Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Op 12 september a.s. heb ik een Allroads Motor Meeting 2020 georganiseerd. Een laagdrempelige meeting voor Allroad motorrijders om kennis te maken, ervaringen én inspiratie te delen. Aansluitend is er ook nog een korte rit van 30 kilometer door de directe omgeving van Amersfoort en Barneveld. Alle informatie kun je vinden via het forum 'Waar is wat te doen?'. Leuk als er uiteraard ook een paar mooie Super Tenere's van de partij zijn! Hopelijk tot dan :)
 
Hallo allen. Ik zal me even voorstellen.
Ik ben Jimmy en heb sinds kort ook een super tenere xtz750. Niet de mooiste maar na een kleine reparatie rijd hij wel super.
Ik ben van plan de fiets op te knappen. Een dakar replica hoort zelfs bij de opties.

Ik probeer 12 september ook aanwezig te zijn.
Voor de tenere ben ik nog wel opzoek naar de zijkappen. Iemand deze in de aanbieding?

1597326058500279313307753300822.jpg
 
Welkom Jimmy,
Je was mij net voor om deze suup te kopen.
Vond hem aan de hand van de foto`s van de adverteerder geen €500 waard maar nu ik hem beter zie had ik er toch wel iets mee gekund.

Kuipwerk is schaars, tenzij je voor nieuw gaat.
Zitten die half afgezaagde zijkappen er niet meer bij?

Feli trouwens met deze aankoop.
 
Welkom Jimmy,
Je was mij net voor om deze suup te kopen.
Vond hem aan de hand van de foto`s van de adverteerder geen €500 waard maar nu ik hem beter zie had ik er toch wel iets mee gekund.

Kuipwerk is schaars, tenzij je voor nieuw gaat.
Zitten die half afgezaagde zijkappen er niet meer bij?

Feli trouwens met deze aankoop.
Dank je. Hij is wel erg verroest en wordt er niet beter op met poetsen. Alles moet opgeknapt worden maar technisch lijkt hij wel ok. Die halve kappen zitten er bij maar geen ruit. Ik zag in het vk nieuwe polyester kuipwerk. Bij Search Results for “YAMAHA XTZ 750 SUPER TENERE 1990” | Perfect-fairings iemand ervaring mee?

Ps. Ik ga eerst eens een stukje teruglezen op dit forum voordat ik vragen stel die al 40x zijn beantwoord.
 
Van 't weekend weer lekker geklust aan de suup:
mZT9GHK.jpg

QV1TPPr.jpg

Heb heldere koplampen geplaatst, solide bussen in de kroonplaat voor 't stuur, nieuwe ruitje en m'n nieuwe TomTom gemonteerd!

hxakN88.jpg

2nqsRFB.jpg


Zondag avond een lekker stuk er mee gereden en dat rijdt goed! Alleen toen ik de suup af zetten kreeg ik hem niet meer gestart. Net even van alles doorgemeten en het lijkt dat m'n stator overleden is. Heeft iemand hier nog een goede liggen? Of weten jullie of die van de TDM/TRX ook passen?
Heb je je nieuwe koplampen al kunnen testen?
Ben je er tevreden over, en waar heb je ze vandaan? Ben zelf niet blij met de hoeveelheid goed geplaatst licht van de mijne.
 
Ik heb laatst een setje led`s van Ali gekocht.
IMG_4036.jpeg
Dit zijn zo`n beetje de enige die passen in de ouwe fittingen.
Dingen geven verrassend goed licht.
Vooral de borden en alles met reflectie materiaal licht goed op.
 
Ik heb 1 h4 fitting en de ander was een h1. En ik heb er h4 led lampen in , maar mensen seinen dat het te fel is. Dus zoek naar iets beters qua gericht licht.
 
Heb je je nieuwe koplampen al kunnen testen?
Ben je er tevreden over, en waar heb je ze vandaan? Ben zelf niet blij met de hoeveelheid goed geplaatst licht van de mijne.
Ze geven een mooi lichtbeeld! Heb er nog niet mee in het donker gereden. Deze lampen heb ik ook gekocht omdat ze beter werken met LED's (omdat de lens helder is). Ik heb ze gekocht via een facebookgroep van Christof Ra.
 
Ze geven een mooi lichtbeeld! Heb er nog niet mee in het donker gereden. Deze lampen heb ik ook gekocht omdat ze beter werken met LED's (omdat de lens helder is). Ik heb ze gekocht via een facebookgroep van Christof Ra.
Dat zijn mooie vooruitzichten😁 Is die man ook op andere manieren te bereiken?
Ik heb geen fb. Als ik z'n naam google komt er niets zinnigs boven
 
Als je geen Facebook hebt kun je hem moeilijk bereiken denk ik. Het ruitje kostte mij (tezamen met een ruit voor m'n 3AJ) 150e inclusief verzendkosten, die 21,95e waren.
 
De 1e drie ruitverhogers zijn de deur uit, erg benieuwd wat de kopers ervan maken.
 

Bijlagen

  • 155C7234-6B1A-4C25-8F71-00F3CD251235.jpeg
    155C7234-6B1A-4C25-8F71-00F3CD251235.jpeg
    182,7 KB · Weergaven: 18
  • E61317A9-4067-486D-843B-24EE85C4B882.jpeg
    E61317A9-4067-486D-843B-24EE85C4B882.jpeg
    150,8 KB · Weergaven: 19
Even een vraagje.
Ik heb nu inmiddels 1000 km gereden met de Xtz750. Wat mij opviel is dat er een klein drupje olie onder aan de bout (Nr21 op de tekening) zit.
Ik heb even goed gekeken waar ik denk dat het vandaan komt. Het komt waarschijnlijk bij het nokje vandaan waar het lijntje van de "1 op de tekening" op op het onderste gedeelte van het blok uitkomt. Vanaf daar is het "nat"
Screenshot_20200807-074701~2.png
Dus hij zweet daar wat door de pakking heen. Heeft iemand hier ervaring mee. De motor heeft de afgelopen 7 à 8 jaar stilgestaan. Misschien dat de pakking wat uitgehard is?
De olie die er in zit is 20W50.
Ik snap dat het een oud beestje is maar het liefste heb ik m toch droog.
 
hoogstwaarschijnlijk komt dat van de keerring van de uitgaande as. Is eenvoudig te vervangen.
 
Sinds kort ben ik de trotse bezitten van mijn eerste super tenere. Blijkt dat ik er een met een slecht blok gekocht heb want het blok is al vastgelopen. Nu heb ik nog een blok van een tdm 850 liggen en ik heb al een paar keer gezien dat het mogelijk is dit blok in je xtz750 te bouwen. Heeft iemand dit gedaan of weet een van jullie iemand die dit weleens gedaan heeft? Ik heb een poging gedaan maar kan op het forum ook niet echt iets vinden.

bvd
Daan
 
Hey Daan,

Welkom!

Het blok van het eerste type TDM850 (de 3VD) past zo in je suup. Je moet dus wel even checken dat je een 3VD blok hebt.
Als het goed is moet je een aantal onderdelen van je originele 750 blok overzetten(opgezocht op het duitse tenere forum):
-alu bussen voor de achterbrug ophanging;
-aansluiting richting je olietank;
-onderste deel van je carter (sump in het engels, kan de nederlandse benaming niet meer bedenken).

Als je dit gaat doen, is het wellicht leuk om wat foto's te maken, dan kunnen we het documenteren :)
 
Zijn leuke projecten, Daan. Eigenlijk krijg je met een 3VD blok in een XTZ de woestijnracer waarmee een paar keer de Parijs/Dakar is gewonnen, door onder andere Stephane Peterhansel. Later kwam er een 270 graden blok in de racer.
@ Bowler.. sump is carterpan.
 
De heren hierboven hebben het juist. Zelf heb ik er een 4 tx ingebouwd. Dat heeft een klein beetje meer werk nodig. Let wel op dat de cilinders en kop iets hoger zijn. Dus dat dwarsbuisje in het frame onder de tank moet er even tussen weg geslepen worden. Verder een leuk klusje. Controleer ook meteen je klepspeling even. Gaat zo veel makkelijker op de werkbank🙂
 
De heren hierboven hebben het juist. Zelf heb ik er een 4 tx ingebouwd. Dat heeft een klein beetje meer werk nodig. Let wel op dat de cilinders en kop iets hoger zijn. Dus dat dwarsbuisje in het frame onder de tank moet er even tussen weg geslepen worden. Verder een leuk klusje. Controleer ook meteen je klepspeling even. Gaat zo veel makkelijker op de werkbank🙂
Daar heb ik eigenlijk nog nooit iemand iets over horen zeggen. Is dat buisje weghalen makkelijker voor het monteren/demonteren of is het echt noodzakelijk?
 
Heeft iemand hier een spanningsregelaar (voor een suup van 94 of later) die ik kan overnemen/lenen. Ik vermoed dat de mijne kapot is.
Laadspanning zakt compleet in als ik m'n (nieuwe) lampen aan zet. In eerste instantie was die een doorgesleten draad van de stator (door slecht installeren van mijn kant), maar nu dat gefixed is doet hij 14V stationair, maar bij het aanzetten van de lampen gaat hij naar 12,5V of soms onder de 12V.
 
Terug
Bovenaan Onderaan