Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Ik heb eens gekeken en in sommige gevallen kan importeren best interessant zijn kom ik achter. T is een aardige tour naar Denemarken, maar het is goed te doen. Importeren van een XTZ750 kost ongeveer 1000 euro.
 
Zit er over te denken om de Suup te verkopen :?
Beetje (veel) ruimtegebrek thuis.
Zou hem alleen hem compleet weg doen, dus geen verkoop in losse onderdelen want het is een prima functionerend bike.

Het is een originele, onverbouwde Suup.
Er zitten nieuwe 320 schijven op.
Een nieuw Givi ruitje.
Ook een complete Arrows Dakar style uitlaat (demper plus voorpijpen) is gemonteerd, met dB killer.
Het zadeldek is vernieuwd.

De komende zomer zou ik een paar issus aan gaan pakken.
De ketting moet gewisseld (een nieuwe set heb ik al liggen) en voor het mooie zou ook een verse carb kit niet misstaan want hij loop 1:16 en start zonder choke.

Motor start en loopt prima, alles functioneert naar behoren, rij dagelijks 100km woon/werk.

Heb hem gekocht voor €2700 en er voor €800 aan verspijkerd. Sta open voor een goed bod :)
Misschien is er hier bij de club iemand geïnteresseerd om deze oer Suup te TKLC'en?

Groet,
Roel.
 
Kan iemand mij vertellen of de rollen bij de ketting(tensioners)nodig zijn ?
Op mijn suup zijn ze kaduuk en wilde even hier om raad vragen ;)
Alvast bedankt
 
Is op FB ook al voorbij gekomen maar ovaal uitgesleten gas naalden en emulsiebuizen en mogelijk issue met veren in de achterplaat van de koppeling.

Klopt. Uitlaat wil ook vaak roesten, met name de binnenkant van de uitlaatdemper (aan de kant van je wiel) en de bochten vlak bij de cilinderkop. Als je er eentje kunt kopen met rvs uitlaat, is dat een groot pluspunt. Ze zijn nieuw te koop maar kosten gauw 500 euro voor de hele uitlaat incl demper.

De slijtage in de carb is gewoon een onderhouds-dingetje. Je hebt voor een paar tientjes een nieuw setje en het is zelf prima te vervangen. Zou ik een koop niet op laten lopen. Vraag naar het verbruik. 1:16 is aan de slechte kant, maar dat ligt waarschijnlijk aan de gasnaalden. Als alles netjes staat met verse naalden, is 1:20 prima haalbaar.

De veren in de koppelingskorf moeten inderdaad gecheckt worden met enige regelmaat. Als de verkoper niet weet waar je het over hebt als je er naar vraagt, zou ik al grote twijfels hebben over de koop.
 
Kan iemand mij vertellen of de rollen bij de ketting(tensioners)nodig zijn ?
Op mijn suup zijn ze kaduuk en wilde even hier om raad vragen ;)
Alvast bedankt

Ik zou ze wel willen hebben. De engineers bij Yamaha zetten niet zomaar onderdelen zonder reden op een motor. Hoe zijn ze kapot gegaan?
 
Ik zou ze wel willen hebben. De engineers bij Yamaha zetten niet zomaar onderdelen zonder reden op een motor. Hoe zijn ze kapot gegaan?
Ik denk gewoon slijtage weet niet genoeg over de historie van de fiets.
De reden van mijn vraag was nl nu ik ze erop heb gezet hoor ik de ketting als ik bij een stoplicht aan kom .
Vermoed dat de ketting aan vervanging toe is want hij is wat stijf als ik hem oplicht.
 
Vraag naar het verbruik. 1:16 is aan de slechte kant, maar dat ligt waarschijnlijk aan de gasnaalden. Als alles netjes staat met verse naalden, is 1:20 prima haalbaar.

De veren in de koppelingskorf moeten inderdaad gecheckt worden met enige regelmaat. Als de verkoper niet weet waar je het over hebt als je er naar vraagt, zou ik al grote twijfels hebben over de koop.
mmm, dan is die van mij echt wel toe aan een nieuw setje - voor 1:14 draai ik m'n hand niet om (met voornamelijk snelweg). Moet ik dan ook meteen voor de zwitserse sproeierset gaan?

Wat versta je onder regelmaat mbt inspectie koppelings veren?

thnx
 
Zwitserse set werkt bij mij iig super, ook icm de arrow demper en origineel luchtfilter. Perfect koffiebruine bougies

Ik check elke 20k km de koppelingskorf op speling en de veertjes op schade. Gebruik de manual van dutchdude (zie openingspost). Als er nog de dunne veertjes in zitten, meteen vervangen!
 
Laatst bewerkt:
Ik overweeg misschien een keer over te stappen naar wat lichters en denk aan een xt550. Heeft iemand daar ervaring mee? Raymond jij hebt er toch zo een? Kun je daar ook nog een beetje fatsoenlijk mee naar je werk met 130-140 per uur over de snelweg of is dat echt afzien? Beetje minder comfort mag wel, lekker zitten daar heb ik een auto voor.
Eerst mn nieuwe bandjes eens oprijden denk ik
 
Waarschijnlijk is deze vraag al eerder gesteld, maar ik moet op zoek naar andere spiegels.. wie heeft goede ervaringen met vervangende spiegels ? [moet ik letten op links-rechts draad, of gebruikmaken van spiegeladapters ?]
 
Ik overweeg misschien een keer over te stappen naar wat lichters en denk aan een xt550. Heeft iemand daar ervaring mee? Raymond jij hebt er toch zo een? Kun je daar ook nog een beetje fatsoenlijk mee naar je werk met 130-140 per uur over de snelweg of is dat echt afzien? Beetje minder comfort mag wel, lekker zitten daar heb ik een auto voor.
Eerst mn nieuwe bandjes eens oprijden denk ik

Jep, ik heb nog een XT550.

Je kan er mee naar je werk (en weer terug ook) maar die 140km/u zou ik niet doen.
Ze zijn inmiddels 34-a 35 jaar oud, die moet je niet afbeulen.
Oke, het zijn Yamaha`s maar toen ik in `83 een spiksplinternieuwe kocht heb ik er 1x 155km/u mee gereden en dat was echt geen pretje.
Wil je nog een beetje relaxed rijden dan moet je niet boven de 100km/u komen.

Wil je wat lichters dan de suup dan zou ik de 660 proberen, die kosten ook niet de hoofdprijs en hebben veel meer in huis dan de 550. En een knoppie, das ook wel lekker.

Maar voordat je gaat experimenteren met andere motoren vergeet dan niet hoe goed de suup is/was.
 
Waarschijnlijk is deze vraag al eerder gesteld, maar ik moet op zoek naar andere spiegels.. wie heeft goede ervaringen met vervangende spiegels ? [moet ik letten op links-rechts draad, of gebruikmaken van spiegeladapters ?]
Ik heb pasgeleden spiegels gekocht bij louie special voor yamaha, 2 bestelnummers, ze kosten niet de hoofdprijs en ze bevallen prima .
Boven 130 worden ze iets wazig dus wil nog dempers bestellen.
Maar voor de rest prima spiegels.
 
IMG_2341.jpg


Wie o wie is iemand en kent iemamd die mij tegen betaling kan helpen om deze jonge motorisch weer up to date te maken? Mijn dank zou groot zijn.

Gr. Peter
 
Heeft iemand dital eens meegemaakt?
Ik was bang dat m'n krukaslagers er aan waren nadat ik met een nare tik in m'n blok geconfronteerd werd. Om de eenvoudigere oorzaken eerst te checken wilde ik kijken of de tandwielen nog in de juiste timing stonden. Na het verwijderen van het kleppendeksel trof ik dit aan:
full

4 losgetrilde boutjes....
 
Heeft iemand dital eens meegemaakt?
Ik was bang dat m'n krukaslagers er aan waren nadat ik met een nare tik in m'n blok geconfronteerd werd. Om de eenvoudigere oorzaken eerst te checken wilde ik kijken of de tandwielen nog in de juiste timing stonden. Na het verwijderen van het kleppendeksel trof ik dit aan:
[afbeelding]
4 losgetrilde boutjes....
Handig zo`n motor die al een beetje helpt met sleutelen.

Maar nonderju daar ben dan je net op tijd bij.

Lekte hij olie langs de kleppendekselpakking?
Hopelijk heb je geen verdere schade opgelopen.
nokkenas kan krom zijn, naks heeft ws ook wel wat te verduren gehad.
 
Volgens mij heb ik wel geluk gehad. Er lijkt verder geen schade te zijn. Iig geen zo waar te nemen schade, nog ff afwachten wat ie doet als de boel weer vast zit. Moet nog ff op zoek naar een kleinere momentsleutel, de mijne begint bij 28 en voor de betreffende bouten heb ik 10nm nodig. Kan het kwaad om locktite te gebruiken voor deze boutjes?
 
[afbeelding]

Wie o wie is iemand en kent iemamd die mij tegen betaling kan helpen om deze jonge motorisch weer up to date te maken? Mijn dank zou groot zijn.

Gr. Peter

Hi Peter, ik zou gewoon eens langs gaan bij een goede monteur die je kan helpen met de afstelling. Het is een ritje maar bij KMS in Poeldijk (bij den haag) zit in ieder geval een goede. Setje sproeiers kopen en meenemen, en ook nieuwe naalden en naaldbuizen, choke plunjers en luchtfilters.

Je kunt ook zelf eens nieuwe buizen naalden filters en naalden er in zetten. Is niet zo moeilijk!


Misschien zit er dichter bij amsterdam ook nog wel zo een carburateurgenie maar dat moet je maar eens googlen.

Succes!
 
Volgens mij heb ik wel geluk gehad. Er lijkt verder geen schade te zijn. Iig geen zo waar te nemen schade, nog ff afwachten wat ie doet als de boel weer vast zit. Moet nog ff op zoek naar een kleinere momentsleutel, de mijne begint bij 28 en voor de betreffende bouten heb ik 10nm nodig. Kan het kwaad om locktite te gebruiken voor deze boutjes?

heyy 3LDré:

Ik doe er altijd een beetje loctite op die boutjes heeft bij mij nog nooit voor problemen gezorgd.

mvg gerke
 
Dank je Dico, zijn geloof ik dezelfde die Bauke er nu op heeft zitten, en heb van hem ook begrepen dat ze niet de meest solide spiegels zijn.. dat komt ook terug in de "Bewertungen" op de Duitse Louis site.. vandaar dat ik nog even verder zoek.. liefst naar "Adventure" uitvoeringen.. die in meerdere richtingen verstelbaar zijn (heb van Raymond aantal foto's via wotsep gekregen [grazi !])
 
Terug
Bovenaan Onderaan