Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Trillingen komen niet uit je tank (daar draait niks) maar resoneren daar wellicht. De tank kan dienen als trillingsdemper als die goed in rubbers hangt. Zo niet, kan het bij bepaalde rpm de trillingen juist versterken.

Beste Willemvu,

Ik ga even de rubbers van de tank controleren. ik ga even alle draaiende onderdelen na lopen. Dankje wel voor de tips!
 
Ha oivd, kan je jouw email adres via een PB doorgeven? Dan stuur ik je wat foto's via WeTransfer.
 
Goedenavond, kan iemand mij vertellen of de tensioners van de ketting onder en boven de ketting hetzelfde zijn.
Als ik de rol aan de onderzijde erop zet maakt de ketting vrij veel herrie.
Volgens wpb zijn het dezelfde nrs .
Alvast bedankt
 
Herkenbaar, ik had onder eerst ook een kettingrol van hard plastic. Maar dat gaf zoveel herrie dat ik die maar boven heb geplaatst. Onder zit nu een zelfgemaakte rol van rubber. Geen probleem mee, maar slijt wel wat harder...
 
Goedenavond, kan iemand mij vertellen of de tensioners van de ketting onder en boven de ketting hetzelfde zijn.
Als ik de rol aan de onderzijde erop zet maakt de ketting vrij veel herrie.
Volgens wpb zijn het dezelfde nrs .
Alvast bedankt

Volgens Kedo zijn ze anders, maar ik heb ze beide van kedo liggen. Zou wel even kunnen kijken voor je, weet alleen nog niet wanneer ik weer in m'n garage kom :/
 
Ben van plan om carburateurs weer eens te verwennen met wat nieuwe slijtdelen, en tevens nieuwe spruitstuk-rubbers en luchtfilter-rubbers te monteren.. alsook K&N luchtfilters.. maar als ik dan toch bezig ben, vergeet ik dan iets wanneer ik volgende onderdelen bestel ??

choke-plunjers
naaldbuizen
gasnaalden

K&N luchtfilters
luchtfilter-rubbers
spruitstuk-rubbers

wat voor o-ringetjes of pakkingen of ander klein materiaal vergeet ik dan ?

gr Menno
 
Ben van plan om carburateurs weer eens te verwennen met wat nieuwe slijtdelen, en tevens nieuwe spruitstuk-rubbers en luchtfilter-rubbers te monteren.. alsook K&N luchtfilters.. maar als ik dan toch bezig ben, vergeet ik dan iets wanneer ik volgende onderdelen bestel ??

choke-plunjers
naaldbuizen
gasnaalden

K&N luchtfilters
luchtfilter-rubbers
spruitstuk-rubbers

wat voor o-ringetjes of pakkingen of ander klein materiaal vergeet ik dan ?

gr Menno
Oordoppen :+

Of de deksels van je standaard luchtfilters overzetten. O-)
 
Ik zal het in de gaten houden ;)

Verder nog tips of aanvullingen op m'n boodschappenlijstje ?


Oja.. nog een vraagje.. is de nokkenas-kettingspanner ook een slijtonderdeel en aan vervanging toe wanneer deze al weer veel klikjes uit staat ? Of na schoonmaken en inoliën gewoon weer te gebruiken ?

(en ik kom 'm trouwens niet tegen bij KEDO in de catalogus)
 
Spanner af en toe gewoon losmaken en controleren idd

Misschien carb pakkingen ook vervangen als je het grondig wilt doen. En vlotternaalden misschien. O ringetjes zitten er volgens mij ook wel een paar maar zou ik even de exploded views voor bekijken
 
Ik heb ze volgens mij ook ergens op ebay gezien ,Italiaans geloof ik en daar stond een grote en een kleine rol .
Ik heb nu ook een rubberslang ,maar slijt best wel snel.
Maar als je voor mij wilt kijken graag.
Ik hoor het dan wel .

Volgens Kedo zijn ze anders, maar ik heb ze beide van kedo liggen. Zou wel even kunnen kijken voor je, weet alleen nog niet wanneer ik weer in m'n garage kom :/
 
Afgelopen wekeend eindelijk toegekomen aan het vervangen van m'n ketting en kettingwielen. Het klonk na de Slap Rally van afgelopen maand in 'the Ozarks' in Arkansas niet zo heel erg lekker meer (en er was niet zo heel veel ruimte meer om bij te spannen.

full


Ik ben van de standaard 520 naar een 530 kettingset gegaan, ben benieuwd hoe lang deze mee gaat. Ik hoop dat blauwe LockTite voldoende is om ervoor te zorgen dat de moer blijft zitten, want ik kan de borgring niet gebruiken doordat de splines niet buiten het dikkere voortandwiel uitsteken.
Volgende keer dus maar een 525 set proberen.
 
Ha Woonjas, mijn ervaring met de 530 set is dat de machine wel veel massa moet ronddraaien. Zo'n dikke ketting staat overigens wel erg stoer en gaat lang mee. Dan lijkt de 520 net een fietsketting. Een 530 is eigenlijk voor de XTZ wat teveel van het goede, zo veel vermogen komt er ook niet op het achterwiel.
Ik kan me niet herinneren dat ik met de 530 problemen had met de boring van het voortandwiel. Ik zou de LockTite niet erg vertrouwen en dit vaak controleren. Lijkt me erg link als dit tijdens het rijden los gaat zitten. Ik rij nu met een 525 set, daar en ik zeer tevreden over.

Heb je overigens pics van de Slap Rally, stoer dat je daaraan hebt meegedaan!
 
Ik heb met de XTZ destijds ook een keer een 530 ketting gehad maar mijn ervaring was ook dat dit, zelfs met het 850 blok, wat overdone is. De 525 zit ook standaard op de TDM, die is goed genoeg, zeker voor de 750.
 
Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om de bediening van de koppeling wat minder zwaar te maken. De kabel is schoongemaakt en loopt zonder wrijving. Maar het geheel blijft wat zwaar om te bedienen. Dat kan toch anders?

Ik heb een keer gelezen dat de arm - waar je de koppelingskabel op het motorblok bij de koppeling aan bevestigd - bij een TDM of TRX iets langer is dan die op een XTZ. En dat je deze relatief eenvoudig kan overzetten. Kan iemand mij hierover informeren hoe dat te doen?
 
Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om de bediening van de koppeling wat minder zwaar te maken. De kabel is schoongemaakt en loopt zonder wrijving. Maar het geheel blijft wat zwaar om te bedienen. Dat kan toch anders?

Ik heb een keer gelezen dat de arm - waar je de koppelingskabel op het motorblok bij de koppeling aan bevestigd - bij een TDM of TRX iets langer is dan die op een XTZ. En dat je deze relatief eenvoudig kan overzetten. Kan iemand mij hierover informeren hoe dat te doen?

Op een van de Facebook groepen (en het duitse Tenere forum) zeggen ze dat de koppeling van de TDM900 veel soepelen is en minder kracht kost. De vraag is dan alleen of het genoeg is om de hevel over te zetten of dat de hele korf mee moet.

Zou als ik jou was eens gaan zoeken op het duitse Tenere forum, daar staat veel info (bij gebrek aan STN :( )
 
Mijn korfje zag er van binnen nog prachtig uit toen ik de korfveren enige jaren geleden heb vervangen. Ik weet niet wat "ingeslagen"betekent, maar ontstaat er dan geen onbalans en daarmee trillingen? Dat zou je dan moeten merken.

En bedankt voor de tip voor de hevel van een TDM. De gehele korf overzetten lijkt me niet nodig. Zal ook eens kijken hoe mijn hevel is gemonteerd, demontage moet dan eenvoudig zijn. Ben benieuwd of de TDM hevels via de sloop los verkrijgbaar zijn...
 
Bedankt voor de tip. Ik heb de TDM hevel van Pieter ontvangen. De TDM hevel heeft een verticale sprong. Daardoor past deze hevel niet vanwege het benzinekraantje. Dus heb ik de verticale sprong plat gemaakt. Daardoor ziet de TDM hevel er nu hetzelfde uit als de XTZ hevel.
De XTZ hevel een arm van 40mm, echter heeft de platte TDM hevel een arm van 60mm. Ben benieuwd of met de platte TDM hevel, de koppelingsplaten wel voldoende vrij komen. Indien nodig kan ik altijd nog de TDM hevel wat aanpassen.
 
Toen ik deze week de valbeugel van mijn tenere afhaalde zag ik een scheurtje in mijn linker subframe.
De motor was ooit op de linkerkant gevallen maar dat was heel zachtjes gegaan volgens de vorige eigenaar
Kan het kwaad om nu toch nog te rijden of kan ik beter maar eerst het subframe, ligt klaar in vaassen, erop zetten?
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan