Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 11

Status
Niet open voor verdere reacties.
Blij te zien dat de S10 nog zoveel liefde krijgt Willem!
Het verbaasd met dat die naalden zo rap inslijten, had ik destijds vervangen incl de zwitserse set. Mijn Elefant 900 heeft dezelfde mikuni maar daar is niets aan te zien.

nou ik ben lekker bezig geweest vandaag


eerste wat me opviel was dat de chokeplunjers wel aan vervanging toe zijn, mooi spoortje van een lekkage daar

[afbeelding]


Toen de hele boel maar uit elkaar getrokken
[afbeelding]

En de carburateurs los + uit elkaar. Ik kwam hoofdsproeier maat 140 tegen dus er zit een zwitsers setje in, zoals verwacht. Naaldbuizen en chokeplunjers vervangen, dat was appeltje eitje. Naaldbuizen instructie had ik op youtube gekeken - aanrader.
[afbeelding]


De naalden zelf waren dus ook van een zwitserse set. Ze waren iets langer (2 mm ofzo) dan de OEM naalden die ik van Kedo had. De diameter en vorm waarmee ze de naaldbuizen in staken was wel exact hetzelfde. Door het clipje precies even hoog te zetten heb ik dus de OEM naalden kunnen gebruiken in combinatie met een zwitsers setje sproeiers. Mooie meevaller :) Zo heb ik nette, nieuwe naaldbuizen, naalden, en chokeplunjers *O* Zie foto, de versleten naald heeft de clip er nog op.
[afbeelding]

Ook kwam ik er achter de reden voor het overstromen van mijn carburateur. De vlotternaaldophanging (dat oranje-achtige plastic ding) stond een beetje scheef en daardoor kwam het verbindingsstukje tussen de twee vlotters tegen de carb behuizing aan. Daardoor sloot de vlotternaald niet helemaal netjes af. Is blijkbaar al langer aan de gang, op het raakpunt was het aluminium van de carb behuizing mooi glimmend :')

[afbeelding]

Alles weer in elkaar gezet, nog even de NAKS gecheckt aan de hand van René's bestandje (8 vd 16 kliks), olie gepeild - toen was het mis. Vér boven het niveau, olietank bleek bijna tot de nok toe vol.

Een eind afgetapt tot het juiste niveau en even aan de olie geroken. Gelukkig geen benzinegeur. Ik ben nog ff naar de motorzaak (bolman) gereden om zeker te weten dat mijn neus me niet bedroog, maar daar vonden ze het ook niet naar benzine ruiken. Ze vertelden me ook dat de suups van 1989 en 1990 slechts 3.6 liter olie in het blok hebben. Ik heb dus een wphb van 1991+ bouwjaren, daarin staat 4 - 4.4 liter (dit staat ook in de OP trouwens).

Toch gek, want ik heb me het apelazarus gepeilt toen ik de oliewissel deed een paar weken terug. Misschien toch iets te enthousiast gegoten..


Ook nog ff naar Piet de Lasser gereden, die gaat dinsdag mijn jiffy verlengen en verstevigen! :}
 
ja rijdt weer prima, verbruik ga ik nog zien. Was 1 op 11, dus kan eigenlijk alleen maar beter worden.
Het lekt in ieder geval niet meer *O*

Ik ga op de suup naar Piet en hij gaat ter plekke knutselen, dus die cameltoe komt wel goed :)


vreemd iggy van die olie... Er klopt toch iets niet helemaal; ik heb de lege 4L fles gevuld met mijn oude olie. 4 liter uit mijn motor dus, en 4 liter nieuwe olie er in. Nu weer iets minder dan een halve liter extra afgetapt. Maar het zal wel aan mij liggen :?

Willem, Suup heeft twee aftap-pluggen he |(
 
Die heb ik allebei gebruikt, gewoon netjes volgens het wphb. Ik had ook het oliefilter vervangen.

@dahaaz, leuk wat van je te horen :) Ik was zelf ook verbaasd over het inslijten van de naalden, maar ik gok dat de choke plunjers de grootste factor waren in het verbruik. Maar goed, nu is alles weer netjes :)

waar is deel 12 ja?
 
Die heb ik allebei gebruikt, gewoon netjes volgens het wphb. Ik had ook het oliefilter vervangen.

@dahaaz, leuk wat van je te horen :) Ik was zelf ook verbaasd over het inslijten van de naalden, maar ik gok dat de choke plunjers de grootste factor waren in het verbruik. Maar goed, nu is alles weer netjes :)

waar is deel 12 ja?

hier een bouwtekening(etje) van een mod zodat de naalden minder of niet meer jutteren in de buizen tgv. de schuine stand van de carbs, het zou slijtage verminderen;

full

full


@Hookeniggy, wil je om mee een rondje den Haag dan?
 
Goeiemiddag,
na een jaartje afwezig te zijn ga ik weer eens aan de slag met mijn suup.
vorig jaar hebben ze bij mij mijn contactslot eruit gebroken en door het kopen van een huis en een kleine krijgen ben ik niet meer toe gekomen aan mijn motor.
Nu is mijn vraag of iemand weet waar ik nog makkelijk een contactslot kan oppikken, of dat er sloten zijn die onderling uitwisselbaar zijn.
 
hier een bouwtekening(etje) van een mod zodat de naalden minder of niet meer jutteren in de buizen tgv. de schuine stand van de carbs, het zou slijtage verminderen;

[afbeelding]
[afbeelding]

@Hookeniggy, wil je om mee een rondje den Haag dan?

Stomtoevallig net vorige week met dat issue bezig geweest met mijn TDM.
Vriend van mij heeft nu een behoorlijk voorraadje gemaakt van deze aanpassing.
Binnenkort verkrijgbaar dus, voor niet al teveel geld ;)
 
komen jullie nu mee, het zit er net allemaal weer op :')

maar bedankt! Wellicht dat ik de boel binnenkort maar weer eens open schroef dan
 
@Daan, kijk even op marktplaats voor wat sloop xtz's. Bij hps motoren bijvoorbeeld, maar er staan er nog meer. Anders de duitse ebay, daar heb je er veel
 
Stomtoevallig net vorige week met dat issue bezig geweest met mijn TDM.
Vriend van mij heeft nu een behoorlijk voorraadje gemaakt van deze aanpassing.
Binnenkort verkrijgbaar dus, voor niet al teveel geld ;)

ben benieuwd wat ie vraagt voor het door dremelen van een ringetje
;)
 
Allen,

Voor eventueel geïnteresseerden: Heb besloten mijn ST in de verkoop te doen. '(
Ondanks dat hij echt geweldig rijdt, toch op zoek naar een meer voor de weg georiënteerde motor, zoals een TDM.

zie: http://link.marktplaats.nl/m932195912

Weet dat hij niet de goedkoopste is, maar hij is dan ook in superstaat.

Groeten,
Ronald
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan