Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Hierbij een hulpverzoek. We zijn een XTZ750 nieuw leven aan het geven, beestje heeft behoorlijk wat achterstallig onderhoud. We lopen aan tegen diverse onderdelen die slecht zijn of ontbreken. Mogelijk heeft 1 van jullie nog iets op de plank liggen. We zoeken:
- gelijksluitende slotenset, dus kroonplaat incl. slot, tankdop en het liefst ook het afdekkapje boven het achterlicht (laatste is geen must want erg lastig te vinden);
- duostep links+rechts, compleet;
- zijkap rechts bij tank, zonder breuken of afgebroken bevestigingspunten;
- kettingkast;
- kapje bij schakelarm;
- 2x kapjes bij voortandwiel (1 is zwart, 1 is kleur rest van de kappen);
- startonderbreker jiffy;
- liefst ook de stuurschakelaars, in goede staat;
- luchtfilters en oliefilter;
- smoke ruitje.
Ik hoop dat we verder kunnen worden geholpen zodat dit stukje nostalgie straks in volle glorie onze -onverharde- wegen mag verrijken!
Vreemd, ik kreeg geen mail meer van dit topic. :?

Anyway, ik heb best nog wel liggen van de suup`s
IMG_20190216_163908.jpg

Lees nu pas wat je nog meer zoekt Rhino2007.
Duo steps in ht zwart of grijs.
Beschermkap voortandwiel in het zwart of in blokkleur.
Stuurschakelaars nieuwe type met seinknop
en nog veel meer

IMG_20190414_153105.jpg

@Do2500, succes met de andere motor.
 
Wat is er mogelijk mis wanneer m'n suup een zwakke vonk geeft op beide bougies?
Bougies al vervangen, elektrode afstand rond de 0.81mm, 'pickup', primaire en secondaire ontstekingsspoelen vallen netjes binnen de opgegeven waarden qua weerstand, evenals de bougie doppen.
Kan het aan de CDI liggen?
 
Toevallig is er op het forum van de TDMTracer club een topic hierover, met precies hetzelfde probleem. De oplossingen lagen mogelijk in :
Nieuwe bougies,
Bougiekabel een stukje afknippen, de dop er weer op, zorgen dat de kabel geen lekstroom kan geven, dus schoon en droog maken en sealen,
Bobine controleren, ( bij de TDM 3vd op tttForum was die stuk)
Eventueel de cdi unit vervangen, bij de 3VD tdm wil die wel een kapot gaan, en aangezien de 3VD en XTZ motorisch heel veel met elkaar te maken hebben..
Suc6,
Chris
 
Iemand interesse in 2 nieuwe rubbers voor de duo-step? Had hier per ongeluk 2 sets van 2 van gekocht.
Indien interesse, hoor ik het graag : )

J
 
Wat is er mogelijk mis wanneer m'n suup een zwakke vonk geeft op beide bougies?
Bougies al vervangen, elektrode afstand rond de 0.81mm, 'pickup', primaire en secondaire ontstekingsspoelen vallen netjes binnen de opgegeven waarden qua weerstand, evenals de bougie doppen.
Kan het aan de CDI liggen?
Voor zover ik weet zorgt de CDI alleen voor de timing van de vonken, niet hoe sterk ze zijn, dit doen je bobine's, bougiedoppen en bougie's. Wellicht heb je ergens een slecht contact?
 
Heeft iemand hier nog een goede koppelingskorf liggen van een TDM (van de types die geen revisie meer nodig hebben ;) )
Mijn koppeling blijft plakken, dus ik vervangen binnenkort een de korf en de platen, hopelijk is het dan over!

Verder zoek ik ook nog een voorspatbord, kleur maakt niet uit, zolang hij maar heel is (in de mijne zit een scheur).
 
Heeft iemand hier nog een goede koppelingskorf liggen van een TDM (van de types die geen revisie meer nodig hebben ;) )
Mijn koppeling blijft plakken, dus ik vervangen binnenkort een de korf en de platen, hopelijk is het dan over!

Verder zoek ik ook nog een voorspatbord, kleur maakt niet uit, zolang hij maar heel is (in de mijne zit een scheur).
Voorspatbord heb ik, is wel gerepareerdjug
Heeft iemand hier nog een goede koppelingskorf liggen van een TDM (van de types die geen revisie meer nodig hebben ;) )
Mijn koppeling blijft plakken, dus ik vervangen binnenkort een de korf en de platen, hopelijk is het dan over!

Verder zoek ik ook nog een voorspatbord, kleur maakt niet uit, zolang hij maar heel is (in de mijne zit een scheur).
voorspatbord heb ik voor je, een witte. Heeft wel een reparatie bij een bevestiging maar volgens mij is dat wel goed gedaan.
 
Ik zou voor de 4TX gaan, heb het zelf destijds ook gedaan. 4TX heeft een plaat meer maar past er 1 op 1 in.
 
Ik heb nu de 4TX koppeling gemonteerd, maar m'n koppelingskabel heeft geen vrije slag meer (als ik wil dat de koppeling op het juiste moment aangrijpt).
Waar zou dit aan kunnen liggen?

Ik zou voor de 4TX gaan, heb het zelf destijds ook gedaan. 4TX heeft een plaat meer maar past er 1 op 1 in.

Heb je ook nog iets anders moeten aanpassen?
 
Goed dat ik weer es kom kijken ;)
Elke koppelingskorf voor de super heeft een revisiesetje, zowel de origineel 3Ld als ook de 3Vd (tdm) korven, artikelen 60360 en 60311 bij Kedo en ik heb ook nog wat op voorraad.

Plakkende platen, vervangen hoeft niet meteen @Bowler , als de dikte binnen specificatie is, misschien werkt schoonmaken al, net gelezen op startpage 'sticky clutch'


Ik heb een vraagje.. van de week zitten stoeien met de kettenschleifschutz , da's dat stuk plastic dat voorkomt dat de ketting in de achterbrug slijpt. Kun je die monteren zonder ketting of frame te demonteren ? Ik kwam er niks over tegen in de manuals.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu de 4TX koppeling gemonteerd, maar m'n koppelingskabel heeft geen vrije slag meer (als ik wil dat de koppeling op het juiste moment aangrijpt).
Waar zou dit aan kunnen liggen?
..
Heb je de Haynes manual? Dat staat iets over de positie van de laatste plaat, en ook over de verschillen tussen xtz, tdm en trx 'clutch plate pack guide' en over positie van het nokje en inkeping op het koppelhuis, misschien dat daar de oplossing voor je tussen staat.
 
Volgens mij heb ik de complete 4TX gewoon in een keer overgezet.
Als je geen vrije slag hebt moet je volgens mij eens kijken naar je heveltje als je het koppelingsdeksel weer monteert. Daar zit volgens mij de kneep. Maar het is te lang geleden om het precies te kunnen reproduceren. :o
 
Na een tip van Christof Ra (via Facebook, maar zit ook op het duitse Tenere forum) heb ik de koppelingsdeksel en bediening van een TDM900 er op gezet. De koppeling werkt weer naar behoren én hij is lichter geworden, door de TDM900 onderdelen.

Tijd terug vroeg iemand er naar hoe de koppeling lichter gemaakt kan worden. Wat ik dus gedaan heb:
-TDM850 (4TX) koppeling
-TDM900 bediening en deksel
 
Goedemiddag,

Is er toevallig iemand hier die een Ohlins of Hagon demper heeft liggen voor m'n Suupje? Zou ik best prettig vinden, denk ik.
 
Even een vraagje, ik heb de carburateurs van mijn Tenere uit elkaar liggen voor grote schoonmaak en gelijk het vervangen van de naalden en nu kwam ik bij het uit elkaar halen wat vreemds tegen met de brandstof leidingen. Voor mijn gevoel zitten ze op een verkeerde manier aangesloten.
1399077


Ik heb het getracht te tekenen, de brandstofaanvoer vanaf de linkerkant van de tank gaat naar de linker aansluiting op de pomp. De brandstofaanvoer vanaf de rechterkant van de tank gaat via een t-stuk naar de rechter aansluiting op de pomp en de andere kant van het t-stuk gaat naar de carburateurs. De vacuum leiding lijkt mij in orde alleen horen de beide toevoeren vanaf de tank niet op een t-stuk te zitten naar de pomp en vanaf de pomp één leiding naar de carburateurs?
1399078


De leiding met het filter komt vanaf de linkerkant tank, de bovenste vanaf de onderkant carburateurs en de andere leiding dus vanaf de rechterkant tank en via een t-stuk naar de brandstof toevoer in de carburateurs. Dit lijkt mij een wat vreemde aansluiting.
 
Even een vraagje, ik heb de carburateurs van mijn Tenere uit elkaar liggen voor grote schoonmaak en gelijk het vervangen van de naalden en nu kwam ik bij het uit elkaar halen wat vreemds tegen met de brandstof leidingen. Voor mijn gevoel zitten ze op een verkeerde manier aangesloten.
Bekijk bijlage 1399077

Ik heb het getracht te tekenen, de brandstofaanvoer vanaf de linkerkant van de tank gaat naar de linker aansluiting op de pomp. De brandstofaanvoer vanaf de rechterkant van de tank gaat via een t-stuk naar de rechter aansluiting op de pomp en de andere kant van het t-stuk gaat naar de carburateurs. De vacuum leiding lijkt mij in orde alleen horen de beide toevoeren vanaf de tank niet op een t-stuk te zitten naar de pomp en vanaf de pomp één leiding naar de carburateurs?
Bekijk bijlage 1399078

De leiding met het filter komt vanaf de linkerkant tank, de bovenste vanaf de onderkant carburateurs en de andere leiding dus vanaf de rechterkant tank en via een t-stuk naar de brandstof toevoer in de carburateurs. Dit lijkt mij een wat vreemde aansluiting.

Hallo Addy,

je hebt gelijk, zo hoort hij niet aangesloten te zitten. De leidingen van de benzinekranen komen bij elkaar in een T-stuk, de uitgaande leiding hier is de ingaande leiding voor de brandstofpomp. De uitgaande leiding van de pomp gaat naar de carbs. De pomp werkt via de onder- en overdruk van de inlaat.
Op CMSNL staat een exploded view waarop dit, met wat moeite, ook te zien is:
yamaha-xtz750-1989-3ld2-europe-293ld-300e2-fuel-tank_big3IMG00995339_7d38.gif

In de praktijk zal de manier waarop hij nu aangesloten zit wel werken, maar ideaal is het niet.
 
Hoi Bowler,
Bedankt voor je snelle reactie, straks de boel weer op de goede manier in elkaar zetten.
Zijn er nog er nog meer punten anders als de naalden die vervangen gaan worden om naar te kijken bij de carburateurs?
Er gaan uiteraard nieuwe pakkingen, nieuwe o-ringen en nieuwe vlotternaaldjes in.

Addy
 
Hoi Bowler,
Bedankt voor je snelle reactie, straks de boel weer op de goede manier in elkaar zetten.
Zijn er nog er nog meer punten anders als de naalden die vervangen gaan worden om naar te kijken bij de carburateurs?
Er gaan uiteraard nieuwe pakkingen, nieuwe o-ringen en nieuwe vlotternaaldjes in.

Addy

Naalden en vooral naaldbuizen zijn belangrijk om te controleren (en vaak moet je ze vervangen). De naaldbuizen slijten door de naalden en omdat de carbs onder een hoek zijn geplaatst. In duitsland (op het duitse Tenere.de) zit iemand die plastic onderleg ringen heeft om de naald iets beter te geleiden door de buis. Ook kun je de buizen vervangen door exemplaren van FactoryPro, dan hoef je ze waarschijnlijk nooit meer te vervangen.

Een ander ding om goed te controleren zijn de choke-plunjers. Deze slijten ook en zorgen er ook voor dat je Suup veel gaat verbruiken/slecht loopt. Bij de revisie van de carbs van mijn suup heb ik alle bovenstaande dingen vervangen (op de FactoryPro buizen na), net als alle pakkingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan