Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Heeft iemand hier een spanningsregelaar (voor een suup van 94 of later) die ik kan overnemen/lenen. Ik vermoed dat de mijne kapot is.
Laadspanning zakt compleet in als ik m'n (nieuwe) lampen aan zet. In eerste instantie was die een doorgesleten draad van de stator (door slecht installeren van mijn kant), maar nu dat gefixed is doet hij 14V stationair, maar bij het aanzetten van de lampen gaat hij naar 12,5V of soms onder de 12V.
Waarschijnlijk op je accu gemeten?
Meet eens voor en na de zweefzekering, daar kan al een groot verschil in zitten.
En controleer ook de stekkers op verbranding.

Ik liep ook te klooien met hetzelfde.
Heb nu led koplampen en dat scheelt al aanzienlijk.
Tijdens het rijden kom ik op 14V met verlichting aan, uit zo`n 14,5V
Met de oude standaard waxinelichtjes kwam ik niet boven de 13V
 
Waarschijnlijk op je accu gemeten?
Meet eens voor en na de zweefzekering, daar kan al een groot verschil in zitten.
En controleer ook de stekkers op verbranding.

Ik liep ook te klooien met hetzelfde.
Heb nu led koplampen en dat scheelt al aanzienlijk.
Tijdens het rijden kom ik op 14V met verlichting aan, uit zo`n 14,5V
Met de oude standaard waxinelichtjes kwam ik niet boven de 13V
De stekker is niet verbrand, dat had ik al bekeken. Heb de SR er even uit gehaald om te meten wat die doet. Zal de zweefzekering ook even meten (is al een keer vervangen ook door een steekzekering).

Wat voor led-lampen heb je er in gezet?
 
Alie`s
IMG_4036 2.jpeg
 
Heeft iemand hier een spanningsregelaar (voor een suup van 94 of later) die ik kan overnemen/lenen. Ik vermoed dat de mijne kapot is.
Laadspanning zakt compleet in als ik m'n (nieuwe) lampen aan zet. In eerste instantie was die een doorgesleten draad van de stator (door slecht installeren van mijn kant), maar nu dat gefixed is doet hij 14V stationair, maar bij het aanzetten van de lampen gaat hij naar 12,5V of soms onder de 12V.

Ik moet zeggen dat ik het zonder weg halen van het pijpje ook voor elkaar kreeg. Maar het was veel , veel makkelijker toen ik het weg geslepen had.
Spanningsregelaar, ik heb de 5A8-AO eventueel voor je.
 
Ik heb net een nieuwe gemonteerd en de laadspanning is wel stabieler maar stort nog steeds in. Wellicht kan de accu het niet aan, nog maar eens filosoferen wat er aan de hand kan zijn.

de zekeringhouder heb ik netjes gemaakt en lijkt niet t probleem te zijn.
 
De suup heeft een zwak laadsysteem.
Meet eens vanaf de spanningsregelaar.

De eerste bouwjaren hadden de spanningsregelaar achter de linker zijkap.
Die konden hun hitte niet genoeg kwijt waardoor ze overbelast werden
En deze hadden een slechte massa omdat hij via het subframe liep.
Een extra draad van de sr naar de - van de accu gaf al een hele verbetering.
 
De suup heeft een zwak laadsysteem.
Meet eens vanaf de spanningsregelaar.

De eerste bouwjaren hadden de spanningsregelaar achter de linker zijkap.
Die konden hun hitte niet genoeg kwijt waardoor ze overbelast werden
En deze hadden een slechte massa omdat hij via het subframe liep.
Een extra draad van de sr naar de - van de accu gaf al een hele verbetering.

De spanning direct vanaf de spanningsregelaar leek bij de eerste meting goed, maar later zakte die ook flink. Wellicht toch de draad die van de spanningsregelaar naar de accu loopt vervangen voor een nieuwe, om de weerstand te verminderen. De spanningsval over de draad naar de accu was tussen 0,4 tot 0,8 V (continu veranderend). Zal hem met de nieuwe spanningsregelaar eens nameten.

Mijn suup is van 1994, dus heeft al de nieuwe spanningsregelaar (en nieuwe locatie onder het zadel).
 
Nou, denk dat ik het probleem heb! Toch wel de hoofdzekering. Die was al eens vervangen voor een steekzekering en de weerstand er over leek mee te vallen, maar bij het testen vanmiddag werd flink heet (en een flinke spanningsval er over). Dus vervangen en nu is de laadspanning 13,2V bij 1500 toeren (~1V beter dan eerst).
 
Goedenavond,

Sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van een XTZ750 uit 1991 met maar 22000km op de teller. Bijna in showroomstaat.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
Ik wil m van achteren wat verhogen. de dog bone die er nu op zit heeft een hartafstand van 105mm. Weet iemand wat de hartafstand is van een verhogingsset?

mvg

Peter

Bekijk bijlage 1528111Bekijk bijlage 1528112Bekijk bijlage 1528113
Die staat er netjes bij. Gefeliciteerd! Ik heb zelf nieuwe dogbones laten maken voor de suup. Van iedere millimeter die je de hoh verkort gaat de kont 3mm omhoog. Ik heb de mijne 10mm korter gemaakt.

Van 't weekend weer lekker geklust aan de suup:
mZT9GHK.jpg

QV1TPPr.jpg

Heb heldere koplampen geplaatst, solide bussen in de kroonplaat voor 't stuur, nieuwe ruitje en m'n nieuwe TomTom gemonteerd!

hxakN88.jpg

2nqsRFB.jpg


Zondag avond een lekker stuk er mee gereden en dat rijdt goed! Alleen toen ik de suup af zetten kreeg ik hem niet meer gestart. Net even van alles doorgemeten en het lijkt dat m'n stator overleden is. Heeft iemand hier nog een goede liggen? Of weten jullie of die van de TDM/TRX ook passen?
Goed bezig! Ben benieuwd naar wat je van de lampen vindt.
Hoe heb je uiteindelijk de bussen voor de risers eruit gekregen?

Op 12 september a.s. heb ik een Allroads Motor Meeting 2020 georganiseerd. Een laagdrempelige meeting voor Allroad motorrijders om kennis te maken, ervaringen én inspiratie te delen. Aansluitend is er ook nog een korte rit van 30 kilometer door de directe omgeving van Amersfoort en Barneveld. Alle informatie kun je vinden via het forum 'Waar is wat te doen?'. Leuk als er uiteraard ook een paar mooie Super Tenere's van de partij zijn! Hopelijk tot dan :)
Jammer, dan kan ik niet 🙄 anders had ik graag acte de présence gegeven!
Ik heb laatst een setje led`s van Ali gekocht.
Bekijk bijlage 1533388
Dit zijn zo`n beetje de enige die passen in de ouwe fittingen.
Dingen geven verrassend goed licht.
Vooral de borden en alles met reflectie materiaal licht goed op.
Ik heb er led h4 pitten in gezet. Voorheen had ik halogeen h4 met adapter ringen in gezet maar dat bleef belabberd. Nu (geel) led erin en dat geeft een hoop meer licht! Verrassend genoeg bakt de hoeveelheid strooilicht erg mee. Inmiddels heb ik er ook breed- en verstralers bij en daar was ik tot nog toe erg tevreden mee. Dit is het lichtbeeld met dimlicht en breed straler:
IMG_20200509_223533-01.jpeg


Nu heb ik een maandje geleden geborreld met een oude vriend van me en die blijkt importeur van jw speaker. Hij had nog iets liggen wat al jaren op de plank lag en niet verkocht raakte dus toen heeft hij me deze in handen geduwd. Wel maar eentje...


IMG_20200829_195539.jpg

Nu heb ik een dilemma... De originele, brute, geweldige en klassieke look van de dubbele ronde koplamp. Of veel meer licht uit wat ledjes maar ook een asymmetrische (kuch bmw kuch) look 😱

Verder heb ik gisteren eindelijk de kortere dogbones gemonteerd. Een dezer dagen de vork brace afmaken en rijden.
IMG_20200906_100050.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die staat er netjes bij. Gefeliciteerd! Ik heb zelf nieuwe dogbones laten maken voor de suup. Van iedere millimeter die je de hoh verkort gaat de kont 3mm omhoog. Ik heb de mijne 7mm korter gemaakt.


Goed bezig! Ben benieuwd naar wat je van de lampen vindt.
Hoe heb je uiteindelijk de bussen voor de risers eruit gekregen?


Jammer, dan kan ik niet 🙄 anders had ik graag acte de présence gegeven!

Ik heb er led h4 pitten in gezet. Voorheen had ik halogeen h4 met adapter ringen in gezet maar dat bleef belabberd. Nu (geel) led erin en dat geeft een hoop meer licht! Verrassend genoeg bakt de hoeveelheid strooilicht erg mee. Inmiddels heb ik er ook breed- en verstralers bij en daar was ik tot nog toe erg tevreden mee. Dit is het lichtbeeld met dimlicht en breed straler:
Bekijk bijlage 1540949

Nu heb ik een maandje geleden geborreld met een oude vriend van me en die blijkt importeur van jw speaker. Hij had nog iets liggen wat al jaren op de plank lag en niet verkocht raakte dus toen heeft hij me deze in handen geduwd. Wel maar eentje...


Bekijk bijlage 1540950
Nu heb ik een dilemma... De originele, brute, geweldige en klassieke look van de dubbele ronde koplamp. Of veel meer licht uit wat ledjes maar ook een asymmetrische (kuch bmw kuch) look 😱

Verder heb ik gisteren eindelijk de kortere dogbones gemonteerd. Een dezer dagen de vork brace afmaken en rijden.
Bekijk bijlage 1540951

Wat voor LED lampen zijn dat? (vind gele lampen altijd wat hebben :) )

De bussen hebben we eerder contact over gehad, die heb ik er met grof geweld, een beitel en een zaag uitgekregen. Volgens mij heb ik de buitenste stalen bus doorgezaagt (rubber was er toen al uit) en met een schroevendraaier/beitel heb ik die naar binnengeslagen om het geheel er zo uit te krijgen.
 
Wat voor LED lampen zijn dat? (vind gele lampen altijd wat hebben :) )

De bussen hebben we eerder contact over gehad, die heb ik er met grof geweld, een beitel en een zaag uitgekregen. Volgens mij heb ik de buitenste stalen bus doorgezaagt (rubber was er toen al uit) en met een schroevendraaier/beitel heb ik die naar binnengeslagen om het geheel er zo uit te krijgen.

Deze lampen zitten er bij mij in. Inmiddels al een jaar geleden gekocht dus inmiddels zal het wel alweer beter of goedkoper te vinden zijn. Voor mij was destijds van belang dat het 3000k was, er een ventilator op zat voor koeling en dat de reviews ok waren. Ik heb deze in de suup en in m'n expeditie campertje zitten en ze doen het nog altijd 😎

Mijn voornaamste reden om voor led te gaan was de mindere belasting voor de dynamo. Dat er ook nog meer licht vanaf kwam was mooi meegenomen maar had ik niet verwacht. Daar heb ik de andere lampen voor.

Wat betreft die bussen, ik was vergeten of het je nou wel of niet gelukt was. Aangezien je het benoemde in je post dacht ik, laat ik het nog eens vragen 🙈
Ik heb voor nu m15 of m16 carrosserie ringen om de binnenste bus geplaatst zodat de riser wel strak en rechtop gedraaid kan worden tov de kroonplaat, maar uiteindelijk wil ik wel die nylon bussen erin hebben. En misschien andere risers. Een misschien een ander stuur. En misschien... 😇
 
Middag allemaal. Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van @michaelknight 's oude '92 ST. Erg in m'n nopjes natuurlijk, maar er is één dingetje: het dimlicht doet het niet. Stadlichtje en groot licht (halogeen) werken wel uitstekend.

Contacten bij de lampen doorgemeten en inderdaad geen stroom op de Lo stand. Ik ben bepaald geen volleerd monteur, maar denk dan aan een kapotte instelling op de schakelaar of de zekering/relais onder het zadel. Heeft iemand anders hier ervaring mee, of tips hoe ik het probleem kan lokaliseren?

Dank!
 
Laatst bewerkt:
Middag allemaal. Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van @michaelknight 's oude '92 ST. Erg in m'n nopjes natuurlijk, maar er is één dingetje: het dimlicht doet het niet. Stadlichtje en groot licht (halogeen) werken wel uitstekend.

Contacten bij de lampen doorgemeten en inderdaad geen stroom op de Lo stand. Ik ben bepaald geen volleerd monteur, maar denk dan aan een kapotte instelling op de schakelaar of de zekering/relais onder het zadel. Heeft iemand anders hier ervaring mee, of tips hoe ik het probleem kan lokaliseren?

Dank!
Gefeliciteerd met je fiets! Je zou de linker schakelaar los kunnen schroeven en meten of daar stroom over het contact komt. Zo ja, dan ga je door naar de rechter schakelaar.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat je zekering het heeft begeven. Ik zou daar even mee beginnen.
 
Feli met de suup
Als de zekering kapot is ligt alles eruit.

yamaha-xtz750.jpg
Omdat je groot licht het wel doet moet het ergens tussen de schakelaar en de fittingen zijn.
Dimlicht is de groene draad
IMG_3512 2.jpeg
Zaten beide lampen (dimlichten) aangesloten?
 
Gaan er morgen nog meer ST’s naar de meeting in A’foort? Ikzelf ben wel van plan te gaan, anders is er geen ST vertegenwoordigd, en dat kan natuurlijk niet op een Allroads Meeting!!
 
Gaan er morgen nog meer ST’s naar de meeting in A’foort? Ikzelf ben wel van plan te gaan, anders is er geen ST vertegenwoordigd, en dat kan natuurlijk niet op een Allroads Meeting!!
Ik zat er eerst wel aan te denken, maar ga morgen egaline storten in m'n garage, dus het gaat helaas over. Volgende week is nog wel het DTA treffen.
 
Morgen heb ik al andere plannen. Schoonouders zijn 50 jaar getrouwd dus ik ga taart eten 😎

Het dta treffen, bedoel je dan Dutch Tenere Association?
 
Vandaag toch weer een productieve dag geweest. Rondje op de mountainbike en wat gesleuteld aan de suup.

Vork brace geknutseld adhv het voorbeeld in de op, maar dan met een twist. Het spatbord staat ietsje hoger zodat er meer ruimte is voor modder.
IMG_20200911_104757.jpg


IMG_20200911_113150.jpg


Gelijk ook maar even wat extra gaas voor de radiateur gezet. Ooit komt daar vast nog wel eens wat stevigers. Maar voor nu volstaat dit.
IMG_20200911_154023.jpg


Aangezien ik toch bezig was, ook maar eens de voetsteunen van Jack Ma's groothandel geprobeerd. Benieuwd hoelang die het uithouden.
IMG_20200911_144726.jpg
 
Hallo allemaal.
ik kwam dit weekend terug van een weekje kazerne en wat bleek. Motor gestolen. Net nadat ik hem weer helemaal had aangepakt.
Dus mocht er iemand iets zien of mocht er iets opvallen laat het me dan aub weten.
 

Bijlagen

  • 20200610_191519.jpg
    20200610_191519.jpg
    2,2 MB · Weergaven: 14
  • 20200610_191539.jpg
    20200610_191539.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 13
  • 20200610_191549.jpg
    20200610_191549.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 14
  • 20200610_191557.jpg
    20200610_191557.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 17
  • 20200610_191558.jpg
    20200610_191558.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 16
Hallo allemaal.
ik kwam dit weekend terug van een weekje kazerne en wat bleek. Motor gestolen. Net nadat ik hem weer helemaal had aangepakt.
Dus mocht er iemand iets zien of mocht er iets opvallen laat het me dan aub weten.
Jezus wat klote! Welke omgeving stond de motor?

Kuipwerk is iig erg herkenbaar dus ik zal iig online mijn ogen openhouden!
 
Hallo allemaal.
ik kwam dit weekend terug van een weekje kazerne en wat bleek. Motor gestolen. Net nadat ik hem weer helemaal had aangepakt.
Dus mocht er iemand iets zien of mocht er iets opvallen laat het me dan aub weten.

Klote Daan, ben nie in NL maar zal ook online uitkijken, in het verleden wel vaker meegemaakt dat iemand van hier, ben z'n naam vergeten maar was in Amsterdam, dat de motor na een paar dagen weer opdook, dus wie weet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan