Heey Jongens!
Ik heb net een 3VD Blok gekocht welke ik onder mijn Tenere wil monteren, en ik dacht daar hebben jullie vast wel enige ervaring mee. Hebben jullie op voorhand misschien nog wat tips?
Wat ik al van plan ben om te doen is:
- Tapeinden uitlaat vervangen (er is er 1 afgebroken deze zal ik uit moeten boeren (tips)? en de anderen zien er ook niet echt geweldig uit)
- hele ding van boven naar beneden schoonmaken
- nieuwe olie filter
- kleppen stellen
- uitlaat poorten schoon maken
- koolafzetting kleppen en zuigers checken
Verder dacht ik nu dat ik dat blok er toch los onder vandaan heb en er makkelijk aan kan sleutelen de zuigerveren te vervangen.
Ik kan deze alleen niet zo snel vinden bij Kedo deze veren vinden, weten jullie misschien waar ik deze kan halen voor een TDM 850.
Hebben jullie misschien nog verder ideeën?
ik hoor ze graag!
Tschuss
Vaak zijn de zuigveren niet versleten maar zitten gewoon vast door roet en vele uren stilstaan.
Wat ik goede ervaring mee heb met blokken waar ik het verleden niet van ken:
- Kijken of blok goed rond gaat (gewoon de oude olie nog erin) door een ratel op de krukas te zetten en te draaien,
- als dit goed gaat het zelfde met een accu op de startmotor.
- Olie eruit, bougies eruit, diesel ipv olie (afvullen op het niveau van je krukas gat links op je blok) en op de startmotor (zonder bougies) goed laten rond draaien om alles losse delen (sludge) te verzamelen,
- kruipolie op de zuigers spuiten en een nachtje laten staan, volgende dag nog een keer op de startmotor rond (zonder bougies) en de diesel aftappen.
- Nieuw filter en olie van de action erin 100 km
rustig rijden (voorkeur de reinigende benzine van Shell),
- na 100 km anti sludge erin van Forte bij de olie en een kwartier stationair laten draaien (absoluut niet meer rijden want je olie wordt heel dun), olie aftappen filter verwijderen, nieuwe olie en filter
en... klaar is klara.
In combinatie met nieuwe klepseals (heb ik geplaats zonder mijn cilinderkop te verwijderen) ben ik met mijn TRX blok van 1 liter op 600 km terug gegaan naar 1 liter op 1800 km, daarbij loopt alles mooier en start hij beter
Als dadelijk van plan bent om de klepseals te vervangen, meet dan van te voren gelijk je klepspeling, dan kan je eventueel een klepstelplaatje direct vervangen)
Lijkt een hoop gedoe, maar als je toch bezig bent....
Daarbij vallen de extra kosten wel mee en als je een blok hebt wat langer mee gaat lijkt me dat goed betaald
Sorry, maar bovenstaande is mijn persoonlijke ervaring, geen garantie.
succes Luna.