Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Goedemiddag!
Ik ben aan het orienteren voor een een XTZ 750 Super Tenere.
Is er een overzicht van alle geleverde kleuren?
Ik heb er 1 op het oog van '92 die Grijs/Zwart/Mintgroene details maar mist de stickers Super Tenere boven aan op de kuip.
Verder lijkt hij behoorlijk origineel!
Iemand nog tips om naar te kijken voor aanschaf?
CENSIMENTO_XTZ_PER_LIVREA_22_12_08-01.jpeg

Hier een overzichtje met de kleurencombinaties
Reserve blokje open getrokken.
Blok zat niet vast en de verkoper had hem gekocht om ooit weer op te bouwen.
Bekijk bijlage 1680786
Benieuwd of ik deze Palma cilinders nog aan het werk krijg.
De koppakking was in ieder geval kapot waardoor er olie in de cilinder en koelruimte is gekomen.
Ga dit blok helemaal demonteren.

Daarna gaat het blok dat onder de suup hangt uit elkaar.
Dat blok gaat sowieso weer terug want dan matchen de nummers.

Gelukkig nog een framebuis gevonden op het web.
Kan dat schade geval de oud ijzerbak in.
Blokje heeft zeker ook netjes altijd binnen gelegen :x
Fijn dat je tweede frame hebt gevonden.
 
Hoe is het eigenlijk met de ontsteking van de Suup van @Swifter. Heb je CDI unit al vervangen of gerepareerd. Of heb je de Suup uit eindelijk weg gebracht. Ik ben gewoon benieuwd. 8-)
 
Off road met de suup is ook heel erg leuk. Wel iets meer werken dan met jongere fietsen maar dat is onderdeel van de charme. Ik heb trouwens nog altijd wel oren naar een suup /offroad meeting.

@motovo kraantjes dichtdoen als je de motor weg zet zou ik voortaan zeker doen. Nu heb ik vorige week een nieuwe achterband om de velg gelepeld, toen wilde de oude dame niet starten de volgende ochtend... Ook niet nadat alles open had gehaald en een vers brandstof filter had geplaatst...

Kom ik in de middag terug, start hij met één druk op de knop 😏
Haha daar hoop ik dan ook maar op :)
 
Blokje heeft zeker ook netjes altijd binnen gelegen :x
Fijn dat je tweede frame hebt gevonden.
Ik denk wel dat hij altijd netjes binnen heeft gelegen.
Alleen is hij er onderuit gehaald met vermoedelijk een lekke koppakking.
Er zat een flink gat in de pakking die inmiddels gespleten was.
IMG_5958.jpeg
Nadat de cilinderkop eraf ging zag ik veel roestwater in het koelsysteem, alleen zat daar ook een ouwe oliekoeklaag in.


Toen ik de waterpomp opentrok gutste het roestwater eruit.
Wat overbleef was een olielaag.
IMG_5963 2.jpegIMG_5964.jpeg


Ook rond de cilinders waar koelwater behoort te zitten zat veel aangekoekte olie.


Ook zat het oliefilter niet goed en uiteraard was er 1 dikke veer van de koppelingskorf gebroken.
IMG_5968.jpegIMG_5966.jpeg
Gelukkig is dit het reserveblok en kan ik hem opbouwen met betere onderdelen uit mijn voorraad.
Ik probeer de bloknummers bij het framenummer te houden, vind dat wel fijn als die gelijk zijn.


Ik hoop dat het andere blok in een betere staat is.
 

Bijlagen

  • IMG_5957.jpeg
    IMG_5957.jpeg
    225,2 KB · Weergaven: 6
Nou, 't ziet er nogal uit ! 😲 Succes komende winter !

Enne.. kan aan mij/mijn PC liggen, maar dat filmpje is voor mij niet zichtbaar (helaas)
 
Inderdaad als je op de 3 puntjes naast het fragment klikt dan kan je het downloaden. En dan komt er wel een filmpje te voorschijn. :Y
 
Inderdaad als je op de 3 puntjes naast het fragment klikt dan kan je het downloaden. En dan komt er wel een filmpje te voorschijn. :Y
Krijg het wel gedownload, maar vervolgens kan ik het niet afspelen, tenzij ik een Codec aanschaf.. :N vraag me af waarmee het is opgenomen
 
Ik denk wel dat hij altijd netjes binnen heeft gelegen.
Alleen is hij er onderuit gehaald met vermoedelijk een lekke koppakking.
Er zat een flink gat in de pakking die inmiddels gespleten was.
Bekijk bijlage 1681116
Nadat de cilinderkop eraf ging zag ik veel roestwater in het koelsysteem, alleen zat daar ook een ouwe oliekoeklaag in.


Toen ik de waterpomp opentrok gutste het roestwater eruit.
Wat overbleef was een olielaag.
Bekijk bijlage 1681110Bekijk bijlage 1681109


Ook rond de cilinders waar koelwater behoort te zitten zat veel aangekoekte olie.
Bekijk bijlage 1681113

Ook zat het oliefilter niet goed en uiteraard was er 1 dikke veer van de koppelingskorf gebroken.
Bekijk bijlage 1681117Bekijk bijlage 1681114
Gelukkig is dit het reserveblok en kan ik hem opbouwen met betere onderdelen uit mijn voorraad.
Ik probeer de bloknummers bij het framenummer te houden, vind dat wel fijn als die gelijk zijn.


Ik hoop dat het andere blok in een betere staat is.
Goed bezig Raymond !🙂
 
Beste mensen!

In juni heb ik hier wat dingen gevraagd over carburateurs en klepspeling.

Heb toen carbs gereviseerd, alles vervangen en gasnaald origineel, rest van Kedo). Destijds ook zo goed en zo kwaad als het ging met een analoge meter te proberen synkroniseren, liep toen wel aardig dacht ik. Ookuitlaat vervangen. Van de standaard 'collector' naar een Arrow demper. Heb de standaard uitlaatbochten toen doorgeslepen op de verbinding en de gaten dichtgelast.

Ik had al vanaf het begin een vermoeden dat ie onderin koppel miste. Vaak kwam er bij 6k rpm in een keer een stoot koppel, waarbij je hem echt wel mooi door kon trekken. Laatste tijd gebeurt dit zelfs ook niet meer. Gewoon lineare power, alleen gewoon niet zoveel.

Gisteren even op een xtz van een maat gereden, en dat was écht een enorm verschil. De zijne had veeel meer koppel, waardoor je ook gewoon in de 5e versnelling nog snel weg bent. Ik moet echt terugschakelen.

Winter(klus)seizoen komt er weer aan, dus het lijkt me een mooi doel die koppel terug te krijgen.

Heeft iemand suggesties waar het aan zou kunnen liggen?

Ben benieuwd!

Groeten,

Sam
 
Kleppen te strak? Compressie wat laag? Vertanding te zwaar? CO te laag onder lading? Trek je choke is een klein beetje open tijdens rijden.
 
Beste mensen!

In juni heb ik hier wat dingen gevraagd over carburateurs en klepspeling.

Heb toen carbs gereviseerd, alles vervangen en gasnaald origineel, rest van Kedo). Destijds ook zo goed en zo kwaad als het ging met een analoge meter te proberen synkroniseren, liep toen wel aardig dacht ik. Ookuitlaat vervangen. Van de standaard 'collector' naar een Arrow demper. Heb de standaard uitlaatbochten toen doorgeslepen op de verbinding en de gaten dichtgelast.

Ik had al vanaf het begin een vermoeden dat ie onderin koppel miste. Vaak kwam er bij 6k rpm in een keer een stoot koppel, waarbij je hem echt wel mooi door kon trekken. Laatste tijd gebeurt dit zelfs ook niet meer. Gewoon lineare power, alleen gewoon niet zoveel.

Gisteren even op een xtz van een maat gereden, en dat was écht een enorm verschil. De zijne had veeel meer koppel, waardoor je ook gewoon in de 5e versnelling nog snel weg bent. Ik moet echt terugschakelen.

Winter(klus)seizoen komt er weer aan, dus het lijkt me een mooi doel die koppel terug te krijgen.

Heeft iemand suggesties waar het aan zou kunnen liggen?

Ben benieuwd!

Groeten,

Sam
Kan evt ook een verkeerde nokkenastiming zijn als bv bij kleppen stellen de ketting een tandje verkeerd is gezet.
 
Kan evt ook een verkeerde nokkenastiming zijn als bv bij kleppen stellen de ketting een tandje verkeerd is gezet.
:^
Een oude distributieketting tov een nieuwe geeft ook al een flink verschil.

@DvtST
Hoever ben je met je suup?
Na 20 maart hebben we geen update gezien.
---------
Wat is een goede lagerschaaltrekker voor de balhoofdlagers (wel goed voor yamaha en redelijk betaalbaar)?
Dat gekloot met een beitel en een hamer schiet niet erg op.
 
@Mag ik effe

Kleppen heb ik gesteld, dus die speling zou nu juist goed moeten zijn. In sommige gevallen juist een super klein beetje teveel speling.

Compressie heb ik niet gemeten. Kan ik eens gaan doen. Wat zou daar een oplossing voor zijn? Nieuwe zuigerveren?

Wat bedoel je met CO te laag?

Choke heb ik toevallig gisteren nog ff opengetrokken (wel flink) tijdens het rijden, toen viel die juist stil.

Groeten!

Sam
 
Kan evt ook een verkeerde nokkenastiming zijn als bv bij kleppen stellen de ketting een tandje verkeerd is gezet.
Dat zou wel gebeurd kunnen zijn, wilde de ketting niet vervangen toen ivm gedoe, maar had ik misschien toch moeten doen. Klikker zat er al 10 klikjes uit, dus ketting was al aardig versleten. Kreeg toen de nokkenassen ook niet zoals in de manual staat, echt parallel aan de kleppendekselrand zeg maar.

Maar jullie denken dus eerder dat dit zo'n soort probleem is dan een carb probleem?
 
@Mag ik effe

Kleppen heb ik gesteld, dus die speling zou nu juist goed moeten zijn. In sommige gevallen juist een super klein beetje teveel speling.

Compressie heb ik niet gemeten. Kan ik eens gaan doen. Wat zou daar een oplossing voor zijn? Nieuwe zuigerveren?

Wat bedoel je met CO te laag?

Choke heb ik toevallig gisteren nog ff opengetrokken (wel flink) tijdens het rijden, toen viel die juist stil.

Groeten!

Sam
Liever iets ruimer dan iets te strak. Dus dat is goed. Raymond heeft nog wel een punt, wat betreft de distributie ketting. Al is het vaak bij te veel rek op de ketting verlaat het de timing, dus volgens mij trekt ie dan onderin harder, en doet ie bovenin niks. CO hoog, dan krijgt ie meer brandstof. Vaak word CO afgesteld bij stationair toerental. Op vermogen is ook belangrijk dat dat goed is. Dus even een rollenbank sessie is goed, als je alles voor elkaar hebt. Als de Compressie laag is, kunnen het de veren zijn, of zijn de zuigers versleten. Dan is overmaat zuigers laten boren de beste oplossing
 
Je zegt dat je de gaten in de uitlaat hebt dichtgelast nadat je de downpipes bij de verbinding hebt door geslepen. Bedoel je dan de balans pijp? Dat is ook nogal van invloed op je koppelkromme.

Iemand trouwens interesse in een nieuwe koppelingsplaten set met veren?
 
---------
Wat is een goede lagerschaaltrekker voor de balhoofdlagers (wel goed voor yamaha en redelijk betaalbaar)?
Dat gekloot met een beitel en een hamer schiet niet erg op.
Na een beetje speurwerk kwam ik op deze schuine voegbeitel uit.
Eerst de bovenste schaal eruit getikt daarna gaf dit tooltje genoeg grip om de onderste eruit te tikken.
Wel even warm stoken natuurlijk.
IMG_6075.jpeg
Werkt beter dan een kromme afgeslepen schroevendraaier.
 
En.. hoe zijn je filters? word wel eens vergeten.

Dat is een goeie om te checken, buitenkant zag er destijds schoon uit, maar zit er tussen die rooster een (textiel) filter wat helemaal vol kan zitten?

Je zegt dat je de gaten in de uitlaat hebt dichtgelast nadat je de downpipes bij de verbinding hebt door geslepen. Bedoel je dan de balans pijp? Dat is ook nogal van invloed op je koppelkromme.

Iemand trouwens interesse in een nieuwe koppelingsplaten set met veren?
Ik bedoel inderdaad de balanspijp, die er standaard op zit. Interessant, want bijvoorbeeld die Arrow wordt standaard ook met gescheiden bochten verkocht, waarom doen ze dat dan als het invloed heeft op je koppel?
Liever iets ruimer dan iets te strak. Dus dat is goed. Raymond heeft nog wel een punt, wat betreft de distributie ketting. Al is het vaak bij te veel rek op de ketting verlaat het de timing, dus volgens mij trekt ie dan onderin harder, en doet ie bovenin niks. CO hoog, dan krijgt ie meer brandstof. Vaak word CO afgesteld bij stationair toerental. Op vermogen is ook belangrijk dat dat goed is. Dus even een rollenbank sessie is goed, als je alles voor elkaar hebt. Als de Compressie laag is, kunnen het de veren zijn, of zijn de zuigers versleten. Dan is overmaat zuigers laten boren de beste oplossing
Dan is het wellicht verstandig om die ketting deze winter gewoon te vervangen, dan staan de kleppen in ieder geval goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan