Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Iemand hier ervaring met deze set ?

Ben hier een tijd niet meer geweest trouwens ☺️
Heb 1,5 jaar geleden aangekondigd mijn Super te restaureren maar heb nooit het resultaat laten zien.
Dus bij deze!
Er komt nog een zwart/blauw zadel op en dan is tie wel redelijk af 😅
 

Bijlagen

  • 93A47508-58D5-4531-B76F-57A7D220C6E1.jpeg
    93A47508-58D5-4531-B76F-57A7D220C6E1.jpeg
    332 KB · Weergaven: 42
Ziet er gelikt uit @Henkiehaag !
IMG_20211113_154700.jpg

Ik wil een osco monteren. Ik weet alleen nog niet waar. Het reservoir denk ik ergens in de buurt van de brandstofpomp vast te zetten, maar ik zit vooral met het punt waar de druppelaar zelf moet komen.

Normaliter boven je achtertandwiel, maar daar heb ik niet zoveel ruimte. Ik zou hem iets in moeten korten om de ketting niet te raken en dat geeft natuurlijk niet veel speling. Zeker omdat ik als deze ketting klaar is een nog groter achtertandwiel klaar heb liggen 😇.

Ik zat dus te denken om de druppelaar met een beugeltje op de toeguard te monteren, zodat de binnenkant van de ketting gesmeerd wordt. Deze oplossing zie ik alleen nergens terug voor de osco dus ik vroeg me af of daar dan een goede reden voor is.

Als jullie nog andere mooie plekken weten om het reservoir te monteren dan zie ik dat natuurlijk ook graag 😇
 
Een osco moet bereikbaar zijn, dus achter een kap is geen optie.
Ik had ’m vlak voor de benzinepomp gemonteerd. Op de foto niet te zien maar ik had een stuk van dat grijze PVC buis opengewerkt en met dezelfde bout vastgezet als de osco. Dit zodat de warmte van het blok iets afgehouden wordt. Gebruikte altijd gewone motorolie als vulling.

Later bij de TDM op exact dezelfde plek gemonteerd:)
 

Bijlagen

  • F0F084D5-C82E-4C78-903F-470B12EF327C.jpeg
    F0F084D5-C82E-4C78-903F-470B12EF327C.jpeg
    38 KB · Weergaven: 19
bij mij zit de kettingsmeer hier, wel een scottoiler
Yes, op de onderkant van het tandwiel dus. Dat leek mij ook de mooiste plek.
Een osco moet bereikbaar zijn, dus achter een kap is geen optie.
Ik had ’m vlak voor de benzinepomp gemonteerd. Op de foto niet te zien maar ik had een stuk van dat grijze PVC buis opengewerkt en met dezelfde bout vastgezet als de osco. Dit zodat de warmte van het blok iets afgehouden wordt. Gebruikte altijd gewone motorolie als vulling.

Later bij de TDM op exact dezelfde plek gemonteerd:)
Die plek leek mij ook het mooist inderdaad. En waar druppel je de olie op de ketting? Of was jij nou degene die een osco had met een Scott uiteinde?



Iets heel anders, gister stond ik met een ontstekingsprobleem hier.
IMG_20211126_151425.jpg

Bleek dat het ietsje strakker klemmen van het kabelschoentje op de bobine soelaas bood.

Vandaag stond ik hier. De toko ernaast was helaas dicht.
IMG_20211127_140151.jpg


Kabelboom, boegie circuit en pick-up circuit schijnt allemaal in orde. Verdenking ligt nu op de cdi.

Mijn vraag is dus: heeft iemand nog een goede cdi liggen die ik mag overnemen?
 
Ik heb geen nieuwe liggen, maar heb wel interesse in jou oude CDI.
Ik wil eens kijken of ik die kan repareren, zo ja dan krijg je hem gewoon weer terug.
 
Welk nummer staat er op de cdi van een suup? Ik denk dat ik er nog 1 van een TDM 850 3vd heb liggen.
IMG_20201214_151937-01.jpeg

Het oem nummer verschilt sowieso. Ik weet niet of ze qua werking echt veel verschillen. Je zou verwachten dat een 3vd hetzelfde zou werken.

Misschien dat de middelste regel overeenkomt?
Ik heb geen nieuwe liggen, maar heb wel interesse in jou oude CDI.
Ik wil eens kijken of ik die kan repareren, zo ja dan krijg je hem gewoon weer terug.
Ik had vorig jaar hetzelfde akkefietje, toen verdachte ik de cdi ervan dat hij niet waterdicht meer was. Dat zou nu ook best kunnen eigenlijk.
Ik heb twee x in de zeikende tegen aan de bobine liggen rommelen en om daar bij te kunnen moeten de zijkappen los om de tank te liften. Dus die is wel nat geworden 😏

Maar een andere cdi heb ik wel nodig, dan mag, als nattigheid inderdaad het probleem was mag jij deze wel bekijken 😊
Hoewel ik heb vorig jaar ook open heb gehad
IMG_20201214_203205-01.jpeg
 
@Zbignjew regel eerst een andere CDI. Dan kan je weer rijden. Volgens mij werkt de CDI van de TDM ook. Wel de 3vd .
Ik hoor het wel als je zo ver bent om de CDI op te sturen of ophalen. Wel in de winter maanden dan heb ik niet veel te doen. Ik heb een hekel aan kou zeg maar.
 
Yes, op de onderkant van het tandwiel dus. Dat leek mij ook de mooiste plek.

Die plek leek mij ook het mooist inderdaad. En waar druppel je de olie op de ketting? Of was jij nou degene die een osco had met een Scott uiteinde?
Volgens mij druppelt een scottoiler standaard idd onderaan het tandwiel en de osco standaard bovenop. Ik had ‘t (osco)uiteinde recht boven het tandwiel in het kettingschermpje zitten, maar onderaan moet met wat aanpassing volgens mij ook prima kunnen.
 
Goedemiddag, na het lezen over de issue met de demperveren in het koppelingshuis vond ik wel eens tijd om de veren van mijn 90'er sup te onderzoeken. Helaas heb ik door mijn onhandigheid het gietstuk van de binnennaaf gesloopt: 1 van de bevestigingspunten van de koppelingsveren is afgebroken. Inmiddels een luchtsleutel aangeschaft en zonder verdere schade de koppeling gedemonteerd. De veertjes zijn gelukkig nog heel maar vertonen wel speling (oude type met dunne en dikke veren), dus veren vervangen is geen overbodige luxe. Heeft iemand nog een binnennaaf in de aanbieding?
 

Bijlagen

  • IMG_20211128_172114.jpg
    IMG_20211128_172114.jpg
    247,6 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Jammer, ik heb toch geen 3vd cdi unit. Wel een 4tx maar dat gaat niet werken.. succes met je sleutelklus!
Helaas! Toch bedankt voor het zoeken!

Iemand anders misschien een cdi over?
Goedemiddag, na het lezen over de issue met de demperveren in het koppelingshuis vond ik wel eens tijd om de veren van mijn 90'er sup te onderzoeken. Helaas heb ik door mijn onhandigheid het gietstuk van de binnennaaf gesloopt: 1 van de bevestigingspunten van de koppelingsveren is afgebroken. Inmiddels een luchtsleutel aangeschaft en zonder verdere schade de koppeling gedemonteerd. De veertjes zijn gelukkig nog heel maar vertonen wel speling (oude type met dunne en dikke veren), dus veren vervangen is geen overbodige luxe. Heeft iemand nog een binnennaaf in de aanbieding?
Yes, heb ik liggen. Mag je op komen halen
 
Helaas! Toch bedankt voor het zoeken!

Iemand anders misschien een cdi over?

Yes, heb ik liggen. Mag je op komen halen
Je kan eens informeren bij HPS motoren.
Zit in Hoornsterzwaag, als ik het goed heb. Of informeer eens bij de TDM-TRX club, of iemand er nog een heeft liggen.

Maar weet je zeker dat het aan de CDI unit ligt. Is het geen ander vocht probleem. En dat samen met een mindere accu. Staat jou motor altijd buiten ?? Onze Suupjes zijn inmiddels minimaal 25 jaar oud en dan zou het hoogspannings gedeelte ook wel eens vervangen mogen worden. Toch zeker met dit vochtige weer kan je daar problem mee krijgen.
 
@Zbignjew , voor wat betreft bobine(s) en lekkende hoogspanningsdelen betreft, ik heb dan geen XTZ750, maar een TDM 900 die ook rottig liep etc, maar toen ik eens met lopende motor voelde aan de hoogspanningskant van de bobine en langs de bougiekabels werd een en ander pijnlijk duidelijk (letterlijk), ik kreeg telkens een paar goede schokken, ook nadat ik de kabel aan beide zijden iets had ingekort.
Nu heb ik 2 nieuwe erop zitten en het loopt als een zonnetje en als je langs de kabels voelt geen schokken meer.
En mijn motor is van 2005 dus als die op jouw motor nog de originele zijn is dat het overwegen waard om te vervangen door nieuwe....
 
@PaulNijenhuis & @superrobke

Thanks voor het meedenken! Bougie kabels en doppen zijn nog geen jaar oud, geven goede weerstandswaardes en als hij loopt dan voelt daar niks geks aan.

Ik bedacht me wel nog dat ik een Ali cdi gekocht had vorig jaar, als reserve. Kan ik ook nog proberen maar daar ik verwacht niet teveel van.
 
Hoi hoi, tijdje niet meer actief geweest hier. Inmiddels het TDM 850 blok gemonteerd en al wat km's gemaakt, alles werkt naar tevredenheid. Nog keertje op de testbank voor de fijnafstelling, wil vooral graag het brandstofverbruik omlaag hebben (nu ongeveer 1:15 met 50/50 snelweg/binnendoor).

Verder twee vraagjes voor iedereen hier!
Tijdens het testrijden is natuurlijk het zwarte plaatje achterop eraf gewaaid, dus ik was van plan deze opnieuw te laten maken uit gezet Alu. Hebben hier meer mensen belangstelling voor? Kosten zullen rond de 40/50 euro zijn schat ik.

En, heeft er iemand nog een set HD adventure valbeugels te koop? Op de site zijn ze voorlopig uitverkocht :s
 
Yes, cdi vervangen, loopt weer als een zonnetje. Ik verwacht toch dat hij nat was en inmiddels opgedroogd was want ook met de oude liep hij weer. Toch de nieuwe erop gezet nadat deze wat dichter is gemaakt.

Gelijk ook de osco erop gezet. Hij zit nu voor de brandstofpomp en de druppelaar zit op de toeguard.
IMG_20211215_152807.jpg

IMG_20211215_152739.jpg


Ik zag ook dat de onderste slang van mijn olietank naar het carter wat zweet. Weet iemand daar toevallig de diameter van? Scheelt weer heen en weer rijden tijdens de olie wissel 😇

En ik vroeg me af of iemand wel eens een peil glaasje heeft ingebouwd in de olietank. Lijkt mij een nuttige toevoeging maar ik zie het nergens terug.
@Zbignjew regel eerst een andere CDI. Dan kan je weer rijden. Volgens mij werkt de CDI van de TDM ook. Wel de 3vd .
Ik hoor het wel als je zo ver bent om de CDI op te sturen of ophalen. Wel in de winter maanden dan heb ik niet veel te doen. Ik heb een hekel aan kou zeg maar.
Yes, als je wil kun je hem ophalen!
Hoi hoi, tijdje niet meer actief geweest hier. Inmiddels het TDM 850 blok gemonteerd en al wat km's gemaakt, alles werkt naar tevredenheid. Nog keertje op de testbank voor de fijnafstelling, wil vooral graag het brandstofverbruik omlaag hebben (nu ongeveer 1:15 met 50/50 snelweg/binnendoor).

Verder twee vraagjes voor iedereen hier!
Tijdens het testrijden is natuurlijk het zwarte plaatje achterop eraf gewaaid, dus ik was van plan deze opnieuw te laten maken uit gezet Alu. Hebben hier meer mensen belangstelling voor? Kosten zullen rond de 40/50 euro zijn schat ik.

En, heeft er iemand nog een set HD adventure valbeugels te koop? Op de site zijn ze voorlopig uitverkocht :s
Welk 850 blok heb je eronder gezet? Hoe bevalt dat?

HD inderdaad een mailtje sturen. Dan maken ze er tussendoor een voor je.
 
Yes, cdi vervangen, loopt weer als een zonnetje. Ik verwacht toch dat hij nat was en inmiddels opgedroogd was want ook met de oude liep hij weer. Toch de nieuwe erop gezet nadat deze wat dichter is gemaakt.

Gelijk ook de osco erop gezet. Hij zit nu voor de brandstofpomp en de druppelaar zit op de toeguard.
Bekijk bijlage 1704767
Bekijk bijlage 1704768

Ik zag ook dat de onderste slang van mijn olietank naar het carter wat zweet. Weet iemand daar toevallig de diameter van? Scheelt weer heen en weer rijden tijdens de olie wissel 😇

En ik vroeg me af of iemand wel eens een peil glaasje heeft ingebouwd in de olietank. Lijkt mij een nuttige toevoeging maar ik zie het nergens terug.

Yes, als je wil kun je hem ophalen!

Welk 850 blok heb je eronder gezet? Hoe bevalt dat?

HD inderdaad een mailtje sturen. Dan maken ze er tussendoor een voor je.
Hoi @Zbignjew , je hebt de CDI vervangen, is dat die je had liggen van Aliexpres, of heb je ergens een andere geregeld.
Ik weet niet hoe ik de oude hier kan krijgen, ik kom eigenlijk nooit in Vlaardingen, dat ligt nog achter Rotterdam zelfs zie ik net.
Bewaar hem maar goed op een droge plek, verders heb ik wel gelezen dat die dingen eigenlijk nooit kapot gaan, behalve als de spanning te hoog wordt door dat de spanningsregelaar defect raakt. Maar ja de Suupjes worden ook ouder en de electronica dus ook.
Wel weet ik dat de CDI, die ik heb van Ali, niet werkt
 
Dag iedereen,
Mijn eerste post op dit forum, spannend!
In oktober startte mijn XTZ op 1 cilinder en ik rook een sterke naft geur langs de uitlaat.
Ik heb toen de bougies gecontrolleerd, waren beide beetje zwart aangeslagen maar vonkten nog.
Toen ik moto naar vriend wou rijden die meer kennis heeft schoot de tweede mee in gang.
Om dit in de toekomst toch te vermijden heb ik hem binnen gedaan bij garage.
Ik geef zo'n dingen liever uithanden zodat het zeker in orde is, heb zelf te weinig kennis.
Garagist heeft groot onderhoud gedaan (bougies ook vervangen) en de carburateur volledig gekuist.
Na het bezoek aan de garagist reed de XTZ beter als ik gewend was!
Tot ik afgelopen week hem terug wou starten en wederom dezelfde cilinder het niet wil doen..
Komend weekend heb ik tijd om hem nog eens na te kijken maar ik weet niet goed wat ik moet controlleren.
Heeft er iemand tips of advies wat ik als eerste kan nakijken?
Na garage bezoek +/- 200km mee gereden.
PS: Ik heb nog niet veel ervaring maar leer elke dag bij!
PSS: Beste wensen voor 2022 ;)
 
De beste wensen allemaal in het nieuwe jaar.

Welkom op MF-topic @Camme

Het is moeilijk om in te schatten wat er aan de hand is.
Als het de rechter cilinder is die niet meedoet kan het komen doordat de motor schuin op zijn standaard staat.
Probeer eens de kranen 5 minuten voor het starten open te zetten, misschien doen ze dan wel alle 2 mee.

Welke benzine tank je?
E10 (euro95) geeft problemen, E5 gaat beter

Kijk ook even in de tank of er geen troep in zit?
 
Terug
Bovenaan Onderaan