Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

ROB heeft een vraagje. Ik heb er een wilbers achterschokbreker op zitten.
Nu is mijn vraag. Kan het zijn dat daar door de motor aan de achterkant hoger komt te staan. Ik heb namelijk ook op een andere Suup gereden en die was volgens mij niet zo hoog aan de achterkant. De vorige eigenaar van mijn Suup heeft er zelfs nog andere dogbones op gezet zodat
Hij achter wat lager zou komen. Dus wie kan er iets over vertellen. 8-) .
Misschien vergeleken met een 25 + jarige veer, dat Wilbers wat hoger uit komt. De lengte van de demper met veer zou rond de 460 mm moeten zijn, hart op hart gemeten.
 
Ik zou ook de dogbones even opmeten. Weet de lengte van de originele niet zo meer (maar kan ze wel nameten), maar kortere dogbones betekend een hogere motor (mensen willen zich hier nog wel eens in vergissen ;) )
 
Er zitten andere dogbones onder, die zijn iets langer, de orginele heb ik er ook bij. ik zal vanavond even alles op meten. en laat het hier wel weten.
8-)
 
Dogbones die ik er bij gekregen heb zouden de originele zijn. Die zijn hart op hart 107 mm. Dogbones die er nu op zitten zijn ongeveer 117 mm. Schokbreker is een Wilbers WI-640-0117-00. Die zou voor de Yamaha xtz 750 zijn. Heb de rekening er bij gekregen. Was niet goed koop die schokbreker.

Lengte krijg ik nu niet opgemeten. Te veel rommel in de schuur om er goed bij te kunnen. 8-)
 
En dit staat er bij de schokbreker bij in de documentatie van Wilbers.
Hinterachse; Standardhöhe = Fahrwerk + 20 mm)
Ik begrijp daar uit dat deze dus 20 mm hoger is. Dus met een andere dogbones kom ik weer iets lager uit. Ach het gaat allemaal wel hoor ben 1.83 lang. Maar ben het niet gewend om met bijna gestrekte benen aan de grond te komen. :+
 
En dit staat er bij de schokbreker bij in de documentatie van Wilbers.
Hinterachse; Standardhöhe = Fahrwerk + 20 mm)
Ik begrijp daar uit dat deze dus 20 mm hoger is. Dus met een andere dogbones kom ik weer iets lager uit. Ach het gaat allemaal wel hoor ben 1.83 lang. Maar ben het niet gewend om met bijna gestrekte benen aan de grond te komen. :+

Normaal met de zachte standaard veren , zak je wel een stukje als je opstapt.. De mijne is ook op z'n zachtst gezegt, stevig afgeveerd.. dus ook lekker op hoogte. Harder geveerd is wel prettig.
 
Dit zijn dogbones Kibbe . Bovenste is van de Suup. En die lijken dus totaal niet op een hondenbot. De andere is van een Yamaha TRX , daar zie je wel de vorm in van een hondenbot
20201203_192608.jpg
 
Nou ook weer wat moois meegemaakt van de week. Had de motor op school staan voor het vervangen van het ruitje, hebben ze geprobeerd hem te stelen >:(
Contactslotcilinder eruit gebroken, stuurbrace krom hierdoor, en uiteindelijk niet eens capabel genoeg zijn om hem gestart te krijgen en te stelen man man man.
Goed, moet in ieder geval opzoek naar een nieuw contactslot, weten jullie of er ook setjes te koop zijn (nieuw) met contactslot én tankdop?
Of ben ik toch helemaal aangewezen op motor demontage zaken?
 
Kan je niet beter een nieuw contactslot kopen. Dan heb je wel 2 verschillende sleutels. Maar wel een nieuw contactslot.

Dan dat je kijkt naar een gebruikte set met de zelfde sleutels. Onze Suupjes zijn allemaal minimaal 25 jaar oud.

En anders zou je eens kunnen informeren bij HPS motoren. Die was in het verleden ook specialist in XTZ 750 motoren . Misschien dat ze daar nog iets hebben liggen.

Wel balen dat ze geprobeerd hebben om je motor te jatten. Zijn gelukkig geen specialisten geweest anders was hij weg geweest.

We lezen het hier wel hoe je het opgelost hebt.

Succes 8-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bort
Nouu ook weer wat moois meegemaakt van de week. Had de motor op school staan voor het vervangen van het ruitje, hebben ze geprobeerd hem te stelen >:(
Contactslotcilinder eruit gebroken, stuurbrace krom hierdoor, en uiteindelijk niet eens capabel genoeg zijn om hem gestart te krijgen en te stelen man man man.
Goed, moet in ieder geval opzoek naar een nieuw contactslot, weten jullie of er ook setjes te koop zijn (nieuw) met contactslot én tankdop?
Of ben ik toch helemaal aangewezen op motor demontage zaken?
Wat ontzettend naar man! Heb dat een paar jaar geleden gehad met de transalp van mijn vrouw.
Die was 's ochtends verdwenen van zijn plek voor het huis. Met stille hoop een rondje gaan rijden door de wijk en warempel, om de hoek stond hij.

Slot en zekeringkast naar de gallemiese, her en der nog wat schade. Misschien zijn ze gestoord of het lukte ze niet. Uiteindelijk toch blij dat het ze niet gelukt is.





Iets anders, mijn suup heeft moeite met starten en netjes lopen. Dit heb ik toegeschreven aan de sproeiers en de brandstofpomp, maar ik heb de ontsteking ook eens doorgemeten en mijn bougiekabels zijn best hard en geven 0 Ohm weerstand.

Weet iemand uit zijn hoofd wat voor bougiekabels ik moet hebben voor de suup? Ik kan het in mijn wphb niet vinden
 
  • Leuk
Waarderingen: Bort
70 Euro later....

De knoop vandaag maar doorgehakt. Na twee offertes voor dewrappen en wrappen van rond de 1000 euro, en niet het geduld, plek en de skills om het zelf te doen, heb ik besloten om de groene wrap te laten zitten en niks stuk te maken maar wel de Sonauto livery toe te passen. Was nog best leuk werkje om te doen en ziet er een stuk minder saai uit zo :-)

999C34CA-9C38-45B2-A509-E9C57EEE119B.JPG
 
Inderdaad ziet er veel beter uit zo. Vrouw lief wilde niet geloven dat dit de zelfde motor is als die van mij. Ik heb er nog de mooie jaren 90 kleuren op zitten :+ .
 
Inderdaad ziet er veel beter uit zo. Vrouw lief wilde niet geloven dat dit de zelfde motor is als die van mij. Ik heb er nog de mooie jaren 90 kleuren op zitten :+ .
Haha, mijn vrouw lief zij... moet ie nou echt met stickers ? Ik vind hem mooi zo... Helaas pindakaas, deze man wil de jaren 90 herleven 8-)
 
Nee mijn Suupje heeft wel het mooie roze en paars. Mijn dochter vindt dit wel heel mooi. Ach het heeft wel wat en ik laat het voorlopig ook maar zo 8-)
 
Vraagje aan de kenners. Heb de 94 Sup en heb hem gekocht op Marktplaats. Hij reed prima naar mijn gevoel maar het is mijn eerste motor dus heb ook geen referentie. Ik wilde een goede motor waar geen problemen mee zijn dus wilde hem na laten kijken bij Yamaha dealer met goede reputatie. Zij hebben er goed naar gekeken en er kwam een waslijst uit (was misschien te verwachten met 26 jaar en 42000) Dingen als koppelingskabel en handgreep slijts, kettingtandwiel achter speling op, schijven 32mm of minder, niet grote beurt gehad en distriketting ratelt.. ze kunnen alles aanpakken en vernieuwen , dan is hij weer als nieuw. Maar kost wel 2100 euro alles bij elkaar .. los van dat ik het tof vind dat hij dan weer tiptop is heb ik dan wel 4.5K euro erin gestoken. Is dat echt een ‘slecht besluit’ of zegt iemand ‘tja is het we waard als je het niet zelf kan :)’ - hoor het graag ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan