dat onze xtz niet goed draait met een open testtankje?

Zojuist geprobeerd de motor te laten lopen op een testtankje zodat ik overal nog goed bij kan om af te stellen. Zo deed ik het altijd succesvol met mijn KLE. De xtz start en begint de lopen, maar na enige tijd gaat ze hoger en hoger in toeren. Zakt niet meer naar beneden, tenzij ik de luchtschroef heel ver uitddraai.
Misschien kan het zijn dat de luchtschroef bij demontage en montage van de carb is verdraaid geweest, maar dat kan dan toch niet veel zijn. Ik heb er zeker niet bewust aan zitten draaien.
Dacht dat het misschien de choke kon zijn, maar die heeft nieuwe plunjers en ik kan ook zien dat ze eruitgetrokken wordt en weer naar binnen geduwd.

Tweede vraag, wat zijn die twee hele dunne slangetjes die je op de foto omcirkeld ziet? Ze verdwijnen naar de achterkant van de motor. Waar moeten die ingestoken worden? Ik kan het in mijn boek niet zo rap terugvinden.

Slangetjes:
IMG_0312kl.JPG


Motor met testtankje:
IMG_0306kl.JPG
 
die twee slangetjes zitten op de carb (overloopslangetjes).
weet niet of 't helpt maar het hulptankje iets hoger hangen, gok dat de benzineslangen op het pompje goed zitten.

mvg hippie
 
Klickstart, zoals hippie al schrijft, testtankje hoger hangen (boven carbs). Als dat werkt en de benzinepomp zit goed aangesloten, is waarschijnlijk de benzinepomp kapot (of fff de bouten aandraaien, deze willen weleens los gaan zitten).
 
Helaas dat laatste. Groot manko van deze fiets vind ik.
Ooit gooi ik er zo'n wilbers achterveer op met een hydraulische veervoorspanningsknop aan het frame. Kost zo'n beetje een halve suup, maar dan heb je ook wat ;).

Helaas dus niet iets om 'even' op t werk in de pauze te doen...
Mijn veervoorspanning staat nu op z'n laagst. Heeft iemand een suggestie waar ik t een beetje moet zoeken wat betreft voorspanning? Ik weeg +/- 100kg vrijwel altijd alleen op de suup en rijd soms wat offroad.
 
Helaas dus niet iets om 'even' op t werk in de pauze te doen...
Mijn veervoorspanning staat nu op z'n laagst. Heeft iemand een suggestie waar ik t een beetje moet zoeken wat betreft voorspanning? Ik weeg +/- 100kg vrijwel altijd alleen op de suup en rijd soms wat offroad.

Ik zou hem ongeveer in het midden zetten. Je wil ook wel wat negatieve veerweg houden offroad. Je zou ook de wphb methode kunnen aamhouden. Ik ga de mijne nu iets opkrikken omdat hij te veel de langzame bocht in hangt en de lange bochten wat wijd wil gaan.
 
En hier is nog een opname van het geluid.
Starten zonder zelf nog wat gas bij te geven ging ook moeilijk.

Vaag. Ik zou het niet weten waarom hij de toeren in schiet. Ik zou in eerste instantie de benzinepomp bypassen. Heb je niet nodig als het zakje hoog genoeg hangt. Dan heb je ook wat meer tijd om te frutselen aan slangetjes enzo.
 
Zover ik weet, zijn de inlaatrubbers goed, die zijn tamelijk nieuw volgens Janenjoep.
Tankje hoger hangen, daar dacht ik ook aan.
Pomp?
Weet ik niet van hier.
Is het een membraanpomp die ergens druk van krijgt, of een elektrische?
De aansluiting, hulptankje in plaats van de slangetjes die normaal van de kranen komen, zal wel goed zijn. Anders zou ze helemaal niet willen draaien denk ik.
Het zal nog wat zoeken worden, dat ga je wel uitvinden hoe het moet, om de fiets goed af te stellen.
Groeten,
Doudou
 
Zit ik net te denken.
Is het wel een pomp?
Of is het gewoon een automatische kraan, zoals op zoveel japanse motoren?
Zo'n frutsel die reageert op (meestal) inlaat vacuum, en dan benzine doorlaat.
In dat geval hangt het tankje zeker te laag, zou boven het "pomp" nivo moeten hangen.
Mijn paar centen van inspiratie.
Groeten,
Doudou
 
Helaas dus niet iets om 'even' op t werk in de pauze te doen...
Mijn veervoorspanning staat nu op z'n laagst. Heeft iemand een suggestie waar ik t een beetje moet zoeken wat betreft voorspanning? Ik weeg +/- 100kg vrijwel altijd alleen op de suup en rijd soms wat offroad.
full

full


geberit plastic (afvoer), 2 maten in elkaar met parkers, zo heb ik het gedaan, met een kameraad.
motor staat wat hoger, vering is goed.
de klus wijst zich vanzelf, spanbanden gebruikt.

full

(foto van een xrv twin)
 
Laatst bewerkt:
Motor liep voor ik hem open gooide in stationair heel goed. Geen versleten rubbers.
Heb er de Zwitserse set in zitten nu en alles op fabrieksafstelling gezet volgens handleiding.
Tankje hoger zal ik morgen nog proberen.
Slangetjes in de carb prutsen ook.
Bedankt alweer !
 
Zit ik net te denken.
Is het wel een pomp?
Of is het gewoon een automatische kraan, zoals op zoveel japanse motoren?
Zo'n frutsel die reageert op (meestal) inlaat vacuum, en dan benzine doorlaat.
In dat geval hangt het tankje zeker te laag, zou boven het "pomp" nivo moeten hangen.
Mijn paar centen van inspiratie.
Groeten,
Doudou

Het is een pomp die werkt op het vacuüm van de motor. Dat is omdat het lage gedeelte van de tank onder de carbs zit. Je kan hem bypassen als je het tankje boven de carbs hangt. Ofwel, slangetje rechtstreeks op het t stukje.
 
Ik zou hem ongeveer in het midden zetten. Je wil ook wel wat negatieve veerweg houden offroad. Je zou ook de wphb methode kunnen aamhouden. Ik ga de mijne nu iets opkrikken omdat hij te veel de langzame bocht in hangt en de lange bochten wat wijd wil gaan.

Ah, over wphb gesproken, heb jij toevallig een linkje naar de pdf?
Overigens staat de veervoorspanning nu helemaal op 0, ik heb het idee dat de motor vrij stug aanvoelt achter. Stugger dan mijn kle in ieder geval welke aardig hard stond. Zelf heb ik het idee dat dit komt doordat de motor al aardig diep ingeveerd is...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan