Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

@Rhino2007
Die kuipset ken ik, 415-500 euro (ex. verzenden, geen idee?). Maar wil je dan een eigen kleurtje-stickertje dan zit je toch al snel aan €600-650. En dan heb je het alleen nog maar over kuipdelen. Ach, hobby mag geld kosten toch;)
https://www.ebay.com/itm/Yamaha-XTZ...ring-set-1989-96-model-/223592735392#shpCntIdHier zat ik ook al aan te denken maar ik heb geen zekerheid dat ze de juiste kleuren gebruikt hebben.
Met name wit is te wit en de sticker zijn niet juist.
Boven de stickers met “super ténéré” en het voorspatbord is het zwart/blauw en hoort er naast het zwart nog een streepje blauw te zitten.
Ook hoort het spatbord zwart te zijn aan de achterkant.
s-l1600.jpg

Voordeel is wel dat ze kleine kapjes aan de achterkant hebben.
Al met al een leuke set maar imitatie.

Een bedrag dat begint met een 3 is beneden mijn verwachting Rhino2007 :}
 
@Rhino2007

https://www.ebay.com/itm/Yamaha-XTZ...ring-set-1989-96-model-/223592735392#shpCntIdHier zat ik ook al aan te denken maar ik heb geen zekerheid dat ze de juiste kleuren gebruikt hebben.
Met name wit is te wit en de sticker zijn niet juist.
Boven de stickers met “super ténéré” en het voorspatbord is het zwart/blauw en hoort er naast het zwart nog een streepje blauw te zitten.
Ook hoort het spatbord zwart te zijn aan de achterkant.
Bekijk bijlage 1503345
Voordeel is wel dat ze kleine kapjes aan de achterkant hebben.
Al met al een leuke set maar imitatie.

Een bedrag dat begint met een 3 is beneden mijn verwachting Rhino2007 :}
Het is inderdaad een leuke set als je niets meer heel hebt, volgens mij kun je ze ook blanco krijgen en dan kun je zelf lekker kleuren en stickeren met zo’n Italiaanse stickerset.
Qua prijs: ben benieuwd wat het gaat doen. We hadden een op het oog serieus gegadigde maar die haakte vreemd genoeg af.
 
Hee hallo!

Ik wil jullie graag om hulp vragen.

Ik heb een super toffe Suup uit 1990. Het enige jammere is dat hij sinds een tijdje veel meer brandstof verbruikt dan een tijdje terug. Gemiddeld rijd ik nu 1:12 i.p.v. 1:16 en dat maakt nogal uit, zeker als je euro98 tankt.

Nu had ik een lekkende brandstofkraan, maar die is succesvol vervangen. Daarnaast heb ik onlangs de carburateurs ultrasoon gereinigd en een revisiekitje erin gezet. Natuurlijk is hij weer opnieuw afgesteld en tijdens het rijden merk ik geen bijzonderheden.

Dit weekend kreeg ik tijdens een ritje van degene die achter mij reed de klacht dat hij wel heel veel benzine van mijn motor rook. Zowel verse benzine (als ik een mooie peut gas gaf) als niet goed verbrande benzine (gewoon tijdens het rijden).

Heeft iemand van jullie een idee waar het aan kan liggen? Ik zou graag weer teruggaan naar het oude verbruik en het zou ook fijn zijn als ik een iets kleiner milieudelict ben als ik aan het touren ben. :-)
 
Hee hallo!

Ik wil jullie graag om hulp vragen.

Ik heb een super toffe Suup uit 1990. Het enige jammere is dat hij sinds een tijdje veel meer brandstof verbruikt dan een tijdje terug. Gemiddeld rijd ik nu 1:12 i.p.v. 1:16 en dat maakt nogal uit, zeker als je euro98 tankt.

Nu had ik een lekkende brandstofkraan, maar die is succesvol vervangen. Daarnaast heb ik onlangs de carburateurs ultrasoon gereinigd en een revisiekitje erin gezet. Natuurlijk is hij weer opnieuw afgesteld en tijdens het rijden merk ik geen bijzonderheden.

Dit weekend kreeg ik tijdens een ritje van degene die achter mij reed de klacht dat hij wel heel veel benzine van mijn motor rook. Zowel verse benzine (als ik een mooie peut gas gaf) als niet goed verbrande benzine (gewoon tijdens het rijden).

Heeft iemand van jullie een idee waar het aan kan liggen? Ik zou graag weer teruggaan naar het oude verbruik en het zou ook fijn zijn als ik een iets kleiner milieudelict ben als ik aan het touren ben. :-)

Welkom in dit topic! :)
De dingen die vaak een hoog verbruik bij de suup veroorzaken zijn de chokeplunjer en de naaldbus (en soms naald). Je zult even bij jezelf moeten nagaan of je deze onderdelen vervangen hebt bij het reviseren van je carbs.
 
Welkom in dit topic! :)
De dingen die vaak een hoog verbruik bij de suup veroorzaken zijn de chokeplunjer en de naaldbus (en soms naald). Je zult even bij jezelf moeten nagaan of je deze onderdelen vervangen hebt bij het reviseren van je carbs.

Dankjewel!

Volgens mij blijft de chokeplunjer niet hangen, maar ik heb daar op zich niets mee gedaan.
Ook aan de gasnaald of naaldbus heb ik niet gezeten, maar de naald zag er niet versleten uit.
Maar dat kan ik altijd nog opnieuw controleren.
 
Dankjewel!

Volgens mij blijft de chokeplunjer niet hangen, maar ik heb daar op zich niets mee gedaan.
Ook aan de gasnaald of naaldbus heb ik niet gezeten, maar de naald zag er niet versleten uit.
Maar dat kan ik altijd nog opnieuw controleren.

De chokeplunjer blijft ook niet hangen, maar kan wel versleten zijn. De naaldbussen zijn bijna zeker versleten (dat doen ze nl. soms binnen 10.000 km), tenzij er in het verleden eens een FactoryPro setje is gemonteerd. Bovendien is het zien of een naald versleten is erg lastig, hij kan nl. op meerdere manieren verslijten.
 
De chokeplunjer blijft ook niet hangen, maar kan wel versleten zijn. De naaldbussen zijn bijna zeker versleten (dat doen ze nl. soms binnen 10.000 km), tenzij er in het verleden eens een FactoryPro setje is gemonteerd. Bovendien is het zien of een naald versleten is erg lastig, hij kan nl. op meerdere manieren verslijten.

Aha! Oke, en hoe kan ik zien/merken dat de chokeplunjer versleten?
En die naaldbussen ga ik dan eens nakijken.
Stel dat ik nieuwe bussen en naalden in de carberateurs zou willen doen, zijn daar nog speciale tips en trics waar ik van moet weten?
 
Om een beter benzinegebruik te krijgen en minder snel versleten naaldbuizen wordt bij TDM's vaak de zgn Postma modificatie gedaan. De naald gaat dan rechter in de naaldbuis.
 
Het is inderdaad een leuke set als je niets meer heel hebt, volgens mij kun je ze ook blanco krijgen en dan kun je zelf lekker kleuren en stickeren met zo’n Italiaanse stickerset.
Qua prijs: ben benieuwd wat het gaat doen. We hadden een op het oog serieus gegadigde maar die haakte vreemd genoeg af.

Ik ben wel nieuwsgierig naar de italiaanse stickers die je noemt, en vooral die zwarte op je tank en zijpanelen. Heb je daar een link van waar je ze kunt bestellen?
Mijn project ziet er hopelijk ooit ook zo dik uit! maar hij begint zo:
IMG_1936.jpeg
 
Ik ben wel nieuwsgierig naar de italiaanse stickers die je noemt, en vooral die zwarte op je tank en zijpanelen. Heb je daar een link van waar je ze kunt bestellen?
Mijn project ziet er hopelijk ooit ook zo dik uit! maar hij begint zo:Bekijk bijlage 1505176
Dat zijn nu net de stickers die we zelf hebben laten maken. Maar met jouw fiets moet het goed komen denk ik: ik zie nette velgen, nette vork, op het oog geen gescheurde kappen, weinig roest, stalen remleidingen en vervangen schijven. En het originele afdekplaatje voor het gereedschapsvak, dat is al bijna een collectorsitem :)
 
Dat zijn nu net de stickers die we zelf hebben laten maken. Maar met jouw fiets moet het goed komen denk ik: ik zie nette velgen, nette vork, op het oog geen gescheurde kappen, weinig roest, stalen remleidingen en vervangen schijven. En het originele afdekplaatje voor het gereedschapsvak, dat is al bijna een collectorsitem :)

aaaaaah oke, want ik zie een soort gelijke sticker op die ontzettend mooie Colombiaanse T7.5.. dus dacht, die zijn vast ergens te bestellen... Maar dan moet ik een sticker producent zoeken.Dank voor het antwoord. mocht je iemand aanbevelen die dat goed kan, en een referentie heeft hoe het ongeveer zou moeten ;) graag.

de verkoper is speciaal teruggereden voor het afdekklepje toen hij m verloor tijdens een rally :) hij heeft verder al vele zaken voor mij gedaan, en ook heel netjes weggewerkt!
 
Aha! Oke, en hoe kan ik zien/merken dat de chokeplunjer versleten?
En die naaldbussen ga ik dan eens nakijken.
Stel dat ik nieuwe bussen en naalden in de carberateurs zou willen doen, zijn daar nog speciale tips en trics waar ik van moet weten?

Ik zag duidelijk verschillen tussen mijn oude en nieuwe plunjers. Maar ze zijn niet extreem duur dus koop gewoon 2 nieuwe, setje naaldbuizen (En gasnaalden als je die nog niet had vervangen) en overweeg meteen een Zwitserse set sproeiers er bij te kopen. Kun je allemaal bij kedo bestellen en zullen je afstelling zuiniger maken. En dan 1x de carburateurs los halen en alles vervangen. De inlaatrubbers ook even controleren op scheuren. 30 jaar oud rubber wil nog weleens hard worden, scheuren en lekken. Je kunt ze in heet water leggen voor het monteren, dan krijg je de boel weer makkelijk in elkaar gezet. Wel afdrogen natuurlijk je wil geen water in je motor. Als je terug zoekt kun je waarschijnlijk nog wel een foto vinden die ik ooit heb geplaatst, met de versleten plunjers
 
@Rhino2007 Heb je wat gedetailleerde foto's van wat jullie gemaakt hebben onder de ruit?
welk stuur en welke banden zitten er op?

erg mooie suup trouwens.
C171034C-A25D-486F-8274-35AFC4B43782.jpeg

Kun je hier iets mee? Het is een heel werk geweest, maar we hadden gelukkig de mal nog van onze eigen motoren. Stuur hadden we nog liggen, dus geen idee eerlijk gezegd. Bandjes zijn de welbekende Heidenau K60 Scout M+S. Vooral achterband worstelen we iedere keer behoorlijk mee met omleggen, maar een prima allround band, goed slijtvast en nog aardig mee te sturen op de asfalt verbindingswegen:]
 

Bijlagen

  • 8BDF81BC-4AD6-4390-8A47-AE12C7ABEF43.jpeg
    8BDF81BC-4AD6-4390-8A47-AE12C7ABEF43.jpeg
    29,6 KB · Weergaven: 6
Hallo! Mijn yam super tenere uit 93 verbruikt vrij veel koelvloeistof. Staat nu een kleine 20k km op. Ik heb het leidingsysteem nagetrokken en zie nergens lekkage. Uitlaatgas is transparant en ruikt normaal ook bij warme motor. Olie is schoon, drijft geen andere vloeistof op.

Afgelopen dagen is die wel flink warm geweest met dit weer en off road rijden. Verder heb ik een mx spatbord die ongeveer een derde van het oppervlak van de radiator grill bedekt. Dus de radiator krijgt iets minder rijwind.

Iemand tips/ervaringen?
 
Verbruikt ie het? Of perst ie het er uit tot een bepaald warm niveau? Als je het dan controleerd als ie koud is, lijkt het te laag.
 
Goeiemiddag allemaal. Ik ben al een tijdje weg geweest van MF. Ik was benieuwd of dit forum nog een beetje leeft.
Ik ben sinds lange tijd weer eens bezig met mijn suup. Hij heeft een tijdje stil gestaan.
 
Hey @Daan_M
Dat is idd een tijd geleden, jaartje of 6 denk ik?

Omdat mijn suup ook nogal een slokje lust 1:13 ben ik de carb`s wat gaan upgraden.
Allereerst vernikkelde nieuwe buizen van factorypro
Deze slijten niet zo snel als de standaard buisjes en scheelt met de tijd veel brandstof en een sleutelsessie.

IMG_3742.jpeg

Meteen heb ik de scheve naaldpositie verholpen door plastic ringetjes op maat te maken.
IMG_3748.jpeg IMG_3750.jpeg
IMG_3755.jpeg IMG_3754.jpeg
De ringetjes vullen precies de opstaande rand van 2mm op zodat de naald nu recht naar beneden gaat.
Maar door de luchtstroom zal de naald toch nog tegen de buis aankomen maar alle kleine beetjes helpen.
Ook heb ik preventief de chokeplunnjers vervangen, de oude gaan in de reservedoos want die zien er nog goed uit.

Mijn suup heeft de standaard sproeierbezetting van #70 en ik vraag mij af of dit wel de juiste maat is.
Ik heb een laser demper en de carb`s zijn dus niet aangepast.
Weet iemand wat voor sproeierbezetting geadviseerd wordt met een laser demper?
Luchtfilter is standaard.
Heb nog een paar maanden om te experimenteren en hoop op een goed resultaat.

Nog een tip voor oude luchtfilterbuizen op de carb`s te krijgen.
Die van mij zijn zo stug dat je ze met geen mogelijkheid goed om de carb`s krijgt als de car`s in de inlaatrubbers zit.
Ik neem daarvoor de carb`s uit de inlaatrubbers en plaats er een plaatje ijzer tussen.
Hierdoor liggen de carb`s hoger en kan je de luchtfilterbuizen op de carb`s duwen/stampen/vrotten krijgen.
IMG_3759.jpeg
Als je ze dan goed hebt vastgezet haal je de plaat weg en kunnen de carb`s in de inlaatrubbers gedrukt worden.

Ik hoop dat het verbruik nu een beetje minder is, niet dat ik mij zorgen maak om de benzineprijzen maar meer omdat ik straks in Spanje
op +2000 meter hoogte ook nog wat power wil hebben en geen geplof van een te rijk mengsel.

Mijn andere suup krijgt binnenkort ook nikkelbuisjes.
Had ik al verteld dat deze suup binnenkort in Classic & Retro Magazine staat?
Heb hiervoor mijn suup ter beschikking gegeven en heb er een mooie fotoserie van.
IMG_3690.jpeg


Nee, ik heb de cameraman niet omver geduwd, zelden iemand met zoveel passie een foto zien maken.
Was zo gaaf. :}
 
Ziet er goed uit @Raymond W !
Mag ik vragen waar je de Factory Pro naaldbuizen hebt besteld? Als mijn carbs weer eens uit elkaar gaan wil ik ze er ook in zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan