Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 11

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit blijven toch de betere fotootjes he ;)

full


full


full
 
gaaf :Y

Die 25 liter benzine plus 5 kilo staal is inderdaad soms lastig van dat je frame te trekken, maar je krijgt er wel een goeie actieradius voor terug :)

Ik vraag me trouwens nog steeds af of je het zou kunnen testen met een volle tank, zonder pomp er tussen? Op zich zou je genoeg druk moeten hebben met alleen de benzine in je tank. Misschien is dat minder gedoe met benzine in bakjes? Je zou gewoon je carbs direct op je tank aan kunnen sluiten. Ik zie theoretisch geen bezwaar
 
Ik denk dat het misschien ook een kwestie is van wat water in de vlotterbakken, dat zo nu en dan de sproeier verstopt.
Dat zou misschien na een tijdje rijden over kunnen gaan.
De tank op reserve zetten en eens in een bakje laten lopen is natuurlijk een redelijk makkelijke test,
zien of er water in zit.
Zo ja, dan kan er water in de vlotterbakken zijn gekomen, en misschien dat er nog een beetje water in zit.
 
Vandaag heeft die op de terugrit van mijn werk (met volle tank) ook van die enorme knallen gegeven. Wel kunnen doorrijden.
Nakijken op water en zo is voor een andere keer als het gedaan is met waaien, regenen en sneeuwen. Er zit wel wat in dat idee van water, het is enorm vochtig weer.
Koppelingsplaten zijn ook onderweg. Dat wordt binnenkort weer serieus sleutelen...
Hoe test je zo'n pompje eigenlijk? Volgens Doudou is het een vacuümpomp en gaat zoiets niet kapot :?

heyy klickstart;

knallen is mooi hee

meestal komt het door terijk mengsel of lekke knalpot maar met dit vochtig weer kan het ook gewoon vocht zijn op je bobin+kabel.

vacuümpomp gaat niet stuk kan wel valse lucht trekken (schroefkes aantrekken of paste tussen doen) en zeker ook effe zien of er gene knik aan je darmke is die van de carb naar de pomp.
lukt het niet kom maaraf wil ik er wel eens naar kijken.

mvg gerke
 
Hoi Gerke, die knallen zijn oorverdovend, ik schrik me telkens rot haha :$
Had het telkens bij het uitbollen bergaf richting kruispuntje of zo. Je idee is zo gek nog niet. Zelf heb ik ook al gedacht aan de uitlaat, omdat ik hetzelfde ooit eens voor had met de KLE (gas lossen, uitbollen => knallen) en toen was de kraag gescheurd.
Hier zit een splinternieuwe RVS uitlaat op en ik moet zeggen dat ik het bevestigingssysteem vooraan nogal zwakjes vind. Als ik dat eerder had geweten had ik die nooit gekocht. Je kan zo zien dat de draadstang kromgetrokken wordt. En dan hebben we zaterdag nogal woeste ondergrond gehad (wortels, stenen, diepe plassen op kiezelbaantjes,...)
Kijk zelf maar eens op de foto, sorry, een propere heb ik op het ogenblik niet O-)
Dat is dus het eerste wat ik ga bekijken als ik tijd heb.

full
 
Hallo,ik heb een (misschien domme) vraag.
Waar leidt het onderste darmpje van het koelvloeistofexpansievat,dat zich aan de linkerbil bevindt,naartoe?
Ik reed eergisteren een toertje van een 40-tal minuten en mijn Ténéré begon wat koelvloeistof te verliezen.
De vorige eigenaar vertelde me dat hij de koelvloeistof tot boven vulde en het vatje dus overliep en ik me bijgevolg geen zorgen hoef te maken.
Aan de onderkant van dit koelvloeistofexpansievat zit er wel geen darmpje?
Ik zou volgens de vorige eigenaar een darmpje met een kraantje kunnen monteren en wanneer de koelvloeistof het maximumpeil bereikt,deze dan vervolgens wat aflaten.
Volgens een plaatselijke Yamaha dealer dient deze onderkant terug verbonden te zijn met de koeling?
Dien ik nu de vorige eigenaar te geloven,waar ik toch een goed gevoel bij had of geloof ik best de dealer?
2 tegenstrijdige berichten dus?
*O* :}
Wat denken jullie ervan?
 
Ik zou sowieso gewoon je koelvloeistof niet boven het maximale aangegeven niveau vullen, het staat er niet voor niets.

Ik snap niet helemaal hoe het nu zit bij je, maar zo hoort het te zijn:

TmYfSjl.png
 
Bij mij staat het bovenste darmpje van het reservoir in verbinding met de voorkant.Het onderste darmpje leidt gewoon naar de onderkant?
Bedankt voor het schema alvast Willemvu!
Mvg
 
Inderdaad bizar wat Hein vertelt.
Als het expansievat niet verbonden is met het koelsysteem heeft het toch helemaal geen nut?

edit: te laat met mijn antwoord :)
Het moet gewoon zoals op de tekening.
 
Laatst bewerkt:
Het expansievat is wel verbonden met het koelsysteem maar via de bovenkant in plaats van de onderkant?
En waar leidt de bovenste darm dan naar toe?
Gewoon als overloop veronderstel ik?
 
Ja de bovenste is een overloop, dat zit nergens aan vast

De onderste darm moet dus naar voren, aan je koelsysteem. Kraantjes en andere gekke plannen van de vorige eigenaar moet je niet doen dus. Ook zou ik even de hele fiets nalopen op andere gekkigheid want ik snap niet hoe die vorige eigenaar het zo kan verzinnen.. :P
 
Voor de duidelijkheid, in principe draait je koelvloeistof dus gewoon door je radiator en je motor in een rondje (pijltjes in het schema). Door temperatuursschommelingen zet de vloeistof uit en krimpt het in, daarom loopt er vanaf de bovenkant van je koelsysteem een darmpje naar je reservoir. Als de vloeistof warm wordt zet de vloeistof uit en vormt er wat overdruk, dan loopt er wat door het darmpje naar je reservoir. Als het weer afkoelt, loopt er weer wat terug uit je reservoir je koelsysteem in. Daarvoor moet het darmpje tussen je koelsysteem en je reservoir wel aan de onderkant van je reservoir zitten, anders krijg je bij het teruglopen de koelvloeistof nooit terug je koelsysteem in (dan krijg je er alleen maar lucht in).

Het overloopje aan de bovenkant van je reservoir is eigenlijk een ontluchting. Als het hier dicht zou zijn zou je druk op kunnen bouwen in het systeem en dat wil je niet, dan gaan er dingen knappen. Ook kan in het geval van ernstige oververhitting (kokend koelvloeistof) door deze overloop eventueel stoom wegkomen zonder dat het ergens anders ontploft.

Het schema hierboven is trouwens gewoon uit het werkplaatshandboek. Die kun je in de OP vinden :)

De vorige eigenaar gooide dus waarschijnlijk het expansievat tot de nok toe vol, waarna bij opwarming de overtollige koelvloeistof door het overloopje op straat terecht kwam. Kan verder niet zoveel kwaad, maar beter vul je het gewoon tot de aangegeven max.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Willemvu voor de duidelijke uitleg.
Ik ben nog een leek op het gebied van techniek van deze prachtige moto!
Met u uitleg wordt alles duidelijk!
Mvg
full
 
Zulke plaatjes zijn de beste vorm van dank *D

al issie een beetje te schoon, tijd om ermee door de modder te gaan zou ik zeggen })
 
Ik heb nog een stel blauwe vorkhoezen liggen.
Ik weet niet of ze passen op een Suup.
De maten zijn:
Dunne kant 42-45 mm, dikke kant 60mm.
Lang 30 cm.

full


Als iemand ze hebben wil. stuur een pm, je krijgt ze tegen portokosten.
Doei,
Doudou
 
Hoi Gerke, die knallen zijn oorverdovend, ik schrik me telkens rot haha :$
Had het telkens bij het uitbollen bergaf richting kruispuntje of zo. Je idee is zo gek nog niet. Zelf heb ik ook al gedacht aan de uitlaat, omdat ik hetzelfde ooit eens voor had met de KLE (gas lossen, uitbollen => knallen) en toen was de kraag gescheurd.
Hier zit een splinternieuwe RVS uitlaat op en ik moet zeggen dat ik het bevestigingssysteem vooraan nogal zwakjes vind. Als ik dat eerder had geweten had ik die nooit gekocht. Je kan zo zien dat de draadstang kromgetrokken wordt. En dan hebben we zaterdag nogal woeste ondergrond gehad (wortels, stenen, diepe plassen op kiezelbaantjes,...)
Kijk zelf maar eens op de foto, sorry, een propere heb ik op het ogenblik niet O-)
Dat is dus het eerste wat ik ga bekijken als ik tijd heb.

[afbeelding]

ai ai dat is zeker niet goed beetje uitboren om wat meer spel erop tekrijge staat nu tezeer onder spanning is nooit goed he.

ténéré moet niet blinken moet dienen voor wat hij gemaakt is dus gasss met dat ding!

mvg gerke
 
Vandaag nog even op en af naar het werk ermee en hij heeft maar één keer (goed hard) geknald !
In het weekend gaan we alles eens heel goed nakijken. Hier ligt al een lijstje klaar...
Ondertussen zijn de koppelingsplaten en -veren ook toegekomen. Er gaat nog druk gesleuteld worden binnenkort.
 
Vandaag nog even op en af naar het werk ermee en hij heeft maar één keer (goed hard) geknald !
In het weekend gaan we alles eens heel goed nakijken. Hier ligt al een lijstje klaar...
Ondertussen zijn de koppelingsplaten en -veren ook toegekomen. Er gaat nog druk gesleuteld worden binnenkort.

als hij dan knalt, heb je dan ook het gevoel dat de ontsteking even onderbroken is?
dan wellicht je contactslot controleren/reinigen.
 
Dat kan ik niet echt zeggen, omdat hij knalt bij het bergaf uitbollen, gas lossen dus.
Maar het contactslot nakijken kan nooit kwaad, tenminste als ik er weer niet de halve motor voor moet demonteren. Staat nu ook op het lijstje :)
 
controleer ook je uitlaat op lekkage, als hij bijvoorbeeld iets lekt bij de aansluiting op de cilinders of tussen bochten en demper, zuigt hij dan verse lucht naar binnen.
dat kan het knallen ook veroorzaken.
dus even hand achter tegen de demper drukken en kijken of hij ergens lekt.
 
gister een oeps momentje :X

na 2 weken stilstand (buiten onder de hoes) proberen starten en het lukte niet. 2 seconden leek er leven in te zitten. Accu leeg getrokken, alternatief vervoer geregeld en maar meteen aan de lader gehangen. Balen, vloeken, is het weer zo ver (laatst ook al, toen veel gerepareerd)

bleek 's avonds gewoon dat de benzine op was :+

Ik zet 'm op RES, één tikje en daar ging 'ie |(
 
Je bedoelde eigenlijk een "bloos" :$ momentje ?

;)

Wij gaan straks even wat testjes doen.
Gisteren nog mee weg geweest, drie knallen (zelfde scenario: bergaf, terugschakelen, uitbollen).
En als ik hem dan eens wil laten knallen lukt het niet :+
 
De uitlaat zat vooraan rechts niet goed vast. Doudou heeft het nu weer goed vastgezet. Helaas nog geen testrit kunnen doen. Hopelijk overmorgen ermee naar het werk.
We hebben de kist van het zijspanframe afgehaald om binnenkort de koppeling te doen.

Hier iets anders: https://www.facebook.com/groups/51782357696/
Het is een facebookgroep over de XTZ 750 Super Ténéré, waar iemand bezig met een suup te restaureren. Erg mooi om te volgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan