Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Henkiehaag

MF'er
10 nov 2006
75
18
Den Haag
Iemand hier ervaring met deze set ?

Ben hier een tijd niet meer geweest trouwens ☺️
Heb 1,5 jaar geleden aangekondigd mijn Super te restaureren maar heb nooit het resultaat laten zien.
Dus bij deze!
Er komt nog een zwart/blauw zadel op en dan is tie wel redelijk af 😅
 

Bijlagen

  • 93A47508-58D5-4531-B76F-57A7D220C6E1.jpeg
    93A47508-58D5-4531-B76F-57A7D220C6E1.jpeg
    332 KB · Weergaven: 23

Zbignjew

MF veteraan
21 jun 2007
5.375
125
Vlaardingen
Ziet er gelikt uit @Henkiehaag !
IMG_20211113_154700.jpg
Ik wil een osco monteren. Ik weet alleen nog niet waar. Het reservoir denk ik ergens in de buurt van de brandstofpomp vast te zetten, maar ik zit vooral met het punt waar de druppelaar zelf moet komen.

Normaliter boven je achtertandwiel, maar daar heb ik niet zoveel ruimte. Ik zou hem iets in moeten korten om de ketting niet te raken en dat geeft natuurlijk niet veel speling. Zeker omdat ik als deze ketting klaar is een nog groter achtertandwiel klaar heb liggen 😇.

Ik zat dus te denken om de druppelaar met een beugeltje op de toeguard te monteren, zodat de binnenkant van de ketting gesmeerd wordt. Deze oplossing zie ik alleen nergens terug voor de osco dus ik vroeg me af of daar dan een goede reden voor is.

Als jullie nog andere mooie plekken weten om het reservoir te monteren dan zie ik dat natuurlijk ook graag 😇
 
18 mei 2020
14
17
bij mij zit de kettingsmeer hier, wel een scottoiler
 

Bijlagen

  • IMG_20210525_220410.jpg
    IMG_20210525_220410.jpg
    320,8 KB · Weergaven: 15
  • IMG_20210525_220421.jpg
    IMG_20210525_220421.jpg
    240,1 KB · Weergaven: 15

3LDré

MF veteraan
28 apr 2005
2.446
24
Dronten
Een osco moet bereikbaar zijn, dus achter een kap is geen optie.
Ik had ’m vlak voor de benzinepomp gemonteerd. Op de foto niet te zien maar ik had een stuk van dat grijze PVC buis opengewerkt en met dezelfde bout vastgezet als de osco. Dit zodat de warmte van het blok iets afgehouden wordt. Gebruikte altijd gewone motorolie als vulling.

Later bij de TDM op exact dezelfde plek gemonteerd:)
 

Bijlagen

  • F0F084D5-C82E-4C78-903F-470B12EF327C.jpeg
    F0F084D5-C82E-4C78-903F-470B12EF327C.jpeg
    38 KB · Weergaven: 9

Zbignjew

MF veteraan
21 jun 2007
5.375
125
Vlaardingen
bij mij zit de kettingsmeer hier, wel een scottoiler
Yes, op de onderkant van het tandwiel dus. Dat leek mij ook de mooiste plek.
Een osco moet bereikbaar zijn, dus achter een kap is geen optie.
Ik had ’m vlak voor de benzinepomp gemonteerd. Op de foto niet te zien maar ik had een stuk van dat grijze PVC buis opengewerkt en met dezelfde bout vastgezet als de osco. Dit zodat de warmte van het blok iets afgehouden wordt. Gebruikte altijd gewone motorolie als vulling.

Later bij de TDM op exact dezelfde plek gemonteerd:)
Die plek leek mij ook het mooist inderdaad. En waar druppel je de olie op de ketting? Of was jij nou degene die een osco had met een Scott uiteinde?



Iets heel anders, gister stond ik met een ontstekingsprobleem hier.
IMG_20211126_151425.jpg
Bleek dat het ietsje strakker klemmen van het kabelschoentje op de bobine soelaas bood.

Vandaag stond ik hier. De toko ernaast was helaas dicht.
IMG_20211127_140151.jpg

Kabelboom, boegie circuit en pick-up circuit schijnt allemaal in orde. Verdenking ligt nu op de cdi.

Mijn vraag is dus: heeft iemand nog een goede cdi liggen die ik mag overnemen?
 

superrobke

Die hard MF'er
14 nov 2014
725
530
venlo
Ik heb geen nieuwe liggen, maar heb wel interesse in jou oude CDI.
Ik wil eens kijken of ik die kan repareren, zo ja dan krijg je hem gewoon weer terug.
 

Zbignjew

MF veteraan
21 jun 2007
5.375
125
Vlaardingen
Welk nummer staat er op de cdi van een suup? Ik denk dat ik er nog 1 van een TDM 850 3vd heb liggen.
IMG_20201214_151937-01.jpeg
Het oem nummer verschilt sowieso. Ik weet niet of ze qua werking echt veel verschillen. Je zou verwachten dat een 3vd hetzelfde zou werken.

Misschien dat de middelste regel overeenkomt?
Ik heb geen nieuwe liggen, maar heb wel interesse in jou oude CDI.
Ik wil eens kijken of ik die kan repareren, zo ja dan krijg je hem gewoon weer terug.
Ik had vorig jaar hetzelfde akkefietje, toen verdachte ik de cdi ervan dat hij niet waterdicht meer was. Dat zou nu ook best kunnen eigenlijk.
Ik heb twee x in de zeikende tegen aan de bobine liggen rommelen en om daar bij te kunnen moeten de zijkappen los om de tank te liften. Dus die is wel nat geworden 😏

Maar een andere cdi heb ik wel nodig, dan mag, als nattigheid inderdaad het probleem was mag jij deze wel bekijken 😊
Hoewel ik heb vorig jaar ook open heb gehad
IMG_20201214_203205-01.jpeg
 

superrobke

Die hard MF'er
14 nov 2014
725
530
venlo
@Zbignjew regel eerst een andere CDI. Dan kan je weer rijden. Volgens mij werkt de CDI van de TDM ook. Wel de 3vd .
Ik hoor het wel als je zo ver bent om de CDI op te sturen of ophalen. Wel in de winter maanden dan heb ik niet veel te doen. Ik heb een hekel aan kou zeg maar.
 

3LDré

MF veteraan
28 apr 2005
2.446
24
Dronten
Yes, op de onderkant van het tandwiel dus. Dat leek mij ook de mooiste plek.

Die plek leek mij ook het mooist inderdaad. En waar druppel je de olie op de ketting? Of was jij nou degene die een osco had met een Scott uiteinde?
Volgens mij druppelt een scottoiler standaard idd onderaan het tandwiel en de osco standaard bovenop. Ik had ‘t (osco)uiteinde recht boven het tandwiel in het kettingschermpje zitten, maar onderaan moet met wat aanpassing volgens mij ook prima kunnen.
 

John Doe

Die hard MF'er
17 jan 2005
298
16
Enkhuizen
Goedemiddag, na het lezen over de issue met de demperveren in het koppelingshuis vond ik wel eens tijd om de veren van mijn 90'er sup te onderzoeken. Helaas heb ik door mijn onhandigheid het gietstuk van de binnennaaf gesloopt: 1 van de bevestigingspunten van de koppelingsveren is afgebroken. Inmiddels een luchtsleutel aangeschaft en zonder verdere schade de koppeling gedemonteerd. De veertjes zijn gelukkig nog heel maar vertonen wel speling (oude type met dunne en dikke veren), dus veren vervangen is geen overbodige luxe. Heeft iemand nog een binnennaaf in de aanbieding?
 

Bijlagen

  • IMG_20211128_172114.jpg
    IMG_20211128_172114.jpg
    247,6 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:

Zbignjew

MF veteraan
21 jun 2007
5.375
125
Vlaardingen
Jammer, ik heb toch geen 3vd cdi unit. Wel een 4tx maar dat gaat niet werken.. succes met je sleutelklus!
Helaas! Toch bedankt voor het zoeken!

Iemand anders misschien een cdi over?
Goedemiddag, na het lezen over de issue met de demperveren in het koppelingshuis vond ik wel eens tijd om de veren van mijn 90'er sup te onderzoeken. Helaas heb ik door mijn onhandigheid het gietstuk van de binnennaaf gesloopt: 1 van de bevestigingspunten van de koppelingsveren is afgebroken. Inmiddels een luchtsleutel aangeschaft en zonder verdere schade de koppeling gedemonteerd. De veertjes zijn gelukkig nog heel maar vertonen wel speling (oude type met dunne en dikke veren), dus veren vervangen is geen overbodige luxe. Heeft iemand nog een binnennaaf in de aanbieding?
Yes, heb ik liggen. Mag je op komen halen
 

superrobke

Die hard MF'er
14 nov 2014
725
530
venlo
Helaas! Toch bedankt voor het zoeken!

Iemand anders misschien een cdi over?

Yes, heb ik liggen. Mag je op komen halen
Je kan eens informeren bij HPS motoren.
Zit in Hoornsterzwaag, als ik het goed heb. Of informeer eens bij de TDM-TRX club, of iemand er nog een heeft liggen.

Maar weet je zeker dat het aan de CDI unit ligt. Is het geen ander vocht probleem. En dat samen met een mindere accu. Staat jou motor altijd buiten ?? Onze Suupjes zijn inmiddels minimaal 25 jaar oud en dan zou het hoogspannings gedeelte ook wel eens vervangen mogen worden. Toch zeker met dit vochtige weer kan je daar problem mee krijgen.
 

superrobke

Die hard MF'er
14 nov 2014
725
530
venlo
Gerade bei #eBayKleinanzeigen gefunden. Wie findest du das?


Hier is er nog een te koop in Duitsland. Natuurlijk zonder garantie
 

PaulNijenhuis

Die hard MF'er
Donateur
31 aug 2017
433
149
Hoef en Haag
@Zbignjew , voor wat betreft bobine(s) en lekkende hoogspanningsdelen betreft, ik heb dan geen XTZ750, maar een TDM 900 die ook rottig liep etc, maar toen ik eens met lopende motor voelde aan de hoogspanningskant van de bobine en langs de bougiekabels werd een en ander pijnlijk duidelijk (letterlijk), ik kreeg telkens een paar goede schokken, ook nadat ik de kabel aan beide zijden iets had ingekort.
Nu heb ik 2 nieuwe erop zitten en het loopt als een zonnetje en als je langs de kabels voelt geen schokken meer.
En mijn motor is van 2005 dus als die op jouw motor nog de originele zijn is dat het overwegen waard om te vervangen door nieuwe....
 

Zbignjew

MF veteraan
21 jun 2007
5.375
125
Vlaardingen
@PaulNijenhuis & @superrobke

Thanks voor het meedenken! Bougie kabels en doppen zijn nog geen jaar oud, geven goede weerstandswaardes en als hij loopt dan voelt daar niks geks aan.

Ik bedacht me wel nog dat ik een Ali cdi gekocht had vorig jaar, als reserve. Kan ik ook nog proberen maar daar ik verwacht niet teveel van.
 
Bovenaan Onderaan