Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Even per pb nader contact over vraagprijs? De rest van de klauw hoeft niet goed te zijn, als de ankerplaat maar netjes is, met perfect schroefdraad *O*
 
Even een vraagje tussendoor. Kun je op de Suup een ketting monteren met een sluitschakel of moet je de ketting met dit vermogen altijd ponsen/klinken?
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje tussendoor. Kun je op de Suup een ketting monteren met een sluitschakel of moet je de ketting met dit vermogen altijd ponsen/klinken?

Ik geef de voorkeur aan een sluitschakel anders moet je de hele achterbrug eruit halen... O-)

Maar jij bedoeld ws het verschil tussen een klink-sluitschakel en een visje.
Het grootste nadeel van een visje is dat je ketting makkelijker te stelen is.
Mits op de juiste manier gemonteerd voldoet een visje prima hoor.
 
Ik geef de voorkeur aan een sluitschakel anders moet je de hele achterbrug eruit halen... O-)

Maar jij bedoeld ws het verschil tussen een klink-sluitschakel en een visje.
Het grootste nadeel van een visje is dat je ketting makkelijker te stelen is.
Mits op de juiste manier gemonteerd voldoet een visje prima hoor.

Hoi Raymond, zijn er lieden die alleen een ketting stelen? Dat heb ik nog niet meegemaakt.

Een visje bevestigen is makkelijk en kan met een waterpomptang. Let idd wel op het juist monteren! Het klinken van een ketting kan alleen als je specifiek gereedschap hebt. Dat kan in enkele gevallen zelfs ketting/merk afhankelijk zijn. Ik klink mijn 525 ketting altijd zelf, is goed te doen. En een tip: verf dat schakeltje/visje rood, dan kan je dit voor inspecteren makkelijk terugvinden.
 
Ok, meningen verdeeld dus. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat kettingen met een visje (dat bedoelde ik idd) bestemd zijn voor motoren met maximaal 500 cc (en dan laat ik een NSR 500 tweetakt GP machine even buiten beschouwing).

Klinken wil ik als het kan vermijden. Je moet er toch weer een speciaal gereedschap voor aanschaffen en als ik het goed begrepen heb komt het nogal nauw om de ketting op een veilige manier aan elkaar te maken. Dank allen!
 
Ik ga nog even door met vragen. Tot nu toe heb ik 1 youtube filmpje bekeken over het wisselen van de olie , alsmede alle XTZ topics hier doorgespit, maar dit zit me nog dwars:

In het filmpje zie ik die gast regelmatig even de motor starten om de pomp de laatste olie uite het blok te laten pompen. Dit kan toch niet goed zijn?!!! En ik heb bij mijn oliefilter geen o-ring voor het filterdeksel gekregen. Vervangen jullie die ook altijd?

Ik moet mijn carterpan ook vervangen en heb daar een nieuwe papieren pakking voor aangeschaft. Moet die pakking juist zo droog mogelijk gemonteerd worden of moet je die juist nat maken met olie?
 
Ok, meningen verdeeld dus. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat kettingen met een visje (dat bedoelde ik idd) bestemd zijn voor motoren met maximaal 500 cc (en dan laat ik een NSR 500 tweetakt GP machine even buiten beschouwing).

Klinken wil ik als het kan vermijden. Je moet er toch weer een speciaal gereedschap voor aanschaffen en als ik het goed begrepen heb komt het nogal nauw om de ketting op een veilige manier aan elkaar te maken. Dank allen!

Doorlopende ketting aanschaffen. Is even wat meer werk met de brug, maar geen speciaal gereedschap nodig en 100% goede en veilige ketting. Visjes zijn voor brommers en fietsen. Te veel lompheid in de ketting van de suup ;).
 
Ik heb ooit eens bij jos smit een kettingset besteld icm de ketting tool:
Kettinggereedschap en onderhoud
Al meerdere malen gebruikt, nooit problemen mee gehad.
Let wel, een 850 blok met een 525 ketting, zou mijn inziens dus voor de 750 echt geen probleem moeten zijn.
Visjes zou ik zelf liever niet gebruiken en het extra werk om de achterbrug er uit te halen lijkt mij erg overdreven eerlijk gezegd.
 
Ik ga nog even door met vragen. Tot nu toe heb ik 1 youtube filmpje bekeken over het wisselen van de olie , alsmede alle XTZ topics hier doorgespit, maar dit zit me nog dwars:

In het filmpje zie ik die gast regelmatig even de motor starten om de pomp de laatste olie uit het blok te laten pompen. Dit kan toch niet goed zijn ?!! En ik heb bij mijn oliefilter geen o-ring voor het filterdeksel gekregen. Vervangen jullie die ook altijd ?

Dat paar keer starten heb ik laatste keer ook eens gedaan, levert alleen erg weinig resultaat, dus laat ik volgende keer achterwege

Die O-ringen vervang ik altijd [zijn er 2, een grote en een kleine] en let goed op dat je het (kleine)pasbusje niet met de olie weggooit.. heb ik dus kennelijk wel gedaan bij mijn laatste oliewissel begin april, met als gevolg dat ik nu minimale olielekkage ondervind, dus nu opnieuw oliewissel, incl O-ringen, en pasbusje weer plaatsen

Die O-ringen kun je [duur] aanschaffen bij een motorzaak of je stuurt even een mailtje naar Pieter Hessels van HPS motoren en vraagt om de O-ringen (en evt koperen ringetjes voor de oliepluggen)
 
Thanks voor de uitleg en de tip voor HPS! Toevallig vanmiddag inderdaad de grote o-ring bij een motorzaak besteld. Op het net alleen te vinden i.c.m. een oliefilter maar dat heb ik al. Ik zal Pieter mailen voor de kleine o-ring en de koperring.

Wat de ketting betreft gewoon klinken dus, toch maar een klinkapparaat kopen. Wat vinden jullie van deze?:



Van Sealy, maar lijkt heel erg op de ponsen die elders goedkoper worden aangeboden.

Ik ga echt niet mijn achterbrug eruit slopen om een eindloze ketting te monteren. Lijkt me alleen nuttig als je ook werk hebt aan de achterveer of de lagers van de achterbrug.

In ander nieuws. Mijn Suup staat nu iets langer dan een week stil omdat ik andere wielen moet regelen en de carterpan moet vervangen. Onder een afdakje, maar niet onder een hoes:




Dat paar keer starten heb ik laatste keer ook eens gedaan, levert alleen erg weinig resultaat, dus laat ik volgende keer achterwege

Die O-ringen vervang ik altijd [zijn er 2, een grote en een kleine] en let goed op dat je het (kleine)pasbusje niet met de olie weggooit.. heb ik dus kennelijk wel gedaan bij mijn laatste oliewissel begin april, met als gevolg dat ik nu minimale olielekkage ondervind, dus nu opnieuw oliewissel, incl O-ringen, en pasbusje weer plaatsen

Die O-ringen kun je [duur] aanschaffen bij een motorzaak of je stuurt even een mailtje naar Pieter Hessels van HPS motoren en vraagt om de O-ringen (en evt koperen ringetjes voor de oliepluggen)
 
De motor een paar keer starten, als je de olie aftapt, lijkt me een stomme zaak.
Hoe droger ze staat, hoe slechter.
Zal er een beetje oude olie in blijven zitten?
Als je ook het filter vervangt is dat geen probleem.
En ook als je het filter nog niet vervangt... Dat beetje oude olie, daar ga je niet aan dood.
Vroeger kon je een motor, zonder contact, nog eens met de kick een beetje rondschoppen, voor een restje olie.
Ook toen kende ik niemand die dat deed. En met vroeger, dat is jaren '70 vorige eeuw.
Oude Engelsen, 250 2takt Duitsers, nee, dat deden we nooit. Warm draaien, olie eruit,aftakplug terug, en nieuwe olie.
Doei,
Doudou
 
Dat paar keer starten heb ik laatste keer ook eens gedaan, levert alleen erg weinig resultaat, dus laat ik volgende keer achterwege

Die O-ringen vervang ik altijd [zijn er 2, een grote en een kleine] en let goed op dat je het (kleine)pasbusje niet met de olie weggooit.. heb ik dus kennelijk wel gedaan bij mijn laatste oliewissel begin april, met als gevolg dat ik nu minimale olielekkage ondervind, dus nu opnieuw oliewissel, incl O-ringen, en pasbusje weer plaatsen

Die O-ringen kun je [duur] aanschaffen bij een motorzaak of je stuurt even een mailtje naar Pieter Hessels van HPS motoren en vraagt om de O-ringen (en evt koperen ringetjes voor de oliepluggen)
Ik zag ook dat de O ringen niet bij een oliefilter zitten maar na enig speurwerk heb ik ze besteld bij louie .nl a 1euro 98 dus dat zijn ook de kosten niet .
 
Terug
Bovenaan Onderaan