Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

JO-nas

MF'er
8 okt 2007
131
2
28
Door de verticale inlaten liggen de gasnaalden horizontaal in de carburateurs, hierdoor kunnen ze de buis waardoor ze lopen iets ovaal uitslijten waardoor de motor steeds rijker gaat lopen en ook meer brandstof gaat verbruiken. Wanneer mensen klagen dat je motor stinkt en aangeven dat je zwarte rookpluimpjes genereerd bij het wegaccelereren, word het tijd om je carburateurs onder handen te nemen (zoals die van mij).

Er is een revisie setje verkrijgbaar bij kedo.com - zoek naar "94020" (twee keer nodig, één voor elke carb).
Bedankt voor de tip!

Ik ben aan het kijken om de olie te verangen... In de WPHB staat 20W40 bij 5°C of hoger en 10W30 bij 15°C of lager... Ik veronderstel dat 20w40 beter aanleunt bij onze temperaturen? Of zie ik dit verkeerd?

J
 

3LDré

MF veteraan
28 apr 2005
2.401
2
49
Dronten
Bedankt voor de tip!

Ik ben aan het kijken om de olie te verangen... In de WPHB staat 20W40 bij 5°C of hoger en 10W30 bij 15°C of lager... Ik veronderstel dat 20w40 beter aanleunt bij onze temperaturen? Of zie ik dit verkeerd?

J
Putoline sport 10/40 vinden onze blokjes fijn.
 

Hookski

Die hard MF'er
27 mei 2012
436
4
57
Geldrop
Vandaag nieuwe Conti's TKC80 laten monteren (na de Heidenau's Scout 60 ofzo). Tevens nieuwe Putoline 15W voorvorkolie.. en vóór en achter de remolie vernieuwd..
Binnenkort nog even de motorolie (en 't oliefilter) verversen.
 

JO-nas

MF'er
8 okt 2007
131
2
28
Vandaag nieuwe Conti's TKC80 laten monteren (na de Heidenau's Scout 60 ofzo). Tevens nieuwe Putoline 15W voorvorkolie.. en vóór en achter de remolie vernieuwd..
Binnenkort nog even de motorolie (en 't oliefilter) verversen.
Ga ik binnenkort ook allemaal eens doen : ).
Iemand ervaring met kleppen stellen? Of tenminste de procedure om tot aan de kleppen te komen ; ).
J.
 

Willemvu

MF veteraan
12 jan 2013
1.808
21
Den Haag
Ja is niet zo ingewikkeld. Wel veel kleppen :)

Gewoon rustig de tijd nemen en het wphb volgen. Je moet gewoon de kleppendeksel er af halen, dat is voldoende. Op zich niet heel anders dan op andere motoren in mijn ervaring.
 

JO-nas

MF'er
8 okt 2007
131
2
28
Ja is niet zo ingewikkeld. Wel veel kleppen :)

Gewoon rustig de tijd nemen en het wphb volgen. Je moet gewoon de kleppendeksel er af halen, dat is voldoende. Op zich niet heel anders dan op andere motoren in mijn ervaring.
Bedankt voor de reactie! Even vlug een vraag, hoe kom ik het makkelijkst bij de batterij? Hoe doe je het zadel los?

J
 

Raymond W

Vetertje
23 okt 2006
7.748
667
55
Mijdrecht
Bedankt voor de reactie! Even vlug een vraag, hoe kom ik het makkelijkst bij de batterij? Hoe doe je het zadel los?

J


Schroefje 3 eruit halen en aan de andere kant zit ook een schroefje, als je die er beide uitgehaald hebt kan je de achterkant van het zadel omhoog tillen en naar achteren schuiven.
Die batterij zit achter de linker zijkap, daar zit ook al een schroefje 3 die je los moet draaien.


ow ja, om het kleppendeksel eraf te halen moet je de waterpijp wegnemen.
(koelvloeistof aftappen en nog wat geklooi)
 
  • Like
Waarderingen: Woonjas

JO-nas

MF'er
8 okt 2007
131
2
28


Schroefje 3 eruit halen en aan de andere kant zit ook een schroefje, als je die er beide uitgehaald hebt kan je de achterkant van het zadel omhoog tillen en naar achteren schuiven.
Die batterij zit achter de linker zijkap, daar zit ook al een schroefje 3 die je los moet draaien.


ow ja, om het kleppendeksel eraf te halen moet je de waterpijp wegnemen.
(koelvloeistof aftappen en nog wat geklooi)
Dag Raymond,
Bedankt voor je snelle reactie!
Ik had die exploded views ook al bekeken, maar geraakte er niet zo wijs uit : ). Dus de zijkappen zitten maar met 1 schroef vast? Vorige eigenaar vertelde me dat de batterij aan de andere zijde zat -_-. Ik zoek het eens uit : ).
 

Bijlagen

Raymond W

Vetertje
23 okt 2006
7.748
667
55
Mijdrecht
Ja, de zijkappen zitten met maar 1 schroef vast.
Er zitten ook 2 drukstiften per zijkap die in een rubber gaan, deze moet je een beetje begeleiden anders heb je kans dat ze afbreken.
Dat plastic is inmiddels 30 jaar oud en is een beetje kwetsbaar. (en in de kleurstelling die jij hebt zo goed als onbetaalbaar.)
 
  • Like
Waarderingen: Woonjas

JO-nas

MF'er
8 okt 2007
131
2
28
Ja, de zijkappen zitten met maar 1 schroef vast.
Er zitten ook 2 drukstiften per zijkap die in een rubber gaan, deze moet je een beetje begeleiden anders heb je kans dat ze afbreken.
Dat plastic is inmiddels 30 jaar oud en is een beetje kwetsbaar. (en in de kleurstelling die jij hebt zo goed als onbetaalbaar.)
Ok, ik zal ze er voorzichtig proberen uithalen : ). Bedankt voor de tips : )
 

Nollie66

MF'er
14 jun 2010
160
1
53
Midden van het Land
Na de eerste echte rit op de Suup valt het me op dat ie , als hij warm is, eigenlijk niet in z'n vrij komt. Ook lijkt het of de koppeling blijft kleven als ik de hendel intrek. In dat geval is het wel zo dat ie het achterwiel niet meer aandrijft, maar geeft niet echt duidelijk het gevoel dat ie vrij komt (snap je het nog?). Gevalletje te dikke / verkeerd merk olie? Nou heeft mijn broer ook een Suup met dezelfde problemen...... Suggesties?

Hoor graag!

Gr. Henk.
 

Nollie66

MF'er
14 jun 2010
160
1
53
Midden van het Land
Nu we toch bezig zijn: weet iemand of de koplampen (reflector met glas) los te vervangen zijn?
Zijn er vervangende sets of alternatieven van een ander merk? Er zitten nu van die bolle glazen in met van die hele grote peer- lampjes; ik zou graag H4 sets monteren.
 

Woonjas

Die hard MF'er
Ah, die van jou heeft ook de dubbele waxinelichtjes lichtjes voor 😉
Ik heb de koplamp unit vervangen door een H1 - H4 combinatie van een XTZ660. Er zijn een aantal Yamaha fietsen uit die periode waarvan de koplamp unit past, waarbij sommige dubbel H4 zijn, ik kan er alleen zo even niet opkomen welke.
Edit: TDR125 heeft een dubbele H4 die past

In de Yamaha XTZ 750 Super Ténéré offroad lovers groep zit iemand (Christof Ra) die bestaande units ombouwt naar 2x H4 met relais - je moet wel je huidige unit opsturen.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Hunebert

JO-nas

MF'er
8 okt 2007
131
2
28
Heren,

Vraagje: Kunnen jullie zowel contactslot, benzinedop als achterste cover (achter zadel) bedienen met 1 sleutel of zijn dit 3 verschillende? Het slot van mijn benzinedop is kapot. Zou ik dit apart kunnen krijgen of dien ik de volledig dop te vervangen?

Thanks!


J
 

JO-nas

MF'er
8 okt 2007
131
2
28
Heren,

Is de spanningsregelaar van de TDM850 (met koelribben) plug en play?

Alvast bedankt,

Jonas
 

Rhino2007

MF'er
14 jan 2009
134
2
44
Hierbij een hulpverzoek. We zijn een XTZ750 nieuw leven aan het geven, beestje heeft behoorlijk wat achterstallig onderhoud. We lopen aan tegen diverse onderdelen die slecht zijn of ontbreken. Mogelijk heeft 1 van jullie nog iets op de plank liggen. We zoeken:
- gelijksluitende slotenset, dus kroonplaat incl. slot, tankdop en het liefst ook het afdekkapje boven het achterlicht (laatste is geen must want erg lastig te vinden);
- duostep links+rechts, compleet;
- zijkap rechts bij tank, zonder breuken of afgebroken bevestigingspunten;
- kettingkast;
- kapje bij schakelarm;
- 2x kapjes bij voortandwiel (1 is zwart, 1 is kleur rest van de kappen);
- startonderbreker jiffy;
- liefst ook de stuurschakelaars, in goede staat;
- luchtfilters en oliefilter;
- smoke ruitje.
Ik hoop dat we verder kunnen worden geholpen zodat dit stukje nostalgie straks in volle glorie onze -onverharde- wegen mag verrijken!
 

d02500

Die hard MF'er
11 jan 2009
599
4
probeer het nog een keer,
aanbieding: te koop een xtz uit 1993,60000km op de teller,tandwielen en kettingwielen tevens ketting vernieuwd,banden in goede staat,nieuwe accu en een verzwaarde spannings regelaar,loopt prima alleen ziet er niet uit,niet gepoetst,kleur rood wit,tevens 2 zijkoffers met bevestiging en een topkoffer,givi en 2 extrawielen met noppen,vergat nog diverse onderdelen en beide remmen totaal gereviseerd met nieuwe blokken,Euro 500,
waarom doe je het weg ik heb al een aantal motoren en ik rijd er te weinig op.
 

Willemvu

MF veteraan
12 jan 2013
1.808
21
Den Haag
Jonas ik meen dat de TDM SR inderdaad plug & play is, maar op zich niet moeilijk om even het bedradingsschema er op na te slaan.

Mijn suup had 3 verschillende sleutels voor de tankdop, achterdeksel en het contact. Met name de achterdeksels zijn zeldzaam omdat ze standaard niet heel vast zitten en er af waaien. Een matchende tankdop en contactslot erbij lijkt me een speld in een hooiberg, en daarmee waarschijnlijk niet erg kostenefficient. Maar goed wie weet kom je wat tegen op een sloper.

Mooie beunhaas oplossing trouwens voor je koelvloeistof reservoir! :P
 
  • Like
Waarderingen: JO-nas

Hunebert

Die hard MF'er
18 nov 2006
360
2
Hallo
Is er iemand op het xtz forum die een originele rechter spiegel met links draad heeft liggen en er wel vanaf wil
gr Bert
 

JO-nas

MF'er
8 okt 2007
131
2
28
Jonas ik meen dat de TDM SR inderdaad plug & play is, maar op zich niet moeilijk om even het bedradingsschema er op na te slaan.

Mijn suup had 3 verschillende sleutels voor de tankdop, achterdeksel en het contact. Met name de achterdeksels zijn zeldzaam omdat ze standaard niet heel vast zitten en er af waaien. Een matchende tankdop en contactslot erbij lijkt me een speld in een hooiberg, en daarmee waarschijnlijk niet erg kostenefficient. Maar goed wie weet kom je wat tegen op een sloper.

Mooie beunhaas oplossing trouwens voor je koelvloeistof reservoir! :P
Zal wat zoeken zijn dus : ). Het kapje voor het koelstofreservoir heb ik al gevonden : ). Benieuwd welke ontdekkingen ik nog ga doen : ).

J.