Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

M'n suup heeft al een tijd start problemen (hoe kouder, hoe beroerder), en hij ging ook steeds beroerder lopen. Vanochtend kwam een maat langs met z'n compressie tester. De bougiesleutel uit het setje in het opbergvakje achter het zadel heeft geen rubber ring waarin de bougie klemt, dus zodra deze los is mag ik gaan vissen met een punttang. Oftewel na wat gepriegel/gevloek en getier had ik de bougies eruit en konden we gaan testen.
Het resultaat bevestigde m'n vermoeden, de rechter cylinder kwam niet verder dan ongeveer 40 psi (van de 135) en de linker net iets minder dan 75 psi. (nog een wonder dat ie überhaupt nog aan de praat te krijgen is).
Het vermoeden is nu dat het aan de kleppen ligt, aangezien het olie verbruik niet schrikbarend hoog is (leiden rotte zuigerveren ook niet tot meer olie in het luchtfilterhuis via de carter ontluchting?)

Lijkt erop dat ik een aardig project voor de boeg heb aangezien ik nog niemand gevonden heb die het voor me wil doen aangezien de suup nooit op de Amerikaanse markt beschikbaar is geweest, dus niemand kent hem. Gelukkig is het tot oktober toch veel te warm om echt lekker te kunnen rijden.

Enig idee wat ik zo nodig ga hebben aan onderdelen?

Op zich is kleppen stellen nooit een slecht idee, maar idd je hebt dan shims nodig als de kleppen uit specificatie zijn. De shims worden wel gedeeld tussen een aantal motoren (zijn immers gewoon een schijfje metaal van x dikte) dus grote kans dat je die wel kunt uitwisselen/kopen bij een lokale motorzaak. Ik weet evne niet uit mn hoofd hoe groot de diameter is van de suup shims maar dat is goed te googlen.

Overigens kan ik een magneet op een stokje aanraden voor de bougie. Ik heb er eentje van de action (2 euro ofzo) met een telescopisch stokje - ook super handig als je ergens in een gek hoekje van je blok een moertje laat vallen.
 
mogge,
lijkt me super vet om een keer mee te doen aan een rit.
Ikzelf woon op de veluwe en werk nu in Ermelo. Alleen maar zandpaden! heerijk rijden hier.

Maar even een kort verhaal lang.. @Willemvu kan je mij zo vertellen wat ik moet bestellen voor mn suup? vanwege werk en aankomende vakantie heb ik nog geen zak gedaan aan de carbs en besteld....maar kom er zo ook niet helemaal uit..alleen chocke plunjers? of ook de naaldbuizen? is t allemaal anders vanwege zwitsers pakket? ofniet?

hoor t wel, bedankt alvast!
Bob.
 
Hoi Bob,

Ik zou de gasnaalden en naaldbuizen vervangen als je iets wil doen. Chokeplunjers had ik nog eens gedaan rond de 95k km uit mn hoofd. Maar als ie niet start is er waarschijnlijk iets verstopt in de sproeiers oid, de slijtage van de carb delen zorgt vooral voor meer benzine verbruik.
Mijn start techniek was trouwens: gas dicht, choke uittrekken, startknopje aan. Dan na 1-2 sec de choke terugduwen terwijl je door blijft starten. Dan sprong ie bij mij altijd direct aan. Om m dan aan de gang te houden klein beetje choke weer uittrekken, en daar houden tot de toeren flink op gaan lopen, dan choke weer dicht duwen.

Er zit een Zwitsers setje sproeiers in. De gasnaald van een Zwitserse set heeft een net iets andere lengte maar zelfde vorm (taper) als standaard. Is uitwisselbaar met origineel dus, zolang je het clipje op het origineel op een andere positie zet. Heb ik ook ooit foto's van gepost meen ik. Zit nu een origineel setje naalden in. Succes
 
Misschien iemand een idee welke achterspatbordje hierop gefabriceerd zit? Yamaha XTZ 750 Super Ténéré | Bikes and stories | custom-bike.com


1563379788753.png
 
Voor de liefhebbers:

TE KOOP Een 93'er Yamaha XTZ 750 SuperTéneré.
Gebruikt en gekocht voor het woon/werk verkeer, er staat nu 68000 km op de teller en er wordt nog mee gereden.

De Suup start werkelijk altijd.
Ze heeft uiteraard wat gebruikssporen.
Ik heb haar alleen op de weg gebruikt.
De koppelingskorf is voordat ik haar kocht nagekeken bij de dealer.

Heb haar 2 jaar geleden gekocht en wilde haar gaandeweg opknappen/verbeteren maar daar kom ik niet echt aan toe
.
Wat ik wél gedaan heb is:
  • Nieuwe DID ketting plus de kettingwielen.
  • Nieuwe banden (Heidenau Scout) en binnenbanden.
  • Nieuwe complete Arrows Dakar uitlaat met dB killer.
  • Nieuwe 320 remschijven voor met adapters en nieuwe remblokken.
  • Nieuwe Givi ruit met getint glas.

En uiteraard de "gewone" dingen tijdig ververst, zoals de olie en de andere vloeistoffen.

Persoonlijke aanpassingen die ik heb gedaan zijn:
  • Nieuw hoog voorspatbord.
  • Kort achterspatbord.

De motor is verder origineel en niet verpest, wat ik verandert heb is makkelijk ongedaan te maken.
De originele remschijven voor en stofkappen plus de originele achterkant met spatbord krijg je er namelijk bij, net zoals de duo voetsteunen die ik er afgehaald heb voor de looks.

Vraagprijs €2500
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand waar ik het schemaatje kan vinden wat de verhouding tussen gasstand en bepaalde problemen weergeeft?
Ik heb het ooit gezien en kan makkelijk zijn bij het oplossen van problemen. Zo heb ik nu ineens een bokkende motor bij weinig gas (lijkt onafhankelijk van snelheid en toeren te zijn) en een slechte gasreactie. Twee weken geleden reed de motor nog perfect...😢.
In het voorjaar de carbs helemaal gereviseerd.
Hoor graag!
 
Ik ben, afhankelijk van wanneer 't is, ook wel te porren voor een feestje! :)

Afgelopen week België, Noord Frankrijk en Luxemburg onveilig gemaakt met de suup! KM-stand staat ondertussen op een goede 92.000 km :)
yoJRbM4.jpg
 
Mooi, het treffen is van 6 tot 8 September en wordt georganiseerd door de DTA, Dutch Tenere Association, er dient wel vooraf gemaild te worden naar de DTA website,iedereen op de XTZ 750 Super Tenere is zeer!! welkom!!
 
Kom jij nog Hookski?
ps geen mailtje ontvangen
Iggy, mailtje terug gestuurd naar je yaahoo.ca mailadres, check nog eens, anders misschien in je spam terecht gekomen.. je Spaanse nummer staat in m'n telefoon, dus je kan ook whatsappen.. verder kom ik niet naar DTA meeting, wil best wel wat met een aantal Suup'ers van hier vieren :]
 
Mooi, het treffen is van 6 tot 8 September en wordt georganiseerd door de DTA, Dutch Tenere Association, er dient wel vooraf gemaild te worden naar de DTA website,iedereen op de XTZ 750 Super Tenere is zeer!! welkom!!

Dus ook voor niet leden? Op de website staat dat een lid een introducee mag meenemen, maar ik ben geen lid :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan