Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Vandaag voor het eerst een tripje gemaakt met Nederlands kenteken.
Net voor de Lockdown nog bij de RDW geweest . Papieren binnen. Plaat er op en
Rijden :]

20201216_115744.jpg
 
Vandaag voor het eerst een tripje gemaakt met Nederlands kenteken.
Net voor de Lockdown nog bij de RDW geweest . Papieren binnen. Plaat er op en
Rijden :]

Bekijk bijlage 1574280
Nice, ziet er ook nog goed uit. Wat voor banden heb jij erop? Ik heb hem toch maar weggebracht. Moet straks wel even gebukt staan bij de rekening maar wel lekker dat er veel fris is aan de motor en in topconditie. Kan ook niet wachten tot het weer beetje lekker weer wordt om te rijden.
 
Ben benieuwd of je hem weer aan de praat krijgt?

Overigens is er ook een how-to op mf.

Ik ben ook wel een beetje benieuwd of je weer een vonk hebt. :Y

Ik heb een vonk 😎

Het duurt allemaal iets langer aangezien er opeens weer 3 kleine kinderen thuis zitten die scholing, opvoeding en aandacht in het algemeen nodig hebben dus prutsen aan de motor, hoe erg ik het rijden ook mis, staat iets lager op de prioriteitenlijst.

Cdi was inderdaad niet meer waterdicht maar zag er van binnen nog netjes uit. Zoals ik al zei maakte een van de connectoren geen contact. Dat heb ik verholpen. Voor de rest geen breukjes ofzo kunnen vinden. Dus, terug gestopt, starten, nog altijd niks...

Weerstand pick up spoel was ook in orde. Massa kabel losgehaald, contacten schoon gemaakt en weer terug gezet. Tussendoor ook de accu helemaal leeg getrokken en opgeladen.
Toch de bobine maar weer eens los. Bougie kabels had ik al vervangen, toch alles eens door gemeten. Bougie doppen had ik vorige keer ook gemeten en die vielen iets buiten de marge 11,49 en 11,55 kOhm. Toen dacht ik dat het kwam door de lage buitentemperatuur (rond de 0°), maar nu opnieuw gemeten en na een nachtje op het aanrecht geslapen te hebben zaten ze alsnog boven de 11 kOhm.

Nu heb ik me er eens in verdiept, en bougie doppen met ongeveer 10 kOhm weerstand was nog uit de tijd dat bougies niet ontstoord waren. Ontstoorde bougies hebben bij NGK een R in de aanduiding. Bij mijn weten is de suup oem altijd geleverd met de dpr8ea9, en die is dus ontstoord en heeft zelf een weerstand. Dat zou betekenen dat een moderne 5 kOhm bougiedop beter zou moeten functioneren. Het gros van de bougiedoppen voor motoren zijn ook alleen leverbaar met 5 kOhm.

Afijn, deze doppen vallen buiten de marge dus maar eens 5 kOhm doppen geprobeerd. Vastgeknoopt aan de bobine, alles aangesloten. Nog niks...

Voordat de ellende begon had ik nieuwe bougies geplaatst. Mooie, verse iridium kaarsjes. Toch maar weer eens testen. Tegen het blok aan gaven ze bijna geen vonk. Nadat ik de oude uit de prullenbak had gevist gaven die een veel fellere, maar vooral ook regelmatige vonk.

Dus, oude bougies schoongemaakt en erin gedraaid. Starten, lopen 😬🥴

Nadat ik destijds de iridium bougies geplaatst had, heb ik ook de sproeiers vervangen en vervolgens een kleine 10 a 15km gereden. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat hij veel te rijk loopt en dat de bougies vet zijn geworden. Maar dat vettige, dat gaat er dacht ik ook af als de motor enkele dagen niet rijdt, toch?
 
Ik heb een vonk 😎

Het duurt allemaal iets langer aangezien er opeens weer 3 kleine kinderen thuis zitten die scholing, opvoeding en aandacht in het algemeen nodig hebben dus prutsen aan de motor, hoe erg ik het rijden ook mis, staat iets lager op de prioriteitenlijst.

Cdi was inderdaad niet meer waterdicht maar zag er van binnen nog netjes uit. Zoals ik al zei maakte een van de connectoren geen contact. Dat heb ik verholpen. Voor de rest geen breukjes ofzo kunnen vinden. Dus, terug gestopt, starten, nog altijd niks...

Weerstand pick up spoel was ook in orde. Massa kabel losgehaald, contacten schoon gemaakt en weer terug gezet. Tussendoor ook de accu helemaal leeg getrokken en opgeladen.
Toch de bobine maar weer eens los. Bougie kabels had ik al vervangen, toch alles eens door gemeten. Bougie doppen had ik vorige keer ook gemeten en die vielen iets buiten de marge 11,49 en 11,55 kOhm. Toen dacht ik dat het kwam door de lage buitentemperatuur (rond de 0°), maar nu opnieuw gemeten en na een nachtje op het aanrecht geslapen te hebben zaten ze alsnog boven de 11 kOhm.

Nu heb ik me er eens in verdiept, en bougie doppen met ongeveer 10 kOhm weerstand was nog uit de tijd dat bougies niet ontstoord waren. Ontstoorde bougies hebben bij NGK een R in de aanduiding. Bij mijn weten is de suup oem altijd geleverd met de dpr8ea9, en die is dus ontstoord en heeft zelf een weerstand. Dat zou betekenen dat een moderne 5 kOhm bougiedop beter zou moeten functioneren. Het gros van de bougiedoppen voor motoren zijn ook alleen leverbaar met 5 kOhm.

Afijn, deze doppen vallen buiten de marge dus maar eens 5 kOhm doppen geprobeerd. Vastgeknoopt aan de bobine, alles aangesloten. Nog niks...

Voordat de ellende begon had ik nieuwe bougies geplaatst. Mooie, verse iridium kaarsjes. Toch maar weer eens testen. Tegen het blok aan gaven ze bijna geen vonk. Nadat ik de oude uit de prullenbak had gevist gaven die een veel fellere, maar vooral ook regelmatige vonk.

Dus, oude bougies schoongemaakt en erin gedraaid. Starten, lopen 😬🥴

Nadat ik destijds de iridium bougies geplaatst had, heb ik ook de sproeiers vervangen en vervolgens een kleine 10 a 15km gereden. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat hij veel te rijk loopt en dat de bougies vet zijn geworden. Maar dat vettige, dat gaat er dacht ik ook af als de motor enkele dagen niet rijdt, toch?
Heb je de elektrode afstand van de nieuwe bougies gecontroleerd? Heb laatst bij een Honda Rebel de bougies vervangen en met een verkeerde elektrode afstand liep die niet al te fris meer...
 
Heb je de elektrode afstand van de nieuwe bougies gecontroleerd? Heb laatst bij een Honda Rebel de bougies vervangen en met een verkeerde elektrode afstand liep die niet al te fris meer...
Heb ik aan gedacht maar nog niet gedaan inderdaad. Maar het gekke is dat hij in eerste instantie prima liep.
 
Nice, ziet er ook nog goed uit. Wat voor banden heb jij erop? Ik heb hem toch maar weggebracht. Moet straks wel even gebukt staan bij de rekening maar wel lekker dat er veel fris is aan de motor en in topconditie. Kan ook niet wachten tot het weer beetje lekker weer wordt om te rijden.
Heidenau k60 heb ik nu als achterband nieuw er op zitten. Heb er nu 100 km mee gereden . Kan er nog niet veel over zeggen. Ik wil er in de toekomst wel eens een stukje mee over de zandpaden rijden.
Dus je moet zelf even kijken of je straks alleen op de weg wilt rijden of dat je ook een stukje enduro wilt rijden.
 
Scheelde het veel qua prijs met de prijzen in nederland?
Was het dus, behalve natuurlijk leuk om zo'n motor uit het buitenland op te halen, rendabel?
Ik weet niet wat de prijzen zijn. Er staan er voor 2000 euro te koop en voor 4400 euro. Het was voor mij meer waar vind ik een goed exemplaar. Ik woon tegen de Duitse grens aan. Dus dat maakt het wel makkelijker . Als je motor 25 jaar oud is hoef je ook geen rest BPM te betalen.
Dus kosten waren RDW 102.50 + 12.50 voor de nieuwe kenteken plaat.
Dus valt allemaal reuze mee.
 
De kappen zijn binnen:
ZzJPUyI.jpg


Helaas is wel 1 kap beschadigd bij transport, maar eens kijken hoe de verkoper daar mee omgaat:
cag1Gnh.jpg
Heb je deze kappen al geprobeerd kwa pasvorm?
Zijn ze een beetje vergelijkbaar met de originele of zit er minder flex in?
Kortom: aanrader of afknapper?

Is het nog goed gekomen met de schade?
 
Heb je deze kappen al geprobeerd kwa pasvorm?
Zijn ze een beetje vergelijkbaar met de originele of zit er minder flex in?
Kortom: aanrader of afknapper?

Is het nog goed gekomen met de schade?
Ik heb ze nog niet gemonteerd, heb pas van de week de laatste rubbers ontvangen. Schade is inmiddels geregeld, er wordt een nieuwe opgestuurd :)
 
Ik ben begonnen met de demontage van mijn suup. Hij krijgt een revisie en upgrade waar het nodig is. Ben inmiddels nieuwe delen aan het verzamelen. Heeft er iemand ervaring met een dynojet stage 2?
 
Goedenavond,

Sinds begin dit jaar ben ik de eigenaar van een hele mooie Super Tenere uit '93. Maar na veel wikken en wegen toch het besluit genomen om hem te verkopen en de overstap te maken naar het nieuwere model, de T7. Voordat ik hem op marktplaats zet, wil ik hem eerst hier even laten zien. Hij is voor zijn leeftijd nog in topstaat en ziet er nog erg goed uit (hij heeft gebruikers sporen die je mag verwachten van een motor van 27 jaar oud😀). Verbruikt geen olie en heeft erg veel extra's die hem nog vele jaren op de weg zullen houden!

Hij heeft sinds zijn bouwjaar 87.089 echte kilometers gereden. Helaas is de teller, vlak voordat ik hem heb gekocht, vervangen. Foto van originele teller is aanwezig, net als een zeeer uitgebreide verdere onderhoudshistorie. De motor heb ik gekocht van Christoff Ra(ook wel bekend van de facebookgroep), waar hij de laatste jaren in onderhoud is geweest.

Onlangs uitgevoerd onderhoud:


- Olie ververst
- Rem olie vernieuwd (voor+achter)
- Rem revisie
- Carburateur volledig nagekeken + getest
- Brandstoffilter vervangen
- Kleppen gesteld
- Achterwiellagers vernieuwd
- Balhoofdlagers vernieuwd
- Veel nieuwe gegalvaniseerde schroeven

Extra optie's:

- Stalen remleidingen voor en achter
- TDM Rempomp(groter reservoir)
- Bredere ketting voor langere levensduur
- MRA getint voorruitje
- LUCAS aluminium stuur
- Acerbis handkappen
- H4 lampen met nieuw elektrisch circuit
- Aftermarket zadel: deze is zodanig gemodificeerd dat je deze kunt verwijderen zonder de zij-kappen eraf hoeft te halen. Handig als je bij de accu wilt
- Andere dogbones. De motor staat hierdoor verhoogd
- Heavy Duty kofferrek
- Sebring Trail uitlaat met hitteschild en RVS uitlaatbochten
- Rally raid standaard verbreder
- Rally raid voetstepjes verbreder
- Scott oiler
- Wilbers progressieve achtervering(hydraulisch instelbaar naar gewicht en eventuele bagage)

De Suup staat nog op goede Heidenau K60 scout banden.

Hier alvast een plaatje van afgelopen zomer, hij heeft mij zonder enkel probleem naar Italië gebracht. Andere foto's waren te groot om te uploaden, die stuur ik graag door!

Dus voor foto's, interesse of andere vragen, stuur mij gerust een berichtje!

20200704_142606.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heb je geen foto's hoe die modificatie aan het zadel is uit gevoerd. Daar ben ik dan benieuwd naar
Ik ook.:Y

Om het zadel eraf te halen moet je eerst de zijkappen verwijderen en die gaan er makkelijker af als het zadel eraf is.
Het is altijd een gekut om die pennen van de zijkappen goed in de rubbers te krijgen omdat een deel van de zijkap onder het zadel moet.
(Hierdoor breken die pennen af)
 
@pllss31 wat mooie fiets zeg.... nog strak in zijn lak..... zomaar als indicatie, welke prijs klasse richting ga jij op met deze SUUP.
En net als de heren hier boven, ook graag geinterreseerd in de aanpassing zadel
 
Aan de onderkant van het zadel is een plaatje vastgeschroefd, die lijnt precies uit met een haakje die vastzit aan een metalen dwarsligger tussen het subframe, daar klikt hij dan mooi in. Als je het zadel eraf wil halen, moet je even met je hand onderlangs, even aan het hendeltje trekken en hij is eraf;)

Als je bij het originele zadel de zijkappen eraf of erop moet zetten, is dat een gepruts van niks... die rubbers en die pennen zijn zo gevoelig als wat.

20201223_095448.jpg

20201223_095149.jpg

20201223_095532 (2).jpg
 
Das eigenlijk wel heel mooi en eenvoudig gedaan. ik zal eens kijken wat ik nog in de schuur heb liggen.
want bij de eerste keer dat ik een zijkap er af haalde, brak dus gelijk de pin af. :(

ach pin zit er weer vast op, maar ik vind dit nog steeds een mooie op lossing. bedankt voor het delen 8-)
 
Christoff Ra is inderdaad een bekende naam in de (duitse) Tenere wereld en op Facebook.

Succes met de verkoop!
 
Op de mijne zit dat systeem ook.. Het heeft ook een nadeeltje, je zadel schuift wat naar voor en achter. Dat voelt vreemd.

Mag de mijne ook wat aandacht geven, vorige week zondag avond/ nacht terug naar huis. Gekozen voor de saaie snelweg, dus het ging wat harder dan toegestaan.. M'n handvat verwarming ging steeds uit, en na een 60 km op een gangetje van rond de 6, 6.500 toeren kregen de carburateurs wat bevriezings verschijnselen.

Dus de 4tx carbs krijgen de koelwateromloop weer terug. En even de laadspanning gemeten, stationair is het 13.7 volt, bij gasgeven zakt de spanning. Dus even gaan meten her en der
 
Hier nog een bericht uit de oude doos.
Ik zit een beetje de berichten van Het grote Yamaha XTZ 750 Super Tenere topic deel 11 door te spitten.
Ja je moet wat he :+ .
Toen kwam ik de volgende foto tegen. Er werd namelijk in het verleden wel eens afgesproken om bij elkaar te komen.
Ook kwam ik nog een leuk verlag tegen met filmpje naar de Bockenreyder in Esbeek .

Maar de foto wilde ik jullie niet onthouden, en ik ben eigenlijk benieuwd wie hier nog actief is, want ja er zijn mensen die een Suup kopen en
er zijn er die hun Suup weer verkopen, met meestal wel spijt achter af.

Ik ben benieuwd naar de reacties. en wie herkent zich nog ???


XTZ 750 uit de oude doos.JPG





 
Ik sta d’r op, 2e van rechts, was in 2007.
Die XTZ had ik eerder dat jaar als opvolger van de vorige, aangeschaft.
Omdat deze een mooiere kleurstelling had maar voornamelijk vanwege het 850 blok dat er al onder zat. In 2009 heeft ie nog een volledige revisie gekregen en heb ’m tot 2017 naar volle tevredenheid gereden.

Toen liep het blok stuk-O-;(

Mis ‘m wel maar ben toch ook zeer tevreden met m’n huidige brommert:]
 
Technische vraag; heeft iemand ervaring om een andere type remklauw achter te monteren? Namelijk de achterklauw borgpennen zijn niet los te krijgen en heb de pennen al op diverse manieren los proberen te krijgen, geen succes.
Offroad center vraagt een behoorlijk bedrag voor een gebruikte remklauw en daarom mijn vraag welke alternatieven heb ik, alle tips zijn welkom
 
Wat ervaar jij als "behoorlijk bedrag"?

Enige alternatief is je eigen remklauw weer aan de praat krijgen en als laatste redmiddel kan je de pennen uitboren en er moerbouten indraaien.
 
Technische vraag; heeft iemand ervaring om een andere type remklauw achter te monteren? Namelijk de achterklauw borgpennen zijn niet los te krijgen en heb de pennen al op diverse manieren los proberen te krijgen, geen succes.
Offroad center vraagt een behoorlijk bedrag voor een gebruikte remklauw en daarom mijn vraag welke alternatieven heb ik, alle tips zijn welkom

Zoals Raymond al zegt, even de pennen uitboren. In het gaatje waar je normaal de inbussleutel zet. Begin met boortje vier. Een centimeter of twee en dan boor zes, meen ik.. Dan zijn de stiften los. En kun je aan de gang. De stiften vervang je voor lange m6 bouten, met een borgmoertje op het eind. Werkt prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan