M'n suup heeft al een tijd start problemen (hoe kouder, hoe beroerder), en hij ging ook steeds beroerder lopen. Vanochtend kwam een maat langs met z'n compressie tester. De bougiesleutel uit het setje in het opbergvakje achter het zadel heeft geen rubber ring waarin de bougie klemt, dus zodra deze los is mag ik gaan vissen met een punttang. Oftewel na wat gepriegel/gevloek en getier had ik de bougies eruit en konden we gaan testen.
Het resultaat bevestigde m'n vermoeden, de rechter cylinder kwam niet verder dan ongeveer 40 psi (van de 135) en de linker net iets minder dan 75 psi. (nog een wonder dat ie überhaupt nog aan de praat te krijgen is).
Het vermoeden is nu dat het aan de kleppen ligt, aangezien het olie verbruik niet schrikbarend hoog is (leiden rotte zuigerveren ook niet tot meer olie in het luchtfilterhuis via de carter ontluchting?)
Lijkt erop dat ik een aardig project voor de boeg heb aangezien ik nog niemand gevonden heb die het voor me wil doen aangezien de suup nooit op de Amerikaanse markt beschikbaar is geweest, dus niemand kent hem. Gelukkig is het tot oktober toch veel te warm om echt lekker te kunnen rijden.
Enig idee wat ik zo nodig ga hebben aan onderdelen?
Op zich is kleppen stellen nooit een slecht idee, maar idd je hebt dan shims nodig als de kleppen uit specificatie zijn. De shims worden wel gedeeld tussen een aantal motoren (zijn immers gewoon een schijfje metaal van x dikte) dus grote kans dat je die wel kunt uitwisselen/kopen bij een lokale motorzaak. Ik weet evne niet uit mn hoofd hoe groot de diameter is van de suup shims maar dat is goed te googlen.
Overigens kan ik een magneet op een stokje aanraden voor de bougie. Ik heb er eentje van de action (2 euro ofzo) met een telescopisch stokje - ook super handig als je ergens in een gek hoekje van je blok een moertje laat vallen.