Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Met pijn in ons hart, maar tijden en wensen veranderen, gaan we onze XTZ750’s wegdoen. Om eerst onder liefhebbers de interesse te peilen hierbij dit bericht op dit forum. Het betreft deze machines:
F8510C5D-F3E9-4BFD-BE3D-FD31BCB03333.jpeg


3D2B8B71-3739-46FF-8B89-EAB7656A9E47.jpeg


Alle ins&outs zijn naar natuurlijk opvraagbaar per pm voor geïnteresseerden. Zoals is te zien zijn ze niet meer fabrieksorigineel qua kleuren en sommige onderdelen, we hebben ze aangepast aan onze reiswensen. Dit heeft geresulteerd in allerlei aanpassingen, eigenlijk te veel om te noemen maar in ieder geval zelfgemaakt spatbord, valbeugels, 320 mm remschijven, verhoogde ruit, versmalde kapdelen achter (tbv hoefijzertas), opbergmogelijkheid onder het zadel en het draagrekje. Qua prijs denken we aan € 3250 per motor, uiteraard mogen ze los van elkaar worden verkocht. Onderhandelen mag, maar alleen bij de motor met een bak koffie van ons. Maar we durven te zeggen dat wanneer je een xtz zoekt, dit toch wel erg leuke machines zijn. En wij kennen deze machines inmiddels van onder tot boven ;-) Ze zijn technisch goed en zijn met liefde gebruikt. Onderling zijn er minimale verschillen, zoals nr. 8 met een YSS achterveer en staat wat hoger, nr. 9 met een Arrow uitlaat.
 
Laatst bewerkt:
Heb je wel gelezen wat er allemaal bijzit?
de motor op de foto
nog een extra frame met papieren
extra kappenset
tank
3 uitlaatdempers
etc etc etc
Alleen deze set is al €600 waard

Ik denk zelfs dat ik met mijn eigen voorraad 2 suups op kan bouwen.
Maar eerst maar eens ophalen en inventariseren wat ik allemaal gekocht heb.
Goeie investering Raymond 👍
 
Gisteren 500 km afgelegd om mijn nieuwe project op te halen.
tempImage2fSRxu.jpgtempImageXq9StA.jpg
Ik kom de winter wel weer door denk ik.
Enige minpuntje is dat er schade op de rechter framebuis zit van valbeugels.
tempImagemcyTTr.jpg
Daar moet ik dus een vervanger voor gaan zoeken.
 
Na mijn voorzetje hier op 't forum is er deze zomer helaas geen minimeeting meer georganiseerd.. Iggy wilde wel iets regelen, maar kon toen vanwege corona maatregelen niet of moeilijk uit Spanje naar NL.. uiteindelijk niks meer van Iggy gehoord, ook geen reacties op PB's

Dus mijn excuses, en meteen 't voornemen om volgend jaar maar weer eens opnieuw te proberen een minimeeting te plannen.

Vandaag wel met Superrobke een dikke 160km allroad gereden, globaal tussen Geldrop - Tilburg - Reusel, en dat is voor herhaling vatbaar
 
Ja maar ik moet nog veel leren. Maar het was kei gezellig, maar dat is het al gauw in Brabant :Y . @Hookski bedankt voor de moeite, en ik had geen idee dat er nog zoveel paden berijdbaar zijn in midden Brabant. Hier in noord-limburg staan veel borden dat je er namelijk niet in mag.

Wordt vervolgd :]
 
Alleen die set van Perfect Fearings is al €650 waard en die had ik toch al eens willen kopen.
Nu kan ik zelf eens kijken of dat goeie kappen zijn want de huidige kappen worden schaarser en schaarser.
Zelf de beschadigde kappen sets die erbij zitten kunnen misschien opgelapt worden en nog een ronde meegaan.

Voor nu denk ik er een XT750Z van te maken op basis van de 3aj
1-X3.jpg
Vind deze motor ook gaaf en ik ben het nog niet eerder tegen gekomen.
Maar het zijn nog ruwe plannen.
En naar mate ik bezig ben kan er nog van alles veranderen.
Zo ging het met mijn Spanje suup ook, uiteindelijk staat er wel iets naar mijn zin.
 
Na mijn voorzetje hier op 't forum is er deze zomer helaas geen minimeeting meer georganiseerd.. Iggy wilde wel iets regelen, maar kon toen vanwege corona maatregelen niet of moeilijk uit Spanje naar NL.. uiteindelijk niks meer van Iggy gehoord, ook geen reacties op PB's

Dus mijn excuses, en meteen 't voornemen om volgend jaar maar weer eens opnieuw te proberen een minimeeting te plannen.

Vandaag wel met Superrobke een dikke 160km allroad gereden, globaal tussen Geldrop - Tilburg - Reusel, en dat is voor herhaling vatbaar
Iggy is volgens mij weer naar Thailand.
Paar weken terug had ik contact met hem via de app.
Heb hem terug gebeld maar ik denk dat hij plots vertrokken was.
 
Goedemiddag!
Ik ben aan het orienteren voor een een XTZ 750 Super Tenere.
Is er een overzicht van alle geleverde kleuren?
Ik heb er 1 op het oog van '92 die Grijs/Zwart/Mintgroene details maar mist de stickers Super Tenere boven aan op de kuip.
Verder lijkt hij behoorlijk origineel!
Iemand nog tips om naar te kijken voor aanschaf?
 
Goedemiddag!
Ik ben aan het orienteren voor een een XTZ 750 Super Tenere.
Is er een overzicht van alle geleverde kleuren?
Ik heb er 1 op het oog van '92 die Grijs/Zwart/Mintgroene details maar mist de stickers Super Tenere boven aan op de kuip.
Verder lijkt hij behoorlijk origineel!
Iemand nog tips om naar te kijken voor aanschaf?
Als je terug gaat in het forum dan lees je al heel veel tips. Ik ben hier niet de expert maar er staat al veel in de posts. Ik heb net een tank verkocht met die kleurstelling overigens. Denk dat mijn XTZ origineel ook zo was.
 
Vraagje. Ik heb vandaag wederom dat hij op 1 poot loopt. Vorige keer naar Dealer gebracht omdat ik slecht kan klussen voor de deur van mijn appartement in het centrum van Rotterdam. Nieuwe bougies in gegaan maar hij was in de winter helemaal gereviseerd inclusief nieuwe bougies. Er was tevens weer een uitlaattest gedaan en de waarden waren prachtig. Het is balen dat dit nu weer zo is. Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Mijn motor staat buiten, droog, onder een zeil (zet hem nooit nat weg) maar soms rij ik er een week niet op.

En ik zal er toch aan moeten geloven om hem zelf open te maken, kan niet steeds naar de dealer voor dit gezeur. Met de brommer schroefde je bougie even los en met schuurpapiertje of klein hamertje fixede je het even :-) Wat kan het nog meer zijn?

Kenmerken:
  • Loopt normaliter als een zonnetje
  • Nieuwe bougies (wederom)
  • Uitlaatgas test volgens MCW West helemaal top
  • Rij er elke week mee
  • Zet hem droog weg
  • Moeilijk starten en als hij dan start loopt hij nu voor tweede keer in half jaar op 1 poot.
  • "emoij met vragende handje"
 
Vraagje. Ik heb vandaag wederom dat hij op 1 poot loopt. Vorige keer naar Dealer gebracht omdat ik slecht kan klussen voor de deur van mijn appartement in het centrum van Rotterdam. Nieuwe bougies in gegaan maar hij was in de winter helemaal gereviseerd inclusief nieuwe bougies. Er was tevens weer een uitlaattest gedaan en de waarden waren prachtig. Het is balen dat dit nu weer zo is. Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Mijn motor staat buiten, droog, onder een zeil (zet hem nooit nat weg) maar soms rij ik er een week niet op.

En ik zal er toch aan moeten geloven om hem zelf open te maken, kan niet steeds naar de dealer voor dit gezeur. Met de brommer schroefde je bougie even los en met schuurpapiertje of klein hamertje fixede je het even :-) Wat kan het nog meer zijn?

Kenmerken:
  • Loopt normaliter als een zonnetje
  • Nieuwe bougies (wederom)
  • Uitlaatgas test volgens MCW West helemaal top
  • Rij er elke week mee
  • Zet hem droog weg
  • Moeilijk starten en als hij dan start loopt hij nu voor tweede keer in half jaar op 1 poot.
  • "emoij met vragende handje"
Kraantje open, koffie drinken (of 5 minuten wachten) en starten.
 
Zwakke vonk, door wat voor reden dan ook? Massa slecht, stekkertje niet klem genoeg, te lage spanning, bobine op? Is het altijd de zelfde cilinder die het opgeeft? Helemaal gereviseerd?
Dat kost echt knaken. Of deel revisie? Welk deel?
 
Reserve blokje open getrokken.
Blok zat niet vast en de verkoper had hem gekocht om ooit weer op te bouwen.
tempImageYxOBbq.jpg
Benieuwd of ik deze Palma cilinders nog aan het werk krijg.
De koppakking was in ieder geval kapot waardoor er olie in de cilinder en koelruimte is gekomen.
Ga dit blok helemaal demonteren.

Daarna gaat het blok dat onder de suup hangt uit elkaar.
Dat blok gaat sowieso weer terug want dan matchen de nummers.

Gelukkig nog een framebuis gevonden op het web.
Kan dat schade geval de oud ijzerbak in.
 
Goedemiddag!
Ik ben aan het orienteren voor een een XTZ 750 Super Tenere.
Is er een overzicht van alle geleverde kleuren?
Ik heb er 1 op het oog van '92 die Grijs/Zwart/Mintgroene details maar mist de stickers Super Tenere boven aan op de kuip.
Verder lijkt hij behoorlijk origineel!
Iemand nog tips om naar te kijken voor aanschaf?
Kijk even boven aan deze pagina, daar staan 2 hele mooie super ténéré`s waar je heel veel plezier van kan hebben.
 
Robke had gisteren een geweldige off-dag. Heel de nek vast met een knallende hoofdpijn. Vandaag is de hoofdpijn gelukkig weg, maar wel veel spierpijn. Maar dat is niet zo erg, dat gaat wel over.
Dus nog veel oefenen voor dat ik met de Suup en @Hookski weer het zand in duik.
Was wel een hele leuke ervaring :Y
 
Hmm weer wat geleerd. Zou kraantje dichtdoen en paar dagen laten staan helpen (niet meer verzopen) of zitten er nu parels ofzo tussen de bougie?
Met de kranen open, en een eventueel vuiltje tussen een vlotternaald, is er kans dat een carburateur overstromen kan, de cilinder in. Je carter in, en dus alles naar de bliksem helpen kan. Zou dus ook even een oliewissel doen
 
Met de kranen open, en een eventueel vuiltje tussen een vlotternaald, is er kans dat een carburateur overstromen kan, de cilinder in. Je carter in, en dus alles naar de bliksem helpen kan. Zou dus ook even een oliewissel doen
Ok, thanks, ik ga er naar kijken. Valt nog veel te leren als nieuwe motorrijder en oude techniek ;-)
 
Robke had gisteren een geweldige off-dag. Heel de nek vast met een knallende hoofdpijn. Vandaag is de hoofdpijn gelukkig weg, maar wel veel spierpijn. Maar dat is niet zo erg, dat gaat wel over.
Dus nog veel oefenen voor dat ik met de Suup en @Hookski weer het zand in duik.
Was wel een hele leuke ervaring :Y
Tsja, kan inspannend zijn, dat offroad rijden.. en spieren gebruiken die normaal gesproken een relaxed leventje leiden ;)
 
Off road met de suup is ook heel erg leuk. Wel iets meer werken dan met jongere fietsen maar dat is onderdeel van de charme. Ik heb trouwens nog altijd wel oren naar een suup /offroad meeting.

@motovo kraantjes dichtdoen als je de motor weg zet zou ik voortaan zeker doen. Nu heb ik vorige week een nieuwe achterband om de velg gelepeld, toen wilde de oude dame niet starten de volgende ochtend... Ook niet nadat alles open had gehaald en een vers brandstof filter had geplaatst...

Kom ik in de middag terug, start hij met één druk op de knop 😏
 
Terug
Bovenaan Onderaan