Hoi Shenkie.
Je hebt op deze motoren een hoop beveiligingen:
Als de versnelling instaat, moet je de koppeling intrekken om te kunnen starten.
Dat gaat dus o.a.via de neutraalschakelaar.
Ook de zijstandaard zit vaak met een schakelaartje in dit systeem.
Kijk het elektrische schema er maar eens op na, je ziet dan vaak meerdere schakelaars en relaisen in serie, die samen bepalen of je mag starten.
Allemaal van die beveiligingen voor Dummmies, voor de Amerikaanse markt. En wij in Europa krijgen daar dan ook mee te maken, ook de moderne Europese motoren, b.v. de BMW, hebben al dit soort flauwe kul beveiliging.
Het is natuurlijk onzin.
Het zou veel beter zijn om de motorrijder bij z'n rijles te leren om de motor in de vrij te zetten als je ze parkeert, om eventueel de koppeling in te trekken als je start.
Dat doe ik tenslotte met de auto ook: Ik check de versnelling, en trap toch altijd de koppeling in als ik start.
Dat heb ik zo geleerd met rijles.
Nu ja, dan gaat het om menselijk gedrag tegenover (schijnbaar) foolproof techniek!
Weg met Amerika, zou ik haast willen zeggen, maar ik weet niet of ik dat mag zeggen van MF.
Groeten,
Doudou