Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Hoi Bowler,

op Ebay worden complete setjes aangeboden voor rond de 25 euro/stuk. Setje bstaat uit pakkingen, o-ringen, naald, naaldbuis en vlotternaald. Nu weet ik ondertussen wel dat goedkoop soms duurkoop kan zijn maar ik heb ook de ervaring dat “genuine” parts soms overdreven duur kunnen zijn. heb jij of heeft er iemand anders hier ervaring met die revisie setjes van Ebay. Dan zou ik alleen nog de choke-plunjers erbij moeten kopen.
 
Hoi Bowler,

op Ebay worden complete setjes aangeboden voor rond de 25 euro/stuk. Setje bstaat uit pakkingen, o-ringen, naald, naaldbuis en vlotternaald. Nu weet ik ondertussen wel dat goedkoop soms duurkoop kan zijn maar ik heb ook de ervaring dat “genuine” parts soms overdreven duur kunnen zijn. heb jij of heeft er iemand anders hier ervaring met die revisie setjes van Ebay. Dan zou ik alleen nog de choke-plunjers erbij moeten kopen.
Ik heb geen ervaring met ze. Ik heb mijn setjes en onderdelen bij Kedo in duitsland gehaald :)
 
1400860


Heren,

Iemand van jullie een idee waarvoor er 2 ventielen (?) zitten op het wiel? Nr 9 op 6uur en op 3uur het ventiel.
Alvast bedankt,
Jonas
 
Liefhebbers om nog een keer all-/offroad te rijden ? (driehoek Eindhoven - Tilburg - Reusel)
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Mijn naam is Bob en ik heb de suub van Willem een tijdje geleden gekocht!
heerlijke fiets en nog steeds dol enthousiast over, heb er al weer redelijk wat kilometers mee gemaakt en alweer het een en ander aan gedaan.
echter staat de fiets nu al een kleine 2 weken stil :( ik moet de carbs reviseren, opzich voor mij geen probleem maarja ik heb te veel projecten...luxe probleem dus.
Oke kort verhaal lang. ik mis m en ga ze aanpakken.
uit mijn hoofd zit er een zwitsers sproeier setje in....zal het forum wel even nazoeken ik zal wel niet de eerste zijn die dit gaat doen!

zal binnenkort even wat fotos maken als mn schuur weer toonbaar is.
groet Bob.
 
zo ben ik alweer...best geinig om bijna de complete onderhoud historie online terug te kunnen lezen van mn sup thnx willem:t

echter staat er zoooveel op dat ik er achter ben dat ik choke plunjers ga bestellen en misschien meteen maar de naalden met buizen? en moet ik dan nog ergens op letten ivm zwitserse configuratie?
 
Thanks Hooksi,

Een gratis offroadritje bij Yamaha is altijd welkom.
Nu maar hopen dat ik de knip dicht kan houden.
 
Hee bob leuk je hier ook terug te zien 😁 gaat vast goed komen met die carbs. Suupje wordt wel gemist hier.. ben benieuwd wat je er mee gaat doen
 
Heren,
Ben van plan om de lagers te bestellen voor voor- en achterwiel. Op de exploded views zie ik nrs 3, 4 en 10. Zijnde oil seals.
Als ik lagers neem die reeds geseald zijn, dien ik deze dan alsnog bij te bestellen?
Ik veronderstel dat ik bij Kedo wel goed zit om deze zaken te bestellen?

Alvast bedankt,

J
 
M'n suup heeft al een tijd start problemen (hoe kouder, hoe beroerder), en hij ging ook steeds beroerder lopen. Vanochtend kwam een maat langs met z'n compressie tester. De bougiesleutel uit het setje in het opbergvakje achter het zadel heeft geen rubber ring waarin de bougie klemt, dus zodra deze los is mag ik gaan vissen met een punttang. Oftewel na wat gepriegel/gevloek en getier had ik de bougies eruit en konden we gaan testen.
Het resultaat bevestigde m'n vermoeden, de rechter cylinder kwam niet verder dan ongeveer 40 psi (van de 135) en de linker net iets minder dan 75 psi. (nog een wonder dat ie überhaupt nog aan de praat te krijgen is).
Het vermoeden is nu dat het aan de kleppen ligt, aangezien het olie verbruik niet schrikbarend hoog is (leiden rotte zuigerveren ook niet tot meer olie in het luchtfilterhuis via de carter ontluchting?)

Lijkt erop dat ik een aardig project voor de boeg heb aangezien ik nog niemand gevonden heb die het voor me wil doen aangezien de suup nooit op de Amerikaanse markt beschikbaar is geweest, dus niemand kent hem. Gelukkig is het tot oktober toch veel te warm om echt lekker te kunnen rijden.

Enig idee wat ik zo nodig ga hebben aan onderdelen?
 
M'n suup heeft al een tijd start problemen (hoe kouder, hoe beroerder), en hij ging ook steeds beroerder lopen. Vanochtend kwam een maat langs met z'n compressie tester. De bougiesleutel uit het setje in het opbergvakje achter het zadel heeft geen rubber ring waarin de bougie klemt, dus zodra deze los is mag ik gaan vissen met een punttang. Oftewel na wat gepriegel/gevloek en getier had ik de bougies eruit en konden we gaan testen.
Het resultaat bevestigde m'n vermoeden, de rechter cylinder kwam niet verder dan ongeveer 40 psi (van de 135) en de linker net iets minder dan 75 psi. (nog een wonder dat ie überhaupt nog aan de praat te krijgen is).
Het vermoeden is nu dat het aan de kleppen ligt, aangezien het olie verbruik niet schrikbarend hoog is (leiden rotte zuigerveren ook niet tot meer olie in het luchtfilterhuis via de carter ontluchting?)

Lijkt erop dat ik een aardig project voor de boeg heb aangezien ik nog niemand gevonden heb die het voor me wil doen aangezien de suup nooit op de Amerikaanse markt beschikbaar is geweest, dus niemand kent hem. Gelukkig is het tot oktober toch veel te warm om echt lekker te kunnen rijden.

Enig idee wat ik zo nodig ga hebben aan onderdelen?
Doe de volgende keer wat ducktape in je bougiesleutel, van buiten naar binnen zodat de bougie klemt in de sleutel.
IMG_20190708_142540.jpg
Scheelt weer een hoop gevloek en getier.

Je compressie met vol gas gemeten hoop ik?
Doe anders een lektest met druk in de cilinder dan hoor je vanzelf wel waar de lucht ontsnapt.
(Een 2e compressietest met wat olie op de zuiger kan bij verschil ook al aangeven dat er comp verlies is langs
de zuigers)

Als de kop eraf gaat...
(na het controleren van de klepspeling natuurlijk want als een klep niet sluit is dat een oorzaak van je comp verlies)
Dan heb je een koppakking nodig.
Misschien een kleppendekselpakking maar die zijn een x-aantal keer te hergebruiken.
Rubber ringetje van de koelwaterbuis in het kleppendeksel.
En sims om de kleppen te stellen.
(tot zover ik het mij kan herinneren)

ga je verder en de cilinders eraf halen dan komt er een voetpakking bij en eventueel zuigerveren - schraapveren - zuigers.

Het is dus eerst zaak om vast te stellen waar je compressieverlies vandaan komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan