Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Zoals boven al te lezen is heb ik de suup van eXTZee overgenomen.:]

Met zijn 25 jaartjes trouwe dienst mag hij lekker van zijn ouwe dag gaan genieten in het zonnige zuid Spanje.
In juni mag hij mijn TTr250 gaan vervangen die dan naar NL komt.
IMG_20170301_122524.jpeg
Maar voor het zover is moet er natuurlijk wel het een en ander gebeuren.O-)

Zoals al te lezen was was er iets mis in het blok.
Om alles uit te sluiten heb ik hem nu op de operatietafel liggen en er was wel wat mis in het blok.
Allereerst was de koppakking door en in het kleppendeksel kwam ik mayodrap tegen wat vocht en olie is.
Het carter was deels gevuld met benzine
De krukaslagers vertoonde sporen van slijtage.
De koppelingkorf moet vervangen worden.
De veertjes aan de achterkant van de korf zijn nog wel heel maar zitten los in hun behuizing. (heel vreemd)
De dis ketting is op zijn eind.
etc etc

Anyway, na alles geïnspecteerd te hebben is vandaag de tijd aangebroken om het blok weer op te bouwen.
IMG_2943.jpeg


De rest van de suup moet ook nog veel aan gedaan worden.
Sowieso alle wiellagers en remmerij, daarna begint het opleuken pas.
 
Oke, hoeft niet meer, ik heb het gevonden: warm en dan een minuutje of drie wachten...

Andere vraag: laadsysteem doet het niet meer. Heb vanmorgen moeten starten met kabels. Waar moeten we nu best kijken. Alle draden die we hebben doorgemeten waren ok. Hiervoor startte de motor altijd heel goed.
 
Oke, hoeft niet meer, ik heb het gevonden: warm en dan een minuutje of drie wachten...

Andere vraag: laadsysteem doet het niet meer. Heb vanmorgen moeten starten met kabels. Waar moeten we nu best kijken. Alle draden die we hebben doorgemeten waren ok. Hiervoor startte de motor altijd heel goed.

Hoe weet je dat het laadsysteem het niet meer doet?

Als de accuspanning met draaiende motor (boven 3000 rpm) rond de 14V is, gaat het goed. Rond de 12.5 is het waarschijnlijk je dynamo (of de bedrading daarvan) of er zit wat los want dan laadt ie idd niet. Meer dan 14.5 volt dan is je spanningsregelaar stuk

Er staat in de afdeling techniek een goede how to
 
We halen maar 11 volt bij draaiende motor rond 3000 rpm. Ik had er ook al een rit van een dik halfuur op zitten.
Ik heb nu de batterij op de lader hangen. Straks of morgen meten we weer eens.
 
Beste allen, voor ons Xtz750 opknapproject (wat een werk, deze was best ver op weg richting kansloos) ben ik op zoek naar een linker kuipdeel. Heeft iemand er 1 liggen dan hoor ik het heel graag!
 
Goede avond,

kwam op het forum een topic tegen over het reviseren van de koppelingskorf van een xtz 750.
zelf heb ik een xtz uit 1989 welke ik aan het opknappen ben.
vroeg me af of iemand me hier verder kan helpen aan een revisie setje voor de koppelingskorf ben namelijk een gebroken veer tegen gekomen tijdens de demontage van mn blok

ik hoor graag waar en bij wie ik daar voor moet zijn

groet jord
 
Welkom op MF Jord,

In de openingspost van dit topic staan diverse linkjes waar je wat aan hebt.
Dutchdude heeft/had revisie setjes voor je koppelingkorf.
Ook hij staat in de openingspost met een emailadres.

Weet je wel zeker dat er geen restjes in je blok zijn achter gebleven?

En uiteraard zijn we nieuwsgierig naar foto`s van je suup.
 
@Raymond W,

ben de site van dutchdude tegen gekomen en heb hem gecontacteerd maar tot op heden nog geen reactie. Dacht misschien kan ik hem via het forum bereiken.

wat betreft de gebroken veer, ik heb een ander motorblok dat ik ga monteren. Hiervan zijn de veren nog wel heel maar zit speling op de korf en het tandwiel dus zou hem graag willen reviseren.

foto is van mijn xtz
 

Bijlagen

  • 00B14833-33F4-4CF1-AF27-FB542541B035.png
    00B14833-33F4-4CF1-AF27-FB542541B035.png
    246,7 KB · Weergaven: 31
Bij Kedo staat het setje in de catalogus.
bestelnummer 60360 voor de xtz 750
en 69 euro.
Heb je er de zelfde motor weer onder?
Heb de mijne opnieuw opgebouwd met
850 4tx interne onderdelen, en 91 mm gesmede zuigers. Is nu 880 cc
 
@Raymond W,

ben de site van dutchdude tegen gekomen en heb hem gecontacteerd maar tot op heden nog geen reactie. Dacht misschien kan ik hem via het forum bereiken.

wat betreft de gebroken veer, ik heb een ander motorblok dat ik ga monteren. Hiervan zijn de veren nog wel heel maar zit speling op de korf en het tandwiel dus zou hem graag willen reviseren.

foto is van mijn xtz
Hmmm, zijn laatste reactie was in mei vorig jaar.
In zijn link staat een gmail adres, misschien dat hij daarop reageert?

Tof suupje
WR vorkje?

Ik heb hier de ene na de andere tegenslag met de suup die ik voor Spanje aan het klaarstomen ben.

Syfilis op de velg
Maar daar is inmiddels een nieuw exemplaar voor.
IMG_2997.jpeg



Stuur om een hoekie
Dan maar meteen een alu stuur?
Dan nog handvaten, handkappen en 2 nieuwe spiegeltjes.

IMG_3065.jpeg


Verder zo`n beetje alle wiellagers zitten vast of lopen stroef, balhoofdlager
Remmen revisie (hopelijk zijn de schijven nog recht want voor zaten de klauwen zo vast op de plaat dat met remmen de schijf naar binnen gedrukt werden).
Blok zit gelukkig weer in elkaar.
Alleen de carb`s controleren op slijtage, nieuwe banden, kettingsetje

Dan kan het optische gedeelte beginnen

Iemand interesse in het landingsdek waar de topkoffer op zat?
Ow ja, die koffer mag ook weg.
Zie foto`s ergens boven.
 
@Raymond W,
Ja idd een wp vork, met zwaardere veren erin en dikkere olie. Komt van een ktm 450 af, heb ook meteen de remmerij overgezet met een supermoto schijf
-achterspatbord van een xr-400
- demper van een ktm 450, mooi geluidje ;)

zal er nog eens een mailtje aan wagen wellicht dat hij nog reageert
 
Goede middag,

ben mijn xtz 750 aan het opknappen. Nu kom ik een gebroken koppelingsveer tegen in mijn koppelingskorf.
ik vroeg me af of de koppeligskorf van een tdm850 ook past in een xtz 750 blok.
Verder vroeg ik me af of deze koppeling ook de zelfde problemen heeft als de koppeling van een xtz 750
Als iemand mij hier meer informatie over kan geven zou dat fijn zijn dan hoef ik mn koppeling niet te reviseren.
Groet jord
 
hi,
Ik neem aan dat er een veer aan de achterzijde gebroken is..die zijn ook afzonderlijk te vervangen. Overigens, de koppelingskorf van een TDM past ook in een XTZ, de blokken zijn in grote lijnen gelijk. Ik meen dat de koppeling van een Yamaha TDM 4TX wat sterker zijn. Ik heb mocht je er belangstelling voor hebben nog een koppeling van een TDM 3VD liggen, die is gelijk aan die van de Suup. Ik heb zelf overigens bij de TDM's nooit iets gemerkt van problemen met de koppeling.
grt,
Chris
 
Goede middag,

ben mijn xtz 750 aan het opknappen. Nu kom ik een gebroken koppelingsveer tegen in mijn koppelingskorf.
ik vroeg me af of de koppeligskorf van een tdm850 ook past in een xtz 750 blok.
Verder vroeg ik me af of deze koppeling ook de zelfde problemen heeft als de koppeling van een xtz 750
Als iemand mij hier meer informatie over kan geven zou dat fijn zijn dan hoef ik mn koppeling niet te reviseren.
Groet jord

Zie onderstaand citaat:
Na een tip van Christof Ra (via Facebook, maar zit ook op het duitse Tenere forum) heb ik de koppelingsdeksel en bediening van een TDM900 er op gezet. De koppeling werkt weer naar behoren én hij is lichter geworden, door de TDM900 onderdelen.

Tijd terug vroeg iemand er naar hoe de koppeling lichter gemaakt kan worden. Wat ik dus gedaan heb:
-TDM850 (4TX) koppeling
-TDM900 bediening en deksel
 
Inmiddels alweer aan pagina 100 toe.. wordt het tijd voor "Het grote Yamaha XTZ750 Super Ténéré Topic deel 13" ?
 
hi,
Ik neem aan dat er een veer aan de achterzijde gebroken is..die zijn ook afzonderlijk te vervangen. Overigens, de koppelingskorf van een TDM past ook in een XTZ, de blokken zijn in grote lijnen gelijk. Ik meen dat de koppeling van een Yamaha TDM 4TX wat sterker zijn. Ik heb mocht je er belangstelling voor hebben nog een koppeling van een TDM 3VD liggen, die is gelijk aan die van de Suup. Ik heb zelf overigens bij de TDM's nooit iets gemerkt van problemen met de koppeling.
grt,
Chris
Ha Chris,
heb geprobeerd om een revisie setje op de kop te tikken maar dat is niet gelukt.
nu kan ik zelf wel klinknagels maken maar dacht als de koppeling van een tdm minder slijtage gevoelig is en hij in een xtz past dat dat wellicht een goed alternatief is.
de koppeling die jij te koop hebt, zit daar speling op het tand wiel?
 
Terug
Bovenaan Onderaan