Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Heb zelf ook niet stil gezeten, vorige week de voorpoten gedemonteerd en nieuwe veren plus olie erin, 1 stuks staat in backorder aangezien de onderste inbusbout dol was gedraad met demontage.
Ben ook een oplossing aan het maken om een quick release systeem te maken om het zadel open en dicht te krijgen, zonder de zijkappen te los te halen en heb een prachtige oplossing om wat extra tools mee te nemen in de ruimte onder het zadel,.... voor interresse graag een PM :-)
Hoeveel ruimte onder het zadel kost die bak? Opzich wel interessant!
 
Zelf ook weer een stukje opgeschoten. Nadat een mijn jiffy afgebroken was is het hier een beetje stilgeslagen. Thuisscholing en sneeuw en ijspret en vervolgens weer mooi weer zorgde voor weinig tijd om te klussen. Ik had inmiddels wel van @Bort en @DvtST hulp aangeboden gekregen om mijn jiffy te lassen. Echt super bedankt! Heel erg gaaf dat we elkaar zo kunnen helpen!

Aangezien @DvtST hier om de hoek woonde ben ik op zijn aanbod ingegaan. Met een beetje passen en meten en wat stalen pijp heeft hij een jiffy voor me in elkaar gebakken :}:}:}

Wat plaatjes:
(Denk er even de tune van "The A-Team" bij)
Bekijk bijlage 1602493

Bekijk bijlage 1602494
Bekijk bijlage 1602496
Bekijk bijlage 1602497

De jiffy is gelijk wat langer gemaakt zodat mijn verhoogde suup er weer netjes bijstaat ipv helemaal onderuitgezakt.


In de tussentijd wat gerommeld met de carburateur, die is nog altijd niet helemaal jofel dus die heeft nog wat meer aandacht nodig.

Vorige keer was ik gebleven bij de riser-rubbers en een vers stuurtje. Dat stuurtje had een cross-brace, maar de klemmen daarvan zaten in de weg van de klemmen van mijn handkappen. Dus een bezoekje bij de metaalboer voor een rondstaf 7075 aluminium en een vrij uurtje later heb ik een cross-brace die wel samen met mijn handkappen past.
Bekijk bijlage 1602499
Bekijk bijlage 1602500


En last but not least, eindelijk alle electra door een zekeringkast en wat relaitjes geleid. Dat stond al heel lang op de planning. Aangezien mijn CDI een gebroken behuizing had heb ik uit aluminium een schetsplaatje gezaagd waar de CDI nu opgelijmd zit. Ook heeft deze nu een andere plek gekregen, aan de binnenkant van de beugel ipv tegen de zijkuip aan. Daar zit hij iets beschermder en heb ik gelijk een mooie plek voor mijn zekeringkast.
Bekijk bijlage 1602502
Bekijk bijlage 1602503
Bekijk bijlage 1602504
Bekijk bijlage 1602505
Bekijk bijlage 1602506

Toen kwam ik erachter dat mijn uitlaat gescheurd is bij de cilinders. Op een plek die eerder gelast is...
Voor nu zit het dichtgesmeerd met Gun Gum, maar het zoeken naar een RVS bochtenset is het volgende agendapunt.

Daarna weer klaar voor TET en andere blubber :P
Ik kan helaas de attachments niet zien? Iets met geen rechten ...
 
Net de Ali cdu unit uitgeprobeerd,
Die werkt dus niet. In iedergeval motor slaat niet aan. Straks ff bericht naar Ali sturen. :(.
 
Ik zie alleen geen foto's. @Zbignjew.
Maar volgens mij zijn de meeste bezig met de Suup. Ik ook heb er net de valbeugels afgehaald, ze meteen de kappen er af tank er af. Ben wel benieuwd naar de foto's van het elektrisch gedeelte. Wil ik ook nog doen .





8-)
Heb de post aangepast, als het goed is zijn ze nu wel zichtbaar
Heb zelf ook niet stil gezeten, vorige week de voorpoten gedemonteerd en nieuwe veren plus olie erin, 1 stuks staat in backorder aangezien de onderste inbusbout dol was gedraad met demontage.
Ben ook een oplossing aan het maken om een quick release systeem te maken om het zadel open en dicht te krijgen, zonder de zijkappen te los te halen en heb een prachtige oplossing om wat extra tools mee te nemen in de ruimte onder het zadel,.... voor interresse graag een PM :-)
Ik zag een tijdje geleden inderdaad ergens een plaatje voorbij komen van iemand die heel simpel een QR op zijn zadel had gezet.

En zo'n extra bak onder het zadel was ik ook mee bezig. Zat nog te twijfelen wanneer ik die ging maken *D
Ik kan helaas de attachments niet zien? Iets met geen rechten ...
Als het goed is kun je ze nu zien
Net de Ali cdu unit uitgeprobeerd,
Die werkt dus niet. In iedergeval motor slaat niet aan. Straks ff bericht naar Ali sturen. :(.
Ik heb de Ali cdi ook liggen maar nog niet geprobeerd aangezien ik mijn eigen in orde heb gekregen. Maar m'n suup loopt nog niet mooi genoeg om dat eventjes te proberen gezien hoe weinig tijd ik ervoor heb 😬
 
Heb de post aangepast, als het goed is zijn ze nu wel zichtbaar

Ik zag een tijdje geleden inderdaad ergens een plaatje voorbij komen van iemand die heel simpel een QR op zijn zadel had gezet.

En zo'n extra bak onder het zadel was ik ook mee bezig. Zat nog te twijfelen wanneer ik die ging maken *D

Als het goed is kun je ze nu zien

Ik heb de Ali cdi ook liggen maar nog niet geprobeerd aangezien ik mijn eigen in orde heb gekregen. Maar m'n suup loopt nog niet mooi genoeg om dat eventjes te proberen gezien hoe weinig tijd ik ervoor heb 😬
ik kan ze nu zien inderdaad! thnx :)
Ook gaaf zo'n werkplaats in een garagebox... lijkt me geweldig om te hebben...
 
Ik heb me even verdiept in downpipes. Afgezien van de exotische bochten zijn er volgens mij 4 verschillende bochten sets. Wat zijn de voordelen en nadelen van deze sets? Ik heb daar zelf wel een idee over maar ik ben heel benieuwd naar de ervaringen hier.

Set van ABP. Zelfde model als oem maar dan van RVS. Met balanspijp.
kruemmer_yamaha_xtz-750_headpipe_racing_header_pipe_1.jpg


Arrow heeft twee sets, zonder balanspijp. Schijnt iig nieuwe carb afstelling nodig te hebben. Volgens mij is er een set waar de oem collector op past en een set waar alleen de Dakar pijp op past. Schijnt ook smaller te zijn dan oem, strakker tegen het blok aan zeg maar. Als ik op plaatjes zoek dan zie ik dat de bochten wel anders lopen, het lijkt zelfs dat de bochten niet even lang zijn (links en rechts)
FB_IMG_1614679527067.jpg

414162bf2241684a810cdc6059db7524-01.jpeg

De laatste set is van het Poolse merk Huzar die budget technisch en qua herrie goed scoort. De collector zit hierbij voor het blok en ipv krommingen lijken dit rechte, aan elkaar gelaste buizen.
FB_IMG_1614763353143-01.jpeg


Momenteel neig ik zelf naar de bochten van ABP omdat ik verwacht dat die vanwege de balans pijp wat meer koppel onderin hebben maar wie weet zit ik er helemaal naast, dus kom maar op!

En mocht iemand nog een verdwaalde RVS set hebben liggen dan houd ik me ook zeer aanbevolen 😇😇

ik kan ze nu zien inderdaad! thnx :)
Ook gaaf zo'n werkplaats in een garagebox... lijkt me geweldig om te hebben...
Mij ook. Is helaas niet mijn box 😏
 

Bijlagen

  • kruemmer_yamaha_xtz-750_headpipe_racing_header_pipe_1.jpg
    kruemmer_yamaha_xtz-750_headpipe_racing_header_pipe_1.jpg
    17 KB · Weergaven: 4
Zoals ik ook al op je Facebook post antwoorde;) zou ik gaan voor een voorpijp met balansstuk, omdat dit gewoon meer koppel oplevert dan zonder.
 
Ik heb me even verdiept in downpipes. Afgezien van de exotische bochten zijn er volgens mij 4 verschillende bochten sets. Wat zijn de voordelen en nadelen van deze sets? Ik heb daar zelf wel een idee over maar ik ben heel benieuwd naar de ervaringen hier.

Set van ABP. Zelfde model als oem maar dan van RVS. Met balanspijp.
Bekijk bijlage 1602830

Arrow heeft twee sets, zonder balanspijp. Schijnt iig nieuwe carb afstelling nodig te hebben. Volgens mij is er een set waar de oem collector op past en een set waar alleen de Dakar pijp op past. Schijnt ook smaller te zijn dan oem, strakker tegen het blok aan zeg maar. Als ik op plaatjes zoek dan zie ik dat de bochten wel anders lopen, het lijkt zelfs dat de bochten niet even lang zijn (links en rechts)
Bekijk bijlage 1602831
Bekijk bijlage 1602832
De laatste set is van het Poolse merk Huzar die budget technisch en qua herrie goed scoort. De collector zit hierbij voor het blok en ipv krommingen lijken dit rechte, aan elkaar gelaste buizen.
Bekijk bijlage 1602833

Momenteel neig ik zelf naar de bochten van ABP omdat ik verwacht dat die vanwege de balans pijp wat meer koppel onderin hebben maar wie weet zit ik er helemaal naast, dus kom maar op!

En mocht iemand nog een verdwaalde RVS set hebben liggen dan houd ik me ook zeer aanbevolen 😇😇


Mij ook. Is helaas niet mijn box 😏
Heb zelf de bochten van Bolski. Goeie pasvorm en balanspijp. En ook niet onbelangrijk, pasvorm blijft heel goed na jaarrond gebruik
 
Net een bestelling bij KEDO geplaatst,
lucht filters
naalden,
naaldbuizen,
set rubbers met "swimmer" voor de carburateurs
choke plunjers
sleutel voor de koppelingskorf
pakking koppeling

Heb ik ook wat te doen de komende tijd., dus voorlopig niet :] .
 
Goed, Na een tijdje de motor goed lopend gemaakt te hebben en daarna uitvoerig getest tijdens woon/werk verkeer. Mijn Suup heb ik gekocht bij een motorzaak die de suup als winterproject zag. Ik heb hem echter zo gekocht terwijl hij niet liep. Hij had erg lang stilgestaan. Denk zomaar een jaar of 10 !. Wat heb ik inmiddels allemaal gedaan? Begonnen met een grote beurt , carburateurs ultrasoon gereinigd, Kleppen gesteld en pakking vervangen, brandstoftank elektrolytisch gereinigd, benzinekranen gereviseerd en slangen vervangen. Koppelingskorf gecheckt (leek wel een nieuwe) Daarna heb ik alvast wat kleine dingen vervangen zoals het kleine hitteschild bij de voetsteun, het stuur, knipperlichtrelais, koplampen vervangen voor led, uiteraard de banden en de remklauwen gereviseerd incl nieuwe remzuigers. Toen de winter zijn intrede deed het plan om de velgen zwart te maken opgepakt alleen dat liep een beetje verder uit de hand met nu ook maar gelijk het balhoofdlager en voorveren en vorkhoezen. Toen hij gedeeltelijk gedemonteerd was zag ik wat lichte roest op mijn frame en ook de kroonplaten zagen er niet erg mooi uit. Dan maar verder strippen omdat ik nu zeker weet dan het blok erg lekker loopt. Net voor het demonteren ook nog een nieuwe Arrowdemper erop gezet (vond ik net even mooier) De wielen compleet gedemonteerd en alle kleine delen gestraald. Frame paste niet in mijn straalcabine maar kon ik bij een maatje van me op zijn werk stralen. Nu het frame, kroonplaten, achtervork en naven en velgen z.s.m. naar een poedercoatbedrijf brengen zodat ik weer kan gaan opbouwen.
20200724_125626.jpg

Zo zag hij er voor de demontage uit.
Afbeelding van Dennis van Teffelen (2).jpg

Dit is het resultaat van 2 avonden sleutelen.....
20210303_212822.jpg
20210303_223015.jpg

Vanavond het gedeelte boven de koplampen gewrapt. Best aardig gelukt en de ruit zelf ook. ( Denk dat er nog wat stickers op komen)
Afbeelding van Dennis van Teffelen (3).jpg
20210223_160835.jpg
20210223_161201.jpg

Mochten jullie de foto's leuk vinden, dan hou ik jullie een beetje op de hoogte van de vorderingen.

groeten DvtST
 

Bijlagen

  • 20210311_143449.jpg
    20210311_143449.jpg
    247,8 KB · Weergaven: 6
  • 20210311_143455.jpg
    20210311_143455.jpg
    227,4 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:
Goed, Na een tijdje de motor goed lopend gemaakt te hebben en daarna uitvoerig getest tijdens woon/werk verkeer. Mijn Suup heb ik gekocht bij een motorzaak die de suup als winterproject zag. Ik heb hem echter zo gekocht terwijl hij niet liep. Hij had erg lang stilgestaan. Denk zomaar een jaar of 10 !. Wat heb ik inmiddels allemaal gedaan? Begonnen met een grote beurt , carburateurs ultrasoon gereinigd, Kleppen gesteld en pakking vervangen, brandstoftank elektrolytisch gereinigd, benzinekranen gereviseerd en slangen vervangen. Koppelingskorf gecheckt (leek wel een nieuwe) Daarna heb ik alvast wat kleine dingen vervangen zoals het kleine hitteschild bij de voetsteun, het stuur, knipperlichtrelais, koplampen vervangen voor led, uiteraard de banden en de remklauwen gereviseerd incl nieuwe remzuigers. Toen de winter zijn intrede deed het plan om de velgen zwart te maken opgepakt alleen dat liep een beetje verder uit de hand met nu ook maar gelijk het balhoofdlager en voorveren en vorkhoezen. Toen hij gedeeltelijk gedemonteerd was zag ik wat lichte roest op mijn frame en ook de kroonplaten zagen er niet erg mooi uit. Dan maar verder strippen omdat ik nu zeker weet dan het blok erg lekker loopt. Net voor het demonteren ook nog een nieuwe Arrowdemper erop gezet (vond ik net even mooier) De wielen compleet gedemonteerd en alle kleine delen gestraald. Frame paste niet in mijn straalcabine maar kon ik bij een maatje van me op zijn werk stralen. Nu het frame, kroonplaten, achtervork en naven en velgen z.s.m. naar een poedercoatbedrijf brengen zodat ik weer kan gaan opbouwen. Bekijk bijlage 1603172
Zo zag hij er voor de demontage uit.
Bekijk bijlage 1603174
Dit is het resultaat van 2 avonden sleutelen.....Bekijk bijlage 1603175Bekijk bijlage 1603176
Vanavond het gedeelte boven de koplampen gewrapt. Best aardig gelukt en de ruit zelf ook. ( Denk dat er nog wat stickers op komen)Bekijk bijlage 1603177Bekijk bijlage 1603178Bekijk bijlage 1603179
Mochten jullie de foto's leuk vinden, dan hou ik jullie een beetje op de hoogte van de vorderingen.

groeten DvtST
Mooi werk! En inderdaad erg leuk om te volgen :-) .
 
Hoofdzekering is er nu 2x uitgeklapt. Starten doet hij niet meer. Hij slaat niet aan. Stekker van de spanningsregelaar is bruin. Zie foto. Conclusie dat de spanningsregelaar is overleden?
 
Je spanningsregelaar staat achter deze draden.
Zet er maar een goed stekkerblok tussen en meet alles na.
Standaard stekkerblokje gaat op te duur verrot en dit is het gevolg.
 
Dit stekkerblokje zit in m'n spanningsregelaar. Die is waarschijnlijk zo warm geworden dat de hars er uit is gelopen. Toch?
Niet voor niets dat er tot 2x toe de hoofdzekering uit klapte. Er valt toch weinig te meten als hij niet loopt.
Eventueel vervangen door dezelfde of is er een upgrade?
 
Die draden komen van je dynamo en gaan naar je spanningsregelaar.
Slechte contacten zorgen voor oververhitting.
Je kan er legio andere of dezelfde blokjes tussenzetten.
Voordeel van het standaard blokje is dat alles plug en play blijft.
De witte draden zitten meestal in een 3-stekkerblokje.
 
Zo als Raymond al zegt. Op de foto zie dat het stekkerblokje aan het smelten is op 1 van de fasen van de altenator. Dat gebeurd eigenlijk alleen omdat het stekkertje niet meer strak genoeg om de contactlip van de regelaar knelt. Dat zorgt voor flinke hitte en laad problemen
 
Zo is het bij mijn Suup gedaan .
Nieuwe spannings regelaar geplaatst onder het zadel en dan de draden verlengen.
 

Bijlagen

  • 20210306_125447.jpg
    20210306_125447.jpg
    176,3 KB · Weergaven: 5
  • 20210306_125502.jpg
    20210306_125502.jpg
    190,7 KB · Weergaven: 4
  • Leuk
Waarderingen: Bort
En wat Raymond ook zegt. Alles goed na meten. Want mocht de spanningsregelaar toch overleden zijn dan komt er te Veel spanning op het elektrisch ciquit te staan.
 
De mijne zat er al in, maar die spanningsregelaars zijn gewoon universeel. Heb er pas nog een gekocht voor de motor van mijn vrouw, die was wel
overleden, Accu heeft daardoor teveel spanning gehad en is droog gekookt, accu hebben we dus kunnen vervangen.

De spanningsregelaar heb ik gewoon op marktplaats gekocht. Heb er ook nog een in bestelling van uit china, die is dus voor een nood geval.
Bij de motor van mijn vrouw heb ik de draden gewoon aan elkaar gesoldeerd met krimpkous er overheen, want ja die Suzuki van haar is nu 41 jaar oud.
 
Ze passen wel. En gewoon op een koele plek waar je ook wel behoorlijk rijwind hebt. Dan zit je goed. Bij mij zit de regelaar voorin, waar de vork bewegen kan.
 
of je besteld bij Kedo Duitsland
Artikel 41508 spannings regelaar
Artikel 41481 stekker voor de regelaar
 
Terug
Bovenaan Onderaan